Levottoman ajan kirjeitä nostalgikoille
Juha Itkonen & Kjell
Westö: 7 +7 - Levottoman ajan kirjeitä
Suomennos: Laura Beck
Otava, 2019
11 t 34 min (240 sivua)
Lukijat: Juha Itkonen ja Kjell Westö
Äänikirja BookBeatissa
Äänikirjojen
kuuntelijana olen varsin amatööri. En koe formaattia omaksi tavaksi nauttia
kirjallisuudesta. En osaa kuunnella siinä sivussa; lukeminen on minulle tilaan
uppoamista, aistien (etenkin näköaistin) keskittämistä sanoihin, sanojen kautta
sisältöön. Sillä tavalla luen parhaiten, näkemällä. Kenties se on luonteessani, kenties vain
tottumiskysymys.
Suomennos: Laura Beck
Otava, 2019
11 t 34 min (240 sivua)
Lukijat: Juha Itkonen ja Kjell Westö
Äänikirja BookBeatissa
Kuva: Otava |
Olen tähän mennessä
kuunnellut alusta loppuun vain kolme äänikirjaa, jotka tosin kaikki
olivat erinomainen valinta äänikirjaksi – huolellisen valinnan tulos. Näitä
kolmea kirjaa yhdistää se, että ne ovat dialogitonta, elämänkertamaista
kerrontaa, jonka kuuntelussa voin keskittyä puhtaasti tarinointiin eikä minun tarvitse
esimerkiksi miettiä henkilöhahmojen tai tapahtumien suhteita toisiinsa, jännitteitä
tai tarinan kaarta, sen kompastuksia tai kiemuroita.
Elämäni kolmas ja
näillä näkymin täydellisyytensä vuoksi viimeinen äänikirja, jonka kuuntelen, oli
Juha Itkosen ja Kjell Westön kirjeromaani 7
+ 7. Kahden kirjailijan sydämiä ja suonia liikuttavan äänikirjan lukevat kirjailijat
Itkonen ja Westö itse, mikä tekee kuuntelusta niin monta astetta
henkilökohtaisempaa.
Kirjailijoiden kirjeenvaihto
muuttui päässäni kahden humaanin ihmisen intiimiksi kapakkakeskusteluksi, mikä on
kuitenkin alimitoitettu, rampa vertaus. Kapakassa jutustelun kanssa kun
teoksella ei ole mitään tekemistä; aiheet ovat isoja, vakavia, vereviä. Kirjeet
ovat havaintoja, tunnustuksia, epäröintejä, kipupisteitä, rakkautta, kaipuuta,
närkästymistä, ymmärrystä, ruhjeita, avohaavoja, nöyryyttä, voimaa, lämpöä, hyvyyttä
ja nostalgiaa, aimo annos nostalgiaa minullekin, mikä paljastaa sen, että minä
ja kirjailijat, me olemme saman ajan lapsia vaikka eri-ikäisiä. Itkosen ja
Westön ajatukset ovat huolellisesti pohdittuja ja perusteltuja, eivät
huolettomasti ohiheitettyjä ja jäsentelemättömiä. Tunsin syvällä sisimmässäni sen
mitä hekin ovat tunteneet; minä tunsin sen aivan kuin Juha ja Kjell olisivat
olleet ystäviäni, parhaita ystäviäni, mutta eivät he valitettavasti ole.
Mietin kirjan kuunneltuani,
että tätäkö on puhdas empatia. Tätäkö se on aidoimmillaan ja onnistuessaan
tehtävässään? Että pystyy samaistumaan toisen kokemaan täysin riippumatta
asemasta, sukupuolesta ja eletystä elämästä. Vai onko kysymys sittenkin vain
kirjailijan huippuunsa viritetyistä retorisista taidoista, jotka ovat viimeiseen
välimerkkiin asti taiten sommitellut?
Olen aina pitänyt
molempien miesten romaaneista. Niissä on viehättänyt tarinallinen sukupuolettomuus
ja sen kasvualustana oleva lyyrisyys: merkittävää ei ole, että kirjailijat ovat
miehiä mutta merkittävää on, että heillä on koskettava tapa sanoittaa perustavanlaatuisia
asioita: rakkautta, perhe-elämää, nuoruutta, kasvukipuja, kaipuuta, unelmia,
elämän ja epävarmuuden sietämistä. Sitä kaikkea mikä itselleni merkitsee paljon
ja on tehnyt minusta vanhemmalla iällä myös pirunmoisen nostalgikon. Siinä
mielessä olen samanlainen kuin Juha, olemmehan lähes samaa ikäluokkaa ja
pikkukaupungin kasvatteja molemmat. Mutta olen myös samanlainen kuin Kjell,
tunnistan hänessä kytevän vaatimattomuuden ja jonkinlaisen puhdassydämisyyden,
väittämättä silti, että itse kykenisin olemaan juuri sellainen.
