Saariston mysteeri
Jarkko Volanen: Hiekankantajat
Teos, 2017
247 sivua
Lainattu kirjastosta
247 sivua
Lainattu kirjastosta
Lintulauta hiljeni, kun kettu hiipi pihaan.
[…]
Kettu katsoi Auraa, Aura kettua. Se näytti tulenliekiltä talvipäivän kaatuvassa valossa, pihahangelle sytytetyltä nuotiolta. Kurkussa ja rinnassa oli valkoista peitinkarvaa, korvanpäissä mustaa. Häntä oli alaspäinen ja tuuhea. Sitten se kohotti kuononsa kohti taivasta ja päästi säröilevän ulvahduksen. Vastarannat heräsivät. Jään yli kiiri vahtikoirien voimakas haukunta. (s. 30)
Kettu katsoi Auraa, Aura kettua. Se näytti tulenliekiltä talvipäivän kaatuvassa valossa, pihahangelle sytytetyltä nuotiolta. Kurkussa ja rinnassa oli valkoista peitinkarvaa, korvanpäissä mustaa. Häntä oli alaspäinen ja tuuhea. Sitten se kohotti kuononsa kohti taivasta ja päästi säröilevän ulvahduksen. Vastarannat heräsivät. Jään yli kiiri vahtikoirien voimakas haukunta. (s. 30)
Aura ja Henri ovat Helsingistä saaristoon muuttanut
nuoripari, joka odottaa ensimmäistä lastaan. Aura tekee väitöskirjaa
astronomiasta, Henri on töissä kaupungissa ja näin pidempiäkin aikoja pois Kettusaarelta.
Aura haaveilee hiekkarannasta, jonka he aikovat talkoovoimin toteuttaa omaan
rantaan. Saaristo ja vanha pappila, jota pariskunta asuttaa, on idylli, mutta vuodenajat
mullistavat maisemaa isommin kuin mihin kaupungissa on tottunut; luonto on
läsnä aivan kodin kuistilla asti. Kaikki saaristolaiset eivät myöskään tunnu
kaipaavan kaupunkilaisia mailleen. Idylli murtuu pikku hiljaa. Mitä kevät ja
jäiden murtuminen tekevät Auran ja Henrin unelmille?
Jarkko Volasen esikoinen
Hiekankantajat on taianomainen,
uhkaavasti kuiskiva kertomus rakkaudesta, luonnosta ja ketunpoikasista. Se ei
ole suurieleinen jännitystarina vaan luonnonvoimien armoille kirjoitettu
kertomus toiveista ja odotuksista, menetyksestä ja uudesta mahdollisuudesta. Se
sivuaa magiaa, elää realismista. Volasen kieli kuljettaa lukijan suoraan
saareen, natisevaan puutaloon, jossa Aura yrittää selvitä talvesta.
Miljöö on helppo aistia. Kaikki meren, tuulen ja puiden tuoma
äänimaailma piirtyy lukijan sisälle. Mutta uhka vaanii koko ajan jossakin.
Sillä on monta olomuotoa: saariston epäluuloiset asukkaat, sään ailahdukset,
meren kantamat äänet, ketut jotka katoavat saarelta ja löytyvät nyljettyinä,
Auran uusi ystävä saaristopastori Camilla tai jopa saarella vieraileva Auran sisko
Tiina.
On vaikea osoittaa pelkästään kohtauksilla, miten Volanen saa kiristävän
tunnelman aikaan, niin taitavan pieniä eleet ovat. Tietoisuus siitä että
jotakin voi kohta sattua, seuraa
varjona perässä. Jännitettä luodaan toki perinteisinkin keinoin rasahtavilla
risukoilla, havunneulasten, käpyjen ropinalla, naapurin koirien äkillisellä
vauhkoontumisella tai vanhan talon ikkunoilla, jotka myrskyssä aukeavat äkisti.
Volanen käyttää niitä kuitenkin osoittaakseen, miten herkkä kivitalojen paksujen seinien sisällä kasvanut ihminen loppujen
lopuksi on, kun luonnon on voinut sulkea pois
arjestaan. Saari elää omaa elämäänsä ja vähät välittää Auran
herkkämielisyydestä. Saaresta tulee
vankila, jos siellä ajattelee kuin kaupunkilainen, oppii Aurakin kesän
myötä.
Hiekankantajat on
metafora. Kun hiekkaa kasaa rantaan, vievät aallot aina omansa. Kasaaminen on
lähes loputonta. Niin tässäkin tarinassa, joka kulkee kahta aikatasoa: talvea
ja tulevaa loppukesää, kun hiekankantajien työtä juhlitaan venetsialaisilla
elokuun vaihtuessa syksyyn.
Aura nappaa lapion maasta ja seuraa ilmavirtoja. Hän siirtää
hiekkaa halkeamien päälle, mutta hiekanjyvät eivät tahdo pysyä aloillaan.
