Nuorta, raikasta rakkautta Kansallisteatterissa
William Shakespeare: Julia & Romeo
Ensi-ilta Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 7.3.2018
Ensi-ilta Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 7.3.2018
Kuva: Kansallisteatteri / Tuomo Manninen |
Minulla on vähän hankala suhde William Shakespeareen. Tai en siis ole koskaan päässyt rakentamaan
minkäänlaista suhdetta näytelmäkirjailijaan. Joskus 80-luvun lopussa näin
Tampereen teatterissa Kuningas Learin,
joka ei ilmeisesti tehnyt mitään suurempaa vaikutusta, koska sen jälkeen kului kymmenisen
vuotta seuraavaan Shakespeare-kertaan. Kesäyön
unelman aikaan nökötimme kuitenkin täysstoppiruuhkassa jossakin E40-moottoritien
liittymässä välillä Bryssel–Leuven; emme koskaan ehtineet Leuvenin katolisen
yliopiston tai paikallisen teatterikerhon järjestämään Shakespeare-esitykseen.
Mieleeni koko komediasta on jäänyt vain silloisen englannin kirjallisuuden professorin
hokema Methought I was, and methought I had.
Olen myös nähnyt Veronassa sen pienen kuuluisan parvekkeen, josta on tullut rakastavaisten
pyhiinvaelluskohde, sillä talon tiedetään kuuluneen veronalaisen Julian suvulle.
Shakespeare ei ole avautunut, kutsunut luokseen enkä niin ikään
ole hakeutunut oma-aloitteisesti hänen seuraansa. Runomittainen kieli ei enää
tavoita minua tässä ajassa; samaistuminen ja itsensä suurmiehen teksteistä
löytäminen on ollut hankalaa. Tietynlainen tunkkaisuus ja liian dramaattiset
kohtaukset eivät vain ole sitä teatteria, mitä minä haen. Ja se on ihan ok.
Sen vuoksi on niin riemastuttavaa, lähes puhdistavaa, että
Kansallisteatteri on ottanut askelen kohti uudenlaista Shakespearea. Jussi Nikkilän ohjaama ja Anna Viitalan sovittama ja dramatisoima
uuden ajan Julia & Romeo on
kumarrus kohti vanhan sankarin sulkakynää, kun samalla se avaa avoimesti sylinsä
nuorelle polvelle, 2000-luvun teineille, rakastuneille ja silti meille
kaikille. Vaikka tarina on se sama – kaksi tulisesti rakastunutta nuorta, jotka
eivät voi saada toisiaan, on kaikki muu innovatiivisesti uudelleen ajateltua,
pöly on puhallettu parvekkeen kaiteelta ja Julian jalkaan laitettu Dr.
Martensit.
Kansallisteatterin päivitys toimii paremmin kuin miltä saattaa
kuulostaa. Lavasteet on tyhjennetty kaikesta ylimääräisestä valon ja värien
näyttämöksi, nuorten veronalaisten vaatteet ovat tätä päivää verkkareineen ja
tossuineen, mutta vanhempi sukupolvi kuten rouva Capulet ja imettäjä (perheen
lastenhoitaja) laahustavat mukulakivillä raskaissa hamekerroksissaan kahisten.
Shakespearen runomitta on tuotu myös tähän päivään: Marja-Leena Mikkolan runollisen herkkä käännös puhuu jo hieman enemmän
meidän suomeamme (kiitos!). Lyyrinen korostus on silti säilytetty, mutta dialogin
joukkoon on taitavasti upotettu nuorten tuttuja arkihokemia kuten okei. Kaikki sopii saumattomasti yhteen.
Teoksen nimi on heittänyt kuperkeikkaa, sillä tässä
versiossa toimija on Julia. Ilkikurisesti Julia kapuaa ruusuilla somistetulle
parvekkeelle pistääkseen röökiksi, ja rohkaisuryyppyvalkkarit uppoavat nuoreen
naiseen intiimin paikan tullen. Arka runopoika-Romeo tulee perässä sen minkä muistikirjaltaan
ja pysähtyneeltä hymyltään ehtii.
Oiva Kristo Salminen Isä Laurencena ja niin hauska Heikki Pitkänen Veli Johnina Kuva: Kansallisteatteri / Tuomo Manninen |
On ilman muuta selvää, että tällaiseksi uudistetun produktion
pääpariksi on valittava myös täysin uutta verta. Niinpä TeaKin nuoret kyvyt Satu Tuuli Karhu (Julia) ja Olli Riipinen (Romeo) valloittavat.
Etenkin nuori Julia on yhtaikaa niin hämmentävän tuoreenvihreä ja kiukkuinen,
että katsoja jää lopulta hänen lumonsa valtaan. Hän on kuin everygirl kadulta, tutunoloinen
ja sulautuu silti vanhan tarinan kulisseihin vaivattomasti. Karhu suoriutuu
pääroolistaan kuin ei mitään muuta olisikaan elämässään tehnyt. Kun
kiitosaplodien aikana katsomon toiselle riville vieläpä välittyy nuoren
taiteilijan liikutus ja yleisön vastaanoton aiheuttama reaktio, voi vain
onnitella Kansallisteatteria tällaisen Julian löytämisestä.
Kolmannen teatterikorkeakoululaisen Miro Lopperin kevyen vaivaton liikkuminen näyttämöllä Mercution
roolissa kuin viekas kettu saa jo ikänsä tuomat rajoitteen tuntevan katsojan
toivomaan vuosia pois mielestä ja kropasta; miten helpolta ja tarpeelliselta
pöyhkeän Mercution liikehtiminen näyttääkään! Methought I was, methought I could!
