Miksipä et kirjoittaisi!
Päivi Haanpää & Terhi
Rannela: Miksi en kirjoittaisi?
Avain, 2019
257 sivua
Lainattu kirjastosta
Avain, 2019
257 sivua
Lainattu kirjastosta
Tarvitsen viikkooni useita yksinäisiä
kirjoituspäiviä, mieluiten kolme, jolloin voin koko päivän kirjoittaa
keskeytyksettä omin päin, mutta vaihtelu tekee hyvää. Olen muutaman kerran
kokeillut työhuonetta eri kokoonpanoilla, mutta en ole kuitenkaan kokenut sitä
omaksi jutukseni. Parhaimmillaan ihmiset antavat energiaa, mutta pahimmillaan
he myös vievät sitä.
En pysty kirjoittamaan, jos joku puhuu ääneen työtilassani. Tai no, en pysty kirjoittamaan, jos joku hengittää työhuoneessani. Jos ei ole pakko, en myöskään halua käyttää aikaa työpaikalle siirtymiseen. (Terhi Rannela, s. 97)
En pysty kirjoittamaan, jos joku puhuu ääneen työtilassani. Tai no, en pysty kirjoittamaan, jos joku hengittää työhuoneessani. Jos ei ole pakko, en myöskään halua käyttää aikaa työpaikalle siirtymiseen. (Terhi Rannela, s. 97)
Meillä
kirjoittavilla ihmisillä on kaikilla omat tottumuksemme, esteemme ja oikkumme
silloin, kun kirjoitamme. Oma oikkunsa on myös se, että emme kirjoita lainkaan.
Kirjoitamme kenties mielessämme sitä suurta tulevaa romaaniamme, mutta jokin
estää istumasta koneen ääreen ja aloittamasta tosi duunia. Koemme kyllä olevamme
kirjoittavia persoonia, mutta arjessa on liikaa häiriötekijöitä, päässä liikaa
kriitikoita tai aikaa on yksinkertaisesti liian vähän kirjoittamiselle.
Siksi on
mielenkiintoista tietää, miten eri ammattilaiset ovat ottaneet kirjoittamisen
osaksi elämäänsä ja miten he järjestelevät arkensa kirjoittamisen ympärille.
Itse en tällä hetkellä kaipaa sellaisen luovan kirjoittamisen oppaita, jotka
antaisivat vinkkejä aiheeksi, aloittamiseen, sormiharjoituksia tai
inspiraatiota työhön; minulla on jo ydinkuva, josta kirjoitan ja käsikirjoitus
sormieni alla. Niinpä kirjailija Terhi
Rannelan ja sanataideopettaja,
kirjoittaja Päivi Haanpään opas Miksi en kirjoittaisi? oli
vallan kiehtova opas ja aarrearkku.
Teos sisältää tietoa
näiden kahden kirjoittajan arjesta ja työntekotavoista, mutta se myös pureutuu
luovuuden ongelmallisuuteen ja esittelee keinoja aloittaa kirjoittaminen askel
askeleelta. Jos olet joskus kuullut puhuttavan Pomodore-tekniikasta, tässä
kirjassa sen merkitys avataan selkeästi. Vaikkei kyse olekaan perinteisestä Goldberg-henkisestä
luovuuden vinkkioppaasta, Miksi en kirjoittaisi? sisältää oivaltavia
inspisjuttuja ja neuvoo eksynyttäkin kirjoittajaa. Ennen kaikkea kirja on
kuitenkin matalan kynnyksen armollinen, paikoin esseemäinen opas sinulle, joka
haluat kirjoittaa tai ehkä jo kirjoitat säännöllisesti mutta olet välillä
hukassa ajatustesi ja tekstisi kanssa. Rannelan ja Haanpään lempeä lähestyminen
kirjoittamisen mutkallista leikkikenttää ilahduttaa ja laskee harteille
kohdistunutta paineen tunnetta. Kirjoittaminen on tiukkaa työntekoa, mutta sen pitää
olla myös iloa tuottava harrastus, josta sinun on lupa muokata omanlaisesi
versio.
