Kirjallisuus on kulinarismia
Ruoka on ihana asia. Ilman mielekästä ja mielihyvää tuovaa ruokaa
olisi vaikea kuvitella arkea tai juhlaa. Loppiaisenakin kotiravintolassamme tarjoiltiin
hunajaista kanaa lämpimän punajuuri–vuohenjuustosalaatin kera. Se oli
taivaallista.
Viime vuosien ilmiönä on ollut ruoan ja sen taiteellisuuden
kohoaminen niin blogi- kuin muussakin kulttuurielämässä varsin suurenmoiseen
asemaan. Syömisen nautintoon keskittymisen iloisena huippuna lienevät sympaattiset
ravintolapäivät, jolloin tavalliset kotikokkaajat voivat olla päivän ravintoloitsijoita
ja tarjota street foodia parhaimmillaan.
Sitten astetta vakavampi osa ilmiötä on ruokablogien ja
keittokirjakulttuurin jättiläismäinen kasvu – puhumattakaan siitä vimmasta,
millä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla avataan uusia, erinomaisia ravintoloita.
Olen valmis hyväksymään ruokailun osaksi taide- ja kulttuurielämää, jolla
tarkoitan tässä Wikipediankin ymmärtämää käsitettä kulttuurista: yhteisön tai koko ihmiskunnan henkisten ja aineellisten saavutusten kokonaisuus: tässä merkityksessä käytetään myös sanaa sivistys.
Kulinarismista on tullut eräänlaista kansanurheilua ja kaikkien yhteinen harrastus. Mutta
miksi? Ruokahan on kuitenkin vain elinehtomme, tai ainakin yksi niistä
tarvehierarkian yläpäässä. On pakko syödä, jotta voi elää. Vielä sata vuotta
sitten sen, mitä pöytään kannettiin, määritteli elintaso. Vain herrat
saivat herkkua, tavallinen kansa pärjäsi perunalla. 2000-luvulla ruoalla
herkuttelu ei vaadi enää herraskansan titteliä.
Merenelävää Barcelonassa |
Meillä länsimaissa sattuu olemaan varaa valita, mitä ja
miten syömme. Tästä etuoikeudesta voi toisinaan tuntea huonoa omaatuntoa.
Moraalista ajatuspainia herättääkin se, että yhdestä ihmisen perustarpeista on
tullut hyvinvointivaltioissa taiteenlaji, jolla voidaan kikkailla loputtomiin –
vaikka nyt valloilla oleva lähi- ja perusruokabuumi ei hanhenmaksaa pöytään enää
kannakaan. Kun elämme maailmassa, jossa miljoonat ihmiset eivät voi valita,
mistä kulmasta ruoka-annoksensa tänään sosiaaliseen mediaan kuvaisivat, onko länsimainen
kulinaristinen ilmiö jollakin asteella häiriintynyttä?
Ja miksi juuri syöminen on uusi urheilu? Miksei vaikkapa kirjallisuus?
Tätä olen tämän vuoden aikana kummastellut, sillä Suomessa on ilmestynyt
valtavasti poikkeuksellisen hienoja kotimaisia ja käännösromaaneja.
Kirjallisuuden soisi olevan kaikkien suomalaisten penkkihullu harrastus!
Vaikka moraalinen ongelmansa kirjojenkin nauttimisella on: lukutaidottomuus
on edelleen kolmansien maiden yksi pahimmista epäkohdista ja mm. naisten
koulutuksen ja sosiaalisen nousun esteenä. Meillä kirjastot pursuavat hienoa ja
värikästä romaania, kun taas jossakin tyttöjen pitää tapella oikeudestaan
päästä edes koulunpenkille. Ja tässä tullaankin sellaisen sosiaalisen ja
taloudellisen globaalin ongelman pariin, että joudun harppaamaan pienen
aasinsillan takaisin lukemisen suosioon Suomessa.
