Ruotsin akatemian ne toiset kasvot
Matilda Gustavsson: Yhdeksästoista jäsen – Ruotsin akatemian
romahdus
Suomennos: Elina Lustig
Otava, 2019
267 sivua
Lainattu kirjastosta
Suomennos: Elina Lustig
Otava, 2019
267 sivua
Lainattu kirjastosta
Matilda Gustavsson on nuori toimittaja Dagens
Nyheterissä. Hieman sattumalta hän alkaa perehtyä Ruotsin kulttuurieliitin
toimiin Amerikoista levinneen näyttelijämaailman #metoo-kampanjan myötä. Gustavsson
kiinnostuu Ruotsin akatemian ja etenkin kirjallisen kulttuurielämän keskuudessa
suurta suosiota ja intressiä nauttivan Forum-taideyhteisön ja -klubin, Klubbenin toimista.
Pikkuhiljaa toimittaja ymmärtää ajautuvansa keskelle outoa, vuosikausia
kestänyttä salamyhkäistä auraa, joka leijuu ruotsalaistuneen ranskalaispersoonan
Jean-Claude Arnault’n ympärillä. Arnault piirtyy narsistisena
hyväksikäyttäjänä, jonka sormet eivät tahdo pysyä omissa taskuissa. Gustavsson ryhtyy
kirjoittamaan juttua, jonka on tarkoitus ilmestyä Dagens Nyheterissä tutkivan
journalismin artikkelina. Tarkoitus on myös haastatella artikkeliin itse Jean-Claude
Arnault’ta, mutta tämä kieltäytyy systemaattisesti yhteistyöstä toimittajan
kanssa. Lopulta toimittaja huomaa, että paisuneesta artikkelista on kasvamassa
myös kokonainen kirja, jonka dramaattista kaarta tukee 18 uhrin tarinat. Metoosta
on tullut totta myös ruotsalaisessa lintukodossa.
Yhdeksästoista jäsen kerii sivu sivulta auki uskomatonta vyyhtiä, jonka keskiössä seisoo
Ruotsin kulttuurieliitin tuntema ranskalaismies ja hänen arvostettu runoilijavaimonsa
Katarina Frostenson. Jälkimmäisellä on pysyvä paikka Ruotsin
akatemiassa, siinä suljettujen ovien takana työskentelevässä mahtipontisessa 18
hengen ryhmässä, joka mm. valitsee jokavuotisen Nobelin kirjallisuuspalkinnon
saajan. Vuonna 2018 palkintoa ei kuitenkaan jaettu, mikä on poikkeuksellista. Ruotsin
akatemia nimittäin ajautui Gustavssonin lehtiartikkelin ja tutkimusten myötä
kriisiin ja lopulliseen romahdukseen.
Harvoin saa lukea
näin trillerimäistä tietokirjaa. Se on kiihkeä ja kiinnostava kuten aikanaan ruotsalaisen
Bea Uusman Naparetki, mutta nyt ollaan
nykyhetkessä, ajassa jossa #metoo on onnistunut nostamaan julkiseen
keskusteluun vuosisatoja näkyvästi piilossa kyteneet valtarakenteet. Niiden
lievin muoto on naisen sopimaton käpälöinti illanistujaisissa ja tällaisten sormiharjoitusten
vitsillä kuittaaminen, ja janan toisessa päässä kytee sitkeä, väkivaltaisiakin
piirteitä saava naisviha, jota jotkut miehet syystä tai toisesta potevat.
Kirjailija Kjell Westö sanoo tästä vihasta Juha Itkosen kanssa kirjoittamassa kirjeromaanissaan 7 + 7 näin: ”Miehet
jotka vihaavat naisia ovat valtava ongelma, ja ihmiskunnan pitäisi ratkaista se
ongelma.”
Jean-Claude
Arnault’n Forumissa harjoittama äärimmäinen vallankäyttö paljastuu seksuaaliseksi
häirinnäksi, ahdisteluksi, jopa raiskauksiksi – useimmiten nuorten naiskirjailijoiden
tai muuten Forumin toiminnan kannalta tarpeellisen naispuolisen työvoiman. Vaikka
Atnault’lla ei ole todellista valtaa kulttuurimaailmassa, hän ei ole
esimerkiksi Akatemian jäsen, hänellä on kuitenkin epätodellisuuteen perustuvaa
henkistä valtaa – ja liikaa vaikutusvaltaisia ystäviä. Sekä hankalanoloinen
runoilijavaimo, joka kiivastuu herkästi kritiikin kohteeksi jouduttuaan.
Arnault’n pyörittämässä poikkitaiteellisessa Forumissa järjestetään
kiinnostavia ja huomiota herättäviä tapahtumia. Niiden avulla moni tuntematon nuori
taitelija on saanut taiteensa valokiilaan ja kerännyt näin kuuluisuutta.
Valitettavasti sen kaiken hinta on järkyttävä.
Monille naisille hinta
on ollut henkinen ja fyysinen, seksuaalissävytteinen tai seksuaalinen väkivalta.
Matilda Gustavssonin ja toimitustiimin näpeissä on jotakin suurta, jotakin
sellaista mistä kulttuurimaailma on vaiennut jo vuosia ja vaihtanut keskenään
vaivihkaisia kuiskailuja, varoittanut naisia konkreettisesti Arnault’n
aggressiivisuudesta. Siis vanha tuttu kuvio: salaisuus, jonka kaikki tietävät
mutta johon kukaan ei puutu.
