Romaani perheestä, uskosta ja menettämisestä
Ben Kalland: Vien
sinut kotiin
Atena, 2017
279 sivua
Lainattu kirjastosta
279 sivua
Lainattu kirjastosta
Joka kerran yhtä hämmästyttävää lukea esikoisromaaneja,
jotka eivät ole ainoastaan kielellisesti taidokkaita vaan joiden tarinallisuus
ja rakenne ovat myös juurevia ja kokonaisia. Siellä täällä on jo kuulunut
kehusanoja Ben Kallandin esikoisesta
Vien sinut kotiin. Itse bongasin kirjan
keväällä Atenan syysuutuuskuvastosta ja laitoin heti varaukseen, sillä romaanin
asetelma ja tematiikka kiinnostivat.
Vien sinut kotiin
on mieleenpainuva ja voimakas lukuelämys monestakin syystä. Se kertoo uskonnollisen
perheen kohtalosta, lapsista jotka katoavat maailmasta tai maailmaan, perheestä
jonka sisäinen rakkaus joutuu koetukselle ulkoisten impulssien vuoksi.
Keskiössä on sisaruksista Markus, joka kertoo asiat kuten
hän ne muistaa. Markus on muuttanut jo nuorena Yhdysvaltoihin ja katsoo
kolmenkymmenenvuoden päästä takaisin koto-Suomeen ja muistoihin, joita elämä
itäisessä Helsingissä ja Porkkalanniemen kesäpaikassa on synnyttänyt. Hän on
uskonnollisen järjestönsä palveluksessa New Yorkissa ja luonut uransa rapakon
takana niissä tehtävissä. Vaikka fyysinen yhteys sisaruksiin on katkennut,
henkinen yhteys on jäänyt kytemään jonnekin sisuksiin. Sisaren Sofian kuolema
lennättää Markuksen Suomeen, ja tarina alkaa.
Ben Kallandin vetovoimainen perhekertomus retrospektiivisine
osuuksineen tuo parhaimmillaan mieleen suomenruotsalaisten perhekuvausten ja
tarinallisuuden sankarin kotimaisella kirjallisuuskentällä, Kjell Westön. Kallandin
lause on niin kypsä ja vahvanmakuinen. Vaikka se on yhtäältä usein
tapahtumasidoksinen eikä niinkään lyyrisen kuvaileva, on se hyvin elämäntäyteinen,
tarkka ja huippuunsa hiotun makuinen. Kallandin lukeminen on myös nostalgiatrippi
saaristoelämään, vaikkei sellaista olisi itse elänytkään.
Vien sinut kotiin -romaanissa on kertoja, johon haluaa luottaa
ensimetreiltä ja jonka kyytiin istahtaa nautinnosta kehräten. Romaanin
kirjaimellisesti jäätävä aloitus naulaa tuntemuksen; se on yksi parhaimmista
kohtauksista, joita olen kirjallisuudessa lukenut. Hyvän olon tunteesta ei tarvitse
päästää irti kertaakaan. Tässä on ehdottomasti yksi vuoden parhaimmista
esikoisista.
Sinä yönä,
seistessämme jäällä, kaikki värit olivat samaa sävyä, alumiinia ja harjattua
terästä, ja pakkasessa tuntui, että koko maailmankaikkeus pidätteli henkeä. Se
yö ei tietenkään ole tämän kertomuksen kronologinen lähtöpiste. Se on kuitenkin
hetki, johon huipentui kaikki siihen asti tapahtunut ja josta kaikki seuraavat
tapahtumat ovat lähtöisin. (s. 11)
Kallandin tarinassa on kaksi juonta kuljettavaa maisemaa:
klassinen musiikki ja uskonnollinen yhteisö. Molemmat maailmat kirjoittaja
hallitsee hävyttömän hyvin. Kallandin tapa kuvata perheen Ellen-siskon
viulunsoittoa ja poikkeuksellista lahjakkuutta ovat juuri sitä itsekin:
poikkeuksellisen lahjakasta – ja niin, uskottavaa. Vastakohtaisuutta vapaalle
taiteelle ja Ellenin soittamiselle Kalland tuo kireiden sääntöjen
uskonnollisesta yhteisöstä, jota ei nimetä kirjan alussa lainkaan vaan jonka
mahdollinen tunnistaminen jää lukijan tehtäväksi. Vasta varsin myöhään tulee maininta
Vartiotorni-lehdestä, ja yhteys Jehovan todistajiin luodaan.