Katariina Kaitue
Julian äitinä on – kuten aina – sykähdyttävän rehevä ja suureellinen, eikä
hänenlaiseltaan konkarilta muuta voisi odottaakaan. Juha Variksen esittämä isähahmo kantaa harteillaan kovin
yleismaailmallista isyyttä, kun pitää olla tiukka, rakastaa tytärtään,
ainokaista kukkaansa, ja kuitenkin yrittää säilyttää suvun ja nimen vaatima
arvokkuus. Puvustuksella kuilu vanhemman ja nuoremman sukupolven välillä
korostuu lisää; emmekö me kaikki ole joskus nähneet vanhempamme kuin knallihattuja
kantavina jäänteinä toiselta vuosisadalta yrittäessämme saada omaa tahtoamme
läpi?
Kuva: Kansallisteatteri / Tuomo Manninen |
Julia & Romeo
päivittyy herkullisesti myös elävän musiikin avulla. Mila Laineen unenomaisen kaunis laulu ja Aleksi Kaufmannin erinomainen musisointi ala-aitioissa kohostuvat
poikkeuksellisen lahjakkaina elementteinä ja raikastavat koko teatterin. Riemastuttavat
tanssikohtaukset pakottavat hymyilemään; pois pönötys ja kivimäinen paatos, nyt
mennään nuorten kroppien ehdoilla.
Kohti katsojaa
Kun teatteri astuu kohti katsojaa, ollaan mielestäni jonkin
todellisen, oikean äärellä. Se voi olla interaktiivista astumista, vieraannuttamista
niin, että yleisöstä tulee kommenteillaan osa esitystä, tai sitten lavastus ja
liikkuminen voidaan tuoda kohti yleisöä. Kun murretaan ankara raja näyttömän ja
katsomopenkkien välissä, aiheuttaa se joillekin katsojille ahdistusta, olen
kuullut, mutta itselleni se puristaa teatterin nautinnon pähkinänkuoreen: minäkin
olen osa tätä taideteosta, koska ilman katsojaa ei ole näytelmää kuten ilman
lukijaa ei ole kirjaakaan. Ikään kuin välittömässä palautteessa saattaa olla teatterin
kannalta riskinsä (mitä jos yleisö ei lähdekään mukaan vaan jäykistyy kauhusta
paikoilleen?!), mutta riskien ottaminen on toisaalta puhdasta uskoa omaan teatteriin
ja myös hyväksyvä nyökkäys kohti meitä penkinkuluttajia. Kansallisteatterin Julia & Romeo tulee ulos
perusnäyttämöltä varsin simppelillä mutta oivaltavalla tavalla, jonka detaljit jätän
tässä mainitsematta, jotta mahdolliset kiinnostuneet voivat itse yllättyä.
Nämä edellä mainitut dramaturgilliset ratkaisut, loistavat
näyttelijäsuoritukset ja tekstin uudeksi muokkaaminen loihtivat yhdessä
nuorekasta teatteria vanhojen arvojen päälle, ja tämän Shakespearen patistaisin
nuoret katsomaan, jos johonkin pitäisi. Tai itse asiassa kaikki, jotka ovat tähän
asti minun laillani Englannin suurta nimeä pelänneet. Julia & Romeo nimittäin korostaa meille myös sitä, ettei mitään
nykyistä suurta olisi ilman vanhaa traditiota.
Lämmin kiitos Kansallisteatterin Bloggariklubille lipuista!
*****
Julia & Romeo
Rooleissa: Jarno
Hyökyvaara (TeaK), Olli Ikonen, Katariina Kaitue, Satu Tuuli Karhu (TeaK), Eetu
Känkänen (TeaK), Miro Lopperi (TeaK), Sanna-Kaisa Palo, Heikki Pitkänen, Olli
Riipinen (TeaK), Kristo Salminen, Sonja Salminen ja Juha Varis
Muusikot: Mila Laine ja Aleksi Kaufmann
Ohjaus: Jussi Nikkilä
Sovitus ja esitysdramaturgia: Anna Viitala
Suomennos: Marja-Leena Mikkola
Sävellys: Mila Laine
Lavastus: Katri Rentto
Pukusuunnittelu: Saija Siekkinen
Koreografia: Ima Iduozee
Taistelu-koreografia: Kristo Salminen ja Ima Iduozee
Valosuunnittelu: Pietu Pietiäinen
Äänisuunnittelu: Viljami Lehtonen
Naamioinnin suunnittelu: Petra Kuntsi
Ohjaajan assistentti: Johanna Kokko
Muusikot: Mila Laine ja Aleksi Kaufmann
Ohjaus: Jussi Nikkilä
Sovitus ja esitysdramaturgia: Anna Viitala
Suomennos: Marja-Leena Mikkola
Sävellys: Mila Laine
Lavastus: Katri Rentto
Pukusuunnittelu: Saija Siekkinen
Koreografia: Ima Iduozee
Taistelu-koreografia: Kristo Salminen ja Ima Iduozee
Valosuunnittelu: Pietu Pietiäinen
Äänisuunnittelu: Viljami Lehtonen
Naamioinnin suunnittelu: Petra Kuntsi
Ohjaajan assistentti: Johanna Kokko
Tästä pääset Kansallisteatterin sivuille.
Oi miten hieno arvio! Haluan nähdä tämän ehdottomasti. Dramaturgia on mun ystävän käsialaa, välitän sun fiilikset :)
VastaaPoistaOi välitä toki, Helmi! Että näin kauan meni, että tämänkin jäärä saatiin lempenemään. Olen hehkuttanut Juliaa & Romeoa kaikille, tykkäsin niin kovasti ihan kaikesta.
Poista