Kun Matilda
Gustavsson saa yhä enemmän yhteydenottoja naisilta, joihin Arnault on
onnistunut ulottamaan valtaansa, kuva Forumin, Klubbenin, toiminnasta
rakentuu pala palalta yhä synkemmäksi. Jos päivänvaloa ei kestä Arnault’n
seksuaalinen mielenkiinto lähes jokaiseen toimintaan liittyvään naiseen, niin ei
myöskään taloudellinen puoli, se miten Ruotsin akatemia on sokeasti rahoittanut
Klubbenin toimintaa ja miten useille taiteilijoille ei ole maksettu
minkäänlaisia palkkioita Arnault’n viettäessä vaimonsa kanssa luksusmaista
elämää mm. Pariisissa Akatemian omistamassa lukaalissa.
Kun Gustavssonin
artikkeli julkaistaan Dagens Nyheterissä, alkavat välit Akatemian 18 jäsenen
välillä rakoilla. Rakentuu kaksi leiriä. Se johtaa lopulta useiden jäsenten ennenkuulumattomaan
eroon: Akatemiasta eroaminen on periaatteessa mahdotonta, tuo pompöösi pesti on
elinikäinen.
On kovin vaikea
ymmärtää, millaisen moraalin evästäminä Akatemian jäsenet toimivat ja miten he,
jotka asettuvat Arnault’n ja Frostensonin puolelle, ovat onnistuneet
selittämään uhrien kertomukset ja tapahtumat itselleen. Moraalilla ja oikeudentajulla
on monet kasvot – sen Yhdeksästoista jäsen osoittaa selvästi. Täältä
etäältä on helppo todeta, että Jean-Claude Arnault on sadistinen persläpi, jollaista
ei koskaan haluaisi työkaverikseen, pomokseen eikä istumaan yhtään mihinkään
merkittävistä asioista päättävään poliittiseen elimeen. Miehen todellisuus on
hämärtynyt, hän on taipuvainen suurenteluun ja patologiseen valehteluun.
Surullisinta on,
että Arnault’n hyväksikäyttämät naiset olivat uhreja, jotka vuosia kielsivät
hyväksikäytön itseltäänkin, pyrkivät kuvittelemaan, ettei mitään vahingollista
oikeastaan edes tapahtunut ja tällä tavalla silottivat tahtomattaan polkua
Arnault’lle. Kirja asettaa pohdittavaksi myös sen, voittivatko uhrit sittenkään
mitään. Osa Akatemian jäsenistä oli valmis kieltämään 18 uhrin kertomukset,
sillä luottamus Jean-Clauden Arnault’iin oli niin vahva.
Yhdeksästoista jäsen porautuu syvälle ruotsalaiseen
kulttuurielämään ja vilisee julkisia nimiä. Huomioon on kuitenkin otettu myös mahdolliset
ulkomaiset lukijat: kaikki mainitut henkilöt on selitetty lyhyesti vähintään
tittelillä. Tietokirjassa ilahduttaa (mikäli tässä yhteydessä on ylipäätään lupa
näin sanoa) moniäänisyys; kertojana on toimittaja Gustavsson mutta mukana on
myös suoria sitaatteja uhreilta. Useimmissa niissä naiset tunnustavat myös oman
heikkoutensa ja pelon. He eivät iske veitsi ojossa syytetyn päälle, mikä
inhimillistää näkökulmaa inhimillistämättä kuitenkaan syytettyä. Hyväksikäytön tunkiosta
tulee entistä todellisempi ja vastenmielisempi. Tietokirja on onnistunut
säilyttämään sille kunniaa tekevän objektiivisuutensa; se ei ole lööppimäistä
kipeillä ja sairaillakin asioilla herkuttelua vaan ammattimainen kertomus
siitä, mistä kukaan ei ole tähän asti voinut puhua.
Nuoren
toimittajanaisen rohkean sinnikkyyden lopputuloksena on, että Arnault tuomittiin vuoden 2018 lopulla kahdesta raiskauksesta vankilaan. Hän vapautunee tämän
vuoden lopussa. Kenties tälläkin tarinalla on jatko, mutta kenen kirjoittama ja
millainen se on, jää nähtäväksi.
"Katsokaa nyt, nyt tulee tyttöjä!"
Kun Karin ja minä marraskuussa astuimme taidenäyttelyn avajaisiin, käsitimme asian niin, että Arnault'n seurassa olevat hymyilivät hänen kommentilleen. Mutta kun vuotta myöhemmin palaan muistikuvaani, aavistan, että tilanne oli ristiriitaisempi. Että jotkut miehistä ehkä häpesivät kaveriaan ja että heidän hymynsä olivat vaivaantuneita, kireitä.
Ymmärrän, että Jean-Claude Arnault sai täysin eri hahmon aina sen mukaan, kuka häntä tarkkaili. (s. 237)
"Katsokaa nyt, nyt tulee tyttöjä!"
Kun Karin ja minä marraskuussa astuimme taidenäyttelyn avajaisiin, käsitimme asian niin, että Arnault'n seurassa olevat hymyilivät hänen kommentilleen. Mutta kun vuotta myöhemmin palaan muistikuvaani, aavistan, että tilanne oli ristiriitaisempi. Että jotkut miehistä ehkä häpesivät kaveriaan ja että heidän hymynsä olivat vaivaantuneita, kireitä.
Ymmärrän, että Jean-Claude Arnault sai täysin eri hahmon aina sen mukaan, kuka häntä tarkkaili. (s. 237)
Kommentit
Lähetä kommentti