Lahtelaisromaani palaavasta keväästä
Pasi Pekkola: Huomenna kevät palaa
Otava 2018
343 sivua
Lainattu kirjastosta
Lahtelaistaustainen kirjailija Pasi Pekkola siirtyy kolmannessa romaanissaan Huomenna kevät palaa sadan vuoden taakse, valkoisten ja
punakaartilaisten taistelun vuoteen 1918. Pekkola katsoo kuitenkin maatamme
kahtia repinyttä historian murtumaa toisenlaisesta kulmasta, pienten lasten
silmin.343 sivua
Lainattu kirjastosta
Sisarukset Eeva ja Eino ovat vielä kovin nuoria, kun tutun
turvallinen navetan takainen maailma Villilähteellä, Lahden lähellä, alkaa
mullistua. Isä katoaa kotitorpasta sotimaan punaisten puolelle. Herkästi mutta
tarkasti Pekkola zoomaa katseensa romaanin Eeva-tytön näkökulmaan ja vie
lukijan mukanaan punaisten vankileirille, jossa isosisko Eeva yrittää värittää pienelle
veljelleen Einolle mustan totuuden ja verhoaa kaiken ympärillä tapahtuvan satuun
ja leikkiin. Lahden kaupunki oli näyttäytynyt Eevalle aikaisemmin ihmeellisenä
metropolina, jossa tapahtuu kaikki suuri ja mielenkiintoinen. Sota paljastaa
kuitenkin toiset kasvot: Eevan haavekuvat murenevat, kun edessä näkyy vain
lohdutonta kylmää ja nälkää. Vankileirillä sisaruskaksikko hitsautuu yhteen ja
äiti menettää järkensä. Lopulta lapset joutuvat eroon äidistään. Kaikella
koetulla on kauaskantoiset seuraukset molempien myöhempään elämään.
Eevan mieli oli
alakuloinen. Kaupunki ei ollut ollenkaan sellainen kuin hän oli kuvitellut.
Pelkkä nuhjuinen kyläpahanen, kadut olivat kuoppien ja painanteiden rikkomat,
siellä täällä kituivat puut alastomia luurankoja. Se ei näyttänyt paikalta,
josta maailma alkaisi, vaan pääteasemalta, minne kaikki maailmalle kelpaamaton
lopulta päätyisi. Tähän kuoppaan, näiden harjujen puristuksiin, näille tuulen
pieksemille kujille. (s. 115-116)
Romaani kuljettaa rauhallisesti läpi sodan runteleman
kaupungin mutta ei kuvaa itse sotaa vaan lapsen katsoman maiseman, jossa näkyy
outoja ja vääristyneitä asioita, joita kukaan aikuinen ei selitä suoriksi. Eeva
päälle 10-vuotiaana ymmärtää mistä on kyse mutta haluaa suojella Einoa
todellisuudelta ja verhoilee dramaattiset kohtaamiset vankileirillä osaksi
leikkiä, jossa he ovat, supattaa Einon korvaan loputtomia satujaan, kunnes
jossakin vaiheessa kaikki varastot on kuluttu loppuun eikä kannikkaakaan ole
jäljellä.
Vaikka Eeva ja Eino selviävät sodasta fyysisesti, astuvat he
omaan aikuisuuteensa haparoiden. Sisarusten tiet eroavat. Pekkola tarkastelee verkkaan
ymmärtäväisellä otteella sitä, mitä sota tekee lapsille. Lapsuuden traumat
leimaavat Eevan elämää eri tavalla kuin Einon, jonka onnistuu naida itsensä
varakkaaseen sukuun. Eeva ei tunnu saavan elämästään otetta eikä perusta
perhettä. Eevalle todellisuus ei muutu lapsuuden saduiksi koskaan; se jää
rammaksi ja runnelluksi, identiteetin alituiseksi etsimiseksi. Einon lapsuuden
haamut rauhoittuvat, kun hänestä tulee perheenisä. Mutta jokin levoton taakka
jää miehenkin rintaa lastaamaan.
Molemmilla on kipunsa ja haavansa; ne vain paranevat eri
tavoin. Pekkola on tavoittanut hienosti sisarusten yhteisen trauman, jonka he
kuitenkin käsittelevät aikuiselämässään eri tavoin.
Pekkolan lukeminen on helppoa ja kovasta aiheesta huolimatta
huoletonta. Kerronnan varmuus ja historiallinen sopivan epämääräinen tarkkuus palvelee
tekstiä. Sivut ei ole tungettu täyteen detaljeja; maisemat jäävät toisinaan avoimiksi
entiselle lahtelaisellekin, joka lukiessa kantaa koko ajan mielen karttaa
päässään. On tori, kaupungin ikuinen keskipiste, ja on järvi, jonka nimeen
viitataan kirjassa ehkä vain kerran. Nippelitietoa kotikaupunkinsa historiasta
janoava lahtelaislukija olisi mielellään napsinut informaatiota enemmänkin,
paikoista, kadunnimistä, rakennuksista. Mutta Pekkola ei kirjoita tässä historiaa
vaan traumakuvausta, ja sen hän tekee ihanan varmalla otteella, lempeästi ja
kritiikittä.
Pöllön kadottua
yöhön Eino vilkaisi tienviittaa vielä kerran ja ajatteli, että hänen olisi
parempi palata takaisin. Mutta se ei onnistuisi, jos hän koko ajan haikaili
kadonneiden ihmisten perään. Hänen olisi luovuttava niistä. Heistä kaikista.
Äidistä ja isästä. Siskostakin. Jos hän halusi hyvän elämän, onnellisen elämän,
hänen olisi tehtävä niin kuin Anselmi ja Elina olivat häntä neuvoneet. Jos hän
halusi kutsua tätä paikkaa kodikseen, hänen olisi opittava unohtamaan.
(s. 309)
Eino unohtaa sen mitä Eeva ei koskaan voi. Huomenna kevät palaa näyttää, miten eri
tavalla samassa miljöössä kasvaneet ihmiset voivat unohtaa tai joutuvat
unohtamaan painavia, ihmismieltä liikuttavia asioita. Kumpikaan sisaruksista ei
ole lopulta onnellinen vaan omassa surussaan kohmeloituneita ihmistorsoja.
Tämän kuvaamisessa Pekkola hapuilee lähes kjellwestömäistä kerrontatasoa,
vaikkei Pekkolan nostalginen kieli ole aivan yhtä hentoa ja uhmakasta kuin
Westöllä. Omalla tavallaan loistokasta se kuitenkin on, ja Huomenna kevät palaa kasvaakin romaaniksi, jonka voi yhtä kaikki
lukea sodan jäljet kokenut vanhempi sukupolvi kuin alle keski-iän yltävät. Lukukokemus
lienee kaikille yhtä vahva.
Mikä tuo valo on, sinä mumisit väsyneenä
mutta kylläisenä.
Se on kevät, minä kuiskasin. Kevät palaisi sittenkin. Viime hetkellä. (s. 243)
Se on kevät, minä kuiskasin. Kevät palaisi sittenkin. Viime hetkellä. (s. 243)
Kommentit
Lähetä kommentti