Lapiolla on hyvä taputtaa hiekkaa tiiviimmin maata vasten, mutta halkeamat vain
syvenevät, repivät rantaa auki. Aura kauhoo vettä rannalle. Märkä sitoo vain
hetken, sillä aurinko ja tuuli kuivaavat hiekkaa nopeammin kuin Aura ehtii sitä
kastella. On kiihdytettävä tahtia. (s. 190)
Hiekankantajat on
Auran tarina, Henrillä on parisuhteessa vain ohut sivurooli. Puhtaaksi
parisuhderomaaniksi kirjaa on siksi vaikea nimetä. Auran kiintymys
ketunpoikasiin nousee toiseksi merkittäväksi kuvaksi hiekkarannan ohella – nämä
molemmat elementit ovat vain Auran näkökulmassa. Paljastamatta kuitenkaan
Volasen hienon tarinan yksityiskohtia ei niistä sen enempää. Hiekankantajat myös kiehtova saaristokuvaus,
jossa lokit kirkuvat ja rantakivet keräävät katkenneita kaislankappaleita kainaloihinsa.
Maisemaa voi lähes käsin koskettaa; Volasen kynänjälki kiehtoo. Se on kuin
elokuva, jota ei vielä ole tehty.
Tämä romaani on ehdoton suositus niille, jotka ovat
viettäneet joskus aikaa saaristossa ja ovat tulleet sinuiksi sen äänien kanssa. He
löytävät kirjasta kyllä omansa.
Tämä kuulostaa tunnelmaltaan kiehtovalta. Saaristo on tullut elämääni mieheni myötä ja lapsena järvimaisemiin tottuneelle otti aikansa tottua. Nyt saaristo on vienyt sydämeni. Meidänkin saaressa on näkynyt kettuja. Taidanpa ottaa tämän sinne kesälukemiseksi. Kiitos vinkistä!
VastaaPoistaItse en saariston talvea tunne, olen ollut saaristossa vain sellainen onnellinen kesälapsi, joten talven kuvaus uutta ja mielenkiintoista. Musta tämä oli hieno esikoinen kyllä, minun makuuni!
PoistaVaikuttaapa kiinnostavalta teokselta! Saaristo ei ole minulle erityisen tuttua, mutta kiehtoo minua joka tapauksessa.
VastaaPoistaKuulostaa kiehtovalta. Laitanpa korvan taakse.
VastaaPoistaOih, kylläpä osaat ladata odotuksia! Mielenkiintoisia asetelmia, ja mielikuvitukseni spekuloi niitä salamannopeasti vielä vähän lisää ;-) Listalle siis, tämä lupaavan kuuloinen kirja.
VastaaPoistaKuulostaapa kiinnostavalta kirjalta, kerroit siitä hyvin innostavasti ja elävästi! Samastuin jotenkin ihan täysin tuohon hiekan kantamiseen, hiekkarannan rakennus on tuttua puuhaa!
VastaaPoistaKuulostaa kiehtovalta. Saaristosta tulee ensimmäisenä mieleen kauniit maisemat ja kylmä tuuli.
VastaaPoistaHienosti ja kiinnostavasti kirjoitat tästä. Luonto ja luonnonkuvaus ovat sitaateista päätellen upeita. Saaristo ja meri ovat minulle sisämaan kasvatille outoja miljöitä. Taidanpa varata kesälukemiseksi.
VastaaPoistaHyvä kesäkirja mökin terassille! :-)
PoistaLuin tämän vähän aikaa sitten, arviota en ole vielä ehtinyt kirjoittaa. Alun julman kettukohtauksen jälkeen kirja oli minulle sen verran pelottava että olin epämiellyttävällä tavalla varuillani sitä lukiessani. Jännite oli siis minulle vääränlainen.
VastaaPoistaHei niin totta! Jännite oli kyllä outo tässä kirjassa, ja hieman mietinkin moittia sitä, että se latasi turhia odotuksia, sillä dekkarihan tämä kirja ei ole. Mutta sitten ajattelin, että jos esikoiskirjailija pystyy tähän, en moiti. Saahan sitä välillä kiusata lukijaa. Kirjan siis voi lukea suosiolla loppuun. :-)
PoistaKuulostaapa mielenkiintoiselta. Minusta hienovaraisesti uhan tuntua rakentavat kirjat ovat monesti paljon jännittävämpiä kuin suoraviivaisempia keinoja käyttävät. Sama pätee elokuviin.
VastaaPoistaNo näin on! Ehkä Volasen oli tarkoitus tällä romaanilla kuvata sitä nimeämätöntä uhkaa, mitä me ihmiset usein uuden ja vieraan edessä tunnemme ilman suurempaa syytä. Nyt kun jälikäteen ajatteln, pidän tästä kirjasta yhä enemmän, koska se on kovin omanlaisensa. Ja pidän siitä miten Volanen miehenä osaa kuvata naisena olemista - uskottavasti.
PoistaKirjoitatpa kauniisti ja onpa kirjalla myös viehättävä kansi! Minä en ollut tästä teoksesta kuullutkaan, mutta saaristoteema vetoaa välittömästi. Tekstisi vertauskuvat ovat myös niin miellyttäviä, että laitan tämän samantien kirjaston varauslistalle muistiin. Kiitos!
VastaaPoistaKansi on tietenkin taitavan Elinan Warstan... Mutta noi hiekkakököt eivät kuulu siihen. :-D Mahtavaa että Volanen saa lisää lukijoita! Turhan vähän huomiota saanut esikoinen mielestäni. Toivottavasti tykkäät, vaikka uskon että kirja voi jakaa mielipiteet, juuri koska... no enpäs sanokaan enempää. :-)
Poista