Äärimmäinen rakkaus
Sara Stridsberg: Rakkauden Antarktis
Tammi, 2019
303 sivua
Lainattu kirjastosta
Tammi, 2019
303 sivua
Lainattu kirjastosta
Pieni mustapukuinen seurue tempoo tuulta vasten kantaen arkkua, joka
hohtaa valkoisena kaiken harmauden keskellä. Meitä ympäröi kylmä maailma,
ankara seitsemänkymmentäluvun talvi joka tappaa kaiken elävän. Eskil on
kirkkomaalla mullan alla ja sinne hän nyt kuuluu, Ivan sanoo. Me olemme isoja
muurahaisia, me kannamme kuolleet pois ymmärtämättä miksi teemme niin, kannamme
vain kohti haudankaivajan tekemää kuoppaa. Kaikki itkevät paitsi minä, jokin
sisälläni on jähmettynyt kiveksi. Eivät ainoastaan kyyneleet vaan myös jokin
muu. Läpitunkeva, pohjattoman syvä pettymykseni on yhtä kuin veren
jäätymispiste, rakkauden äärimmäinen Antarktis. (s. 129)
Reader, why did I marry him -blogin Omppu kirjoittaa Sara
Stridsbergin yhdestä romaanista näin: Stridsbergin
kielen ilmaisuvoima on tyrmäävä. Se satuttaa kauneudellaan ja rumuudellaan.
Usein samanaikaisesti. En voisi olla vähempää eri mieltä. Rakkauden
Antarktiksessa kieli on niin huumaavaa, että se onnistuu peittämään alleen epämiellyttävyyksiä:
väkivaltaisen kuoleman, paloittelumurhan. Kielen kautta pahoista asioista tulee
lyyrisen kaunista laulua, se värittää mustimmat sävyt piilottamatta kuitenkaan
niiden todellista synkkyyttä. Juuri kuten Omppu totesi: kivuliaan kaunis on
samalla kivuliaan rumaa.
Sara Stridsberg kirjoittaa niin täysiä
lauseita, ettei mikään tunnu keinotekoiselta, vinolta ja synteettiseltä.
Narratiivisuudella on myös täydellinen yhteys kieleen; sivut täyttyvät
runsaudesta kuin pionin rehevät kukat – ja kaikki toimii. Miten voikaan kuolema
ja elämä yhdistyä niin taitavasti kuin ne Stridsbergillä tekevät?
Rakkauden Antraktis on kertomus narkomaani Innistä, joka ansaitsee elantonsa prostituutiolla.
Eräänä sateisena iltana Inni murhataan kylmäverisesti, mutta siitä huolimatta tarinan
kertojana jatkaa Inni. Kuoleman takaa tämä katsoo äitinsä Rakshan elämää, mennyttä
omaansa, suvun ketjussa kulkevaa riippuvuutta ja huostaanotettujen lastensa selviytymistä.
Tyttärensä Solveigin Inni on antanut vapaaehtoisesti heti syntymän jälkeen
pois, ja esikoinen Valle elää kipuilevaa elämäänsä sijaisvanhempien luona.
Alkoholi, huumeet ja syrjäytyminen ovat kulkeneet sukupolviketjussa mukana, ja nämä
kaikki rikkinäiset sielut etsivät rakkautta epätoivoisesti läheisistään. Innille
rakkautta on, sisaruussuhteessa ja katseessa omaan äitiin ja lapsiin, puolisossakin,
mutta lopulta kaikki rakkaus pakenee, koska aina sen on lopulta jätettävä ja kuoltava.
Romaania lukiessa minulle tuli usein mieleen
Seattleen sijoittuva The Killing -tv-sarja, jossa joko satoi koko ajan
tai oli muuten vain pimeää. Tehokeinoa on toki käytetty monessa tummanpuhuvassa
tv-sarjassa sittemminkin, mutta The Killing oli ensimmäisiä, jonka itse
näin, joten sen väritön maailma on jäänyt tehokkaana kuvana mieleen. Samalla
tavalla värit puuttuvat Rakkauden Antarktiksestakin. Sade ja sateen runnoma
metsä ovat Innin elintilaa ja kuoleman kenttä.
Stridsbergillä on oikeastaan eleetön tapa
kuvata voimakkaita asioita. Siksi perimmäinen rumuuskin muuttuu kauniiksi. Tämä
ei ole rikosromaani; nyt ei katsota murhaajaan kuten rikosromaaneissa niin
usein, vaan Stridsberg antaa äänensä uhrille, jota kuolema ei pysty
hiljentämään. Fragmentaarisesti Innin katse käy tuonpuoleisesta läpi läheiset,
ja fragmentaarisesti hän myös palaa murhaansa, pimeään mullan ja veren metsään,
jossa hänen elämänliekkinsä sammuu brutaalisti yhä uudelleen. Me emme saa
tietää, kuka on murhaaja, koska hän ei ole enää tärkeä.
Kaikesta tästä huolimatta minulla kesti
hyvin pitkään päästä Rakkauden Antarktikseen sisälle. Vasta romaanin
lopussa hyväksyin sen viemän tilan ja ymmärsin lukevani lähes immersiivistä
romaania, johon en halunnut sisälle. Kenties alitajuntani esti, halusi rakentaa
turvallisen etäisyyden luetun ja minun välille. Ehkä pohjimmiltani ajattelen,
ettei pahoista asioista saisi kirjoittaa näin kauniisti. Jokin ristiriita syntyi,
eivätkä aivoni ehtineet käsitellä sitä siinä ajassa, kun luin kirjan.
Vasta kannen suljettuani ja hetken
maailman tavallisuutta katsottuani ymmärsin kirjan tehneen minuun vaikutuksen.
Maanpinta on täynnä kuolleita, tummaa tuhkan ja kaasujen ja orgaanisten
aineiden seosta, jota te tallaatte joka päivä. Ette varmaan tahallaan, mutta se
on silti totuus: te tallotte meitä joka päivä niin että me vajoamme syvemmälle
kohti maapallon ydintä. Elävät ovat aina pelänneet meitä kuolleita, mutta
pelkoon ei ole mitään syytä, jäljelle jäävät valtaavat nopeasti meidän tilamme
maan päällä. (s. 162)
Kommentit
Lähetä kommentti