Jos kirjallisuuden perustarkoitus on myös sivistäminen ja tietoisuuden
sekä tiedon levittäminen, eikö sillä pitäisi olla merkittävämpi osa esimerkiksi
meidän suomalaisten arjessa? Minkä vuoksi kirjallisuus ei nauti tällä hetkellä
ruokakulttuurin kaltaista hypeä? Miksi ei kaduilla järjestetä kirjapäiviä,
jolloin ihmisillä olisi mahdollisuus kokoontua kulmille lukemaan ja kirjailijat
voisivat tavata lukijoitaan ja syntyisi avoimia, suuria kirjallisuuskeskusteluja kirjojen vaikutuksista? Perustettaisiin kirjakahviloita ja -ravintoloita,
joissa kansa saisi tavata säännöllisesti mielenkiintoisia kirjallisia
vaikuttajia ja näihin kahviloihin olisi kansanryntäys niin, että tapahtumia
järjestettäisiin lisää ja lisää ja lisää. Kun Finlandia-voittaja vuosittain valittaisiin, kokoontuisimme Senaatintorille juhlistamaan tätä merkittävää hetkeä kuin
jääkiekon maailmanmestareita konsanaan. Tosi-tv:ssä kilpailtaisiin siitä, kuka kirjoittaa näppärimmän novellin, kenen runosuoni rokkaa, ja palkintona olisi
toki kustannussopimus ja gloriaa kirjamaailmassa. Kirjallisuudesta tulisi
kouluihin oma oppiaineensa kuten kotitaloudesta. Vähitellen kirjailijat
nousisivat jättipalkkioita nostavien pörssiyritysjohtajien palkkatasolle. Kirjallisuuden
aiheuttamia kansankarnevaaleja olisi vuosittain lukuisia, ja kaikille olisi
ihan normi käydä niissä ja sen jälkeen tuntitolkulla pulista heränneistä
tuntemuksista joko mediassa tai lasillisen ääressä.
Miksi kirjallisuus on niin hiljaista ja pyytää itseään ikään
kuin anteeksi silloinkin, kun se huutaa?
No, on toki tapaukset Oneiron ja Norma, mutta esimerkiksi
Oneironin aiheuttamaa Finlandia-puhekohua puitiin tuskin muualla kuin
kirjallisissa piireissä. Siis ihmisten keskuudessa, jotka jollakin tapaa
seuraavat kirjallisuutta tai elävät siitä, lukevat ja suurkuluttavat sitä. Ei
Laura Lindstedt kiinnosta heitä, jotka eivät yleensäkään ole perillä siitä,
mitä kotimaisessa kirjallisuudessa tapahtuu.
Jollakin tapaa kirjallisuus ei ole yleiskulttuuria siinä
missä vaikkapa urheilu on tai tänä päivänä jopa kokkaaminen. Ja kuitenkin yhden
kansan kirjakaanonissa on luettavissa kyseisen kulttuurin historiallinen
kehitys, sosiaaliset ja taloudelliset saavutukset, kannanotot ajankohtaisiin
teemoihin, koska kirjat väistämättä peilaavat aikaa, jolloin ne on kirjoitettu.
Ne ovat me ihmiset nyt. Sadan vuoden kuluttua ihmetellään tätä aikaa historian
janassa kuten nyt voimme lukea ihmetellen vaikkapa Toivo Pekkasta tai Maria
Jotunia oman aikakautensa airuina. Kirjat ovat kulttuurihistoriaa ja osa
yhteistä kehitystämme.
Kirjahyllyn elämää Suomessa |
Kun mietin ihmisiä, joita tunnen, en voi väittää kaikkien heidän
lukevan säännöllisesti. Tiedän jopa ihmisiä, joilla ei ole – älkää nyt
pelästykö – kirjahyllyä! Heillä voi olla sekatavarahylly, jossa on myös
kirjoja, mutta ei puhtaasti kirjoille tarkoitettua huonekalua. Mutu-tuntuman
perusteella sanoisin, että kirjastoa käyttävät eniten ne, joilla on myös oma
kirjahylly. Koska joskus on joku kirja pakko saada omaksi ja lukea sitä vaikka kolme
kuukautta miettimättä palautusaikoja ja varausjonoja.
