Klassikkohaaste: Lassi Sinkkosen Solveigin laulu
Lassi Sinkkonen: Solveigin laulu
WSOY, 1980 (6. painos), ilmestynyt 1970
248 sivua
Lainattu kirjastosta
248 sivua
Lainattu kirjastosta
Osallistun nyt ensimmäisen kerran kirjabloggareiden seitsemättä kertaa järjestämään
klassikkohaasteeseen, jossa on tietenkin tarkoitus selättää jokin kirjallisuuden
klassikkoteos oman valinnan mukaan. Tällä kertaa haastetta emännöi Katriina Unelmien aika -kirjablogista.
Lukemisvalaistuminen tapahtui aikoinaan itselleni Toivo Pekkasen Tehtaan varjossa -romaanin myötä. Kirjan luettuani ymmärsin
ensimmäisen kerran, millainen vaikutus hyvällä tarinalla voi olla mieleen ja
mikä on todella kirjallisuuden tarkoitus: näyttää maailmoja, joissa itse et
koskaan pääsisi käymään. En ole koskaan uudestaan avannut Pekkasen kyseistä
kirjaa, ehkä ettei se jokin lumous rikkoontuisi. Kun päätin osallistua tänä
kesänä kirjabloggareiden klassikkohaasteeseen, olin varma, että Pekkasen ja
minun olisi aika kohdata viimein uudestaan.
Mutta ei sittenkään vielä. Toivo Pekkanen on edelleen
uudelleenlukematta; se odottaa vuoroaan nyt lomakirjakasassa. Olin kuitenkin
onneksi valinnut klassikkojen joukosta kaksi kirjaa, ja toinen, ja pitkään
mieltäni kaihertanut Lassi Sinkkosen
Solveigin laulu porautui suoraan
lukusuoneeni.
Solveigin laulu on
ilmestynyt alun perin minun syntymävuotenani 1970. Riittäisikö se perusteeksi
sille, että rakastuin? Että meillä on samanlaiset aurat, kohtaamme tuon vuoden
syyskuun tähtikartoilla tai mitä kaikkea ihmettä se astrologia nyt
tarkoittaakaan. Kummitätini – nyt jo edesmenneen – nimi oli Solveig; muita
sennimisiä en ole koskaan tuntenut. Olisiko sillä edes jotakin tekemistä asian
kanssa? Vai jätänkö uskomatta tällaisiin elämän risteyskohtiin ja totean vain,
että karut tarinat lapsuuden karuista lopuista puhuttelevat jostakin kummasta
syystä minua eniten?
Solveigin laulu on
klassikko – eikä syyttä. Se on tarina nuoren tytön kasvusta sotien jälkeisessä,
köyhässä työläis-Helsingissä. Solveig on äitinsä Saaran kiroama ja isänsä
unohtama. Ainoastaan famu pystyy tarjoamaan tytölle välittämisen keitaan, jossa
saa arvostusta ja ymmärrystä. Vanhemmilleen – etenkin Saaralle – Solveig on alituisen
inhon, vihan ja pilkan kohde. Rakkautta ei ole, mutta sitä Solveig jahtaa kirjallisuudesta:
hän lukee kirjaston kaikki rakkausromaanit. Epätoivotusta tytöstä kasvaa kuin
ihmeen kaupalla silti vahva nuori nainen, piiskatusta koivusta suora ja selviytyjä.
Romaanin lopussa etsijä löytää, ja näin Sinkkonen jättää toivonkipinän lukijan
mieleen.
Romaani on alkusivuiltaan viiltävä, musta ja kipeä. Se
sivaltaa heti, jos sivaltaa. Ei pyydä anteeksi iskujaan, kaivautuu mielihyvähormonien
pesään, eikä petä minkä heti alussa lupaa. Tämä koskettaa, tämä vaatii vähän
sietämistä mutta palkitsee, tämä on yhtä aikaa hautajaiset ja häät, etkä osaa
päättää, kummissa olet. Romaani alkaa näillä sanoilla:
Mä synnyin vähän
ennen sotia Helsingissä. Tarkemmin sanoen Fredan varrella, Boijen sairaalassa. Mä en tiedä minkälainen ilma sinä
päivänä oli. Mä en tiedä myöskään oliko yö tai päivä tai oliko aika hyvä tai
huono enkä mä yleensä tiedä muutakaan asiaan kuuluvaa mutta yhden asian mä
luultavasti jo silloin tiesin tai tunsin: mä en ollut toivottu lapsi. (s.
