Murheellisia lauluja
Satu Vasantola: En palaa takaisin koskaan, luulen
Tammi 2018
377 sivua
Omasta kirjahyllystä
Siinä sairaalasängyssä maatessaan Martta ei yhtäkkiä muistanut, minkä vuoden jouluista oli kyse. Joskus 1950-luvulla se kumminkin oli, vuosikymmenen alkupuolella varmaan. Kaikki lapset olivat jo syntyneet, kävelivätkin, mutta sellainen muistikuva Martalla oli, että Marja-Terttu olisi ollut vielä vaipoissa. Olikin, koska Martta oli käynyt aatonaattona saunalla sideharsopyykillä.
Tammi 2018
377 sivua
Omasta kirjahyllystä
Siinä sairaalasängyssä maatessaan Martta ei yhtäkkiä muistanut, minkä vuoden jouluista oli kyse. Joskus 1950-luvulla se kumminkin oli, vuosikymmenen alkupuolella varmaan. Kaikki lapset olivat jo syntyneet, kävelivätkin, mutta sellainen muistikuva Martalla oli, että Marja-Terttu olisi ollut vielä vaipoissa. Olikin, koska Martta oli käynyt aatonaattona saunalla sideharsopyykillä.
Vaikka ei kai sillä papille puhuessa
niin väliä ollut, minä vuonna se oli tapahtunut. Vääryydestä siinä oli kyse,
synnistä, joka olisi ehkä hyvä tunnustaa pois nyt kun vielä oli aikaa. Vaikka Martta
tiesi, että tekisi samat valinnat yhä, hiipisi vesiämpärin ja puukon kanssa samoille
paikoille, jos joutuisi elämään tuon joulun uudestaan. (s. 331)
Yksi lukemisen riemuista on nauttia kirjailijan hallitusta
kyvystä tuottaa useiden henkilöhahmojen kokoisia kertomuksia, rinnakkaistodellisuus,
jossa kaikilla hahmoilla on juuri oikealta tuntuva paikka siinä fiktiivisessä
maailmassa. Sepitetty muuttuu lukijan mielessä todelliseksi. Italialaisen Ferranten
Napoli-sarjan valtava suosio perustunee juuri tähän: kirjojen kaikki tapahtumat
ovat niin mahdollisia, lukijalle totta.
Kotirintaman nykykirjailijoista Kjell Westön viehätyksessä
lienee tätä samaa illuusiota. Tiedän etten itse kirjoittajana pystyisi koskaan
luomaan koherenttia sukusaagaa; siihen olen aivan liian kärsimätön. Luen
sellaisia kuitenkin mielelläni. Kun kirjan ensisivuilta maistaa hyvän tarinan
alun, olo on toisinaan hulppea.
Mm. Helsingin Sanomiin ja Kuukausiliitteeseen kirjoittava
toimittaja Satu Vasantola on
askeltanut esikoisellaan En palaa takaisin koskaan, luulen Pohjanmaalle keskelle sukutarinaa, joka roihuaa ja palaa
verevällä liekillä moneen suuntaan. Upea avaus ja varsin upeassa iässä;
kaikkien esikoiskirjailijoiden ei luojan kiitos tarvitse olla kakskyt ja risat.
Romaanin keskiössä on Susanna, Pohjanmaalta Helsinkiin
opiskelemaan päätyvä nuori nainen, joka sukunsa tendensseistä poiketen lukee
itsensä juristiksi ja muuttaa asumaan pääkaupunkiseudulle. Pohjanmaalle jäävä
muu suku, mm. sisar Johanna ja äiti Marja-Terttu, elävät kapeanoloista
elämäänsä perheväkivallan uhreina puhumattomuuden kulttuurissa, joka Susannan
suvussa on jatkunut polvesta toiseen. Vasantola nostaa perhesaagassaan
kuitenkin isoäiti Martan tarinan – vahvan karjatilallis-pohjalaisnaisen elämänkaaren
– kantavaksi rungoksi, jonka ympärille suvun muiden naisten ja miesten vaiheet versovat.
Siinä missä Susanna on romaanin toimija Martta on romaanin
sydän. Ihmenainen, alituinen selviytyjä, jonka kohtalona on nähdä ja tuntea
kärsimystä – ja jaksaa siitä huolimatta. Jo nimeä myöten Martassa tulee esille sellainen
niskavuoren emäntä, vahva suomalaisen naisen malli, jota on valintojen edessä
vapaan nykynaisen vaikea kuitenkin ymmärtää. Monesta meistä ei martaksi olisi,
ei enää. Ja hyvä niin. Tässä murheellisten laulujen maassa on ollut ja on yhä
monenlaisia marttoja; he eivät ehkä enää lypsä lehmiä käsin ja pese
nyrkkipyykkiä, mutta viina ja nyrkki ovat puhetta, jota heidän korviinsa kotona
kannetaan.