Sitäkin tyytyväisempänä luin Helsingin Sanomien taannoisen
uutisen (HS 5.1.2016) kirjakauppa-alan myyntikasvusta. Joulukuussa kuten koko vuonna kirjojen myynti kasvoi monilla
kustantamoilla reilusti, vaikkei tarkkoja lukuja vielä tiedetäkään. Sen verran
markkinataloudellinen ihminen olen, että toivon kaupoille hyviä lukuja. Kirjakaupassakin
kyseessä on kuitenkin ravintoketju, jotka alimmaisena nököttää kirjailija itse,
siis se ihmeellinen ihminen, jonka elämäntyö on istua yksin kotona tai muiden seurassa
kahvilassa ja synnyttää tulevaisuuden kulttuurihistoriaa. Kirjastoja ilman en
suostuisi elämään, mutta minulla on tarve myös ostaa kirjoja kaupasta. Kun
ostan kirjan, jonkin itselleni tärkeän romaanin, siirrän hyllyyni samalla palasen
humaania hyvinvointia, joka ei ehkä auta Intiassa sitä perheen seitsemättä
tyttöä pääsemään kouluun mutta auttaa omaa kulttuuriani voimaan paremmin. Globaalia
vastuuta voin kantaa onneksi toisella tavalla.
Vaikeinta ihmisen elämässä on valita asiat, joiden puolesta taistella.
Pidän hyvästä ruoasta ja ravintolahetkistä, mutta olisin valmis luopumaan niistä
heti, jos toisessa vaakakupissa olisi kirjallisuus. Saarioisten
maksalaatikkoakin voi ihan hyvin syödä, mutta elämästä loppuisi nopeasti mielekkyys,
jos nojatuoliin joutuisi käpertymään joka päivä vain Hesarin tai Anttilan
mainospostin kera.
Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen hauta.
- Seneca -
- Seneca -
Ehkä juuri sun pitäisi perustaa se kirjakahvila. Yksi syy miksi kirjallisuus ei nauti ruokakulttuurin kaltaista hypeä lienee se, että ruoka mahdollistaa välittömän tarpeen tyydytyksen, mutta kirjallisuus vaatii tiettyä kärsivällisyyttä eikä kovin moni ole nykyaikana kärsivällinen. Ravintolaillallinen on nopeasti maisteltu – oli se sitten poronkäristystä tai fine diningia -verrattuna kirjan lukemiseen. Kirjoissa on myös ”vaaransa”. Ne voivat pysäyttää, kohentaa ihmisen tietoisuuden tasoa, myötäelämisen kykyä jne.
VastaaPoistaMä en usko että kirjallisuudesta tulee koskaan yleiskulttuuria samalla tavoin kuin jääkiekosta tai formuloista. Sirkushuvit kun ovat monille täysin välttämättömiä, jotta pää pysyisi kasassa. En voi kuvitella Suomea ilman jääkiekkoa ja formuloita. Meitä ihmisiä on niin moneen junaan. Ehkä kaikki kuitenkin mahtuvat johonkin vaunuun, vaikka välillä tekeekin mieli nyrpistellä nenää niille toisille (ai että se on joskus kivaa :)).
On nykyisin monenlaista poikkitaiteellista toimintaa jossa kirjallisuus pääsee yhä enemmän esille. Tuli mieleen mm. se John Malkovichin performanssi HKO kanssa, joka sulatteli yhteen Schnittken musiikkia (tosi outoa ja jännää) ja kirjailija Ernesto Sabaton tarinoita. Harmittaa vieläkin kun meni sivu suun.
Tämä kommenttisi oli jotenkin livahtanut silmistäni, pardon me! Niin, ehkä se on noin kuten sanoit; kyllähän sitä itsekin sortuu usein naposteluun, kun ei jaksa valmistaa kunnon ateriaa nälkäänsä. :-)
PoistaToisaalta tämä sopii minulle, vähän marginaalissa olo. En kestä kansanjuhlia, minussa ei vain asu maailmanmestaria, joka voittaa aina, kun joku Suomen joukkue voittaa. Einzelgänger, ja. ;-)