Uskon asia - esikoinen esittäytyy II: Suvi Ratinen
Suvi Ratinen: Matkaystävä
Otava 2019
345 sivua
Lainattu kirjastosta
Otava 2019
345 sivua
Lainattu kirjastosta
Avaan silmät ja näen ihmisten jalkojen
välistä, että puuhake jatkuu niin kauas kuin vain pystyn katsomaan. Ihmisiä
kävelee sen päällä, paljon ihmisiä. Aikuisia ja lapsia ja lastenrattaita, ja
mummoja ja pappoja.
Puuhakkeesta irtoaa tummaa pölyä joka paikkaan. Uudet suviseurakenkäni ovat jo nyt likaiset, vaikka äsken vasta tultiin. Pöly menee nenäänkin, ja kun niistää, tulee mustaa räkää, ihan kuin olisi salmiakkia nenässä.
Jotkut puunpalaset ovat paljon isompia kuin toiset. Tuo tuossa. Hypähdän sen luokse. Ja tuolla. Poimin vielä isomman. Juoksen. Tuolla, kauempana. Ja vielä.
Nousen ylös. En näe äitiä, enkä isää.
Puuhakkeesta irtoaa tummaa pölyä joka paikkaan. Uudet suviseurakenkäni ovat jo nyt likaiset, vaikka äsken vasta tultiin. Pöly menee nenäänkin, ja kun niistää, tulee mustaa räkää, ihan kuin olisi salmiakkia nenässä.
Jotkut puunpalaset ovat paljon isompia kuin toiset. Tuo tuossa. Hypähdän sen luokse. Ja tuolla. Poimin vielä isomman. Juoksen. Tuolla, kauempana. Ja vielä.
Nousen ylös. En näe äitiä, enkä isää.
Tänä keväänä on ilmestynyt sattumalta kaksi romaania, jotka
käsittelevät samaa aihetta: lapsuutta ja muokanneen uskonyhteisön jättämistä. Katja Kärjen upean Jumalan huoneen arvioin juuri edellä.
Hyvin erilaisen lähestymistavan uskonasioihin, seuroihin ja
lestadiolaisuuteen on ottanut Suvi
Ratisen Matkaystävä, joka on yksinkertaisesti
riemastuttava kirja! Se ottaa aiheensa ja itsensä tosissaan mutta taputtelee
kaiken lempeän huumorin herkkutaikinaan, unelmatortun sisään täytteeksi, joka
tuo vinon hymyn huulille – totisesta aiheestaan huolimatta.
Suvi Ratinen ei mystifioi eikä kaunistele lestadiolaista
arkea. Usko rajoittaa elämää; koulussa selviäminen on siitä kiinni, tietääkö
yhtään Eppu Normaalien biisiä tai mihin kiinnittää katseensa, kun opettaja
kärrää luokkahuoneeseen television ja videot. Ratinen avaa uskovaisten maailmaa
turhia tirskumattomalla huumorillaan: siinä on jotakin vakavan koomista koko
ajan. Kieltämättä kirjoittamisen tyyli nostaa uskovat hölmöläisten asemaan kuin
kantamaan säkissä valoa ikkunattomaan mökkiin. Ratinen makeuttaa taikinaa
ihanilla käsitteiksi nousevilla yhdyssanoilla kuten ehdoton lempparini kaupanvideo (video, jota uskova ei saa
katsoa, koska se on ostettu ja kaupallinen vastineena itsekuvattuun
kotivideoon, joka on usein perheen vanhempien häävideo). Tarinan edetessä
kuitenkin vakavuuden aste kasvaa, mikä kuvaa myös sitä, miten minäkertoja tapa
hahmottaa maailmaansa tiivistyy.
Minäkertoja on nuori nainen, joka yhdessä luokkatoverinsa
Järvisen Markon kanssa yrittää selviytyä koulumaailman rumbassa huutelematta
yhteisön ulkopuolella eläville maailman
ihmisille siitä, että on uskovainen. Jos sen vain voi jotenkin kätkeä, se
kätketään. Kunnes ylioppilaskirjoitusten jälkeen päähenkilö viimein rikkoo
perheidyllin ja kertoo äidilleen, ettei enää usko ja haluaa lopettaa seuroissa
käymisen. Nainen muuttaa opiskelemaan Helsinkiin, koettaa unohtaa
menneisyytensä ja piilottaa sen myös poikaystävältään, kunnes vanha uskontoveri
tuo lestadiolaisyhteisön arkeen takaisin. Marko Järvinen on kadonnut, ja kaikki
tuntuvat kuvittelevan, että minäkertojalla on avain miehen löytymiseen.
Matkaystävä on
yhtäältä dekkarimaisesti kadonneen jäljittämistä. Enemmän se on kuitenkin
tarina siitä, miten ihminen avautuu maailmalle, oppii kyseenalaistamaan ja
kysymään, ei suostu loputtomasti uskomaan siihen, mitä hänelle on lapsuudesta
asti tarjottu. Minäkertoja kyseenalaistaa rippileirillä rippipapilleen
lestadiolaisuuden perusajatuksen siitä, että kaikki muut uskon ulkopuolella
elävät ihmiset olisivat väärässä ja joutuisivat ikuiseen kadotukseen, kun taas matkaystävät päätyvät yhdessä taivaan
autuaaseen iankaikkisuuteen. Tietenkään hän ei saa tarkkoja vastauksia mutta
kehotuksia olla ajattelematta liikaa. Pitää vain uskoa siihen mitä annetaan; järkeileminen
ei ole hyödyllistä (koska se tuo tunkkaiseen sisäpiiriin liian raikasta ilmaa).