Miksi en
kirjoittaisi? on hyvin
kirjoitettu ja helposti lähestyttävä teos. Sen kirjoittajat osoittavat, että
kirjoittaminen on kuin kirjoittajan peilikuva: jokainen meistä kirjoittaa
omalla tavallaan. Jos sinusta vinkit ”Kirjoita joka aamu puoli tuntia
aamusivuja” tai ”Kirjoita päivittäin vähintään 10 lausetta mistä tahansa” eivät
resonoi sinussa ja auta sinua kirjoittamisen viidakossa, älä kuuntele niitä
vaan etsi omat vinkkisi. Itse kokeilin esimerkiksi Pomodore-tekniikkaa mutta
huomasin nopeasti, etten tarvitse sitä. Silloin kun kirjoittaminen sujuu, ajan
laskeminen ja sen rajoissa kirjoittaminen on turhaa tai oikeastaan vain haittaa
luomisen virtaa, koska jostain oudosta syystä kellon etenemistä on pakko vilkuilla.
Ja jos kirjoittaminen ei tunnu taas lainkaan sujuvan, asioita ei vain putkahda
näpsäkästi päästä paperille, tikittävä ajastin vieressä ei todellakaan ole minulle
hyvä tsemppaaja.
Kirjassa etenkin
Rannela käy läpi myös kaikille kirjoittajille tuttua etomisen tunnetta, sitä
kun oma teksti inhottaa. Sellaisen lukeminen palkitunkin kirjailijan kynästä
tuntuu vapauttavalta!
On päiviä, jolloin inhoan tekstiäni niin paljon, että
haluaisin vain oksentaa. En liioittele, tunne on voimakkaan
fyysinen. Tiedän, että tämä on yksi niistä vaiheista, jolloin kirjoittajuuteni
mitataan. Maltanko nyt istua vai annanko periksi. (s. 129)
Kirjoittajan arki on
siis kaikenkokoisissa mittakaavoissa itsensä ja taiteensa sietämistä, niin
hyvässä kuin pahassakin. Vaikka tunne voi olla euforinen kirjan ilmestymisen
jälkeen, sitä ennen moni ammattikirjailijakin on saattanut käydä läpi vaikka kuinka
rumia tunnekuohuja. Tämä jos mikä on mielestäni kirjoittamisen mystisin osuus:
kyky olla näkemättä objektiivisesti omaa tekstiään, rampaantuminen oman taiteen
arvioimisen edessä.
Kirjoittaminen on useille
meistä muuta ansiotyötä tekeville pois vapaa-ajasta, joten yhteen itselleni varsin
ongelmalliseen asiaan vastausta en tästä kirjasta saanut: miten yhdistää työnteko,
perhe-elämä ja luova kirjoittaminen, kun se ei ole ammatti? Rannela tai Haanpää
eivät kumpikaan ole ilmeisesti perheellisiä tai ainakaan he eivät kertaakaan
maininneet jälkikasvuaan (mikä todennäköisimmin tarkoittaa, ettei sellaista
ole), joten heillä ei ole kokemusta vanhemmuuden haasteellisesta paletista. Kun
kirjoittaminen on leikattava omasta ja perheen yhteisestä vapaa-ajasta, mitkään
neuvot eivät enää päde, sillä oman ajan ottaminen on aina muilta varastamista.
Koska vapaa-aikana haluaa (ja on myös pakko) harrastaa muutakin, esimerkiksi
liikkua ja kuluttaa kulttuuria, haasteet kasvavat entisestään. Niinpä
toivoisinkin, että vielä joskus joku perheellinen ammatikseen kirjoittava
kirjoittaisi lohduttavan oppaan siitä, miten ajan veistäminen kaikille
sopivankokoisiksi lastuiksi on vaikeaa muttei mahdotonta. (Sara Ehnholm Hielm on vavahduttavassa Ja sydän oli minun
-esseekirjassaan kuitenkin jo käsitellyt aihetta ja kirjoittanut, ettei
perheellisten äitien pitäisi koskaan kirjoittaa. Muistan Saran lauseet
luettuani kurkkuun nousseen sympatian palan; koin niin suurta samaistumisen ja
rikostoveruuden tunnetta, että siitä hetkestä lähtien päätin ihailla Ehnholm
Hielmiä ikuisesti.)
Miksi en kirjoittaisi? on oivallinen lahjaidea sinulle itsellesi
tai läheiselle ja ystävälle, joka haluaa kirjoittaa päämäärätietoisesti mutta hakee
siinä prosessissa vielä itseään tai tarvitsee vain päänpaijausta ja kimmoketta.
Lisäplussan kirja saa valloittavasta ja ainakin minua puhutelleesta kannesta,
joka on kuvittaja Jussi
Jääskeläisen käsialaa.
Kommentit
Lähetä kommentti