Helsingin kirjamessut: lauantai 26.10.2019
Helsingin kirjamessut Messukeskuksessa 24.-27.10.2019
Toinen messupäiväni tänä vuonna oli lauantaina 26.10.,
jolloin kirjamessuilla oli jo selvästi enemmän kuhinaa heti aamukymmeneltä (messujen
vilkkain päivä, selvisi myöhemmin). Jo niin monilta vuosilta tuttu tasaisen
kiirehtivä aamuinen letka Pasilan juna-asemalta kohti messukeskusta lähentelee
jo pyhää kulkuetta. Kuljemme määrätietoisesti kohti hallia, ja joka vuosi minut
valtaa äärimmäinen ihmetys jonossa talsiessani: miten niin kirjallisuus tekee
kuolemaa, keitä ovat nämä kaikki koleassa lauantaisäässä kirjojen perään
hipsivät ihmiset, mikä on heidän salaisuutensa, tarinansa, miksi he ovat täällä
juuri tänään? Miksi hekin rakastavat kirjoja?
Aika monta mielenkiintoista - S&S-kustantamon laatua |
Minussa on aina asunut epämääräinen kaupallisuuden ja antikaupallisuuden
ristiriita: en ole täysin markkinatalouden vietävissä oleva, turhuuksia kaipaava
ihminen, mutta olen jo lapsesta asti ymmärtänyt, että kaupallisuudella on
merkityksensä emmekä tässä maailmassa yksinkertaisesti pärjäisi ilman sitä.
Kirjamessut on minusta erinomainen esimerkki juuri tästä,
että kaupallisuus sinänsä ei ole pahasta; taiteen vuoksi kuluttaminen on hyvää
kuluttamista, ja tätä voi perustella niin monella tapaa. Ostaminen ei tarkoita
aina tuhlaamista, sillä se voi olla myös sijoittamista kulttuuriseen
tulevaisuuteen. Kulttuuria on kulutettava jollakin tavalla, jotta se säilyisi
elinvoimaisena, jotta identiteettimme pysyisi ja vahvistuisi omintakeisena. Kirjoja
ei tarvitse ostaa joka kuukausi kassikaupalla, mutta kirjoja täytyy toisinaan
ostaa, jotta kirjallisuus selviäisi meidänkin jälkipolvillemme. Kun katson
messukeskuksen vilinää, en ole huolissani: nämä ihmiset ovat tulleet nautinnon
äärelle. Kirjallisuus on tietenkin myös loputtomia, mielenkiintoisia keskusteluja,
eri maailmojen lempeää kohtaamista, eräänlainen yhteisöllinen ajatushautomo; siitä
kirjamessuillakin on kyse.
Ensi vuonna Helsingin kirjamessut täyttää 20 vuotta. Kun nyt
laskeskelen, minun on täytynyt olla niillä ensimmäisillä messuilla vuonna 2000,
koska muistan vielä lokakuiset vaahteranlehden maassa ja elämäntilanteeni,
josta messuille menin.
Kuka saa kirjoittaa fiktiota?
Statovci, Hubara ja Kasper |
Olin asettanut listan tavoitteita lauantaikäynnilleni, ja
yllättävän usean ehdinkin toteuttaa. Aamun avaukseksi kävin kuuntelemassa
sukupuoli- ja etnosensitiivisyyteen fiktiossa liittyvän keskustelun, jossa Koko
Hubara ja Pajtim Statovci keskustelivat Otavan kustannuspäällikkö Antti
Kasperin johdolla. Aihe – kuka saa kirjoittaa ja kenestä? – on toki
äärimmäisen laaja, eivätkä keskustelijat ehtineet sivuuttaa siitä kuin osan.
Jos fiktion syvin olemus on nimenomaan kuvittelussa, niin missä menee se
kuvittelun raja, jonka ylittäminen on ongelmallista esimerkiksi
etnosensitiivisessä mielessä, Kasper halusi tietää. Tätä aihetta on pohdittu
kotimaisella kentällä ainakin Laura Lindstedtin Oneironista
lähtien (kirja, jossa valkoinen kirjailija kirjoittaa tummaihoisen tarinaa). Statovci
sanoi olevansa tietoinen tästä eettisestä ongelmasta omassa tuotannossaan ja
kirjoittavansa siksikin mieluiten maailmasta, joka on hänelle tuttu eikä
esimerkiksi historiallisesta aikakaudesta, jota itse ei ole elänyt. Hubara puolestaan
kertoi kirjoittavansa juuri ensimmäistä romaaniaan ja painiskelevansa tämän nimenomaisen
teeman kanssa: kenestä hän ruskeana tyttönä saa kirjoittaa?
Suomessa erityisesti historialliset aiheet tai historiassa
eläneiden henkilöiden elämästä kuvitteellisesti kirjoittaminen ovat tällä
hetkellä jonkinlainen buumi, ja Statovci huomauttaa sen olevan hyvin
suomalainen piirre; esimerkiksi Yhdysvalloissa vastaavassa kirjoittamisessa
saattaisi törmätä nopeasti juridisiin ongelmiin.
