Erään perheen tarina
Petri Karra: Kotiinpaluu – Iloisten ihmisten huvila
Gummerus, 2015
327 sivua
Kyllähän jokainen tietää, ettei normaaleja perheitä olekaan.
Perheiden sisäiset kuviot eivät ole välttämättä helpposelitteisiä tai
ulkopuolisen silmin loogisia, saati sitten niitä normaaleja (jos sellainen
termi on ikinä edes määriteltävissä). Joskus tuntuu, että perhe on kitkalla
kyllästetty yksikkö, jossa samaa geeniperimää kantavat ihmiset menevät raiteiltaan
joutuessaan liikaa tekemisiin toistensa kanssa – kaltaistensa mutta kuitenkin
ratkaisevalla tavalla erilaisten. Siis yksinkertaisesti sanottuna tulevat
hulluiksi toistensa seurassa. Kun lapset aikuistuvat, suhde vanhempiin outoutuu.
Kaikki perheet ovat jollakin tavalla hullunkurisia. Nykyaikaisen perhekirjon
varjossa ne korttipakan hullunkuriset perheet ovat lähes ikävystyttävän
tavallisia.
Petri Karran
uutuusromaani Kotiinpaluu kertoo
erään tällaisen omituisen perheen tarinan farssin voimin. Nelikymppisen Eevert Ylitalon elämäntilanne vie hänet
takaisin kotikonnuille, isän luo lapsuuden isoon taloon Pohjanmaalle, Raippaluodon
sillan tuolle puolen. Mukaansa hän on Helsingistä ottanut avopuolisonsa ja tämän
teinityttären ja jättänyt vastineeksi etelään huolettoman villit poikamiesvuodet,
huuruiset terassi-illat ja arvostetun työpaikan pankkimaailmassa. Siis
eräänlainen neljänkympin downshiftaus.
Pyörätuoliin vangittu Ylermi-isä
on tekemässä kuolemaa, mutta tosiasiat eivät kuitenkaan ole sammuttaneet vanhan
miehen elämänhalua ja varsinkaan libidoa. Isän ja pojan suhde ei ole ollut menneisyyden
tapahtumien vuoksi järin tyylikäs, vaan etäinen ja hankala. Nyt
kuolemanporttien edessä Ylermiä
riivaa katumus, ja hän haluaa hyvittää pojalleen menetetyn ajan. Näistä
kaikista aineksista Karra rakentaa Ylitalon perhesaagaan.
Toki peruskehys olisi voinut koota tarinan arkirealistiseen
muotoon. Olisi syntynyt tavallinen kipeä perhetarina. Karra valitsi kuitenkin
tyylilajiksi Haarautuvan rakkauden talo
-esikoisensa tapaan taas komedian, tarkemmin karnevalistisen farssin. Sen
sekaan on kuitenkin upotettu elämänkokoisia havaintoja sukupolvien välisistä ja
parisuhteen sisäisistä suhteista.
Kotiinpaluussa on
absurdeja tilanteita, verbaalihuumoria ja se suuri väärinkäsitys. Nämä elementit
kannattelevat tarinaa. Henkilöhahmoissa on reilusti ylimitoitettuja piirteitä,
mutta heissä on silti myös jotakin inhimillistä. Ainakin Eevertissä. Hän on entinen
koulukiusattu poika, joka edelleen aikuisena ja menestyneenä alkaa epäillä
itseään astuessaan lapsuudenkotinsa maisemiin. Kuin kotiinpaluu olisi pakostakin
jonkinlainen taantuma, paluu nihkeään nuoruuteen ja myös senaikaisiin
ongelmiin.
