Toisin kerrottua tarinaa Kansallisteatterissa
Sapiens – ensi-ilta
Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 11.9.2019
Tämä esitys on pieni tarina tarinoita kertovasta ihmislajista. Jarmo Heikkisen lämmin kertojaääni halkoo Kansallisteatterin pimeää suurta näyttämöä.
Yuval Noah Hararin alkuperäisteoksen
pohjalta Minna Leino
Kesto: 1 t 40 min (ei väliaikaa)
Kesto: 1 t 40 min (ei väliaikaa)
Tämä esitys on pieni tarina tarinoita kertovasta ihmislajista. Jarmo Heikkisen lämmin kertojaääni halkoo Kansallisteatterin pimeää suurta näyttämöä.
Olemme kaikki noin 700 ihmistä kerääntyneet pieneen
pohjoiseen Helsinki-kaupunkiin, sen Apinan korttelissa sijaitsevaan Kansallisteatteriin
katsomaan luontodokumenttia eläinlajien kuninkaasta, ekologisesta massamurhaajasta
homo sapiensista. Tämä ei ole näytelmä, tämä ei ole tavallinen produktio
vaan rohkea kokeilu selittää dramaturgisin keinoin ihmislajin evoluutiota sekä Yuval
Noah Hararin menestystietokirjaa Sapiens. Ihmisen lyhyt historia.
Käsikirjoittaja Minna Leino on joutunut tekemään
reippaita valintoja ruotiessaan Hararin yli 400-sivuista ihmisen kehitystä ja
vallankäyttöä avaavaa teosta. Selvää on, ettei tällaista tietokirjaa voi
näytellä perinteiseen tapaan. Jo yksistään Avara luonto -dokumenttien
klassikkoääneksi noussut Jarmo Heikkinen on valinta, joka ohjaa esityksen
suuntaa. Television verenhimoiset leijonat ja pakenevat antiloopit on siirretty
näyttämölle dioraamoihin, ja leijonan paikalla patsastelee ihminen aina karvaisesta
alkulajistaan kännykkää huolettomasti selailevaan nykyteiniin.
Apinamaisesta, kognitiivisen tietoisuuden tuolla puolen
olevasta eläimestä on tullut teknologisen vallankumouksen ylijumala, jonka
kädet ulottuvat kaikkialle maapallolla. Tähän kehityskaareen on mennyt kymmeniä
tuhansia vuosia, kun taas tieteellinen (ja sen myötä syntynyt teknologinen) vallankumous on vain viitisen sataa vuotta vanhaa. Siksi Sapiens
kysyy esityksen lopussa Hararin painavin sanoin vaikean tulevaisuuskysymyksen, johon minkäänlaista
vastausta ei ole: Mitä se haluaa haluta?
Sapiensin toteutus rakentuu museoista tuttujen
dioraamojen, osin kolmiulotteisten maisemamallien, Heikkisen kertojaäänen ja
kasvottomien, maskeja käyttävien, ihmislajin edustajien varaan. Maskeilla korostetaan
ihmisen samankaltaisuutta eläimiin: nekin ovat katsojalle kaikki lähes
toistensa näköisiä, toisiaan muistuttavia elollisia lajinsa edustajia, persoonatonta
massaa. Esiintyjillä ei ole puheenvuoroa, toisinaan he vain hymähtelevät
kuorossa, urahtelevat ja hihkuvat – siis kommunikoivat eläinten kaltaisesti. Kansallisteatterin
katsomossa yleisö asetetaan näin luontodokumentin katsojan paikalle: yleisöstä
tulee itsensä, oman eläinlajinsa kehityksen todistaja. Tämä hämmentää,
aiheuttaa alakuloa ja nostaa toivottomuudenkin tunteen iholle. Mitä me
olemmekaan saaneet aikaan ja miksi juuri me?