Kun Juha ja Kjell
keskustelevat, liityn salaa heidän seuraansa, hinaan pehmeän samettinojatuolin
heidän selkänsä taakse. Tai kenties olen vain hävyttömän rohkea ohikulkija: istuudun
muina naisina saman pöydän ääreen, eikä kohteliailla miehillä ole sanaa sitä
vastaan. He antavat minun kuunnella kaiken mitä he puhuvat, saan jopa pyytää
miehiä toistamaan sanottavansa, haluan ymmärtää varmasti oikein, vielä kerran,
Juha – odota hetki, tämä on pakko kirjoittaa ylös! Tartu hetkeen, sanotaan.
Mutta entä jos tartumme pelkästään niihin? Silloin katoavat sekä historia että tulevaisuus,
Juha sanoo. Aivan niin, toden totta. Kerro lisää!
Uppoudun toiseen
todellisuuteen. Ruumiini saattaa istua ruuhkametrossa tai bussissa, takanani
kymmenkunta kuhisevaa päiväkotilasta matkalla luistelemaan, rakennustyömaa huutaa
paalut pulleina korvani juuressa, menen ohi napit korvissa, laitan Kjellin
äänen täysille. Kävellessäni istun siellä jossakin sammaleenvihreässä
nojatuolissa. Jätän miehet päivisin kahdestaan, valun haluttomana työpöytäni
ääreen mutta vannon palaavani velvollisuudet suoritettuani. Juha hymyilee
ystävällisesti, Kjell huiskauttaa kädellään; mene vain, me olemme täällä vielä myöhemminkin.
Ja kun palaan
pöytään, siinä he kaksi taas ovat, viisaat miehet, hieman erilaiset ja
sittenkin samasta puusta veistetyt. He ovat kirjoittaneet toisilleen kirjeitä,
he ovat lähentyneet tavalla, johon kellään ei ole enää tässä ajassa aikaa, he
ovat jakaneet huoliaan, ilojaan, kipupisteitään, pelkojaan ja asioita jotka
saavat sydämeen lyömään nopeammin, hetken hohtavaa valoa ja rikinkeltaisen taivaan. Istun ja kuuntelen ja olen heille lähes
kateellinen, että heillä on tällaisia korkeita ajatuksia, että he tuntevat
näin, sanoittavat sen ja antavat kaikkien kuulla, että heillä on rohkeutta olla
juuri he, että heillä on näkemystä millaista heinä oleminen on, tässä
hullunkurisessa maailmassa, joka ei tiedä riutuako kohti vanhuuttaan ja ikuista
tuhoa vai antaako vielä toivon merkkejä meille ihmisille.
Tällaisessa maailmassa Juha ja Kjell
uskaltavat sanoa ääneen, etteivät he tiedä, miten ja millaista syyllisyyttä
kantaisivat, että kaikki tuntuu olevan väärin: neljän lapsen hankkiminen, kirjamarkkinoinnin
vuoksi ympäri maailmaa matkustaminen, loukkaantuminen huonosta tai epäreilusta
kritiikistä, #metoo-liikkeen edessä hämmentyminen. Että on vaikea olla
valkoinen mies ja kirjailijaisä, mies ja kirjailijaisä, mies, kirjailija ja
isä, että se kaikki on heille yhtä kaikki vaikeaa, vaikka jonkun toisen mielestä
he ovat etuoikeutettuja. Minä kuuntelen miesten suuren sydämen kuminaa, olen
liikuttunut, kosketettu, pidän heidän hyväntahtoisuudestaan, lempeydestään,
siitä että he rakastavat molemmat sekä suomen että ruotsin kieltä, musiikkia,
puhuvat Arcade Firesta tai soittamisesta, katkeruuden tunteista ja saavat oloni
tuntumaan täydeltä, kylläiseltä ja yhtä aikaa nälkäiseltä.
