Valkoinen Toyota vei minut
Joni Skiftesvik: Valkoinen Toyota vei vaimoni
WSOY, 2014
246 s.
![]() |
Merellisiä ajatuksia |
Sisustuksessa en ole koskaan ollut pelkän minimalistisuuden
pauloissa, koska rakastan särmiä, sitä että jokin tavanomainen ja pelkistetty rikotaan
odottamattomalla, erikoisella. Samaa haen lukemiskokemuksessakin. Minimalistisuus
ei ole minusta itseisarvo, joka riittää tekemään kirjasta hyvän. Pelkään, että
less is more rikkoo tekstin tenhoa: yksinkertaistaminen muuttuukin
yksinkertaiseksi, jossa lukija ei pysty enää kohtaamaan kirjailijaa.
Skiftesvik opetti minulle nyt viimein, että minimaalisuutta
on erilaista ja parhaimmillaan se on yksi taiteen vaikeimmista muodoista. Miten
tiivistää moninainen, -tasoinen ja varsinkin omaelämäkerrallinen, puristaa
siitä ydin irti turhia lavertelematta? Verbaalinen ekonomia on kirjallisuuden journalismia,
jossa ei ole tarve sanoa mitään ylimääräistä. Skiftesvikin tausta toimittajana
on ilman muuta vaikuttanut hänen kieleensä. Kun on vuosia opetellut
kirjoittamaan selkeitä ja yksiselitteisiä tekstejä, siirtyy se aivan varmasti
kirjailijan rooliin. En ole aikaisemmin – hävytöntä kyllä – lukenut mitään Joni
Skiftesvikiltä, mutta nyt minusta tuli kertaheitolla fani.
Valkoinen Toyota vei
vaimoni on eheä, sympaattinen, pureva ja vahvan jälkimaun jättävä teos,
jonka jälkeen on pakko huokaista syvään ja toivoa, ettei maailmassa olisi juuri
nyt uusia lukukokemuksia, jotka eivät jaksa odottaa. Kunpa ei hetkeen
tarvitsisi tarttua mihinkään toiseen kirjaan. Saisi vielä vähän velloa
Skiftesvik-meressä, nuuhkia hänen surustaan nousevaa uskomatonta toivon usvaa,
kellua lohdun saaneena kirjailijan airoista lähteneillä laineilla. Runeberg-palkintonsa
tämä kirja on enemmän kuin ansainnut. Sen enempää puimatta, miksi jokin teos
saa arvopalkinnon ja toinen ei, törmään taas tähän jo aikaisemmin puheeksi
ottamaani uskomukseen: se mitä tapahtui todella merkitsee kirjallisuudessa
sittenkin enemmän kuin kaikki keksitty.
Rehellisessä ja kaunistelemattomassa omaelämäkerrassa tasoja
rakentavat lapsuuskokemukset ja kirjojen merkitys, satamakaupungin alati
sykkivä pulssi, työelämän haasteet ja lopulta elämän armoton päättyminen tai
uhka siitä. Skiftesvik seilaa nykyhetkestä menneisyyteen saumattomasti. Siinä
ohimennen kirja kritisoi paljastellen ohjaaja Rauni Mollbergiä ja piirtää kuvaa
pohjoisen Suomen mediamaailman johtavista hahmoista vuosikymmenten takaa. Skiftesvik
ei mässäile kritiikillään; hän kertoo tapahtuneet konstailematta, turhia
mouruamatta. Auttamattomasti lukija liittyy sorretun kirjailijan klubiin,
ymmärtää niin kovin. Menettämisen teema, lähdöt ja niiden synnyttämät
epävarmuudet, on teosta kannattava selkäranka. Kirjassa ei ole mitään liikaa tai
liian vähän. Kuten Keskipohjanmaan toimittaja Tiina Ruotsala sanoi jo
Skiftesvikin edellisestä romaanista, Perämies
Jokelan kotiinpaluu: "Oululaiskirjailijan tyylitaju on pettämätön. Ei
riviäkään liikaa eikä liian vähän. Ja myönnetään, kirjaa on vaikea laskea
käsistä, kun siihen on kerran tarttunut."
Vaikka romaanin aihiot ovat elämän syvemmällä puolella, Skiftesvikin
koruton huumori keventää ja nostelee lukijansa aina ajoin takaisin pintaan
hengittämään. Kirjailijalla on lakoninen tapa päättää kappaleita pilke
silmäkulmassa. Tämä huumori ei läiski korville slapstickin malliin. Elämänasenne
välittyy sivujen läpi: jos kokee sellaisia isoja menetyksiä kuin oman lapsensa äkillinen
kuolema, on vääjäämättömästi siirtynyt rajan toiselle puolelle. Siellä asiat
punnitaan eri vaa’alla. Asenne tulevaisuuteen ja elämän merkitykseen ovat ainoa
tie henkiseen menestykseen. Nostan kaikkia elämänkokemushattujani kirjailijalle.
Ei ole lannistetumpaa ihmistä kuin
on lapsensa menettänyt.
Olimme
lyötyjä. Se näkyi meistä.
Mutta
parempi aika tuli. Yhtenä päivänä tumma taivas vaaleni ja paino hartioilta
hellitti. Saga ja Helga syntyivät. Pienellä kätösellään tytöt tarrasivat meihin
kiinni ja opastivat meidät pimeästä valoon.
Oli
koettava kuoleman jälkeen syntymisen ihme. Uusi elämä, tytöt sen toivat. (s. 231)
Skiftesvik kirjoittaa myös
lapsuuttaan eheästi ja lämpöä synnyttäen. Kirkasotsainen ja rehellinen koululais-Joni
armottoman ja itsekkään opettajan hampaissa tai epävarma, rakastunut nuorimies sijaisopettajan
kyseenalaisten opetusmetodien uhrina luovat aikalaiskuvaa 50- ja 60-luvun
Suomesta. On tietynlaisia oikeita totuuksia, ja ne ovat usein opettajan, joka
nutturapäisenä karttakeppi kädessä kasvattaa villit lapsoset suoraselkäisiksi
kansalaisiksi olettaen sen tarkoittavan elämänpituista velkaa. Miten
hykerryttävää onkaan lukea kohtaamisesta lukioaikaisen opettajan kanssa Skiftesvikin
voitettua esikoisteoksestaan J. H. Erkon palkinnon. Skiftesvik kirjoittaa: En
minä hänen ansiostaan ollut oppinut kirjoittamaan. Äitiäni ja mummoani minä
kiitän, he minusta kirjojen ystävän ja kirjoittajan tekivät. (s. 214)
Kiitos siis heille minultakin. Uusi Skiftesvik-fani on syntynyt.
Kiitos siis heille minultakin. Uusi Skiftesvik-fani on syntynyt.
Kommentit
Lähetä kommentti