Kirjat veivät taas Savoy-teatterissa 15.2.2017
Kirja vieköön! 15.2.2017:
Venla Hiidensalo, Mikko Rimminen, Koko Hubara, Merete Mazzarella, Taisto Oksanen, Laura Eklund Nhaga ja Kati Outinen
Venla Hiidensalo, Mikko Rimminen, Koko Hubara, Merete Mazzarella, Taisto Oksanen, Laura Eklund Nhaga ja Kati Outinen
Savoy-teatterista
on tulossa vähitellen elävän kirjallisuuden uusi näyttämö, sillä se on nyt
kotipaikkana kahdelle seesteiselle, kirjaTAIDETTA kunnioittavalle tapahtumalle:
toukokuiselle Helsinki Litille ja
toimittaja Baba Lybeckin tänä vuonna
starttaamalle Kirja vieköön! -illalle,
joita järjestetään kevään aikana kolme.
Keskiviikkona 15.2. oli pöhistyn ja kohistun kirjaillan
toinen kerta. Baba Lybeckin idea on tuoda lavalle keskusteluun nelisen
kirjailijaa sekä muutama nimekäs näyttelijä tulkitsemaan kirjailijoiden uutukaisia.
Jos Helsinki Lit onkin enemmän kahden
kollegan intiimi keskustelu, jota nyt sattuu seuraamaan sadat silmäparit, liikkuu
Kirja vieköön! perinteisemmällä
haastattelukentällä. Baba Lybeck haastattelee jokaista kirjailijaa vuorollaan kutsuen
ensin yhden lavalle, sen jälkeen toisen. Kun hämärällä lavalla tuoleina ovat
muhkeat, samettisen kutsuvat nojatuolit (mistä
niitä saa ostaa?!), vieressä lukuvaloa jakaa jalkalamppu ja pöydällä
nuokkuvat tulppaanit, on yksinkertainen kirjallinen atmosfääri valmis. Lavastus
toimii; keep it simple pätee tässäkin.
Ja kaikki muu mikä syntyy, syntyy illan vieraista – ja
sanoista. Varsinkin niistä. Kun Baba astui punaisenleiskuvassa mekossaan
tummalle areenalle ja alkoi puhua Venla
Hiidensalon Sinun tähtesi
-romaanin sivuilta lainatun Aarne-pojan suulla, jokin pysähtyi ja puhe leiskui
salissa punaisen mekon harteilla. Hieman teatraalista ehkä, mutta kyllä, tähän
pimeään helmikuuhun kaivataan räiskettä hyvien asioiden puolesta.
Venla Hiidensalo
ja Mikko Rimminen aloittivat illan
tyylikkäästi mutta ehkä turhan vaisusti Baban mahtipontisen intron jälkeen.
Kirjailijat ovat sinänsä molemmat mielenkiintoisia sekä lavapersoonina että
uransa puolesta. Yhdessä he valitettavasti eivät kuitenkaan aivan natsanneet
Baban räiskyvän naurun kumppaniksi. Rimmisen eleetön ja kuivakan hauska
persoona jäi turhan varjoon – verkkaan ja pitkän sanan mies olisi tarvinnut
ehdottomasti enemmän esilläoloaikaa.
Moni yleisössä jäi varmasti miettimään Rimmisen ajatusta
siitä, että tärkeintä kirjallisuudessa on se, mitä ei sanota, se mikä jää sanottamatta
rivien väliin. Jos en aivan hahmota kirjailijan perimmäistä ajatusta – väitehän
oikeastaan kumoaa kaiken kirjoittamisen ja kirjallisen vimman ja tekee itse
tekstistä arvottomampaa – niin filosofisen ajatuksen tasolla Rimmisen
näkemyksellä on arvoa. Elämässä noin yleensä on niin paljon merkitystä sillä,
mikä jätetään sanomatta.
Nähdyksi tulemisesta
Turhan pitkän väliajan jälkeen Savoyn lavalla alkoi
kuitenkin roihuta ja kunnolla. Ruskeat
Tytöt -esseekirjansa pian julkaiseva bloggari, kirjoittaja Koko Hubara, Suomen virallinen ruskea
tyttö, on sen lisäksi, että kirjoittaa haastavasti ja sivaltaen, aivan
valloittava esiintyjä. Hänen huumorinsa maistuu elämälle – ja miksei maistuisi,
sillä vuonna -84 syntyneellä Hubaralla on varmasti koettua takanaan. Koko
Hubara on kahden vuoden ikäisellä blogillaan Ruskeat tytöt antanut äänen rodullistetulle suomalaisnaiselle, joka
siis tumman ihon värinsä lisäksi kantaa naiseuden leimaa.
