Genreseikkailu II: Miestä näkyvissä
Marja Kangas: Miestä näkyvissä
WSOY, 2020
351 sivua
Lainattu kirjastosta
WSOY, 2020
351 sivua
Lainattu kirjastosta
Sen jälkeen minä itken. Itken eteisessä. Sitten olohuoneen
viskinkatkuisella sohvalla, itken kylpyhuoneessa peilin edessä, itken keittiön
pöytätason äärellä. Minua itkettää hammasmuki ja pirstaleinen astiasto, vaikka en
koskaan olisi voinut kuvitella, että valkoiset lautaset saattaisivat aiheuttaa
tunnekuohuja. Keittiön vetolaatikot itkettävät minua, ja se, että Jalo on
availlut niitä käsillään, samoilla kämmenillä, joihin olen joskus pujottanut
oman kämmeneni. (s. 111)
Kun romaanin
takakannessa lukee Häpeilemättömän viihdyttävä ja ilahduttavan itseironinen romaani
rakkaudesta ja erosta ja kannessa komeilevat maalatut Marilyn-huulet, koen
astuvani epäilyttävälle maaperälle, jossa en yleensä viihdy. Mutta tänä kesänä
on näköjään vuorossa genreseikkailua, ja toisekseen myös kirja, joka voittaa
suuren kustantamon kirjoituskilpailun, ansaitsee tulla luetuksi.
Marja Kankaan Miestä näkyvissä on romaani
nelikymppisen naisen yllättävästä erosta ja uuteen sinkkuelämään
totuttautumisesta. Sirkku on lapseton näyttelijä, joka elää avioliitossa
unelmien miehensä Jalon kanssa, kunnes eräänä päivänä mies päättääkin toisin löydettyään
uuden naisen. Pikaeron seurauksena Sirkku ajautuu kriisiin ja turvautuu hädässä
tietenkin ystäviinsä, kahteen erilaiseen naiseen, joista toinen on turvallisesti
perheellinen shamaanihörhö ja toinen miehiä aamiaiseksi nielevä ikivapaa jääkuningatar.
Kyllä, kuvio tuo mieleen Sinkkuelämää-naisten puuhastelun: Kankaan romaanin
yleissävy on ironinen ja hauska sarjan tapaan, vaikka kaiken alla on tietenkin
vakava tosiasia todellisen rakkauden löytämisen ja säilyttämisen ikiaikaisesta
mahdottomuudesta. Ja kyllä, romaani kertoo vahvasti myös ystävyydestä:
En tiedä, miksi me olemme edelleen ystäviä. Mehän
olemme kuin eri planeetoilta. Ehkä ystävyytemme on jatkunut siksi, että olemme
jakaneet todellisuutemme niin monen vuoden ajan. Olemme polttaneet ensimmäiset
tupakkamme yhdessä ja ostaneet ensimmäiset peitepuikkomme, helmiäisluomivärimme
ja silmänympärysvoiteemme samaan aikaan. Lukiossa rakastuimme samaan trumpettia
soittaneeseen jäyhään mutta silti niin komeaan poikaan kukin vuorollaan. Kukaan
meistä ei saanut häntä. (s. 193)
Romaanin kannessa Radio
Helsingin ihana toimittaja Laura
Friman toteaa mainoslauseessaan hillittömän
hauskan kirjan aiheuttavan ahmimista. Myönnän, että romaani kulkee
hyvin ja sen lukee sutjakkaasti, mutta ahmimista en kokenut tarpeelliseksi. Kankaan
kerronta etenee lajityypille sopivassa poljennossa, ja aiheellisia, mielenkiintoa
ylläpitäviä tapahtumia on ripoteltu sinne tänne toimivasti. Naurut jäivät
kuitenkin minulta kyllä nauramatta, ja paikoin kliseiset ja suorat seksikuvaukset
lähinnä tympäännyttivät. Ehkä minä puhun miehistä yksinkertaisesti eri tavalla,
en erotisoi tai esineellistä heitä rintalihaksiksi ja passeleiksi killuttimiksi,
joten kirjallisuudessakaan en välitä lukea kuvastokuvamaista kiiltotekstiä.
Hauskuus puolestaan on pirskatin vaikea laji. Viehätyn enemmän Kari Hotakaisen mustasta huumorista tai Petri
Tammisen hiljaisesta koomisuudesta,
joten Miestä näkyvissä -romaanin hauskuudet jäivät ikävä kyllä minusta
etäälle.
Mutta on romaanissa
hetkensäkin. Keskivaiheilla Kangas uppoaa teatterimaailmaan, jonka teatterialan
ihmisenä tietenkin tuntee hyvin. Päähenkilö Sirkku kohtaa ongelmia myös
työpaikallaan kaupunginteatterissa, ja kirja sivuaakin hienosti
teatterimaailman lainalaisuuksia ja maskuliinisen hierarkkisuuden problematiikkaa.
Sävy kirjassa muuttuu ja mielestäni paranee; heppoisen lemmentarinan oheen
tulee toinen kerrostuma, joka väläyttää maailmaa pintaa syvemmältä.
Miestä näkyvissä on omassa genressään (sanoisin että chick
lit) varmaankin kelpo teos ja löytänee faninsa. Minä nyt vain vähän seikkailin
vieraalla osastolla, enkä koe olevani täysin pätevä arvioimaan kirjaa
miljöössään. Joka tapauksessa on hyvä toisinaan kurkistella uusiin kirjallisiin
maisemiin. Lukemiseen ei tarvitse suhtautua aina ankaran taiteellisena suorituksena.
Mutta jos pohjimmiltaan on kielen lukija kuin kirjan lukija, tulee äkkiä ikävä
sitä, kuinka sanoilla luodaan maisemia, toisenlaisia tiloja tai jopa
avaruuksia. Tähän Miestä näkyvissä ei ylety, eikä sen ole tarkoituskaan.
****
Kommentit
Lähetä kommentti