Hubara ja Statovci ovat molemmat valveutuneita ja älykkäitä
keskustelijoita, jotka eivät tyrmää mustavalkoisesti heille hankalia asioita.
He molemmat ovat tuoneet kotimaiseen kirjallisuuteen uuden äänen. Heissä on
virkistävää maailmankansalaisuutta ja silti jotakin hyvin suomalaista. He ovat
ilman muuta tämän hetken mielenkiintoisimpia kirjallisuuskeskustelijoita, ja
Statovci sanoikin kaipaavansa Suomeen enemmän korkeaa kirjallista keskustelua.
Ehdottomasti samaa mieltä! Helsinki Lit on askel juuri oikeaan suuntaan,
mutta keskustelua voisi toki olla myös maan omien kirjailijoiden kesken –
muuallakin kuin kirjamessuilla.
Autofiktio on kuuminta hottia?
Tuosta keskustelusta olikin oiva loikka Riikka Pelon
ja Juha Siron keskusteluun Minne menet kirjallisuus?, jota veti Marissa
Mehr. He puhuivat paluun kokeneesta autofiktiosta, joka tuntuu värittävän tällä
hetkellä tuotettua kirjallisuutta. Jos Pelo ja Siro ovatkin sen perinteisemmän
fiktiivisyyden edustajia, niin kuinka he sitten suhtautuvat autofiktioon? Riikka
Pelon mukaan se on hyvää materiaalia, josta kirjoittamisen voi aloittaa, mutta
omasta elämästään ei silti tarvitse kirjoittaa. Siron mukaan autofiktiolla on
pitkät juuret – esimerkiksi Walt Whitmanin aikaan runous oli hyvinkin
autofiktiivistä. Autofiktio ei siis ole ainoastaan proosan juttu kuten usein
erheellisesti kuvitellaan.
Mehr kysyi kirjailijoilta, onko fiktio kriisissä. Pelon
mukaan tässä ajassa totuus ja totuuden puhuminen on niin kyseenalaistettua, että
on luonnollista, että fiktiossakin on alkanut painaa totuudellisuus. Siro
huomautti, ettei oman elämäkerrankaan kertominen ole koskaan totta, sillä
kaikki perustuu muistiin, joka ei ole erehtymätön. Jokainen meistä myös luo
itselleen omasta elämästään jonkinlaisen tarinan (vaikkei siis sitä kirjaksi
kirjoittaisikaan). Mehr epäili tässä ajassa kuitenkin olevan kaupallista painetta
kirjoittaa autofiktiota; se kiinnostaa lukijoita. Pelo puolusti ns. fiktiivistä
fiktiota, koska sen avulla voi lähestyä vierasta, sillä voi kuvitella, kielen
kautta. Siro lisäsi tähän, että on kuitenkin hyvä, että Räikkösen ja Loirin
tapaiset tarinat kirjoitetaan: ne nostavat kirjallisuutta ylipäätään esille ja
tuovat myös kustantamoille rahaa tuottaa muunkaltaista, marginaalistakin
kirjallisuutta. Molempia kirjailijoita ihastutti tämänhetkinen kirjallisuuden
moniäänisyys; on paljon valtavirrasta poikkeavaa kirjallisuutta. ”Kenttä on
äärettömän laaja”, Siro lisäsi.
Riikka Pelolle kirjallisuudessa tärkeintä on kieli, se on kaikki
mitä meillä on. Hän järjestääkin romaanin merkittävät elementit näin: 1.
kieli, 2. rakenne ja 3. tarina. Epäselväksi kuitenkin jäi, mitä kieli
Pelolle tarkalleen merkitsee. Voiko kieli olla millaista tahansa, kunhan se
vain erottuu ja nousee tarinan yli, vai onko kielen merkitys aina sen
erinomaisuus, esteettisyys ja loistokkuus? Itse käsitän kielen tärkeyden nimenomaan
esteettisenä tekijänä, mutta sitä Pelo ei todennäköisesti ainoastaan tarkoittanut. Olisin
myös kaivannut keskusteluun hieman pohdintaa siitä, miksi autofiktio kiinnostaa
lukijoita – onko taustalla esimerkiksi mediassa jo hyvin arkinen reality-ilmiö?
Onko siis tv:n katselu muuttanut myös tapaa katsoa kirjallisuutta?
Häpeltelijä Rimminen
Seuraavaksi kiirehdin Hakaniemi-lavalle kuuntelemaan Mikko
Rimmistä Antti Majanderin vieraana. Rimminen oli kasvanut. Hupparipojasta on
tullut rennosti kaulahuivia riiputtava pikkutakkimies ja charmia aimo annos
lisää. Ikääntyminen kannattaa! Tämä näin ulkokirjallisena huomautuksena.
Uuteen kirjaansa liittyen Rimminen kertoi aikomuksenaan
olleen kirjoittaa kevyt ja helppo, välityömäinen teos, mutta kirjailija saikin
kompleksisen päähenkilön, herra Lyyn, ja syntyi monimutkainen Jos se näyttää
siltä -romaani. Erityistä romaanissa on kommentoiva sinä-kertoja, joka
kertoo tarinan päähenkilölle, mistä kirjoittaa.
