Prinsessoista, mediahuorista ja monarkiasta
Anu Kaaja: Katie-Kate
Teos 2020
257 sivua
Lainattu kirjastosta
Teos 2020
257 sivua
Lainattu kirjastosta
Blogin päivityksessä on ollut nyt pidempi tauko omaa arkeani valtavasti heilahduttaneen maailmanlaajuisen k-kriisin takia. Kaikki kirjoittaminen on menettänyt merkityksenä; olen jotenkin sanallisesti lamaantunut samalla, kun tilaani kulkea ja käyttää arkeani on kutistettu. En ole ilmeisesti yksin tämän hitaantumisen kanssa, mutta yritän nyt vähitellen löytää aikaa ja motivaatiota blogiinkin. Lukeminen ei onneksi ole kutistunut vaan lukemattomien kirjojen pinot jaksavat ilahduttaa minua joka päivä yhtä paljon. Mitä kaikkea onkin vielä edessä!
Aloitan kriisin jälkeisen bloggaamisen tällä jo maaliskuun alussa luetulla ihmekirjalla. Solmikaa huivit ja siveytenne kiinni; nyt mennään!
En seuraa
aktiivisesti saarivaltion ja monarkian tapahtumia, enkä aina jaksa muistaa
kellä brittikuninkaallisista on lapsia ja kuinka monta. Toki perheen aikuiset aktiivijäsenet
tiedän ja tunnistan, mutta noin muuten heidän elämänsä kiemurat eivät ole minua
ensisijaisesti kiinnostava asia.
Siitä huolimatta
luettuani Teoksen kevätkatalogista Anu
Kaajan uutuusromaanin kertovan
kuninkaalismemorabiliaan ihastuneesta vanhemmasta pariskunnasta ja heidän
skandinaavisesta suojatistaan, josta pariskunta haluaa muokata Kate Middletonin
kaksoisolentoa, ajattelin tarinan olevan sen verran hullu, että se täytyy olla
enemmän kuin hyvä.
En ole lukenut
Kaajaa aikaisemmin mutta tiesin kyllä, ettei hän kirjoita sellaista tavallista
lukuproosaa, jossa tapahtumien kronologia kuljettaa lukijaa turvallisesti yhteen
suuntaan kuin länsimetro. Jotakin villiä oli lupa odottaa, mutta Katie-Kate
menee hallitsematonta sivulaukkaa pumpulilla vuoratusta monarkiasta ja sitä
edustavasta kiiltokuvahenkilögalleriasta täysillä kohti pornograafista
kuvastoa, jossa naisen mitta on se miltä nainen miehen silmissä näyttää ja
kuinka paljon aukkoja paljastaa kerralla.
Katie-Katen lukemisessa täytyy unohtaa kirjallisuuden
myös valistava tehtävä, jollet nyt sitten halua tietää tarkemmin minkä takia
porno myy tai kenen tarpeita varten – ja miten – se on muokattu. Mutta tällä
saralla ei uutisia ole luvassa; kaikkihan sen tietää. Katie-Kate asettaa
naiset, niin kuninkaalliset kaunottaret kuin brittiläisen julkkisbarbie Katie
Pricen (josta itse olin autuaan tietämätön ennen tätä kirjaa!) miesten
fantasioiden kohteeksi, sellaiselle jalustalle, jossa naisella ei ole muuta
mahdollisuutta kuin heilutella kauniita, föönattuja hiuksiaan tai levitellä
ruumiinsa aukkoja erilaisia miespatukoita varten. Nainen on huora tai naisen
halutaan olevan sellainen, tätä sanomaa pornoteollisuus on levittänyt
tehokkaasti ainoana pyhänä viestinä, jotka meidän tulee himoita. Kaaja ei sinänsä
kerro meille mitään uutta.
On taustalla toki
jokin tarinakin: Skandinaviasta kotoisin oleva Åsa päätyy vanhemman
brittiläispariskunnan luokse asumaan ja muuttuu siellä pikkuhiljaa
Katie-Kateksi. Robert ja Helen rakastavat kaikkea kuninkaallista, he ovat ns.
rojalisteja, joiden arki muokkaantuu sen mukaan mitä kuninkaallisessa
maailmassa tapahtuu. He haluavat tehdä Åsasta objektin, Kate Middletonin
kaksoisolennon mutta samalla nuoresta naisesta tulee myös pariskunnan seksilelu.
Räävitöntä kerrontaa
on siis luvassa roppakaupalla. Joku jo ehtikin sanoa, ettei Kaajan romaani ole joka
lukijaa varten, ja tämän allekirjoitan. Kaaja sotkee niin rajusti kaiken
kaikkeen, taikinoi glamourin tuoksuisesta prinsessaelämästä ja tuhkimotarinoista
pornopullaa, jossa mausteina on eritteitä ja fantasioita, eikä lukija saa
hengähtää edes prinsessa Dianan kohdalla. Sydänten Prinsessa rinnastuu oudossa
valossa pornon paljastavaan kuvastoon; hyvästä tulee härskiä eikä lopulta
lukiessa enää tiedä, miten kaikkea satiirin ja ironian kuorruttamaa Kaajaa
pitäisi tulkita. Lukija menee sekaisin, voi pahoin ja saa aivan varmasti
yliannostuksen Oh my God -hokemasta, joka olkoon tästä lähtien
pornoteollisuuden uusi slogan.
