"Suru on sumea, mutta viha kirkas"
Akseli Heikkilä: Veteen syntyneet
WSOY, 2019
193 sivua
Lainattu kirjastosta
WSOY, 2019
193 sivua
Lainattu kirjastosta
Luovan kirjoittamisen
opiskelija ei voi välttyä törmäämästä käsitteeseen kirjoittajan omasta
äänestä. Siitä puhutaan mystiseen sävyyn, ikään kuin se olisi jotakin,
jonka saavutettua on valmis, on päässyt rajan yli sinne missä oppiminen loppuu
ja taiteen luominen alkaa.
Tavallaan ymmärrän oman äänen etsimisen ja äänen merkityksen.
Se on ikään kuin laadun tae tai ainakin merkki siitä, että kirjoittajalla on homma
näpeissään. Oman äänen ei tarvitse kuitenkaan olla mikään staattinen ja pysyvä,
aina samanlainen, vaan ennemminkin sen voisi olla leima kirjoittajan kielellisestä
itsevarmuudesta ja uskosta omaan tyyliinsä, leima joka mukautuu tekstiin ja voi
muuttua tekstin vaihtuessa, vaikka kirjoittaja on sama.
Oma ääni – itsevarmuus? – löytyy vain kirjoittamalla ja
lukemalla paljon. Olen jahdannut ääntäni useita kymmeniä vuosia, alkuun
tiedostamatta koko käsitettä. Lopulta Kriittisen korkeakoulun opintojen myötä
olen tullut käsitteestä varmemmaksi, vain koska oma tyylini on tullut
varmemmaksi. Perille on silti vielä pitkä matka.
Esikoiskirjailija, Tornionjokilaaksosta koitoisin oleva Akseli
Heikkilä on mielestäni perillä, ja siellä hänen äänensä on vahva ja
voimallinen. Veteen syntyneet on kokonainen taideteos, jonka
maagisuuksiinkin ulottuva kerronta hehkuu pohjoisen Suomen lumoa. Romaani kertoo neljän vuoden poissaolon jälkeen pohjoiseen kotikyläänsä palaavasta
Eevasta. Kotikylän keuhkoina aina toiminut joki on kaloista kuollut, ja kyläkin
tekee hiljaista kuolemaa. Kun Eeva palaa kotiin, siellä odottavat isäpuoli Eino
ja velipuoli Alarik – ja suru-uutinen.
Paluu sysää Eevan menneisyyden pahojen asioiden virtaan. Se
mikä on tapahtunut kerran tulee jälleen läsnäolevaksi. Suru ja viha taistelevat
Eevassa ja ajavat lopulta tuhoisiin tekoihin. Suru on sumea, mutta viha
kirkas, Heikkilä kirjoittaa. Kotikylässä ei ole enää mitään elävää Eevaa
varten; äitinsä kasvoja kantava pikkuvelikin katoaa lopulta Eevalta. Joella on diktatuurinen
valta päättää kylän ihmisten elämästä, se on suunnaton rouskuttava kita, joka
tavalla tai toisella vahingoittaa ketä haluaa. Joen edessä ei kyläläisillä ole omaa
tahtoa, ei edes Eevalla, vaikka tämä nuorena yrittikin pitää jokea liittolaisenaan.
Heikkilän teksti uhkuu alkuvoimaa ja torniojokilaaksolaisen
kielen romantiikkaa. Hän polttelee dialogissaan paikallista murretta sopivan pienellä
liekillä, mikä päästää lukijan lähelle entuudestaan vähän vierasta. Heikkilän
vahvuus on ehdottomasti hänen tapansa tehdä kielestä yksi romaanin päähenkilöistä
– aivan kuten pahaenteisestä joesta. Tarinan maagisuus syntyy miljöön ja menneisyyden
vastavoimista. Kaunokirjallisen kokonaisuuden päälle maagisuus ripottautuu kuin
kiille kiiltokuville.
Veteen syntyneet on myös tarina äitiydestä ja siitä,
millaisia muotoja se voi (päättää) saada. Äitiys ei riipu siitä, missä lapsi on,
eikä äitiys aina ole puhdasta gloriaa vaan enemmänkin riivattu voima, jolla on
myös pahat kädet. Äitiys pyhittää keinot, se on lupa tehdä asioita, jotka eivät
kestä päivänvaloa.
AVAAN LIPASTON
LAATIKON ja poimin kämmenelleni kiven, jonka sinne vuosia sitten piilotin. Se
on lojunut ahtaassa tilassa koskemattomana melkein viisi vuotta. Kivi on
sydämen muotoinen. Tällä minä puolustin itseäni sinä päivänä, kun joki petti
minut. Sain kiven käteeni, sillä maa halusi kai korjata veden petoksen. Sormeni
kiertyvät karkeaa pintaa vasten. (s. 66)
On vaikea olla vertaamatta Akseli Heikkilän rajua tekstiä
Lapin kirjallisuuden kuninkaaseen Mukkaan. Molemmille kirjailijoille elämän
rajallisuus ja raadollisuus on itsestään selvää ainesta, jolla kertoa kolkko tarina.
Heikkilän esikoisteoksen tarkkuus ja kypsyys lumoaa. Ehkä pohjoisessa asuvat
kantavat tällaista narratiivisuutta veressään, ehkä revontulista irtoaa jotakin
myyttistä, mikä saa oman äänen leimuamaan.
Kommentit
Lähetä kommentti