Kirje papputille
Otto Gabrielsson: Rikkaruoho
Suomennos: Laura Kulmala
S&S, 2020
227 sivua
Lainattu kirjastosta
Suomennos: Laura Kulmala
S&S, 2020
227 sivua
Lainattu kirjastosta
Yksi tämän vuoden
raskaimmista, melkein kotimaisista kirjoista lienee Otto Gabrielssonin Rikkaruoho – Viimeinen kirje isälle. Kirja
voi olla teemoiltaan raskas, sisältää asioita, joista ei välttämättä ole valmis
kuulemaan. Raaka väkivalta ja lapseen kohdistuva hyväksikäyttö pitävät ainakin minut
loitolla, mutta alakuloisia, surkeita ja epäoikeudenmukaisiakin tarinoita
rakastan. Mitään auringonkultaista onnea tai kevyttä parisuhdeanalyysiä en
jaksa lukea. Raskaat kirjat ovat hyviä, koska ne avaavat näkymiä ihmisyyden ja
inhimillisyyden syvemmälle puolelle, sinne minne on vaikea mutta mielestäni välttämätöntä
katsoa.
Rikkaruoho on raskas romaani mutta sitä hieman eri
syistä. Otto Gabrielsson on Jörn
Donnerin avioliiton ulkopuolella
Ruotsissa syntynyt poika (1981), toinen kulttuurimiehen lapsista, jotka ovat
joutuneet elämään ilman isäänsä. Tämä romaani on Gabrielssonin avoin
hyvästijättö isälle, jota hänellä ei koskaan ollut, isälle joka kirjoitti
omaelämäkerrassaan avioliiton ulkopuolella syntyneiden kahden jälkeläisensä
olleen erehdyksiä. Se sysäsi Gabrielssonin kirjoittamaan eräänlaisen
puolustuspuheen, joka alkoi kirjeenä isälle. Todisteen siitä, että hänkin on
yhtä lailla Donnerin poika kuin liitossa syntyneet tunnustetut lapset: Minun
on kenties aika esittäytyä sinulle: Olen poikasi. Yhtä paljon kuin muutkin
poikasi. Sataprosenttisesti sinun lapsesi.
Isättömänä
kasvaminen on jättänyt nuoreen Ottoon arpensa. Isän täydellinen poikansa
huomiotta jättäminen toisen siihen viereen. Arvet ovat ikuiset, ne ovat kuin toiset
silmät, joiden kautta Gabrielsson tarkkailee koko maailmaa. Kun isä on olemassa
mutta ei koe velvollisuudekseen tavata poikaansa tai pitää mitään säännöllistä
yhteyttä – puhumattakaan aidon kiinnostuksen osoittamisesta, lapsen maailma
vinksahtaa outoon asentoon. Isää ei voi unohtaa, häneltä ei voi piiloutua, kun tämä
on julkisuuden hahmo, joka aika ajoin nousee esille sekä Suomen että Ruotsin
kulttuuriympyröissä.
Puhuisin mieluummin
Gabrielssonin lauseesta ja tavasta kirjoittaa asioista hyvin samalla tavalla
avoimesti kuin veljensä Rafael
Donner kuin siitä, mistä kirja
kertoo tai miksi se kertoo asiansa. Mielenkiintoista ei oikeastaan ole Gabrielssonin
motiivi romaanille, koska se ei kuulu lukijalle, se olkoon kirjailijan
yksityisomaisuutta toisin kuin itse taideteos. Mutta kirjan koskettavuus ja sen
pinnalle pulpahtava avunhuuto liikauttaa lukijaa vääjäämättömästi.
Viattomien lasten päivä, menlösa barns dag. Pienenä minua hävetti,
että se oli syntymäpäiväni – menlös tarkoittaa nimittäin viattoman
lisäksi myös mitäänsanomatonta – ja leikkasin päivän pois taskukalenteristani.
