Pahaa sutta ken pelkäisi…
Lahden kaupunginteatteri 25.2.2017
Katja Krohn: Iso paha susi
Eero-näyttämöllä
Eero-näyttämöllä
Paha susi ja poika Ruuperi |
Sudella on suden luonto, tunteet ovat aina kirpaisevan kuumia tai hyytävän kylmiä, muttei koskaan tiskiveden haaleita.
Menimme hiihtolomalla pienellä porukalla katsomaan
lastenteatteria Lahden
kaupunginteatteriin. Ryhmämme tosikriitikot olivat 12- ja 7-vuotiaita. Olin
esittänyt lippujen varaajalle kainon toiveen eturivin paikoista. Minulla kun on
sellainen paha addiktio, että tykkään teatterissa istua mahdollisimman edessä. Luen kasvojen ilmeitä ja kehon mimiikkaa mielelläni, enkä kainoa haistaa tekemisen
hikeäkään. Sillä tavalla katsoja on ikään kuin itsekin produktiossa mukana.
Istuimme Lahden teatterin pienemmällä Eero-näyttämöllä toisella rivillä. Miten erinomainen sali;
yleissilmäyksellä yksi parhaimmista pikkusaleista, joita olen nähnyt. Reilusti
nouseva katsomo, jossa lähes jokainen paikka näyttää lavalle hyvin. Kakkosrivi toi
bonuksena esityksen lähes iholle: iso paha susi tykkäsi melkein napsia lapsia
katsomosta suuhunsa!
Siitä on useita kymmeniä vuosia aikaa, kun olen viimeksi vieraillut
lapsuuteni kaupunginteatterissa. En ollut myöskään yhtään tutkinut etukäteen
millaisesta teoksesta Katja Krohnin käsikirjoittamassa
Isossa pahassa sudessa on kyse.
Hieman varovaisesti oletin perinteistä satua, missä Punahilkka popsitaan,
puunhakkaaja on sankari, ja 12-vuotias katsojamme toisinaan haukottelee.
Voi Lahden kaupunginteatterin työryhmä minkä teitte! Iso paha susi olikin kokonaisuudessaan riemastuttavaa,
naurattavaa ja oivaltavaa lastenteatteria. Näyttelijätyö on viimeiseen
suoritukseen asti hiottua ja silti rentoa, tarkkaa ja fyysistä. Vaikka kyseessä
on lastenteatteri, näytelmä kunnioittaa myös lapset teatteriin saattavia
aikuisia suhtautumalla heihin yhtä maksavina katsojina. Esitys tarjoaa oman
tasonsa kaikkine kielileikkeineen myös aikuiselle mutta toimii nokkelasti tasolla,
joka naurattaa muksuja – heitä silti lainkaan aliarvioimatta. Lavalla
rymistellään, pyllähdetään ja kiemurrellaan enemmän kuin tarpeeksi, mutta juuri
se fyysisyys pitää pienempien mielenkiinnon yllä.
Krohn ei ole kirjoittanut sitä perinteistä susitarinaa vaan
paremminkin kavalkadin eri saduista, hyvin sommitellun asetelman, jossa eri
satujen hahmot kohtaavat. On iso paha susi, seitsemän söpöä kiliä ja kiliemo,
pari pulleaa porsasta, viekas kettu ja se hieman hönö karhu. Päälle ripaus koulukiusaamista,
rakkautta ja rakastumista, oman minän etsimistä ja tietysti kaiken kruunaava onnellinen
loppu. Kun teatterisalista poistuu lasten lisäksi kolme aikuista mieli keveänä
kuin yhtäkkiä arjen huolia täysin vailla, on jotakin tehty kyllä isolla kädellä
oikein.
Taidokkaita
roolisuorituksia
Ei ole aina kohtuullista nostaa joitakin näyttelijöitä
työryhmästä yli muiden, kyse kun on pitkälle ryhmädynamiikasta (ja se muuten toimii
Isossa pahassa sudessa kiitettävästi).