Jumalanlapset selittävät toisilleen, että yhteisön jättäneet eivät koskaan
selviä: he joko joutuvat onnettomuuteen, kuolevat tai ajautuvat totaaliseen
rappioon. Se on Jumalan ansaittu rangaistus, eikä kukaan uskovista tietenkään
näe, että syynä näiden lähteneiden traagisiin tapahtumiin voisikin olla itse
usko: Kun on kasvanut ruukussa syvällä mullassa, jossa ei kasvua kehittäviä
lannoitteita ja ravinteita anneta ja opeteta kasvia pärjäämään sen jälkeen myös
omillaan, tulevat ulkopuolisen maailman asiat liian isona shokkina. Sen kaiken
kerralla vastaanottaminen rikkoo elämänhallinnan. Elämänhallinta (ja alkoholin
järkikäyttö) kun täytyy aina ensin opetella.
Suvi Ratisen tekstiä on riemu lukea. Sen lisäksi, että se on
hauskaa, se on varmaa, tyylikkäästi simppeliä, turhista korukielikuvista karsittua.
Irti tekstin tasosta uskon symboliksi nousevat muutamat esineet. On puuhake, suviseurojen teltta-aluetta
kattava nurmikonpäällys, jossa tuoksuu kesä ja ystävät. Sitten ovat matkaystävät, ne joiden kanssa uskon
polkua taivalletaan. On unelmatorttu,
jota leivotaan seurojen kahvipöytään, Arabian
Arctica-astiasto, Marimekon vahakangasliinat
ja Aarikan puuhelmet, isänmaallisia totuuden
kuvia, jotka kertovat yhteisestä hyvästä uskosta. Televisio, rock-musiikki,
tanssiminen, alkoholi, meikkaaminen peitepuikkoa lukuun ottamatta ovat väärän
maailman ilmentymiä, joita tulee välttää kuin ruttoa. Ratinen onnistuu
kuvaamaan tätä polaarisuutta uskottavasti, nautittavasti. On aina elämys antaa
mielen lukiessa avartua kohti uutta, tuntematonta. Lestadiolaisnuoruus
näyttäytyi Ratisen käsissä supermielenkiintoisesti, sillä Ratinen pystyy nostamaan
vastakkaisuutta esille saarnaamatta. En avaudu uskonnoille yleensä mitenkään,
en voi ymmärtää ylhäältä ohjattua mallia, jota ihmisen tulee noudattaa, vaan
luotan vapaaseen tahtoon, kunhan se pysyy eettisyyden ja moraalin rajoissa. Muun
muassa tämän vuoksi Matkaystävä oli minulle
valloittava kirja.
Ratisen tapa kirjoittaa lyhyttäkin, iskevää lausetta
palvelee tekstin tyyliä. Miksi maalailla kuvia suurella pensselillä, kun voi
luottaa koomisuuden voimaan, sen välittämään totuudellisuuteen. Se tuntuu
omalta tavaltani hahmottaa maailmaa sen lisäksi, että suorastaan rakastin Katja
Kärjen täysin toisenlaista verevää tapaa kertoa tarinaa Jumalan huoneessa.
Jos jonkinlainen notkahdus minua romaanissa häiritsi, se liittyi
minäkertojan kykyyn salata poikaystävältään menneisyytensä. Koska
lestadiolaisen nuoren elämään kuuluu viihdemaailman kokoinen sivistysaukko, on ihme,
ettei nainen jää jollakin tapaa kiinni valheestaan jo suhteen alkuaikoina. Miten
oikeasti piilottaa kokonainen elämäntapa poikaystävältä, eikö tämä ole hereillä
lainkaan? Romaanin lopussa toteutuu myös äkkinäinen suhde kahden henkilön
välillä (en paljasta tarkemmin, lukekaa ihmeessä itse!). Se heittää vähän
uskottavuudessaan, antaa kertomuksen hienon draamallisuudessaan kipeän kaaren lässähtää.
Mutta. Kirjailija tekee omat valintansa, se olkoon näin, ja
minä lukijana tuon tarinaan vain oman kokemusmaailmani heikkouksine kaikkineen.
Tärkeintä on, että nautin siitä sisäisestä naurusta ja myötätunnosta, jotka
Ratinen sai esikoisellaan aikaan. Myös kirjan sympaattinen kansi (Otavan
graafikko Piia Ahon käsialaa) ilahdutti.
Matkaystävä pääsi lempikirjojeni
iloisen heleään joukkoon.
Vartaloni taipuu
hymyyn ja niiaukseen. Sukkahousujen sisään ujutetut sääreni ja polveni joustavat.
Hameella kiristetty vatsani vetää henkeä sisäänpäin.
Ja sieluni, kuin ahtaiden housujen nappi, se sinkoaa irti.
Se purskahtaa ulos nenästä ja pyrähtää kattoon, katon korkeimpaan kohtaan, lähelle ikkunaa ja lymyää siellä. (s. 140)
Ja sieluni, kuin ahtaiden housujen nappi, se sinkoaa irti.
Se purskahtaa ulos nenästä ja pyrähtää kattoon, katon korkeimpaan kohtaan, lähelle ikkunaa ja lymyää siellä. (s. 140)
Kommentit
Lähetä kommentti