Koska tämä on Markuksen tarina, on romaani jaettu neljään
osioon hänen naistensa mukaan. Nämä naiset ovat ne, jotka ovat merkinneet
miehelle tai muuttaneet häntä eniten: sisar Ellen, kielletty rakastettu Alison
(suhde avioliiton ulkopuolella), aviovaimo Debra ja lapsenlapsi Ruby. Näiden
naisten kautta katselemme Markuksen elämää. Romaani tarttuu myös aihioon
muistamisesta; nämä ovat vain Markuksen muistoja, ne eivät ole totuus sen
enempää kuin valettakaan. Kertoja alleviivaa, että muisti on niin tahallaan
kuin puhtaasti vahingossakin pettävää – kuten me kaikki hyvin tiedämme.
Niin kuin yleensä,
kun ajattelee menneitä aikoja, yksityiskohdat sulautuvat yhteen. On vaikea
sanoa, koska mikin asia tapahtui. Joistakin asioista on jäänyt vain hämäriä
muistoja, kronologia ja vuosiluku ovat kadonneet muistin syövereihin.
Joskus muistaa väärin. Muistelen,
että Carolalla olisi ollut ruudullinen mekko yllään, kun Ellen löi päänsä,
mutta eräs valokuva todistaa, että ruutumekko hankittiin vasta seuraavana
vuonna.
Joskus muistan tietyssä tilanteessa otetun valokuvan, mutta olen unohtanut, mitä ottohetkeä ennen tai sen jälkeen tapahtui. Aina en tiedä, muistanko tapahtuman vaiko vain hetkestä otetun valokuvan, muistissani ne ovat sama asia tai ne korvaavat toisensa. (s. 92)
Joskus muistan tietyssä tilanteessa otetun valokuvan, mutta olen unohtanut, mitä ottohetkeä ennen tai sen jälkeen tapahtui. Aina en tiedä, muistanko tapahtuman vaiko vain hetkestä otetun valokuvan, muistissani ne ovat sama asia tai ne korvaavat toisensa. (s. 92)
Ben Kallandin kerronnan ote ei lipsu. Se on vaikuttavaa
tarkkuutta. Romaanin teemat syleilevät suuria aiheita, mutta kirja pysyy
lämmittävän lähellä lukijaa ja vaatii pitämään henkilöhahmoista, koska he ovat
yhtä inhimillisiä, väärässä tai oikeassa kuten jokainen meistä.
Yksi asia on kuitenkin Kallandin kannalta todella harmillista.
Hänen kakkosromaaniinsa latautuu jo vuorenkorkuisia odotuksia; Kallandilla on
isot omat saappaat täytettävänä.
Hienosti avaat romaaniosien nimien merkitykset, ja muutenkin lukukokemuksesi on naitittavasti präntätty! Olen aivan samaa mieltä kirjalijan suutaroimista suurista saappaista.
VastaaPoistaSiis NUATITTAVASTI. Meinasi tulla kohtalokas typoerhe.
PoistaHih sun typolle ja kiitos palautteesta, Tuija. Nyt saatan lukea tarkkaan teidän muidenkin tuntoja, vaikka sen jo vilkaisin, etten tykännyt kirjasta ihan yksin. :-)
PoistaOli kyllä sellainen esikoinen että mietin missä tämä kertoja on piileskellyt tähän asti. Tulla nyt puskien takaa ja uhata Westön paikkaa ihan tosta vaan! Vähän kiinnostaa että mitä seuraavaksi!
Tämä on minunkin mielestäni ihan huikea romaani. Toistaiseksi kirjasyksyni paras kotimainen. Niin hallittu ja silti (tai siksi) tunteisiin käyvä, ehkä romaani varsin rikkonaisista ihmisistä.
VastaaPoistaKyllä Katja! Ihanaa että meillä on tällaisia kertojia Suomessa!
PoistaKiitos että luit! En kyllä suostu ottamaan paineita, mutta voin paljastaa että muistikirjassani on jo merkintöjä... Tästä samasta yhteisöstä en varmaan enää kirjoita mutta ehkä jatkossakin on mukana rakkaus ja kuolema.
VastaaPoistaEi paineita, ei tietenkään! Kirjoita kirjoita - ihanaa! :-)
Poista