Minkälainen paikka tämä maailma oikein on
Jani Nieminen: Komero
LIKE 2019
244 sivua
Lainattu kirjastosta
LIKE 2019
244 sivua
Lainattu kirjastosta
Kirja meni komeroon. |
Kun runoilija julkaisee
esikoisromaaninsa, olisi melkoinen pettymys, ellei romaanin kieli yllättäisi tai
palvelisi kokonaisuutta jollakin painavalla tavalla. En ole runoilija Jani
Niemisen lyriikkaa lukenut, mutta esikoisromaani Komero lupaa sellaista
polkkaa, että saattaisin niistä runoistakin tykätä.
Sanotaan se nyt ihan heti: Komero
on mahtava. Silloin kun tykkään, olen hyvin saamaton löytämään mitään
nurjapuolista. Tästä romaanista pidin niin vakavasti, sen toimivasta kombosta
herkkää ja jätkämäistä nuoruudenkuvausta – jotakin siis akselilla
maskuliininen-epämaskuliininen asettamatta näitä päitä paremmuusjärjestykseen.
Mutta Janiboyn täytyy. Hän on
taiteilijasielu, joka ei sopeudu Alamon kylän seisovaan ja miehiseen
ilmapiiriin. Alamo sijaitsee jossakin Pohjanmaalla; Seinäjoki on lähin
merkittävä pakopaikka. Sinne Janiboykin koulun loputtua pakenee. Alamoa ei
todellisuudessa ole olemassa, ei ainakaan Suomessa, mutta senniminen
museolinnoitus löytyy kyllä Texasista. Liekö tällä Nieminen pilke silmäkulmassa
haluaa viitata kuvatun kylän pysähtyneisyyteen? Alavus, Jani Niemisen
lapsuudenkaupunki, saattaa olla henkisesti jotakin sukua Alamolle, mutta
varmaahan mikään ei ole.
Se on hullu, joka täältä haluaa
minnekään. Se on vielä hullumpi, joka tänne jää. Koulun jälkeen runoja
rakastava Jani suuntaa Seinäjoen kautta opiskelemaan Tampereelle
Viita-Akatemiaan. Sitä ennen elämä on ehtinyt vetää jo kunnolla turpaan: Jani
on menettänyt läheisen parhaan ystävänsä Jarnon. Kodista ja kouluvuosien
rakkauden kohteesta Tiinasta irtautuminen on myös iso askel muutokseen. Alamossa
ei Janiboysta ei voi tulla sitä, millaiseksi hänen täytyy kasvaa. Alamon vuosia
riivaavat perheen kanssa asutut vuodet Autokaupungissa, rannikkokaupungissa,
jonne Jani pitkään kaipaa takaisin.
Onhan näitä nuorten miesten kasvukipuisia
maaseututarinoita luettu ennenkin. Ensimmäisenä tulee mieleen Tommi
Liimattan Jeppis. Siinä missä Liimattan päähenkilö piiloutuu
hevimusiikin maailmaan, Niemisen poika löytää elämäntarkoituksen
klassikkonimistä kuten William Blake, Heinrich Heine tai Paavo Haavikko. Kauko
Röyhkä lienee tämän poikakirjallisuusgenren isoimpia nimiä, ja myös
meän-kielen sankari Mikael Niemi seisoo samassa joukossa. 80-luku on tietysti
vilpittömän vieno kuvauskenttä. Internet ei ollut turmellut maailmankuvaa,
tiedon määrä oli naiivin suppeaa, maailma ympärillä ulottui usein lähes vain sinne
minne omin silmin näki.