Tämän ylipursuavan
taikinan ohella täytyy kuitenkin kiittää Anu Kaajan elastista kieltä, joka
venyy, vinkuu ja leikkii itsellään riemukkaasti. Sanoja pistetään (tai siis
tietenkin pannaan) halvalla, ja sitä riemua riittää. Voi toki päättää,
keskittyykö saamaan ilonsa tästä puolesta Katie-Katea vai innostuuko
sittenkin asetelmasta, jolle mikään kuninkaallinen ei ole pyhää? Itseäni
riemastutti eniten kenties lopun kohtaus, jossa brittimonarkia on kaatunut ja
Lontoon kadut täyttyvät erilaisista prinsessa Dianoista: median levittämät
ikonisoidut lehtikuvat maailman kuvatuimmasta naisesta, Dianasta, heräävät
eloon ja diana-hahmo tuhatkertaistuu ja ottaa vähitellen vallan:
Siinä he
kävelevät: 80-luvun olkatopatut dynastiadianat, kihlauksen alkuaikojen
shy-di:t, kihlausaikaiset sloanedianat, lastenhoitajadianat läpinäkyvissä
hameissaan, Dodi Al-Fayedin luksusristeilijän ponnahduslaudan löysämekkoiset
dianat, eronjälkeiset sexy-di-dianat avarine kaula-aukkoineen, miinakentällä astelevat
kauluspaita ja khakihousu -dianat, minulla on syömishäiriö, mutta iltapukukin
minulla on -dianat, […]
Dianat alkavat kohista ja ahtautuvat kohti porttia. Taaemmat dianat tallovat prinsessamorsiandianojen laahukselle. Kun dianajoukko velloo, jäävät prinsessamorsiandianat ensimmäisenä kaikkien alle, he kaatuvat ja muut dianat ryntäävät korkokengillä ja vapaa-ajan avokkailla heidän ylitseen. […]
Portin eteen lasketuista linssikimpuista syntyy sopiva kopiseva sellofaanivuori, jonka kiiltävää pintaa uhkarohkeat farkkudianat liukuvat ja kiipeävät ja heitä seuraavat teinidianat, lapsuuden valokuva-albumeista. Dianat nousevat koristeellisen rauta-aidan yli, hyppäävät palatsin pihalle ottaman haltuunsa paikan, joka instituutiona heidät aiemmin vangitsi. (s. 245-247)
Dianat alkavat kohista ja ahtautuvat kohti porttia. Taaemmat dianat tallovat prinsessamorsiandianojen laahukselle. Kun dianajoukko velloo, jäävät prinsessamorsiandianat ensimmäisenä kaikkien alle, he kaatuvat ja muut dianat ryntäävät korkokengillä ja vapaa-ajan avokkailla heidän ylitseen. […]
Portin eteen lasketuista linssikimpuista syntyy sopiva kopiseva sellofaanivuori, jonka kiiltävää pintaa uhkarohkeat farkkudianat liukuvat ja kiipeävät ja heitä seuraavat teinidianat, lapsuuden valokuva-albumeista. Dianat nousevat koristeellisen rauta-aidan yli, hyppäävät palatsin pihalle ottaman haltuunsa paikan, joka instituutiona heidät aiemmin vangitsi. (s. 245-247)
Kaaja kritisoi
romaanillaan asemaa, johon kuvallisessa yhteiskunnassa naiset on asetettu jo
vuosikymmeniä. Kun nainen muuttuu lehdissä ihmisestä kuvaksi, katoavat hänestä
myös kaikki persoonallisuuspiirteet. Objektia on kiva muokata haluamaansa
tarpeeseen. Jo tässä kuvastossa olisi ollut riittämiin aihetta romaanille;
itselleni ei aivan auennut Åsa alias Katie-Katen asettaminen rojalistiperheen
kotihuoraksi. Se oli jo hieman liikaa, turhaa, paksua, haisevaa ja
alleviivaavaakin. Kyllä, kaunis Åsa edusti kuninkaallista kiiltokuvaa, joka
palveli tavallisen eläkeläispariskunnan kaikenlaisia tarpeita, mutta minulle
olisi riittänyt keskittyminen hulvattomaan irvailuun kuninkaallisten ja
tietenkin itse itsensä mediaprinsessoineen Katie Pricen kustannuksella. Pornokuvaston
kirjallinen litkiminen aiheutti tarpeellista pahoinvointia, eikä tähän kirjaan
halu palata ole mitenkään kiihottava.
Katie-Kate on kuitenkin rajuinta, mitä kotimaisessa
kirjallisuudessa on vähään aikaan tapahtunut. Sen paikka olkoon siis kaikkien prinsessojen
huipulla heiluttamassa vulvan muotoista viiriä.
Kiinnostavaa. Täytyypä vilkaista jonain tylsänä hetkenä.
VastaaPoistaAnu Kaajan esikoinen, Muodonmuuttoilmoitus, oli myös ihan omanlaisensa novellikokoelma. Kaajan mielikuvituksen hämäriä oikkuja, kurittomuutta ei voi kuin ihmetellä ja ihailla, ja hänen kirjallisessa kyydissään saa väkisinkin matkapahoinvointia. Mutta ei se haittaa. :)