”Että minä olen se syy”
Antti Rönkä: Jalat ilmassa
Gummerus, 2019
224 sivua
Lainattu kirjastosta
Gummerus, 2019
224 sivua
Lainattu kirjastosta
Tiesin
että pitäisi kertoa. Olin tiennyt jo kauan. Olin päättänyt kertoa monta kertaa.
Mutta kun istuin pulpetissani ja kuvittelin, kuinka jäisin tunnin jälkeen
luokkaan ja hiipisin opettajan luokse ja sanoisin ne sanat, minua alkoi
huimata. Ja kun odotti tarpeeksi kauan, kaikki unohtui eikä lopulta enää ollut
mitään kerrottavaa. (s. 35)
Mitä ihmiselle tapahtuu, kun hän
joutuu heti ala-asteella koulukiusaajien silmätikuksi ja kärsii niin fyysisestä
kuin psyykkisestä väkivallasta useamman vuoden ajan? Kipeä kysymys, eikä siihen
ole yhtä vastausta. Jos asian yksinkertaistaisi: Koulukiusattu lapsi on kuin
raaka hedelmä, joka ei saakaan kypsyä kaikessa rauhassa muiden erilaisten
hedelmien joukossa, lempeässä auringonvalossa, vaan hänet survotaan väkisin
kulhosta ulos, hänen vielä muotoaan etsivään lihaansa tungetaan neuloja, häntä
puristellaan ja painellaan joka puolelta niin että lopulta, kun hedelmä on kypsynyt,
se onkin mustelmilla, naarmuilla ja sen pinnan sileys on vääntynyt paikoin
epämuodostuneeksi.
23-vuotias esikoiskirjailija Antti
Rönkä tuntee tällaisen kypsymisen ja kirjoitti omiin kokemuksiinsa
pohjautuvan romaanin Jalat ilmassa. Sen ylistämiselle eivät tavalliset
sanat tunnu antavan oikeutta, mutta muuta ei minulla nyt ole käytettävissä. Kehun
arvoisia elementtejä romaanissa on monta. Niistä mitättömin ei ole kirjan
teema: Koulukiusatun lapsen mahdollisuudet piilottaa kolhunsa ja selviytyä aikuisena
itsellisessä opiskelijaelämässä. Millainen on survotun sielunmaisema, millaisia
rotkoja sinne on muodostunut, millaisia ahtaita luolia maisemaan onkaan kovertunut?
Painavan aiheensa lisäksi Jalat
ilmassa on taiten kirjoitettu. Se on koherentti, selkeä ja kielellisesti
hiottu romaani, jonka kaari jaksaa säilyttää alusta loppuun asti jäntevyytensä.
Se on vihaton romaani, ei kostotoimenpide eikä syyttävä sormi, vaan aukinainen
ja rehellinen muoto siitä, mikä meiltä monilta aikuisilta saattaa jäädä
näkemättä – jopa lapsen vanhemmilta. Koulukiusatuksi tuleminen on mahdollista
salata, ja se on kuin häpeän tahrima ruumiinjäsen, josta irtautuminen ei voi onnistua
lapselta yksin.
Kolmanneksi – tai summana näistä
kahdesta edellisestä – Jalat ilmassa on valmis, tasapainoinen romaani.
Se on kirjoitettu omasta elämästä ammentaen mutta kaukaa viisaasti niin, että
romaanin inhimillisyys tuntuu lukijassa juuri siellä missä pitääkin: se
surettaa, vihastuttaa, saa lukijan tuntemaan suurta myötätuntoa ja rakkautta
päähenkilö Aaroa kohtaan. Tällaisen tarinan ei pitäisi olla totta kenellekään
peruskoulunuorelle 2000-luvulla. Ja kuinka monelle tällainen kuitenkin on. Miksi?
Miksi ihminen on ihmiselle susi?
Antti Rönkä ei vastauksia näihin
kysymyksiin jakele mutta haastaa lukijansa ajattelemaan, että kun nuori vastaa
peruskysymykseen No miten koulussa meni? laiskasti Ihan ok,
kaikki ei sittenkään kenties ole ihan ok. Rönkä ei väitä, että hän tietäisi
kenessä lopulta on syy, miksi kiusaaminen on mahdollista ja miksei sitä
välttämättä kukaan ulkopuolinen näe. Rönkä kirjoittaa, että on asioita, joita
ei aina voida nähdä. Aikuinen (opettaja, vanhemmat) ei ole välttämättä paha ja
välinpitämätön, jos katse ei ulotu sinne, missä pahaa tapahtuu. Syyllistäminen
ei auta ketään jatkossakaan. Siksi hän haluaa herättää ihmiset näkemään, että
ympärillä tapahtuu silloinkin, kun ilmeisiä merkkejä ei ole. Onkin suurenmoinen
kohde nuoriso- ja koulupsykologeille miettiä, millaisia merkkejä piilotettu
koulukiusaaminen antaa, antaako se mitään ja miten me kasvattajat voisimme
kääntää hapuilevan katseemme suoraan niitä kohden.
