Yöllisen iltavahtimestarin lumoavia asetelmia
Matias Riikonen: Iltavahtimestarin kierrokset
Teos, 2019
130 sivua
Lainattu kirjastosta
Teos, 2019
130 sivua
Lainattu kirjastosta
Syksyn kaunein pieni
kirja on nyt luettu. Se on Matias
Riikosen omaelämäkerrallisen
teosparin ensimmäinen osa Iltavahtimestarin kierrokset. Kirja, joka ei
turhia hienostele, paukuttele henkseleitään mutta jonka sisältö on sitäkin prameampi.
Se on syvää hyvää kieltä, kuun valossa paistattelevia koskettavia lauseita,
maisemia Engelin kaupungista. Ja yön ihmisiä, sellaisia kuten tuntemattomat
ihmiset ohi mentäessä toisinaan tuppaavat olemaan. Se on lyhyitä hetkiä, tuokiokuvia
ja ajatusten näennäisen huoletonta virtaa. Haikeaa ja lempeää kuin kellastunut
vanha valokuva, jonka löydämme yllättäen lipaston pohjalta.
Riikosen katse kohti
öistä Helsinkiä on kaiho. Minäkertoja on koulun iltavahtimestari, joka käy
katuja Töölöstä Kaivopuistoon, kun työvuoro koululla on päättynyt. Etapille on
ripoteltu yöllisiä kohtaamisia, kuin tummaan sarjakuvaan piirrettyjä hahmoja.
Toisinaan syntyy yhteys ja kertoja saa juttuseuraakin ennen kuin matka jatkuu
läpi mystisten katujen. Riikonen kirjoittaa henkilökohtaisesti kuin esseitä,
unenomaisesti kuin vain puoliksi valveilla ja vaivattomasti niin, että teksti
soljuu lähes hypnoottisesti. Joissakin kohtaa iho nousee kananlihalle, silloin
kun sanat muuttuvat mustiksi kuin yö ja kerrottu tavoittaa jotakin tuntematonta
lukijassa kuten tässä:
Kapusin portaat ja sovittelin avaimia vintin lukkoon ja ehdin jo pelätä
oven pysyvän kiinni, kunnes viimeinen avain sopi ja avasin oven kokonaiseen
vinttiin ja välikattoihin kätkettyyn maailmaan. Siellä oli yksinäinen pulpetti
ja sen päällä vanha matkaradio ja tyhjä viinapullo, ehkä kouluisännän
piilopirtti, tai jonkun entisen iltavahtimestarin, ja tilat tuntuivat jatkuvan
loputtomiin, ja kun ne sitten viimein päättyivät, tiiliseinään oli tehty reikä,
josta pääsi jatkamaan, kuin vintti olisi ollut rakennusta suurempi ja olisin
kävellyt hyvän matkaa yli koulun rajojen, yli koko Ullanlinnan ja Kaivopuiston,
pimeän meren vintille. (s.
57–58)
Riikonen ei kirjoita
tarinaa vaan kuvailee kaupungin rytmiä ja kaduilla kulkemista. En edes tiennyt Töölössä
olevan noita kaikkia Riikosen mainitsemia paikkoja! Ja miten hämmentävää, että
sattuma puuttuu joskus siihenkin mitä luemme. Aloitin Riikosen pienen suuren
kirjan perään nimittäin Patrick
Modianon uusimman Uinuvia muistoja.
Tekstit kaupunkien (Helsinki vs. Pariisi) ja ajan (nykyaika vs. 60-luku)
erilaisuudesta huolimatta asettuvat varjoiksi toistensa päälle; samankaltaisuus
on ihokarvojen havaitsemaa, samaa pystyyn nousemista, haikeutta tunnistamisen
vuoksi. Modiano on mielestäni yksi nykyhetken hienoimmista sanankäyttäjistä;
hänen tekstinsä päällä leijuu aina jokin ihmeellinen usva – mistä kiitos myös Uinuvien
muistojen erinomaiselle suomentajalle Lotta Toivaselle. Tätä
samaa usvaa kantaa Matias Riikosen pieni kirja.
Riikonen havaitsee
arkisessa katukuvassa detaljeja, jotka ovat lempeän inhimillisesti kuvattuja.
Äidin ja tyttären kohtaaminen yöllisessä Ullanlinnassa raastaa rintaa.
Pikkutyttö on hakenut humalaisen äitinsä ilmeisesti kapakasta ja haluaa mennä
kotiin; tätä kohtausta Riikonen katsoo ilman syytöksiä mutta niin tarkalla
silmällä, että hänet on helppo kuvitella seisomassa illan hämärässä kuin
näytelmän katsojan äidin ja lapsen edessä. Sitten hän ottaa muistikirjansa ja
kirjoittaa tytön itkuiset sanat ylös.
Kadun maisemien
taltiointi on kuin Signe Branderin valokuvat sadan vuoden takaa: samaa hetken
pysäyttämistä, yhden kuvan sanallistamista. Se ei vaadi vaikeaa, paksun tahmeaa
kieltä vaan jollakin ilmavan kevyellä tyylillä Riikonen kirjoittaa asetelmia,
joita me kaikki olemme joskus voineet nähdä:
Jätin rannan ja kuljin hautuumaan muurin viertä ja pyyhin kylmää kiveä
mennessäni. Ohitin puretun wc-kopin, josta oli jäljellä ainoastaan betoninen
perustus ja muutama törröttävä putki, ja aidatun leikkipuiston, jonka keinuissa
ja liukumäissä roikkui teinejä kuin heidät olisi lapsina unohdettu puistoon ja
he olisivat varttuneet siellä.
(s. 106)
Kommentit
Lähetä kommentti