Tällaista olen saanut kuunnella, ja nyt
sitä ei enää ole. Se kaivertaa surua sisälleni, sillä eikö olekin niin, että olemme
kaikki silti aina toisenlaisia kuin muut? Kahden ihmisen lähentyminen tuntuu
mahdolliselta, mutta sitä harsoaa alati jokin vieraus, toiseus, tavoittamattomuus.
Meillä oli hetkemme, Juha ja Kjell, te puhuitte ja minä kuuntelin, joskus melkein
itkin tai ainakin annoin jonkin liikahtaa sisälläni pahemman kerran. Teistä
tuli ystävät, meistä tuli ystävät. Rohkeutenne valoi minuun uskoa: vaikkei ole
vakuuta yhtään mistään tässä järjettömässä maailmassa, te silti jaksatte kirjoittaa,
silti te jaksatte.
Niin monia
todellisuuksia on olemassa yhtä aikaa, että maailmasta on melkein mahdotonta
sanoa yhtään mitään. Miksi sitten koko ajan yritän, mitä järkeä siinä on?
[…]
Huomaan tämän olevan loppu, jota kustannustoimittaja kehottaisi ainakin romaanin kohdalla vielä miettimään: hieman liian harkittu ja turhan symmetrinen. Kierrettyämme kehän palaamme siihen, mistä lähdimme, kevääseen 1997. Sitä paitsi ajan kuluminen, lupasin olevani muuttumassa vähemmän nostalgiseksi, vähemmän kaihoisaksi, ja tällaisia minä nyt kirjoitan. Seisoin vähintäänkin patetian rajalla. (Juha Itkonen)
[…]
Huomaan tämän olevan loppu, jota kustannustoimittaja kehottaisi ainakin romaanin kohdalla vielä miettimään: hieman liian harkittu ja turhan symmetrinen. Kierrettyämme kehän palaamme siihen, mistä lähdimme, kevääseen 1997. Sitä paitsi ajan kuluminen, lupasin olevani muuttumassa vähemmän nostalgiseksi, vähemmän kaihoisaksi, ja tällaisia minä nyt kirjoitan. Seisoin vähintäänkin patetian rajalla. (Juha Itkonen)
Ei se mitään, Juha.
Siellä seisomme mekin: Kjell ja minä.
*******************
Tätä kirjaa minä rakastin, enkä halua kuunnella enää äänikirjoja. Kokemus oli hyvä, mutta tarvitsen nyt valtavaa taukoa suurista tunteista, etteivät ne paisu isommiksi kuin mittani ovat. Enkä äänikirjojen kohdalla vähempään tyydy.
Jos sinä haluat kuunnella tänä vuonna vain yhden ainoan äänikirjan, valitse tämä.
Jos sinä haluat kuunnella tänä vuonna vain yhden ainoan äänikirjan, valitse tämä.
Hienosti kirjoitettu! Minäkin pidän molempien teksteistä, mutta olen ajatellut, että tälle kirjalle ei ole aikaa, on niin paljon kaikkea muuta. Sait minut toisiin aatoksiin, kiitos siitä!
VastaaPoistaTee niin! Ja jos vain mahdollista, kuuntele! Jotenkin se antoi kirjalle aivan uuden tason, eikä ihme!
PoistaOho, jotenkin yllätyin tästä. Oma kokemus sisälsi niin paljon tunteita ihan laidasta laitaan.
VastaaPoistaHelmi, luin sun arvion toisella silmällä, en ihan kokonaan ajatuksella, etten vain imisi vaikutteita. :-) Täytyy nyt lukea kunnolla! Mutta sen havaitsin, että ristiriitaistuit. Mulle tämä kirja oli täysin vasaralla päähän; mä luulen että johtuu osaksi myös siitä kuuntelemisesta. On vaikea vastustaa täysin, kun toiset kuiskivat korvaan. :-) Sitä paitsi tunnen olevani yhtä vanha kuin Westö, vaikkei hän ole edes vanha ja meillä on ikäeroakin sentään 10 vuotta. :-D Mutta ymmärsin asioita kirjailijan näkökulmasta täysin uudella tavalla ja samalla myös hyvien miesten näkökulmasta. Vaikka koen olevani feministi (mitä SE ikinä sitten tarkoittaakaan), se ei tarkoita, etten voisi ymmärtää esim. Itkosen kiukkua sitä erästä naistoimittajaa kohtaan, joka tyrmäsi hänet lähes täysin keskusteluohjelmassa. Maailmassa on niin monia totuuksia kuten hän sanoi. Tästä teoksesta olisi kyllä kiva jutella joskus lisää!
Poista