Hubara puhuu siitä, miten vähän tai ei lainkaan jalansijaa tummaihoiset
ovat saaneet vaikkapa teknologian, lääketieteen, juridiikan tai
sosiaalipolitiikan julkisuudessa. He ovat esillä vain teemoissa, jotka tavalla
tai toisella liittyvät heidän ihonväriinsä kuten maahanmuuttopolitiikka. Sitä
siis on rodullistaminen. Kun Hubara kertoi kantavansa nykyisin tyttärensä
syntymätodistusta ulkomaanmatkoilla mukanaan, kyyneleet nousivat silmiin
myötätunnosta. Puoliksi israelilainen Hubara on nimittäin joutunut rajoilla
ongelmiin, kun hän matkustaa täysin vaaleaihoisen tyttärensä kanssa:
tummaihoinen nainen saatetaan nähdä vaalean lapsen kaappaajana, ei luonnollisesti
tämän äitinä.
Kun Hubaran seuraksi lavalle kutsuttiin jo kypsempään ikään
ehtinyt kirjailija Merete Mazzarella,
tuli salin tunnelmaan ripaus arvokkuutta. Ei niin, että se olisi Hubaralta
puuttunut, mutta sydämeni sykkii harmaille hapsille ja sille rauhan
eleganssille, minkä monista elämän janaa kuluttaneista aistii.
Kun Kati Outinen
tulkitsi Mazzarellan uusimmasta esseekirjasta Elämän tarkoitus kohtaamista erään romaanikerjäläisen kanssa,
pysähtyivät ajatukset jo toisen kerran illan aikana sanojen voimamuuriin. Koko
Hubaraa nuoruuden vimmalla aikaisemmin tulkinneeseen ihastuttavaan Laura Eklund Nhagaan verrattuna Outisen
särkyvä herkkyys toi Mazzarellan sosiaalipoliittisen tekstin iholle. Se myös
nivoutui hienosti Hubaran agendaan. Elämä ei kohtele meitä tasavertaisesti;
nähdyksi tuleminen on vaikeaa ja kivuliastakin.
Elämän tarkoitus on Merete Mazzarellan mukaan aihe, joka ei
lopu koskaan, ja hänen kirjansakin nimi on vain leikillinen. Teema on loputon
avaruus, mutta kirjailija painotti, että myötätunto ja asioihin puuttuminen ovat
ainakin yksi elämän tarkoituksista. Hän kertoi myös mielenkiintoisen faktan: Albania
ja Ruotsi ovat ainoat maat, joiden lakiin ei ole kirjattu pykälää lähimmäisen auttamisen
pakosta. Siis että jos kävelen kadulla ohi puuttumatta esimerkiksi sairaskohtauksen
saavaan vanhukseen, se voidaan laissa tulkita rangaistavaksi heitteillejätöksi.
Albanian kulttuuria en voi sanoa tuntevani, mutta avoimesta ruotsalaisuudesta mieleeni
tuli: onko niin, ettei tätä ole kirjattu heillä lakiin, koska se on
tarpeetonta, auttaminen on Ruotsissa itsestäänselvyys? Sitä ei ole lain
piirissä siis edes kyseenalaistettu.
Merete Mazzarellan lämmin huumorintaju kumpunee hänen puoliksi
tanskalaisista juuristaan. Haastattelu käytiin sen vuoksi ruotsiksi (mutta tulkattiin osin), mikä oli
ehdottoman sympaattinen asia. Tusen tack! Kun meillä on tässä maassa toinenkin hieno
kieli, miksemme käyttäisi sitä juuri näin?
Kirja vieköön! nro 2 todisti kaiken kaikkiaan, että tällaiset tapahtumat ovat meille juuri nyt tässä ajassa enemmän kuin tärkeitä. Omalla tavallaan ne yhdistävät pienen kielikulttuurin kansaa. Ja tietysti vaalivat herkkää perintöämme, kirjallisuutta. En voi onneksi verrata tätä toista iltaa tapahtuman ensi-iltaan, joka on kerännyt roimasti kehuja ja suitsutusta. Odotukset olivat siis kihelmöintinä vatsanpohjassa. En saanut ehkä aivan niin paljon rauhoittavaa kihelmöinnille kuin olin odottanut; mutta olen kehno myös osoittamaan mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Olen vilpittömästi onnellinen, että tällaisia tapahtumia järjestetään. Joskus kaikki maailman tähdet ja kuut kohtaavat ja illassa on magiaa; joskus on hyvä tyytyä siihen, että sali on hämärä, ajatukset kirkkaita ja kirjailijat jaksavat antaa sielustaan meille palasia.
Oscar Wilde on sanonut: Taiteen tavoite on paljastaa taide ja kätkeä taiteilija. Kuunnelkaamme siis sitä, miltä SANAT kuulostavat Savoyssa seuraavan kerran 15.3. (Katso tulevat vieraat täältä.)
Lämmin kiitos Kirja vieköön! -tapahtumalle saadusta bloggarilipusta!
Wautsi, ootpa kirjoittanut hienon jutun. Koko Hubara oli kyllä parasta yhdessä Mereten kanssa. Tajusin tuolla Savoyssa, että monelle esim. nuo ongelmat lentokentillä on ihan vieraita. Oma tilanne on värillisesti päinvastainen kuin Kokolla, mutta maahan- ja maastapääsy yhtä lailla ongelmallista välillä.
VastaaPoista