Jalat ilmassa -romaanista on
jo sanottu, että kaikkien koulumaailmassa työtään tekevien tulisi lukea se – ja
myös nuorten. Olen täysin samaa mieltä. Kaikkien vanhempien, joiden lapsi
vastaa aina välttävästi Ihan ok. En tiedä voiko yksi romaani avata
kanavia mutta haittakaan siitä tiedosta ei ole, että me kaikki emme sittenkään
voi hyvin.
Antti Rönkä on ollut jo julkisuudessa
esillä esikoisteoksensa vuoksi. Koska hänen isänsä on tunnettu kirjailija Petri
Tamminen, nuori mies on ollut julkaisupolulle astuessaan täysin tietoinen
siitä, että hänen romaaninsa nostaa hänet niin mediassa kuin kirjallisuudessa
esille. Tämän tärkeän askeleen hän on ollut valmis astumaan muiden kaltaistensa
nuorten vuoksi. Ihailtavaa, rohkeaa ja erittäin kypsää.
Antti Rönkä on oikealla tiellä, jos
hän isänsä varmoja jalanjälkiä seuraa ja ryhtyy kirjailijaksi. Hänen lauseensa
on jo nyt ihailtavan voimakas ja täsmällinen, sellainenkin etteivät nuorten
hempeilykohtaukset kirjassa saa ikääntynyttä lukijaa hymähtelemään. Röngälle ei
ole ongelma kuvata ensirakastumista persoonallisesti. Röngän lauseet potkivat, ovat
silti rauhallisia, eivät temppuile, ja dialogi on kiinni tässä ajassa. Tunne
sanojen ja merkitysten välillä lähtee irti ja lentoon, kiinnittyy lukijaan.
Romaanissa nykyisyys, opiskelijaelämä Jyväskylässä, sekoittuu vaivatta
nuoruuden koulukokemuksiin aivan kuten elämä jokaisen kokijan päässäkin
esiintyy: yhtenä ryppäänä nyt-hetkeä, menneisyyttä, muistoja ja tulevaisuudenaavistusta.
Romaanissa Aaron ainoaksi keinoksi
selviytyä jää omaan ruumiiseen ja ulkonäköön keskittyminen. Aaro on itselleen
kuin Ken-nukke, jota puetaan, suditaan, rasvataan ja komistetaan jokaisessa
mahdollisessa tilanteessa. Kun ulkoinen kuori on kunnossa, suoristuuko myös sisin,
tasoittaako puunaaminen sielunmaiseman rotkot? Jos jalkaan vetää kalliit
merkkihousut ja hiukset on aseteltu geelillä, piilottaako tällainen näpertely
kiusatun mustelmat? Ja tietenkin: koulukiusatulla on oltava edes jotakin mihin
tarttua, kun itsetuntoon ei pysty; se roikkuu kuin hapan, pilalle mustunut
hedelmä puusta.
Katson kuinka vesi valuu lavuaariin,
kiertyy häränsilmäksi ja katoaa mustiin, pyöreisiin reikiin. Tuijotan reikiä,
ja reiät tuijottavat takaisin. Nostan katseen peiliin. Kalpeat, vettä valuvat
kasvot. Tummat silmänaluset. Jos niitä ei olisi. Jos näppylää nenänjuuressa ei
olisi. Jos etuhampaat olisivat vähän pienemmät. Silmät vähän kirkkaammat.
Hyi että sä olet ruma. Miten sä voit näyttää noin tyhmältä? (s.
14–15)
Pahinta romaanin maailmassa on
lopulta se, miten uhri selittää itselleen uhrin asemansa. Että se on kuin
ennalta määrätty karma, jota ei voi deletoida. Tieteen alueella
koulukiusaamisen ongelman ydin on juuri tässä – sen lisäksi tietenkin, että on
olemassa ihmistyyppejä, jotka päätyvät kiusaajiksi. Mutta kaunokirjallisuuden maailmassa
nämä Röngän virkkeet herättävät alakuloa, ja niiden karu voima nostaa ihokarvat
pystyyn.
En
halua kenenkään sääliä. Haluan sanoa tosiasiat. Olin seitsemän, kun yhteiskunta
lähetti minut laitokseen, jossa minua lyötiin ja potkittiin ja jossa minun
haukkumiseni oli yleistä huvia. Tätä kuorruttivat opettajien hymyt ja
tsemppijulisteiden iskulauseet. Mutta kun avainnipun kilinä vaimeni ja välituntivalvojien
katseen kääntyivät, minulle sai tehdä mitä vain. En osannut puolustautua. En
osannut sanoa vastaan. En osannut lyödä. Kaikki sellainen oli ikään kuin
ymmärrykseni ulkopuolella. En osannut, en uskaltanut, ja totuin siihen etten
osaa enkä uskalla. Mielettömyydenkin taustalla haluaa nähdä syyn. Koska
mielettömyys olisi vielä pelottavampaa. Joten päätin että minä olen se syy.
Että minua kuuluukin lyödä. (s. 64)
Tämä järkyttävä kirja on varauslistalla. Toivon kaikkea hyvää kirjailijan elämään.
VastaaPoistaKaikesta huolimatta kirja on kaunis, ei järkyttävä. Surullinen ja kipeä. Olen varma, että tämän romaanin lähdettyä maailmalle kirjailija Rönkä kulkee jatkossa kadun valoisalla puolella.
Poista