WAUHAUS-kollektiiviin kuuluvien ohjaajien Anni
Kleinin ja Jarkko Partasen esitys etenee rauhallisesti, kiihtymättä
ja keskittyen välistä käyttämään hyväkseen vain näyttämön yhtä kulmaa. Tämä harkittu
maltti sopii täydellisesti yhteen Heikkisen ikonisen äänen kanssa. Kertojaääni on
tahtipuikko, joka kuljettaa historiaa, ja tanssijoiden ja näyttelijöiden mimiikka
myötäilee tätä erinomaisesti. Välillä tulee tunne kuin istuisi koulunpenkillä
ja historiantunnilla, ja kun jää katsomaan opettajan liikkumisen sulavuutta,
unohtaa melkein kuunnella opetettua asiaa. Tunne kasvattaa sisälle lämmön,
toiveen siitä, että olisivatpa todelliset muistot koulun historiantunneista juuri tällaisia.
Kiinnitän aina huomiota esityksen visuaalisuuteen, sillä jos
se ei toimi ja suojele esitettyä, koko kakku on vaarassa lässähtää. Sapiensissa
myös lavastus on hiottua, sen oivallukset ihastuttavat. Niinkin yksinkertainen
asia kuin esityksen loppupuolella alas lavalle rullautuva kangasmaisema, joka
muuttuu ihmismerestä lopulta syvänvihreäksi havumetsäksi, saa ihokarvat
nousemaan. Lavastuksesta vastaa Samuli Laine, samaisesta taidekollektiivi
WAUHAUSista kuin ohjaajatkin.
Kaiken tämän voisi kertoa myös toisin, sanoo Harari.
Niin tietenkin voisi. Olen kuitenkin ilahtunut, ettei Kansallisteatteri kertonut.
Kun kaupungin suurimpiin ja merkittävimpiin teattereihin kuuluva laitos päästää
päälavalleen toisenlaista kerrontaa, murtaa draaman perinteistä niskavuoren
taakkaa harteillaan kantavaa teatteria ja tekee sen vieläpä tavalla, joka
tarjoaa ihasteltavaa niin koululaisille kuin senioreillekin, siis lähes kaikenikäisille
homo sapienseille, tekee mieleni nousta punaiselle plyysipenkille ja huutaa
bravota. Hararin loistava tietokirja ansaitsee ilman muuta yhdet aplodit. Olen
kyseistä kirjaa vain selaillut, mutta sen myötä aistinut kertojan, jolla on ilmiömäinen
kyky popularisoida historiaa ilahduttavan monelle erilaiselle lukijalle. Jaana
Iso-Markun suomennos on myös erinomainen.
Kirjan tunteminen ei ole kuitenkaan edellytys esityksestä
nauttimiselle. Sapiensia veisin katsomaan sellaisenkin vieraan, jolle teatterin
perinteinen kommunikaatio ei ole joko tuttua tai jota se ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Sillä kuka nyt ei haluaisi tietää, miten minusta tuli minä.
***
Lämmin kiitos lipusta Kansallisteatterin Bloggariklubille.
***
Kertoja: Jarmo Heikkinen
Näyttämöllä: Hanna Ahti, Iida
Kuningas, Aksinja Lommi, Markku Maalismaa, Karin Pacius, Ilja Peltonen, Heikki
Pitkänen, Johannes Purovaara, Antti Pääkkönen, Juha Varis
Ohjaus ja koreografia: Anni
Klein ja Jarkko Partanen
Sovitus ja esityksen
käsikirjoitus: Minna Leino
Alkuperäisteoksen suomennos: Jaana
Iso-Markku
Lavastus: Samuli Laine
Pukusuunnittelu: Laura
Haapakangas
Valosuunnittelu: Jani-Matti
Salo
Äänisuunnittelu: Heidi
Soidinsalo ja Jussi Matikainen
Alkuperäisen musiikin sävellys: Tomi
Pekkola ja Jussi Matikainen
Naamioinnin suunnittelu: Minttu
Minkkinen
Naamioiden ja tarpeiston
suunnittelu: Sanna Sucksdorff
Englanninkielinen tekstitys: Kayleigh
Töyrä
Ohjaajien assistentit: Maia
Häkli ja Salla Loper
Yhteistyössä: Kansallisteatteri,
W A U H A U S ja Zodiak ‒ Uuden tanssin keskus
Kommentit
Lähetä kommentti