Poika suurten maalarimestarien jäljillä
Joel
Haahtela: Mistä maailmat alkavat
Otava, 2017
300 sivua
Lainattu kirjastosta
300 sivua
Lainattu kirjastosta
Edessä
oli valkokangas, johon kaikki heijastui. Yhtenä joulukuisena iltana kauppatorin
laidalla siihen oli piirtynyt ajatus, jota Visa oli varjellut, kantanut mukanaan,
kaikkein kallisarvoisin omaisuus. Hän oli ainutkertainen ja hänellä oli
maailmassa erityinen tehtävä. Me olemme tämän maailman uloin etuvartio.
(s. 220)
Olen ymmärtänyt, että kirjailija Haahtelalla on vankka fanikuntansa,
joka ihailee kynämiehen jokaista sanaa. Olen itse aikaisemmin lukenut kirjailijalta
vain Naiset katsovat vastavaloon sekä
toisen, jonka nimeä en jostain syystä saa enää päähäni. Todennäköisesti se on Lumipäiväkirja, koska romaani löytyy
hyllystäni. Kumpikaan kirjoista ei tuolloin tehnyt minuun vaikutusta; muistan
jopa hieman tylsistyneeni toisen parissa.
Ajattelin kokeilla tuuriani Joel
Haahtelan uusimman kera, sillä Mistä
maailmat alkavat sijoittuu mielenkiintoisesti kuvataiteen maailmaan ja
kurkistaa 50–60-luvun Helsinkiin. Visa on nuori isätön poika, joka vähitellen
löytää oman paikkansa maailmassa Vincent van Goghin avulla. Hän aloittaa
viivasta, piirtää ja maalaa kehityskaarensa paperille ja pinkopohjalle. Visa
tutkii taidekirjallisuutta, imitoi kuuluisten taiteilijoiden kädenjälkeä ja
vähitellen ajautuu taidekoulun iltakurssille ja lopulta päätoimiseksi opiskelijaksi
Vapaaseen taidekouluun. Myöhemmin hän päätyy opintomatkalle Italiaan, jossa
oleskelu kuitenkin venyy pidemmäksi ajaksi valon ja auringon vapauttavassa
maassa.
Visan tie taiteilijaksi on
yhtäältä oman sisäisen viivan etsimistä, toisaalta sodassa kadonneen isän
merkityksen hahmottamista omassa persoonassaan. Nuori taiteilija haparoi alkuun
mutta saattaa lopulta itse itsensä matkaan, jonka varrelta löytyy elämänmittainen
rakkauskin, Helmi.
Visa on hiljainen, etäinen,
rauhallinen poika, ja sitä on koko Haahtelan romaanikin. Minulta vei
poikkeuksellisen kauan kahlata teos läpi. Räiskyvää siinä on vain kansi. Tämä
tarinan sisäinen levollisuus lienee Haahtelan tunnusmerkki, mutta minut se
alkuun uuvutti niin, että lähes lahjoin itseni lukemaan romaanin loppuun.
Sympaattisen Visan rinnalla
kävelee verkkaisesti toki seurasta nauttien, kunnes joku alkaa hiertää liikaa. Visa
on eräänlainen erakko, eikä hän tarvitse ihailemansa äitinsä lisäksi suurta hovia
ympärilleen ollakseen oikea taiteilija. Kunnollinen naapurin poika,
ystävällinen ja hyvin kasvatettu – ketä hän voisi ärsyttää? Mikä siis hiertää?
Kyllä Haahtela osaa maailmoja
kuvittaa, annostella autenttista maisemaa menneestä Helsingistä. Siinä ei ole
moitteelle sijaa. Mistä maailmat alkavat
henkii kuitenkin samanlaista mietoutta kuin parin vuoden takainen Pauliina Vanhatalon Pitkä valotusaika, jonka Aarnissa on
paljon Visaa. Ehkä se on rosoisuus, mikä molemmista miehistä puuttuu,
eräänlainen hyvä kapinallisuus, sellainen äkkivääryys, mikä saa lukiessa
kapsahtamaan päähenkilön kaulaan, vetää vähän jalat veteliksikin.
Sitä kaipaa sellaista heittäytymistä,
ja nyt se jäi minun osaltani kokematta. Halusin kuitenkin varmistaa, että Visalla
on kaikki hyvin, lopussakin. Siksi lukemista ei voinut jättää kesken.
Haahtelan eduksi on luettava joka
tapauksessa kyky kuvata nuoren miehen kaipuuta yksinäisyyteen. Visalla on
pensselinsä, joiden vuoksi ihmissuhteet jäävät seinää vasten nojaamaan ja kuivuvat
kasaan. Hän ei tee sitä itsekkyyttään. Hän nyt vain sattuu olemaan ihminen,
joka rakentaa itse oman onnensa vaatimatta siihen puolta kaupunkia puolelleen,
armeijaa auttamaan.
Taistolaiset
meuhkasivat kommuuneissaan ja työnsivät toisinajattelijat ulos kadulle.
Halpojen huvien ympärille kerääntyneet Elonkorjaajat ylpeilivät politiikan
vastaisuudellaan ja itsenäisyydellään, mutta hekään eivät olleet Visaa varten.
Hän huomasi toistuvasti jäävänsä yksin ja etsivänsä turvaa sieltä, mistä sen
oli ennenkin löytänyt, vanhojen kirjojen sivuilta. (s. 262)
Sieltä Visan onni löytyy,
kirjoista ja pinkopohjista. Kuulumattomuus
on myös se mitä hän maalaa tauluihinsa. Pidän Haahtelan tavasta asettaa
päähenkilönsä rohkeasti tähän asetelmaan, mutta teoksen laahaavuus sai minut
hermostumaan. Saattaa olla, ettei minusta tälläkään kokemuksella tule osa Haahtelan
uskollista lukijakuntaa. Nostelen kulmakarvojani jo kuulemilleni hihkaisuille,
että tässä tuleva Finlandia-ehdokas. Minulle kerronnasta puuttui yllätyksellisyys
ja anarkia. Minä voin vilkuttaa Visalle iloisesti hyvästit – mukava poika
tavata, mutta katseeni on jo uudessa maailmassa käteni pyyhkiessä ilmaa vielä
viimeisin vedoin.
Haa, sinäkin löysit Visalle vertailumiehen Aarnista! Tai siis jotain ailahtavan muistuttavaa Pitkän valotusajan kuvaustavasta. Nautiskelin jutustasi, ja vaikka tykästyin selvästi sinua enemmän romaaniin, tunnistan monia valjuja asioita kirjakokonaisuudesta. Mutta se edellinen Haahtela, se oli sitä jotain!
VastaaPoista