Nykyään päivän nimi on Ruotsissa värnlösa barns dag,
puolustuskyvyttömien lasten päivä. Saatan olla erehdys. Olen kuitenkin elossa,
toistaiseksi. Väillä tuntuu, etten ole ansainnut elämääni ensinkään. Olen aina
pelännyt sairauksia ja kuolemaa. Se, mitä ennen kutsuttiin luulosairaudeksi,
tunnetaan nykyään nimellä sairauden pelko. (s. 43)
Rikkaruoho on hyvin henkilökohtainen, ja
henkilökohtainen on raskasta silloin, kun se kiertää kehää aiheensa ympärillä,
lähtee ja palaa samaan kulminaatiopisteeseen 200 sivun verran. Se on kuin ystävä,
joka vuodesta toiseen valittaa samaa surkeaa kohtalonlauluaan; yhtäältä haluaisit
auttaa häntä näkemään asioiden valoisan puolen, toisaalta mieli tekisi käskeä
häntä tukkimaan turpansa.
Gabrielssonin lause
on kuitenkin miellyttävä, analyyttinen ja kiehtova, pidän kovasti hänen
tavastaan kirjoittaa. Se tuntuu tarkkaan mietityltä ja samalla lennokkaan
päiväkirjamaiselta, peittelemättömältä. Se muistuttaa kovasti Rafael Donnerin tyyliä
kirjoittaa, mutta kenties samankaltaisuus syntyy vain kirjoittamisen kohteesta,
mammutista nimeltä Jörn. Isäänsä Otto kutsuu kirjassaan papputiksi, mikä
on paradoksaalisesti sympaattisen intiimi ja samalla syyttävä.
On helppo ymmärtää
katkeruutta, jota isänsä hylkäämä poika tuntee. Mutta on ahdistavaa ajatella,
että lähes neljästäkymmenestä ikävuodestaan huolimatta sama poika ei ole
päässyt kehästä eikä löytänyt tapaa hyväksyä isänsä henkistä raakuutta. Kenties
elämä olisi ollut hänelle helpompaa, jos hän olisi osannut olla armollisempi.
Rikkaruohon
mielenkiintoisin kulma lienee siinä, että se minkä Rafael Donner sai näyttämään
eksoottisena ja suurena rakkautena mystistä hahmoa kohtaan, Rikkaruoho
latistaa itserakkaaksi narsismiksi, jonka keskiössä on tunneälyllisesti köyhä kulttuurieliitin
kermaa latkiva suurmies. Gabrielsson viittaa kirjassaan useasti siihen, ettei
kukaan hänen kohtaamistaan ihmisistä ole lukenut ainuttakaan kirjaa
kirjailijalta nimeltä Jörn Donner, mikä on huvittava yksityiskohta: minäkään en
ole ikinä lukenut Donneria, vaikka hän ehti olla hyvin tuottelias.
Lopulta on vaikea
sanoa, pidinkö Rikkaruohosta enemmän kuin minua väsytti sen lukemisen
raskaus. Hienoista kuljetuksistaan huolimatta teos olisi mielestäni toiminut suppeammaksi
editoituna paljon paremmin. Nyt toisteisuus vie kerrontaa liikaa ja tilaa
lukijalta. Kirjeromaani saa paikoin päiväkirjamaisen leiman. Silti järeästi suosittelen
lukemaan Rikkaruohon, mikäli kahden vaiheilla arvot!
Olen myös ehdottomasti
sitä mieltä, että Gabrielssonin kaltaisten herkkien miesten ulostulo on
raikkain tuulahdus aikoihin niin kirjallisella kentällä kuin maailmassa noin
yleensä. Loputon keskustelu oikean miehen mallista on täysin turha, koska
sukupuoli ei saa koskaan sanella sitä miten ilmaiset tunteitasi. Gabrielssonin
herkkyys on hänen aseensa kirjailijana, ja jään mielenkiinnolla odottamaan
hänen toisinkoistaan.
Kommentit
Lähetä kommentti