Vasantola nostaa perheväkivallan ohella teemaksi toisen
merkittävän 2000-luvun ongelman: pakolaiset ja heidän mahdollisuutensa selvitä maahanmuuttajina
modernissa, porttinsa sulkevassa Euroopassa. Susanna majoittaa kotiinsa
Fatiman, pakolaisnaisen, jonka hän tapaa Pasilan poliisitalon luona olleessaan
itse Pelastakaa lapset ry:n vapaaehtoisena telttapäivystäjänä. Fatiman
kohtalossa on yhtymiä Martan elämään – molempia vahvoja naisia riivaa oman
lapsensa menetys, mutta miljööt ja aika ovat näille tragedioille täysin erit.
Vasantolan lahja on juuri ihmiskohtaloiden laveeraamisessa. Toimittajana hän on tietenkin hahmotellut yhden sun toisen ihmisen tarinan
musteeksi; kokemusta nähdä ihminen vasten taustaansa on varmasti vahva.
Hämmästyttävän varmalla tavalla Vasantola kasaakin romaaninsa hyvin erilaisten
ihmisten elämät yhteen tarinaksi, jolla on alkunsa ja loppunsa. Eikä tälle
tarinalle ole tietenkään kuolema vieras.
Suvun tarinassa hypitään ajasta toiseen: aina Martan 40-luvulta
läpi Susannan 70- ja 80-lukujen nuoruuteen ja sieltä nykyaikaan ja lopulta jopa
tulevaisuuteen, mutta ei kronologisessa järjestyksessä. Kokonaisuutta kootaan
kuin mosaiikkia. Tätä romaania ei kannata lukea ihan pienissä ryppäissä kuten itse
ikävä kyllä tein, sillä monien hahmojen ja vuosikymmenten lankavyyhti tuppasi
muutamaan otteeseen kadota käsistä. Aikajärjestystä noudattava kerronta olisi
kuitenkin ollut kuiva ja mielenkiinnon kannalta toimimaton ratkaisu. Kerronnan
tempo vaihtelee, toisiin vuosiin keskitytään tiheämmin kuin toisiin. Merkitykset
ja henkilöt kohostuvat; toiset taas jäävät auttamatta varjoon. Kirjailijan tietoisia
valintoja toki, vaikka lukija jääkin pohtimaan painotusten merkityksiä.
Vasantolan esikoinen on paljon velkaa Eppu Normaaleille. Murheellisten
laulujen maa 80-luvun albumilta Tie
vie sanoitti kiteytetysti sen, mistä tässäkin romaanissa on kyse: kirveestä,
viinasta, perheestä ja lumihangesta – siis perheväkivallasta. Vaikka Eppujen
kappale oli alun perin tarkoitettukin parodiaksi sen ajan kotimaisesta
iskelmämusiikista, nousi se hetkessä listahitiksi ja suomalaisen mielenmaiseman
mustaksi valokuvaksi. En palaa takaisin
koskaan, luulen -romaanissa on samoja sävelkaikuja, ja onhan teoksen
nimikin laina Eppujen myöhemmästä Tahroja
paperilta -kappaleesta. Eput ovat raivanneet laveaa tietä kotimaisen
rock-musiikin aitoon sieluun, ja niiltä lakeuksilta sävyn ja tunnelman luominen
on tyylikäs tausta tälle romaanille.
En palaa takaisin
koskaan, luulen ei luojan kiitos ole kuitenkaan synkän intertekstuaalinen
harppaus Eppuihin kuin vaikkapa Aku
Louhimiehen julma Paha maa
-elokuva aikanaan oli. Vasantola antaa toivoa; synkkyys on vain yksi elämänmakuinen
vire kirjassa, ei silti toivoa lopullisesti sammuttava raskas paino. Henkilöhahmojen
surullisissa kohtaloissa on jotakin valoa taustalla, kuin nousevan auringon
kirkkautta tai taivaanrannan taakse painuvaa rusotusta, kajastavaa vihjettä
siitä, että jossakin on aina valoisampaa.
Luokkahyppyä, pakolaiskysymystä, perheväkivaltaa, nuorten
kipuilua ja perheen sisäisiä jännitteitä yhdistävässä, ajankohtaisessa romaanissa
on teemoja kerrakseen. Hyvin ne yhdistyvät toisiinsa, vaikka materiaalia on
paljon. Jos nautit hyvin rakennetuista sukusaagoista, jotka myös antavat
ajattelemisen aihetta, pakkaa Vasantolan romaani tänä kesänä lomalaukkuusi.
Kommentit
Lähetä kommentti