Cowboyjournalistin elämästä
Heikki Herlin: Tuollapäin on highway
Teos, 2020
326 sivua
Lainattu kirjastosta
Hänen koko olemuksensa ei mahdu tähän johdannon jatkoksi, mutta yritän kuitenkin. Mitä enemmän muistelen isääni, sitä tarpeellisempana näen kertoa oman näkemykseni siitä, kuka oli isäni Niklas Herlin.
Heikki Herlinin esikoisteos Tuollapäin
on highway on sympaattinen
ja lämpöä hehkuva muistokirjoitus mielenkiintoisen ristiriitaiselle persoonalle
mutta ennen kaikkea isälle, joka oli lapsilleen läsnä.
Herlinin suvusta on kirjoitettu
ennenkin, Heikki Herlinin isoisästä Pekka Herlinistä kertova elämäkerta Koneen
ruhtinas oli ilmestyessään menestys (John Simon, 2010). Muistan lukeneeni sen innostuneena, kun pääsin ihan luvan kanssa tirkistelemään
suursuvun sisäpiiriin. Suomen kulttuurisuvuissa on jotakin kiehtovaa. Sisäinen
vetovoima, sellainen aatteellinen suvullisuus, vaikuttaa ulospäin mystiseltä
taikapiiriltä, jonka voimaa kadehtii etäältä. Sukua, joka on kuin kilpi
maailman kaikkinaisia yllätyksiä vastaan. Jokin kartano tai muu kunnioitusta
herättävä suvun yhteinen maamerkki kruunaa minulle tarinallisuuden.
Jos Pekka Herlin ei ollut mikään maan mukavin mies, luin ilahtuneena nuoren Herlinin katseesta vuonna 2017 edesmenneeseen isäänsä, taloustoimittajaan ja Teos-kustantamon perustajaan Niklas Herliniin.
Ensinnäkin nuori kirjailija-Herlin (syntynyt 1990) osaa
kirjoittaa hyvin ja värikkäästi; toisekseen hänen katseensa isään on
myötätuntoinen, rakastava ja kunnioittava. Sellaisia arvoja vaalin minäkin
omassa isäsuhteessani. Tiedä sitten onko Heikillä ja minulla ollut
poikkeuksellisesti onnea, kun saimme isät, joita katsoa ylöspäin. Oma isäni ei
ollut mikään täydellinen – myös aivan toisen sukupolven mies kuin Niklas Herlin.
Isäni läsnäolo oli useimmiten huvittavan poissaolevaa, mutta koskaan en ole
joutunut epäilemään sitä, arvostiko ja rakastiko hän minua. Rakkaus oli kenties
outoa ja laveerattu mustalla huumorilla, mutta jossakin siellä kaiken
piikittelyn ja tuiman katseen välissä se lymysi; ja sen myötä oma
suhtautumiseni isääni oli myös kunnioittava.
Kaikki tämäntapainen hohkaa myös
Herlinin teoksesta, pojan luottavaisesta katseesta isään. Niklaksella ja
Heikillä on ollut vahva ja hieno suhde, ja sellaisesta vankasta rakkaudesta haluan
lukea. Lapset eivät pääse valitsemaan vanhempiaan. Vaikka Niklas Herlinin oma
suhde isään oli varsin vaikea, on hienoa havaita, ettei aina suvussa vallinneiden
rakenteiden tarvitse monistua ketjussa loputtomiin.
Tuollapäin on highway on houkutteleva
ajankuva ja läpileikkaus viimeisten vuosikymmenten Suomesta. Siinä missä se
yrittää selittää millainen mies oli sivistynyt, lukenut Niklas Herlin, se
kertoo samalla myös inhimillisyydestä ja maanläheisyydestä, joita raha tai
miljoonaomaisuus ei voi pilata. Niklas Herlin kammosi työelämässä menestysleimaa
kantavaa pukukoodia ja pukeutui mieluiten nahkatakkiin ja buutseihin
Kauppalehden toimituksessakin. Yhteys luontoon ja mereen oli hänelle yhtä
tärkeää kuin yhteys omaan jälkikasvuunsa. Heikki Herlinin sanoilla miehestä ei
saa öykkäriä tekemälläkään, mutta hän näyttäytyy humaanina, oikeudentajuisena
ja suorapuheisena älykkönä.
Jonkin verran toisteisuutta hienoon muistelmateokseen oli jäänyt. Karsinta paikka paikoin olisi jämäköittänyt lopputulosta, mutta samalla teos tuollaisenaan on lämpimänmakuinen muistutus kirjoittajan vahvasta siteestä sanojensa kohteeseen. Katseen terävyyttä toisteisuus toisinaan haittaa, asioita alleviivataan turhaan, mutta lopputulos on silti mielenkiintoisen hurmaava.
Ilmeisesti kiireen vuoksi
kirjaan on jäänyt myös toruttavan paljon kirjailijan kynästä humpsahtaneita
lyöntivirheitä (liikatavuja sanoihin, tavujen sekoittumista ja oleellisten
sanojen kuten subjektin puuttumista virkkeistä), mutta näissäkin typoissa maistui sivumakuna Heikki Herlinin liikuttava innostus ja isärakkaus.
Kustannustoimittajan olisi tietysti pitänyt olla paremmin hereillä; olen melko
nuiva typoja ja kielivirheitä kohtaan. Tämän kirjan ansiot olivat kuitenkin sen
verran ilahduttavat, että pistän erhenäpyttelyt nuoruuden ja vauhdikkuuden
piikkiin. Heikki Herlin kirjoittaa vastaansanomattomasti; hänellä on kirjava ja
elävä tyyli ilmaista asioita – melkomoinen lahja noin vähillä ikävuosilla.
Ja kuten usein käy: Kun itsensä
löytää kirjan sivuilta, kun sieltä välkehtii peili, joka heijastelee elämän
toisteisuutta ja joidenkin asioiden universaaliutta, Tuollapäin on highwayn
kohottavin kohta on kirjan lopussa, missä Heikki kantaa isänsä Hietaniemen
krematoriosta noutamaansa uurnaa kohti hautausmaata ja muistojuhlaa. Saman tien
olen itsekin kävellyt, muutamia vuosia Heikkiä aikaisemmin siskojeni kanssa. Heikin
kainalossa oli hankalasti kannettava musta uurna, meillä puinen, jonka kylkeen oli
kaiverrettu purjevene. Ajatukset lomittuvat ja muistot kasautuvat kuin
valokuvat vinoon pinoon pöydälle; samanlaisia kuvia olemme katselleet.
Aikaisin aamulla 25.11.2017
astelimme vaimoni kanssa Hietaniemenkatua kohti Hietaniemen krematoriota. Isän
hautajaisista oli kulunut tasan viikko, ja tänään pidettäisiin muistojuhla.
Pitkälle päivälle oli tiedossa pitkä alku. Aamu oli marraskuuta sen syvimmässä
merkityksessä, pilvet paistoivat särkevää harmautta.
[…]
Siinä hetkessä – lyhyessä kävelyssä
hautapaikalle – oli jotain todella outoa. Olin siinä hetkessä useiden sattumien
sarjan vuoksi. Siihen liittyivät menneet sukupolvet tekoineen, isän ja äidin
valinnat sekä omat valintani. Krematorio, punatiili, isäni fyysinen olemus
uurnassa. Sukupolvia kattavia linjoja, kuin tuntemattoman tiet, joiden päällä
voi yrittää valita suunnat, liittymät, pysähdyspaikat ja matkaseuran.
Ehkä isä ei enää pelännyt. (324-326)
Kommentit
Lähetä kommentti