Tilhen särkyneet siivet
Karoliina Niskanen: Tilhi
Bazar, 2020
302 sivua
Lainattu kirjastosta
Teatterin maailmasta ponnistavan Karoliina Niskasen esikoisromaani Tilhi on riemastuttavan näppärä, monitahoinen ja syvän muheva romaani rikkinäisestä perheestä ja sisarrakkaudesta. Suomisen nelihenkinen perhe puksuttaa romaanissa täyteläistä elämäänsä, huulipunamaaninen äiti on töissä risteilyemäntänä laivalla ja isä myy rallienglannillaan taloja Dubaissa. Perheen lapset, Inkeri ja Iiro, sätkivät kulisseissa miten taitavat. Alun perhekuvaelma on koomisen kohosteinen; saattaa luulla Miina Supisen kynän käyneen kirjassa. Mutta vähitellen kaikki tekstin sävyssä muuttuu, kun taloon otetaan sijoituslapsi Tilhi, oranssitöyhtöinen ja pikkusiipinen 7-vuotias poika.
Niskasen Suomisen perhe on värikkään
moderni (tahaton?) versio 30-luvun Suomisen perheestä, teeveen mustavalkoisesta
traditiosta. Hullunkurisessa perheessä kaikki ovat vähän höpsöjä. Mutta Tilhen
myötä perhe ryhdistäytyy – tai ainakin osa perheestä. Tilhi on rikkinäinen ja
sulkeutunut lapsi. Kankean alun jälkeen 12-vuotias Inkeri rakastuu uuteen
pikkuveljeensä kaikin voimin. Hän haluaa kasvattaa Tilhen, kun äidistä ja
isästä ei siihen hommaan oikein olekaan.
Romaanissa kertojaääni on jaettu
Inkerille ja Tilhen biologiselle äidille (ks. alun lainaus), mutta Tilhi itse
ei kerro itsestään mitään. Emme tiedä mikä hän on lintujaan. Niin lintujaan,
sillä Niskanen käyttää läpi romaanin symbolisia kiertoilmaisuja: lastensuojelu on
eläintensuojelua ja sosiaalityöntekijät eläinsuojelijoita. Etäännyttämistä ja
tehokeinoa kyllä, mutta sen tarpeellisuudesta en ole aivan vakuuttunut.
Merkittävät asiat koristellaan taiteellisella tehokeinolla, mutta toisinaan
merkittävyyden paino syntyy yksittäisten kohtauksien painosta, yksinkertaisemmista
kerrontavalinnoista – Tilhi kun toimisi vakuuttavana tarinana muutenkin.
Kasvettuaan
isommaksi sitä on alkanut kiinnostaa oma parvensa ja omat juurensa. Tilhi on
inttänyt äidiltä joka ilta, miksei se saa asua enää Lintukodossa ja miksi emo
ei halua nähdä sitä koskaan. Äiti nyyhkytti asiasta eläinsuojelijalle, joka
ehdotti, että sopisimme puhelinsoitosta emon kanssa. (s. 116)
Henkilöhahmot ovat täynnä kipeyttä
ja särkyneitä kohtia, silti pohjavire esikoisessa on armollisen kepeä ja
riemukas. Asioita katsotaan äitiyden silmin ja äitiyttä taas jälkikasvun
katseella. Perheen äiti on omistautunut työlleen ja omalle ajalleen; hän ei
oikein osaa kiintyä ja hoivata mutta sitä enemmän punata huuliaan ja pakata
matkalaukkua. Isä taas tekee bisnestä ulkomailla, on tossun alla ja perheen
lapsista Inkeri ottaa johtovastuun. Pikkuveli on jämähtänyt pelimaailman normeihin,
linnoittautuu huoneeseensa, kiroilee ja kuuntelee heviä, mikä on 11-vuotiaalle
pikkupojalle melkoinen saavutus.
Vaikka Niskasen perhe tuo mieleen
etäisesti Miina Supisen Liha tottelee kuria -perheen, koomisuus on vain
lainaviitta, joka suojaa romaanin alkua. Tilhen ja tämän äidin rikkinäiset
elämänvaiheet tuovat lukemiseen syvyyttä, yhdistävät hassutteluun elämän tummia
värejä, missä Niskanen onnistuukin taiturimaisesti. Tilhi on ehdottoman
omalaatuinen ja tärkeä kirja rikkonaisesta lapsuudesta, ja tietenkin se on myös
kirja odottamattomasta rakkaudesta, jota koemme heikompiamme kohtaan. Sisaruus kun
voi olla muutakin kuin biologista, selventää Niskanen.
Kommentit
Lähetä kommentti