”Kun hän sai toisen lapsensa, häneltä otettiin pois oma aika ja tila.”
Heini Junkkaalan Homoäiti Kansallisteatterin Omapohjassa
Ennakkonäytös 7.11.2018
Ennakkonäytös 7.11.2018
Jos teatterissa jokin on parasta, on se tietenkin yllätyksellisyys ja
intiimiys, mikä syntyy parhaimmillaan silloin, kun kaikki oikeasti tapahtuu siinä
lavalla ja nyt, lähellä, meidän edessämme mutta vain meitä varten. Yleisö ei
siis enää ole vain kuorona naurava jokin ryhmä läpsyttäviä käsiä vaan
kuuntelija, jolle kerrotaan surua ja iloa. Yleisön reaktiot myös muokkaavat näytelmän
dynamiikkaa.
Intiimi teatteri on minulle eläytymistä sen puhtaimmassa
muodossa. Siksi istun teatterissa aina mahdollisimman edessä, ollakseni osa
kaikkea merkittävää lavalla. Käsikirjoittaja Heini Junkkaala on tehnyt tämäntapaisen kokemisen ihanan helpoksi. (Tiedostan,
ettei sellainen teatteri sovi kaikille katsojille, mutta minä taisin osua oikeaan
paikkaan Omapohjaan mennessäni.)
Äitiydestä on kerrottu jo sata tarinaa, mutta kuinka monta
niistä on tuotu häpeilemättä omiin kokemuksiin perustuen näyttämölle asti?
Äitejä on maailma pullollaan, noita kirottuja lastenrattailla bussiin
tunkijoita, väsyneitä hissienvaltaajia ja kahvilapöytiin ankkuroituneita lärpättäviä
seuraneitejä. Äitiydelle nauraminen on kuitenkin jäänyt paitsioon; pyhään
uhrautumiseen ja unettomuuteen tulee suhtautua tietyllä vakavuudella. Minä
ainakin suhtauduin silloin, kun kyseessä oli oma olemiseni äitiyslomalla, mutta
muiden äitiys voi toisinaan näyttäytyä teatterina. Junkkaala tuo tähän pyhään
kuvaan vielä yhden lähestymistavan: entä jos äiti on homo eikä eläkään
tavallisessa heterosuhteessa?
Ja yhtäkkiä se ei olekaan mikään erityinen, erottava lähestymistapa, kun
kuuntelee ja katsoo intensiivistä, monialaista ja riivattua Katja Küttneriä Omapohjan mustassa salissa.
Äitiys on aivan samanlaista pelkoa, rakkautta, ahdistumista, oman tilan puutetta
ja oman lapsen kiintopisteenä olemista riippumatta siitä, millaisessa
parisuhteessa äitiyttäsi juhlit. Junkkaalan Homoäiti
näyttää meille, että edes oman vessantilan saaminen ei ole itsestäänselvyys,
kun kotona on hoidettavana kaksi pientä mukulaa, uhmaikää lähestyvä taapero ja kaikkea
vaativa vauva. Kaikki kapenee ja katoaa; on vain huutava lapsi ruuhkabussissa
ja ventovieraiden katseet.
Siksi Homoäiti
naurattaa, koskettaa ja samaistuttaa. Se on peilikuva sille jokapäiväiselle
rämpimiselle, mikä vääjäämättä seuraa, kun äitiys alkaa. Huonomuistisuus kultaa
kuitenkin lopulta muistot; muutaman vuoden kuluttua sitä alituista väsymistä ei
enää edes osaa sanallistaa. Kaikki on unohdettu.
Siksi tällaiset vedot kuin Homoäiti ovat ihania. Herätys jo alakoululaisikään ehtineen lapsen
äidille, että hei sinäkin olit, sinäkin tunsit! Junkkaalan teksti on yleismaailmallista,
yhteistä vaikka hyvin omaa ja intiimiä. Katja Küttner toistaa käsikirjoittajan tunteet
uskottavasti venyen taitavasti puheroolista toiseen. Hän on erinomainen valinta
monologiin, yhtä aikaa läheiseltä tuntuva, toisaalta kuin joku toinen äiti
noissa kahviloissa.
Tekstintekijä ja ohjaaja Heini Junkkaala Homoäidin lainalavasteiden pimennossa. |
Itse toteutus leikkii puheen voiman lisäksi äänillä ja valoilla
– muuta ei hyvin koostettuun monologinäytelmään tarvitakaan. Yllätyksellisyys
saa syntyä pienin ja varsin hauskoin keinoin; se riemastuttaa aina eikä
katsojalle tule tylsää. Vieraannuttaminen on superkiinnostavaa tekstin ja
näyttelijän irrottamista lavasteista ja draaman illuusion rikkomista. Se toimii
Homoäidissä paremmin kuin hyvin, ja
teatterista tulee osa katsojan omaa elämää sen sijaan, että se vain etäisenä heijastuisi
jonakin ylevänä taideprojektina näyttämölle. Juuri tällaiselle teatterille minä
sykin, juuri tällaisille oivalluksille, jotka lähtevät siitä perusajatuksesta,
että elämä on oikeastaan kummallista ja ihanaa ja surullista ja teatteria
tarvitaan näiden kaikkien isojen asioiden käsittelemiseen.
Tekijä kertoo. |
Näytöksen lopuksi meillä oli mahdollisuus jäädä kuuntelemaan
Junkkaalan ja Küttnerin hyvin tuoreita tuntemuksia vielä kovin tuoreesta teoksestaan,
jonka ensi-ilta on Kansallisen Omapohjassa tänään perjantaina 9.11.2018.
Junkkaala kertoi, että hänellä on kyseistä äiti- ja elämämateriaaliaan lähes
tuhat liuskaa, ja niistä valikoitu lopulta vain 28 monologin käyttöön. En
yhtään ihmettelisi, jos Junkkaala jaksaisi koostaa liuskansa valmiiksi proosakässäriksi
kuten hän meille paljasti; ainesta terävässä ja aina ajankohtaisessa tekstissä
kyllä olisi. Homoäiti ei liiku
ainoastaan äitiyden teemassa vaan ottaa katseensa kohteeksi myös kuoleman ja vanhuuden;
siinä on siis ihmisyyden kirjoa laidasta toiseen, sen verran kuin päälle 1,5
tuntiin nyt tunkematta mahtuu.
Pieni on kaunista ja muuttuu toisinaan isoksi. Jos olet
äiti, tuore tai 20 vuotta vanha, tunnistat tästä monologista varmasti jotakin, ja
toisaalta hyvät naurut tekevät aina terää. Kiitos Katja Küttner intensiivisestä
olemisestasi lavalla, kiitos Heini Junkkaala oman ja yksityisen rohkeasta jakamisesta.
Kiitos Kansallisteatteri Bloggariklubi-lipuista ja hienosta
kokemuksesta!
*********
Homoäiti,
Kansallisteatterin Omapohjassa, katso lisää tästä
Esiintyjä: Katja Küttner
Teksti ja ohjaus: Heini Junkkaala
Dramaturgi: Elina Snicker
Valosuunnittelu: Titus Torniainen
Äänisuunnittelu: Harri Kejonen
Esiintyjä: Katja Küttner
Teksti ja ohjaus: Heini Junkkaala
Dramaturgi: Elina Snicker
Valosuunnittelu: Titus Torniainen
Äänisuunnittelu: Harri Kejonen
Kommentit
Lähetä kommentti