Genreseikkailu I: Ihana tyttö
Elina Kilkku: Ihana tyttö
Bazar, 2020
285 sivua
Lainattu kirjastosta
285 sivua
Lainattu kirjastosta
Tänä kesänä olen tehnyt jotakin
poikkeuksellista ja lukenut jo parikin romaania, jotka eivät kuulu normaaliin lukumieltymykseeni.
En lue nuorille suunnattuja kirjoja enkä ns. chick litiä, naisille
tarkoitettuja miehenmetsästysromaaneja (enkä sen puoleen lue dekkareitakaan).
En osaa aivan sanoa mikseivät nämä genret kiinnosta; ehkä pelkään niiden olevan
kielellisesti köykäisiä tai käsittelevän aiheita, joista en enää ole tai
koskaan ole ollut kiinnostunut. Chick litin lukeminen varsinkin tuottaa minulle
ajatuksellista ihottumaa. Rakkaus teemana ei sinänsä ole ongelmallista, mutta kun
se on kaikki tai paksuin kerros, jota romaanissa käsitellään, en vain halua
nähdä vaivaa. En ole romantikko, en kaipaa vaaleanpunaisia sävyjä vaan tummia
vesiä, joissa uiminen on vähän kitkerää.
Jostakin syystä laitoin kuitenkin
keväällä kirjastovaraukseen Elina Kilkun Ihanan tytön. Taisin lukea siitä kehuvia sanoja. En oikeastaan ollut
edes ymmärtänyt kyseessä olevan nuorten kirjan, mutta kirjastoluokitus sen sitten
paljasti.
Olen varsin tyytyväinen itseeni, että
luin. Ensinnäkin romaani sujahti ohi nopeasti (vaivattomasti kirjoitettu) mutta
myös muistutti nuorille suunnattujen arkirealististen romaanien tärkeydestä:
hekin tarvitsevat tarinoita tästä ajasta, eivät vain tällä hetkellä suurta
buumia nauttivaa scifiä ja fantasiaa.
Tarina on juuri se, mitä Kilkku Ihanassa
tytössä tarjoaa. Hyvin ja juoksevasti kerrottua tarinaa
viisitoistavuotiaasta Reetasta, joka rakastaa teatteria mutta ei pysty peilaamaan
minuuttaan koulun tarjoamassa miljöössä. Reetta on erilainen. Ihana tyttö
astuu #metoon temaattiselle maaperälle, sillä Reetta pääsee poikkeuksellisesti
näyttelemään lukiolaisten kanssa musikaaliin, jonka ohjaa nelikymppinen Jarmo.
Juonesta enempää paljastamatta voinette arvata, millainen metoo-tarina tästä kehkeytyy.
Aikuislukijalle Kilkun maailma on
paikoin ponneton ja epäkiinnostavakin, sillä se kierittelee näyttämölle
ikiaikaisen kliseen rumasta ankanpoikasesta, josta tulee joutsen. Mutta kun
nakkaan vanhan minäni nurkkaan ja yritän päästä Reetan maailmaan nuorena,
löydän tarinasta kiinnostavuutta ja tarttumapintaa. Kilkun kiitokseksi on
sanottavan kielen olevan sujuvaa ja lunastavan paikkansa. Omaa viiteryhmääni
edustava teatteriohjaaja nousee ärsyttäväksi ja epämiellyttäväksi hahmoksi,
mutta niin salakavalasti, että lähes ymmärrän miksi tarinassa käy niin kuin käy.
Jarmo odotti mua teatterin keittiössä Je ne regrette rien -kupin kanssa. En koskenut kahviin enkä sanonut mitään. Odotin vain Jarmon selitystä ja yritin olla purskahtamatta itkuun. Kyyneliä oli kuitenkin niin paljon, että jokunen vierähti yli laidan. Jarmo sulki keittiön oven ja yritti halata, mutta mä vain seisoin jäykkänä paikoillani. Jarmo pyyhki mun kyyneleet ja suuteli mun otsaa. (s. 215)
#metoon myrkyllistä ydintä on vaikea
ymmärtää – miksi joillain miehillä on tarve alistaa naisia tai käyttää heitä
hyväkseen? Jos hyväksikäytön toisessa ääripäässä on ruotsalaisen toimittajan Matilda Gustavssonin tietokirjassa Yhdeksästoista jäsen paljastama Ruotsin akatemiaa järisyttänyt
yhden miehen vallankäyttö, voi kiikun toisessa päässä istua sellaiset
tavalliset tarinat, joissa nuori joutuu harrastuspiirissään vaikuttavan
valmentajan, ohjaajan, opettajan tai muun vastaavan diktaattorin uhriksi.
Ihanassa tytössä Reetta yrittää irtautua yksinhuoltajan äidin
rakkaudesta ja löytää sitä parisuhteesta aikuisen miehen kanssa. Siirtymäriitti
on kivulias ja armoton. Se ei vapauta Reettaa vaan ajaa hänet tilanteeseen,
missä hän joutuu katsomaan itseään ulkopuolelta samalla, kun hän yrittää ravita
muokkautuvaa herkkää minuuttaan tytöstä naiseksi. Lukijalle syntynyt
riippuvuussuhde on ahdistava, mutta Kilkku kannattelee tarinaa taitavasti ja
empaattisesti, ei mässäile aiheella eikä toisaalta säästäkään lukijaa täysin. Tämän
uskon kolahtavan nuoriin lukijoihin; se on eräänlaista rehellisyyttä maailmaa
kohtaan. Rumilla asioilla on aina rumat kasvot.
Ihana tyttö on ehdottoman tärkeä romaani. Se luottaa
lukijaan, jolla on vapaus tuntea päähenkilöitä kohtaan mitä haluaa. Se ei
jakele tuomioita eikä sen puoleen katso ymmärtäen ketään silmiin. Lopussa se
kuitenkin vapauttaa ja luo toivoa, ei jätä täydelliseen synkkyyteen. Sellaisia
kirjoja nuoret ehdottomasti tarvitsevat.
Kuulostaa siltä, että genreseikkailut voivat olla hyväksi. Pitäisi varmaan itsekin kokeilla. Kuvittelen olevani kovin monipuolisesti lukeva lukija, mutta aika ajoin huomaan, että aika samantyyppiset genret houkuttavat äärelleen. Dekkariviikon kunniaksi intouduin jännityskirjallisuuden pariin, ja se oli kyllä virkistävää. Genrevalikoimaa voisi tietoisesti laajentaa.
VastaaPoistaKyllä! Ehkä mäkin löydän vielä jonkun kesädekkarin, josta innostun. Chick litkin kerran jo kokeiltu! :-D
Poista