9)
Näistä pidoista oli vaikea olla pois. Joka hetki ilman
Solveigia tuntui hukkaan heitetyltä ajalta. Luin ja viivyttelin yhtä aikaa.
Romaanissa on reilusti dialogia, joten se vilisee nopeasti käsistä.
Kirjoittamisen aika, 60–70-lukujen vielä jonkinasteinen viattomuus, jos jopa
lapsellisuus, heijastuu niin Sinkkosen tavasta kirjoittaa minäkertoja Solveigin
sanastoa, jolla hän tarkastelee maailmaa. Se on vielä sellainen, jossa sanotaan
kenkusti ja himphamppu, lukijan kuvitelmissa mustavalkoinen ja rosoinen. Romaanissa
on jotakin jo arkaistista, mutta se ei vähennä kirjan arvoa, päinvastoin.
Koska vaikutuin jo Mukan
Maa on syntinen laulu -klassikosta,
en yllättynyt, että Solveigin laulun puhutteli
myös. Jos Mukan teos onkin raaka ja julma, on Sinkkosen klassikossa samaa
tarttumapintaa mutta astetta naiivimmin, mikä tekee siitä lempeämmän lukea. Sinkkonen
asettelee lukijansa taiten päähenkilön puolelle; siinä mielessä tarina on myös
klassinen esimerkki kirjasta, jossa lukijan on pakko tuntea empatiaa.
Mä en osannut lähteä ovensuusta mihinkään.
Äkkiä Saara käänsi päänsä oven suuntaan ja huomasi mut. Saaran silmät
rävähtivät selälleen ja ennen kuin mä käsitin mitään oli Saara hyppinyt lattin
yli ja tarttunut mua tukkaan. Saara nyhtäs mut tukasta keittiön puolelle,
läiskäsi oven kiinni ja rupes lyömään mua kasvoihin sen minkä ennätti.
(s. 80)
Kaikki mun muistoni viidestätoista, seitsemääntoista
ikävuoteen ovat pelkkää vapinaa, pingottamista ja pelkoa. Mä olin niin raukkis
kuin ihminen vaan raukkis voi olla. (s. 102)
Solveigin laulu ei ole kaikkien lukijoiden kirja. Jollakin
tapaa se on kuitenkin sietänyt aikaa, ja sen lukeminen tekee hyvää vielä
2000-luvullakin.
Luin Solveigin laulun jo silloin, kun se ilmestyi. Se oli aikanaan jonkinlainen kirjallinen tapaus. Myös kirjaan perustuva tv-sarja oli hyvä. Pääosassa Leena Uotila.
VastaaPoistaKirjoitat tästä hyvin! Itse olen lukenut tämän vuosia sitten ja silloin en ehkä vielä oikein ymmärtänyt tätä kirjaa ja lukemaani kunnolla tai sitten sorruin vain lukemaan liian nopeasti ja vailla ajatustyötä. Niin tai näin, Solveigin laulun voisin joskus lukea uudelleenkin, sillä siitä jäi vahvoja mielikuvia.
VastaaPoistaOi, pidin tästä ihan valtavan paljon aikoinaan. Kirjassa oli karheutta ja raikkautta, ehkä hivenen vanhanaikaisessa asussa, mutta vanhanaikaisuus ei ole minua koskaan haitannut.
VastaaPoistaSolveigin laulu teki minuunkin aikanaan vaikutuksen jopa siinä määrin, että luin enemmänkin Sinkkosta. Tällehän on jatko-osakin, Solveig ja Jussi. Olen sen lukenut ja lisäksi Sumuruiskun. Kaikki kirjoja, jotka voisi jossain vaiheessa lukea uudelleen, sillä edellisistä lukukerroista on jo niin kauan aikaa!
VastaaPoista