Kuinka kirjoittaa vetävästi keskiluokan ongelmista?
Nina Lykke: Ei, ei ja vielä kerran ei
Suomennos: Sanna Manninen
Gummerus, 2019
261 sivua
Lainattu kirjastosta
Suomennos: Sanna Manninen
Gummerus, 2019
261 sivua
Lainattu kirjastosta
Keskiluokkaisuus ja
-ikäisyys on tylsää ja epäseksikästä. Ei niistä ole ainakaan taiteen aiheiksi. Kuinka
moni rocklyriikka esimerkiksi ylistää keski-iän saavutuksia, avioliittoa, omakotitaloa
ja luotettavaa merkkiautoa? Ikää ja sen tuomaa perspektiiviä genre kyllä ymmärtää,
mutta sen ympärillä vellovat lieveilmiöt jätetään varjoon, koska ne ovat
vastine jollekin normaaliuden kuivalle käsitteelle.
Vaikea innostua
kirjallisuudessakaan päälle nelikymppisten perheellisten touhuilusta – vaikka itse
kuuluun juuri samaan viiteryhmään. Mutta olisihan se pitänyt tietää, ettei Helsinki
Lit -festareille kutsuta ketä tahansa tylsästä ja epäseksikkäästä teemasta
kirjoittavaa kirjailijaa. Norjalainen Nina Lykke vieraili
toukokuussa festareilla kertomassa menestysromaanistaan Nei og atter nei
eli Ei, ei ja vielä kerran ei. Ymmärrän nyt nosteen ja kehotankin kaikkia
lukemaan tämän kirjan, varsinkin jos et haluaisi lukea juuri tätä kirjaa.
Ihmiset ovat niin
kummallisia. Pakkomielteidensä vankeja ja rutiiniensa kangistamia, moni niin
oudolla tavalla pikkuhullu. Nina Lykke näyttää tietävän sen ja osaa kertoa
siitä tavalla, joka riemastuttaa. Viiteryhmästä katsottuna myös hieman ahdistaa
ja surettaakin. Että jokainen meistä marssii siinä putkessaan mihin nyt on sattunut
päätymään. Putki on toisinaan loputon ja pelkkää hukkaa. Putkessa ostellaan
taloja, autoja, saadaan lapsia, kasvatetaan niistä aikuisia, luodaan uraa tai
ei luoda uraa. Yhtä kaikki talsitaan eteenpäin kukin omia taakkojamme kantaen;
vain harva uskaltaa yhtäkkiä valita toisin ja rikkoa putkeensa pakoaukon. Usein
kun sitä on teoistaan vastuussa vähintään lapsilleen; ihan kaikkea ei voi
saada.
Nina Lykke valaisee
sitä mitä tapahtuu, kun 25 avioliittovuoden jälkeen pariskunnasta toinen tekee
sattumalta (no jaa…) reiän putkeensa ja lähtee ulos toiseen maailmaan. Aviomies
Jan sotkeutuu paljon nuorempaan alaiseensa Hanneen, ja joutuu ajan päästä
tilanteeseen, että Ingrid-vaimolle on kerrottava, koska omien sotkujen
kantaminen yksin on tietenkin ihan liian massiivinen lasti. Samalla Jan
kuitenkin vahingossa avaa vaimonsa putkeen aukon, joka muuttaa heidän molempien
suuntaansa lopullisesti.
Lykken kaava on ja
ei ole se ihan tavanomainen; siinä on herkullista kurottautumista faabeleiden
tapaan kohti opetusta. Teoilla on aina seurauksia, etkä itse voi koskaan tietää
millaisia ne lopulta ovat. Samalla Lykken satiiri näyttää jokaisen ihmisen
sisällä piilevät outoudet, jotka nostavat päätään, kun elämä mullistuu.
Tarinassa muuttuvat Ingrid ja Jan molemmat, mutta niin myös 35-vuotias Hannekin,
Oslon keskustassa näennäisen huolettomasti sinkkuna elävä nainen. Kolmiodraama
ei huipennu aivan perinteiseen tapaan, mikä on enemmän kuin hyvä, sillä juuri
se tekee romaanista mielenkiintoisen ja raikkaan. Satiiri tai ei, nämä
henkilöhahmot paksunevat reippaasti eivätkä jää pelkästään tyypillisiksi
ryhmänsä edustajiksi. Joku kolmesta kenties voittaa – vai voittaako? Ja miten
tärkeää on, että joku ylipäätään voittaa?
Lykken kieli ja Sanna Mannisen laadukas suomennos pitävät huolen siitä, että romaanin tarinalla on hyvä
perusta kasvaa. Kliseitä ei tästä kirjasta lueta. Kieli on polveilevaa, ja hahmojen
mielentilaan maltetaan mennä pitkästi ja syvälle. Tarina kerrotaan kunkin kolmen
näkökulmasta. Nina Lykke antaa hahmojensa olla ilkeitä ja siksi samaistuttavia.
Kukapa meistä ei olisi joskus nälvinyt mielessään ärsyttävää kollegaansa tai laiskoja
lapsiaan? Lähimmäisenrakkaus on työlästä puuhaa, eikä se sisällä alati puhtaita
ajatuksia.
Romaani myös vilisee
teräviä havaintoja vanhemmuudesta, parisuhteista, elämänvalinnoista ja kaikesta
sellaisesta, minkä jokainen meistä jossain vaiheessa elämässään kohtaa.
Ingridillä ja Janilla on kaksi aikuista poikaa, ja ennen aviomiehen syrjähyppyä
Ingrid on jo pysähtynyt, tunnistanut kyllästymisen ja herännyt siihen
pessimistiseen ajatukseen, että it’s beyond our control:
Ingrid oli tullut siihen tulokseen, että
vanhemmat ovat tärkeitä samalla tavalla kuin ilma ja vesi, joihin kiinnittää
huomiota vasta kun niitä ei ole tai niistä tulee myrkyllisiä. Sama pätee
vanhempiin, Ingrid ajatteli. Niihin kiinnittää huomiota – tai niillä on
vaikutusta, ja silloin aina negatiivinen vaikutus – kun niitä ei ole tai ne
ovat myrkyllisiä, vahingollisia, tai kun ne tappavat itsensä, tai kun niistä
tulee alkoholisteja, narkomaaneja, rikollisia. Toisien sanoen: vanhemmat eivät
voi tehdä lapsistaan parempia kuin niistä muutenkin tulisi, mutta
vanhemmat voivat kyllä tuhota lapsensa. (s. 15)
Ei, ei ja vielä
kerran ei viehättää, koska
se tunnistaa ihmisten samankaltaisuuden ja erottaa sen heidän persoonallisuuspiirteistään.
Me kaikki itkemme, suremme, juhlimme ja nauramme joskus, mutta kukaan meistä ei
sittenkään tee sitä täysin samalla tavalla. Siksi sinäkään et voi koskaan
tietää, mitä ihminen lähelläsi saattaa tehdä tai reagoida. Romaani myös kertoo
paljon ajasta, jossa nyt elämme, joten 70 vuoden päästä Nina Lykken parisuhdesatiiri
saattaa avata yhtä paljon näkymiä menneisyyteen kuin nyt vuonna 1935
kirjoitettu Jotunin Huojuva talo. Klassikkoainesta siis.
Kommentit
Lähetä kommentti