Komerossa on kuitenkin omalaatuinen
ote. Se syntyy Niemisen taitavasta kyvystä katkaista kuvia veitsellä leikaten, siirtyä
nykyhetkestä muistoihin pelkillä rivin- tai luvunvaihdoilla – tuokiokuvat
vuorottelevat, vilisevät hetkittäin niin, että nykyisyys sekoittuu muistoihin
aivan kuten ajatukset päässäkin poukkoilevat vallattomasti. Leikkaukset saavat
tarinalle sympaattisen sävyn, kun kerrontatapaan tottuu. Runoilija kommunikoi
proosakirjailijan kanssa ja hyödyntää runon keinoja pilkkoa aikajanoja. Yksi
ajatus synnyttää katseen menneeseen. Toisinaan tämä hyppy tehdään tulevaankin,
lukijaa ystävällisesti taluttaen:
- Kaikki lapset ovat taiteilijoita, kunnes
heille sanotaan etteivät he ole.
Katsoin
opettajaa ihmeissäni, ja Kylli jatkoi:
- Noin on sanonut John lennon.
- Mun setä itki, kun se ammuttiin.
- Niin minäkin.
Kello soi
ja alkoi kuulua pulpetin kansien ja tuolien kolinaa.
Otin vauhtia, loikkasin toukokuuhun
suvivirteen ja kesälomaan.
Parturin tuoliin, jossa Kaija pyyhkäisi meidän rivissä istuvien lasten päät
koneella. (s. 20)
Niemisen teksti on villiä,
kuritonta muttei koskaan raakaa. Se rakastaa hahmojaan ja esittelee kavalkadin
erilaisia kylätyyppejä, joiden lempinimet hyrisevät kuten lähibaarin Pönttö-Alman,
liikuntaopettaja Sadistipingviinin tai nuoriso-ohjaaja Taisto Saatanan. Merkittäväksi
nousee Jarnon ja Janin välinen ystävyys, jonka syvyydelle myös onnistunut
dialogi ammentaa pohjaa. Dialogi tuoksuu muhevalle eikä ärsytä; se on yhtä
luonnollista kuin Niemisen tapa kuljettaa virkettä kohti avointa loppua tai
loikkaa kuten tässä:
Penkeistä kuuluu hiljaista
puhetta, joku yskii. Kynttilät lepattavat, alttaritaulussa Jeesus on otettu
alas ristiltä ja ihmiset katsovat kohti korkeuksia. Urut alkavat soida, väki
nousee ja arkku saapuu sisään. Virret kulkevat, heiluvat ja keinuvat katossa
Jarno
ottaa punnukset kainaloonsa ja astelee sulaan
virsi joka lakkaa
soimasta. (s. 165)
Nieminen on piilottanut romaaniinsa
annoksen komiikkaa, joka syntyy siitä yksinkertaisesta ajatuksesta, että me ihmiset
olemme omituisia, ja siitä(kin) kirjallisuuden pitää puhua. Rakastan tarinoita,
joissa todellinen arkinen pikkuihmisen maailma kättelee persoonallista kielenkäyttöä.
Tässä on aina mahdollisia sudenkuoppia. Nieminen välttää nämä, ei yritä liikaa
rällätellä kielen keinoilla vaan saa aikaan sellaisen tunnelman, että jos lämpenit
edellä mainituille poikakirjailijoille (termi ei kenties enää poliittisesti
korrekti, mutta vähät siitä), Komeroon astuminen toimii sinulle myös. Ehdoton
lisäplussa Niemiselle runoilija W.H. Audenin maininnasta kirjassa:
Funeral blues
englannin tunnilla
Jarno luki sen ääneen
luokan edessä
lausui julki homoutensa
ja me kaikki kolme itkimme
opettajakin
(s. 110)
luokan edessä
lausui julki homoutensa
ja me kaikki kolme itkimme
opettajakin
(s. 110)
Kuten Janiboy sen itse sanoo:
Ja että kertojalla pitää olla oma
ääni, se on paskaa sellainen. Pitää olla sellainen ääni, joka kertoo
mahdollisimman monen äänellä, minkälainen paikka tämä maailma oikein on.
(s. 222)
Amen.
Miten mahtava teksti! Kirja on lukulistan kärjessä.
VastaaPoista