Kun Olly Donner vei sydämeni
Jasmine Westerlund: Olly Donnerin kiehtova elämä
WSOY 2022
279 sivua
Lainattu kirjastosta
Narratiivinen tietokirjallisuus on moderni tapa tutkia esimerkiksi merkittäviä henkilöitä tai ajan ilmiöitä. Siinä tutkija ja kirjailija tuo itsensä mukaan teokseen aiheen rinnalle, käyttää kerrontaan fiktiosta tuttuja keinoja. Hän ei siis sulje itseään tekijänä teoksen ulkopuolelle vaan osoittaa intohimonsa lukijalle suoraan. Tämän genren kenties eniten puhetta viime aikoina herättäneet teokset ovat varmastikin Bea Uusman Naparetki sekä Mia Kankimäen ne kuuluisat Yönaiset.
Kirjallisuudentutkija
Jasmine Westerlund sukeltaa Olly Donnerista kertovassa huikeassa
aikalaiskuvauksessa samaan syvään päätyyn. Olly Donnerin kiehtova elämä
kertoo Sinebrychoffin kuuluisaan panimosukuun vuonna 1881 syntyneestä Ollysta
(Olga), hänen matkoistaan ja loisteliaasta hotellielämästä Keski-Euroopassa yli
sadan vuoden takaa. Olly oli yhdessä aviomiehensä Uno Donnerin kanssa varsinainen
kosmopoliitti, aikana kun mm. Sveitsiin, Saksaan ja Belgian matkustaminen oli useiden
juna- ja laivamatkojen päässä, eikä liikenneyhteyksien ja hotellien etukäteisvaraaminen
onnistunut mitenkään sukkelasti. Belle époque kuohui, ja maailmansodat muuttivat
Eurooppaa; aika 1900-luvun ympärillä oli kutakuinkin suurten murrosten aikaa.
Donnerit olivat
syntyneet molemmat yläluokkaisiin sukuihin, ja matkustaminen ja
luksushotelleissa kuukausienkin ajan asuminen oli heille normiarkea. Lapsettomana
ja rikkaana pariskuntana he olivat vapaita kuin vain linnut, eikä pikkuruinen
Helsinki tuntunut koskaan riittävän Ollylle. Euroopan-matkoilta haettiin myös parannuskeinoja
jatkuviin, etenkin Ollya vaivaaviin terveysongelmiin. Koti-Suomessa tai Ruotsin
puolella viihdyttiin usein vain lämpöiset kesät, silloinkin joko omassa kartanossa,
huvilalla tai Ollyn lapsuuden kesäpaikassa Björnholmissa, nykyisessä
Karhusaaren huvilassa. Pysyvyys ei kuitenkaan ollut asia, jonka leimasi liikkuvaista Ollya.
Westerlund on
löytänyt aiheekseen kerrassaan loistavan erityisen henkilön, sillä matkustamisvimman
lisäksi Olly ei ollut mikä tahansa yläluokkalaisnainen vaan edistyksellinen,
lahjakas ja luonnollisesti kielitaitoinen älykkö ja kirjailija, joka rakasti kulttuuria,
hauskuutta, aurinkoa, hotellielämää ja myöhempinä vuosinaan antroposofiaa,
Rudolf Steinerin oppien mukaista elämänkatsomusta.
Ajankuva, jonka Westerlund värittää Donnereiden henkilökohtaisten ja laajan kirjeenvaihdon
avulla, on huikea. 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun faktoissa pysytään luonnollisesti
tarkasti, tutkija ei kuvittele mitään ja herättää silti Ollyn kuplivan
persoonan kiehtovasti henkiin, onnistuu täyttämään teoksen kihelmöivillä
yksityiskohdilla, pakottaa lukemaan lisää, hamuamaan kirjan sivuja kuin välttämätöntä
ravintoa. Teos ei käy Ollyn elämää läpi suoran kronologisesti, vaan 40
kappaletta johdattaa lukijan koukuttavalla tavalla menneeseen maailmaan
keskittyen erilaisiin aiheisiin. Kaipuu, jota Westerlund itse tuntee, välittyy lukijaan
kuin sähköisku. Vanha Helsinki, Bryssel vuonna 1899, Grand Hôtel du Lac
Sveitsissä, Arlesheimin parantola, ylellinen kartanoelämä, yläluokan syömä
ruoka, taiteelliset pyrkimykset, rakkaus Unoa kohtaan, kaikki se mistä Olly
elämä täyttyy vuoteen 1956 asti, nousee lennokkaasti esiin kirjasta ja pakottaa
myös useasti googlettamaan mainittuja paikkoja, rakennuksia, katuja, henkilöitä.
Westerlundin vuosien
työ aiheensa parissa näkyy ja tuntuu. Kuin ohimennen hän kertoo myös siitä
työstä, mitä tutkivan kirjailijan arki on: yhtenäistä arkistoissa istumista,
matkustamista paikkoihin, joissa tutkimuskatseen kohdekin vaikutti, lukemista
ja etsimistä, loputonta kadonneen ajan hahmottamista ja yrittämistä ymmärtää, miksi
joku ihminen jossain toisessa ajassa eli kuten eli. Ollyn levoton sielu piirtyy
sivuille pala palalta, ja kuitenkaan emme koskaan saa tietää kaikkea, emme näe
kirkkaasti kohteen syvimpään. Tästä Westerlund kirjoittaa alkusanoissaan vaikuttavasti:
Olly on liukas pinta, jolta sanat valuvat pois. Hän on valokuvat, joista
ystävät kiittävät, mutta joita minä en koskaan näe. Hän on kuivatut kukat,
joita kirjeiden mukana lähetetään, mutta joiden väri ja tuoksu ovat kadonneet.
Minä jäljitän himmeää figuuria, joka kesäkuussa 1902 matkustaa junassa Barnetin
asemalle, mutta hän ei ole enää tässä vaunussa, vaikka varmasti ihan äsken oli. (s. 19)
Tämä teoksen jälkeen
useampi kirja tuntui vaisulta. Fiktioon oli vaikea syventyä, Olly riivasi
mielessä, uniin asti tulivat Ollyn silkkipuvut ja isot hatut. Aloitin useampaa
romaania, mutta vaikealta tuntui. Ikävöin vanhaa Eurooppaa, ikävöin paloa ja
vimmaa, jonka Westerlund levitti Ollyn kautta eläväksi kuvaksi. Niin. Ikävä jäi.
Halu nähdä Olly joskus vielä valkokankaalla. Toive, että joku osaisi kuvittaa
sen, minkä Westerlund kirjoitti. Arvaatte varmaan, kuka aikoo tänä kesänä
Bulevardille Sinebrychoffin taidemuseoon, siihen keltaiseen taloon, missä Olly vuonna
1881 syntyi.
Jos haluat lukea
tänä kesänä yhden täydellisen ja historiaa valoittavan henkilökuvauksen, lue Olly
Donnerin kiehtova elämä. Toivon, että rakastut kuten Jasmine ja minä.
Kiitos <3
VastaaPoistaKiitos sinulle - mikä kirja! <3
VastaaPoista