Todella kaikki hienot jutut
Duncan Macmillan: Kaikki hienot jutut
Kansallisteatterin Willensaunassa pe 29.3.32019
Alkuperäisteos: Every Brilliant Thing
Suomennos, sovitus ja ohjaus: Mari Lehtonen ja Ilja Peltonen
Uskallan väittää, että parhaassa mahdollisessa
teatterikokemuksessa on kyse naurun ja kyynelien yhteistyöstä. Lisäpalkintoja jakavat yllätyksellisyys ja inhimillinen rehellisyys. Rehellisyys
syntyy tarinan aitouden lisäksi näyttelijän tarkasta kyvystä kuljettaa kerrottu,
näytetty, katsojan sisälle asti, sellaisesta heittäytymisestä, että hetkeksi
unohdat ettei näyttelijä kerrokaan itsestään ja omasta elämästään. Silloin minä
kumarrun huomaamatta kohti lavaa, kuin yrittäisin saada itseni mukaan
esitykseen, aivan kuin yrittäisin saada puraistua teoksesta vielä isomman
palan.
Brittiläisen Duncan Macmillanin kirjoittama Kaikki hienot jutut on sielunparantaja. Se on surullisten asioiden peili, todenoloinen otto maailmasta kuten brittiläisten ohjaajien Ken Loachin ja Mike Leigh’n elokuvat. Jotenkin ne tuossa saarivaltiossa sen osaavat; poimivat arkisista asioista oleellisen ja pukevat sen taiteen katarttiseen pukuun.
Ja täydellinen aisapari kyynelille oli vapauttava nauru,
joka nousi vatsanperukoilta asti, kun Mari Lehtonen taikoi yleisöä mukaan. Se
oli aseistariisuvaa ja avokätistä, vienon hyväntahtoista niin, että jokainen
katsojista pisti parastaan aivan kuin olisi harjoitellut tätä varten jo pitkään.
Interaktiivista teatteria, rautaisella otteella hallittua: katsojan sydän
nöyristyi ja yhteinen ilo ja into tarttui.
Kansallisteatterin Willensaunassa pe 29.3.32019
Alkuperäisteos: Every Brilliant Thing
Suomennos, sovitus ja ohjaus: Mari Lehtonen ja Ilja Peltonen
Kuva: KT / Lilli Pyykkönen |
Brittiläisen Duncan Macmillanin kirjoittama Kaikki hienot jutut on sielunparantaja. Se on surullisten asioiden peili, todenoloinen otto maailmasta kuten brittiläisten ohjaajien Ken Loachin ja Mike Leigh’n elokuvat. Jotenkin ne tuossa saarivaltiossa sen osaavat; poimivat arkisista asioista oleellisen ja pukevat sen taiteen katarttiseen pukuun.
Monologinäytelmä Kaikki
hienot jutut kertoo naisesta/miehestä, joka aloitti lapsena listan
kirjoittamisen elämän hienoista asioista. Syistä joiden takia kannattaa elää.
Kuten jäätelö, aurinko, niin lujaa
nauraminen, että maito roiskuu nenästä, kuplamuovi…
Hänen äitinsä on yrittänyt itsemurhaa, ja isä katoaa työhuoneeseensa
kuuntelemaan vinyylejä. Musiikista tietää, voiko isän luo mennä vai kannattaako
antaa oven pysyä kiinni. Sitten vuodet vierivät, lapsuus vaihtuu aikuisuuteen
ja yliopistoelämään ja ensirakkauteen. Lista kasvaa ja äiti oireilee.
Kansallisteatterin versiossa Willensaunassa vuorottelevat
näyttelijät Mari Lehtonen ja Ilja Peltonen. Näytöksemme oli Lehtosen,
mutta Peltonen istui eturivissä seuraamassa kollegansa suoritusta; esitys oli
pyörinyt vasta päälle viikon.
Normaalin katsomon sijaan penkkirivit on järjestetty neliön muotoon. Yleisö ympäröi esityksen, mitään lavaa ei enää ole, on vain lattia ja matto. On tila – vihje siitä, että me olemme tässä yhdessä, yleisö ja tekijät.
Normaalin katsomon sijaan penkkirivit on järjestetty neliön muotoon. Yleisö ympäröi esityksen, mitään lavaa ei enää ole, on vain lattia ja matto. On tila – vihje siitä, että me olemme tässä yhdessä, yleisö ja tekijät.