Silti on sanottava, että pahan suden roolia vetävä Tapani Kalliomäki on erinomainen härskinä ahmattina. Hän on
susimaisen perinteinen ja kunnon satukaavan mukaisesti säilytetty hiukkasen höperönäkin.
Sydäntä riipaisevan roolityön tekee puolestaan susiperheen poikaa Ruuperia näyttelevä Paavo Kääriäinen. Hontelona, suurisilmäisenä sudenpentuna hän sopii
rooliin nakutettuna.
Kiliemon kimpussa viekas kettu |
Myös viekkaan ketun takissa sulavasti elehtivä Saana Hyvärinen ihastuttaa.
Kulmakarvojaan myöten kettumainen eläytyjä, joka tietysti petkuttaa sadun muita
petoja. Hyvärisen elegantit kädet peilaavat kettuhahmoa taiten; hänen
suorituksestaan ei voi olla pitämättä.
Kieltämättä edellä mainitulla kolmikolla on myös näytelmän tarinaa
eteenpäin kuljettavat roolit, mikä edesauttanee heidän loistosuoritustaan.
Mutta loistavia ovat muutkin – kiitos Krohnin harkitun käsikirjoituksen. Siinä
on niin paljon hienonhienoa huumoria, josta osa on tarkoitettu varttuneemmalle
väelle, kun taas traditionaalinen kakka & pieru -huumori saa nuorimmat katsojat
käkättämään. Erinomaisia pikkusuorituksia vetävät mm. kukkona tepasteleva Teemu Palosaari sekä kaksi
nuorisoporsasta, räppäävää koulukiusaajarääpälettä, joiden rooleissa nähdään Anna Pitkämäki ja samainen Palosaari.
Lisää tasoa kertomukseen on saatu laululla ja tanssilla sekä
Niina Pasasen eläinnukeilla, jotka toisinaan
seikkailevat lavastuksen reunoilla syventämässä tarinaa vanhan kunnon
nukketeatterin tavoin. Hauska ja toki lastenteatteriin sopiva oivallus, joka
selkeästi riemastutti pikkuyleisöä. Itse Pekka
Korpiniityn lavastus on tarpeeksi lapsenomainen ja satumainen ja sisältää
pari hauskaa jekkua, joita ei kannata paljastaa etukäteen.
Satumaisen lavastuksen h-hetki |
Koko produktio on kaiken kaikkiaan riemastuttavan onnistunut.
Yli kaksituntinen näytelmä saattaa olla perheen pienimmille pitkä, mutta
suositusikäraja onkin 6+. Näin perinteisen aikuisdraamateatterin vannoutuneelle
ystävälle Iso paha susi oli
kokonaisuudessaan ihana yllätys, lämpimän huumorin makuinen, vikkelä nautinto
ja visuaalinen ilo! Ja se tärkein: lasten suosikki!
Jos siis yhtään hakusessa lastenteatteri, joka lunastaa
lupaukset, naurattaa ja lämmittää sydäntä, tule ihmeessä Lahteen vaikka
pääkaupunkiseudultakin ja anna aplodit rehelliselle ja hyvin tehdylle tarinalle,
joka sopii niin pojille kuin tytöillekin. Ja jos et pahaa sutta pelkää, varaa
paikkasi eturivistä!
ISO PAHA SUSI, Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä
Käsikirjoitus: Katja Krohn
Ohjaus: Ilkka Laaksonen
Lavastus: Pekka Korpiniitty
Pukusuunnittelu: Niina Pasanen
Valosuunnittelu: Kari Laukkanen
Äänisuunnittelu: Sami Järvinen
Rooleissa: Anna Andersson, Saana Hyvärinen, Tapani Kalliomäki, Paavo Kääriäinen, Teemu Palosaari, Anna Pitkämäki ja Jari-Pekka Rautiainen
Esitys pyörii toukokuulle asti: katso esityskartta ja/tai varaa liput tästä.
*****
Liput ostettu itse – tai oikeasti saatu joululahjaksi
eräältä ystävältä. Kiitos, sinä!
Kommentit
Lähetä kommentti