Rimmisen on kuulemma vaikea saada hahmojaan tekemään yleensä
mitään, mutta tällä kertaa herra Lyy tekeekin kamalasti koko ajan. Majanderin
mukaan Rimmisen teoksissa arkinen häikkä ajaa dramaattisten tapahtumien
edelle, ja tekstiin syntyy näin liioittelua ja paisuttelua. Rimmisen itsensä
mielestä hänellä ei ole mielipiteitä (toisin kuin kirjailijoilta yleensä odotetaan),
ja siksi hän on fiktiokirjoittaja. Mielipiteitä ei taas voi laittaa
kaunokirjalliseen tekstiin, sillä ne latistavat kaunon sisältöä, Rimminen
totesi. Sympaattista, tämän minä ostan!
Majanderin tiedusteltua miksi Rimmisen on pakko aina paisutella,
kirjailija vastasi sen johtuvan – ja nyt seuraa klassikkorimminen – ajatushäpeltelystä,
jota kirjailijan työ kuulemma on. Häpeltely on vastine kokkikielessä
esiintyvälle tossailulle eli salaatin sekoittamiselle. Rimminen kertoi myös
toteuttavansa mottoa If you can do it, you can overdo it, mikä selittääkin
Rimmisen tuotannon tyhjäksi.
Även på svenska!
Teir, Westö, Itkonen ja Kivelä |
Kello kolmeksi kiirehdimme ystäväni kanssa Fiskehamniin kuuntelemaan, mitä on Att skriva om det svåraste. Siitä keskustelivat Kjell Westö, Juha Itkonen ja Malin Kivelä. Hatunnosto Itkoselle, joka laittoi itsensä likoon ja osallistui kirjallisuuskeskusteluun ruotsiksi! Sitä voi vain ihailla, semminkin kun vastassa olivat Westön ja Philip Teirin kaltaiset suomenruotsalaiset kirjallisuusinstituutiot.
Malin Kivelä julkaisi kesän lopussa romaanin Hjärtat (Förlaget),
josta on lokakuussa ilmestynyt myös suomennos Sydän (Teos). Romaanin aiheena
on sydänvikaisena syntyvä lapsi. Kivelä on myös juuri saanut romaanistaan Svenska
Ylen kirjallisuuspalkinnon. Onnittelut siitä – ikuisena optimistina olen
varannut romaanin kirjastosta ruotsinkielisenä. Katsotaan miten kauan jaksan
olla optimisti.
Komerossa
Illan mittaan poikkesimme myös kuuntelemassa, kun Jani
Nieminen kertoi esikoisromaanistaan Komero, jonka kerrontaan minä ja
ystävämme olemme ihastuneet molemmat. Nieminen kertoi kirjoittaneensa kolmen
romaanin verran massaa, mistä lopulta sitten kuoriutui Komeron kokoinen
teos, joka on kirjailijan itsensä mukaan kertomus siitä, mitä tapahtuu, kun
pienet ihmiset joutuvat aikuisten kaltoinkohdelluiksi. Autofiktiiviset
piirteet jylläävät siis tässäkin kirjassa, mutta väritettyinä, kertoi Nieminen.
Proosa ei nimittäin kestä tosielämän lainalaisuuksia. Niemiselle huumori on
aina ollut keino suojautua; huumori on hänen komeronsa. Se pitää järjissä,
se vapauttaa. Romaanissa huumori on ihmisenkokoista, ja se lämmittää vähän
eri tavalla kuin vaikkapa Rimmisen.
Kirjamessuostokseni pysyivät tänä vuonna maltillisen puolella.
Hankin vain Monika Fagerholmin Kuka tappoi bambin? ja Mari
Mannisen Kiinalainen juttu -tietokirjan, sillä pidin valtavasti hänen
edellisestä teoksestaan Yhden lapsen kansa. Aasia ei ole itselleni
läheinen kulttuuri, ja siksi yritän edes silloin tällöin tietoa lukemalla
tutustua maanosaan paremmin. Mannisen 33 Kiina-myyttiä kumoava teos on siis
sopivaa evästä siihen. Yhden joululahjahankinnan myös tein, ja siltä varalta,
että lahjan saaja lukee tämän tekstin, vaikka onkin melko nuori, sanon vain,
että kirja liittyy ilmastomuutokseen.
Gruffalo eli Mörkyli tervehti Kustannus-Mäkelällä |
Lisäksi sain Teokselta heidän bloggaritapahtumassaan Mikko
Rimmisen yllä mainitun uutuuden, jonka lukemista odotan ja toisaalta pitkitän,
koska Rimmisestä ei koskaan tiedä. Rakastunko taas vai juoksenko vikkelästi
tekstiä karkuun?
********
Kiitos Helsingin kirjamessut ja tiedottaja Teija Armanto
bloggaripassista ja elämyksestä jälleen kerran!
Kommentit
Lähetä kommentti