En halua paljastaa, mistä ainesosista monologin purutuntuma
on tarkalleen synnytetty (haluan että menette katsomaan itse!). Mutta sanon,
että tuntuma on kova. Ja tarkoitan: mehukas, rapea, kirpeä, aistillinen, emotionaalinen,
traaginen. Yritän löytää tyylikkäät sanat kuvaamaan kokemusta, mutta törmään
koko ajan siihen tosiasiaan, että olen syntynyt suru vasemman ja huumori oikean
käden tilalla ja olen hulluna ääripäätunteita herättäviin esityksiin; ne tuntuvat
melkein omilta ruumiinjäseniltä. Analysoi niitä nyt sitten puolueettomasti. Herkkää elokuva- tai teatteri-itkijää minusta ei silti saa. Yhteys kädestäni kyynelkanaviin
on pitkä. Mutta nyt itkin.
Kuva: KT / Kastehelmi Korpijaakko |
Onko mitään aidompaa kuin näyttelijä, joka näyttelee niin,
ettei katsoja edes tajua tämän näyttelevän? Jos teatteri onkin aina illuusiota
ja aistiharhaa, niin mitä on teatteri, joka kadottaa tämän yleisön ja katsojan
välisen kalvon? Onko se siis yhtä totta kuten elämä, jota me jokainen menemme
elämään teatterin jälkeen?
Itse näytelmän kaava on nerokas. Se kumoaa ajatuksen siitä,
että lavalla tarinan kertomiseen tarvitaan aina lavasteet ja rekvisiittaa,
harhaa rakentavia elementtejä siitä, että tässä yritetään näyttää katsojalle
kuvaa todellisuudesta. Ei tarvita, näyttää Macmillan. Tarina on se, minkä tulee
riittää. Tarina on se, mistä haluamme tunnistaa itsemme. Me haluamme katsoa tarinoita
elokuvissa, haluamme lukea niitä kirjoista ja tapaamistamme uusista ihmisistä. Tarina
on yksi kaikista hienoista jutuista.
Jos olet kuten minä, hyväksyt sen, että surullisetkin asiat ovat
hienoja ja tuottavat omanlaistaan iloa, koska tragedialla on yhtä iso merkitys kuin
naurulla – ilman toista ei ole toista, mene Willensaunaan äläkä jätä takkiasi narikkaan
(ota se katsomoon mukaan, se on sallittua) ja tartu paperilappuun, joka sinulle jaetaan aulassa
ennen esitystä. Ole osallinen, jos niikseen tulee. Katso ettei sukissasi ole
reikiä! Ja muista, että teatterissa on aivan ookoo vähän itkeä äläkä ihmettele,
jos kaiken jälkeen sisälläsi kuplii ja kihisee.
Ja listoista puheen ollen: tämä kokemus menee kaikkien hienojen esitysten listallani sinne kärkipäähän.
Ja listoista puheen ollen: tämä kokemus menee kaikkien hienojen esitysten listallani sinne kärkipäähän.
*****
Onnellinen kiitos Kansallisteatterin Bloggariklubille
lipusta ja stimuloivasta kokemuksesta!
Ohjelmakalenteriin pääset tästä.
Työryhmä:
Esiintyjät: Mari Lehtonen / Ilja Peltonen ja yleisö
Käsikirjoitus: Duncan Macmillan yhteistyössä Jonny Donahuen kanssa
Ohjaus ja suomennos: Mari Lehtonen ja Ilja Peltonen
Pukusuunnittelu: Saija Siekkinen
Valosuunnittelu: Aslak Sandström
Äänisuunnittelu: Olli Valkola
Työryhmä:
Esiintyjät: Mari Lehtonen / Ilja Peltonen ja yleisö
Käsikirjoitus: Duncan Macmillan yhteistyössä Jonny Donahuen kanssa
Ohjaus ja suomennos: Mari Lehtonen ja Ilja Peltonen
Pukusuunnittelu: Saija Siekkinen
Valosuunnittelu: Aslak Sandström
Äänisuunnittelu: Olli Valkola
Oli tämä kyllä elämys! Ihanasti sanot tuossa, että surullisetkin asiat voivat tuottaa iloa. Olen niin samaa mieltä <3
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaSiis tietenkin vain taiteessa; omassa elämässä surut harvemmin tuottavat iloa... :-(
Poista