Ylilyönnit tulevat esille lähinnä Ylermin, entisen
mielisairaalan lääkärin, hahmossa. Ylermi on ristiriitainen persoona: yhtäältä
rampa ja elämän rikkoma seitsemänkymppinen, toisaalta elinvoimainen,
ilkikurinen narri, joka puhuu muhkein ja rönsyilevin lausein ja joka sotkee puheeseensa
fucking-sukupolven englantia kuin pahainen teini. Ja juuri toki se kaikki tekee
Ylermistä vähiten todellisen tuntuisen:
– Taas se pikkupaskiainen kutittelee kurkkua. Jäsenet
jäässä, elo pintaa vain on, Ylermi riimittelee ja katsoo anovasti Eeverttiä
silmiin. – Järjestä minulle juhlat, anna minulle tähtitaivas. Tarjoile ilveilijä-traagikolle,
tälle monien roolien esittäjälle, viimeiset kicksit ennen kuin se tsekkaa out
tai menettää muistinsa tai järkensä. Ole niin hyvä. (s. 128-129)
Kotiinpaluu on värikäs
ja sanallisesti täyteen ahdettu teos – aivan kuten toinen päähenkilöistään. Romaani
pullistelee purjeitaan ja dramatisoi elämän perustotuuksia kuten vanhuutta ja
kuolemaa. Jonkinlaista vatkaamistakin kirjassa on: isän ja pojan vuoropuhelu
ajautuu välillä yhden ja saman, jo sanotun toistoon, mikä valitettavasti tuon
tunteen, että kirjaa olisi pitänyt hieman karsia.
Helsingin Sanomien
kriitikko Arla Kanerva (HS 10.9.2015) tyrmäsi Kotiinpaluun ”sanaryminään hukkuvana” ja
”myötähäpeää aiheuttavana” romaanina. Allekirjoitan hänen mielipiteensä
osittain: sanahelinää romaanissa riittää lukijan väsyttämiseen asti, ja
paikoitellen komediallisen kikkelihölmöilyn alta pilkahtavat vakavat totuudet uhkaavat
kadota. Siinä sitten lukija hölmönä vähän pohtii, että oliko tämä kohtaus nyt pelkästään
hauska vai pitikö tästä ymmärtää jokin suurempi totuus. Siitä huolimatta mietin,
että mikä kriitikko-Kanervaa nyt noin kovasti tässä farssissa ahdistaa. Joskaan
Karra ei säästele sen totuuden jakelua, että seksuaalisuus on ”vaan sellainen
jätkien juttu” ja naisilla on siinä jutussa vain yksi ja ainoa tehtävä (olla
kaunis ja himottava), niin voinhan minä naisena asettua tuon kaiken höpötyksen yläpuolelle.
Kotiinpaluussa on
puolensa, eikä sitä tule missään tapauksessa lukea koskettavana perhetragediana.
Farssina se ei ehkä ihan korkeuksiin farssien oikullisessa maailmassa yltänyt,
mutta Karran kieli on jouhevan värikästä, muhevaa kuin pohjalainen multa ja
siinä paikallaan. Muutaman punakynän äkäisen viivan olisin tehnyt mm. liikaa
hoetun ja perin ärsyttävän ylioikeasti-adverbin
päälle. Myös Ylermin beatboxaukset ja mm. Bon
Jovin siteeraamiset ampuivat kertaheitolla yli, mutta hei: totta tässä
tarinassa ei ole kuin Vaasan-kaupunki ja taustahahmojen komediallinen kapeus.
Tällä kertaa tämä karnevalistinen ote ei riittänyt
poskilihasteni puutumiseen asti: ääneen en tainnut kertaakaan nauraa, en ehkä
hiljaakaan myhäillyt. Siitä huolimatta pidän Kotiinpaluuta lukemisen arvoisena kohelluksena, johon löyhästi
perustuvan elokuvaversion Elämältä kaiken
sain ajattelin käydä vielä tarkistamassa. Kotiinpaluun jälkeen on mukava taas tarttua vaikkapa Joonas Konstigiin, joka on niin
älyttömän vakava, ja iloita siitä, että meillä on täällä Suomessa laaja määrä
laadukasta nykykirjallisuutta.
Enää puuttuu vain mahdollisuus ostaa vuorokauteen
lisätunteja aikapankista.
Minä taisin nauraa hörötellä useamman kerran ja hymyyn veti poskilihaksia monta kertaa. Kyllähän tästä farssista saa todella hauskan näytelmän aikaiseksi :)
VastaaPoista:-) Mä olenkin Mai ajatellut, että mun huumorintajulle on tapahtunut jotakin radikaalia, kun nykyisin naurattaa niin vähän lukiessa. Nyt mun täytyy terästäytyä tai muutun kivipatsaaksi. :-) Taidan lukea nykyisin liian vakavaa tavaraa, kun katsoin juuri tulevaa lukulistaani; on melko mustavoittoista. Tule apuun, Mikko Rimminen! Mutta totta, Kotiinpaluu taipuisi varmaan ihan älyttömän hyvin näyttämölle. Saa nähdä, mikä teatteri ehtii ensin!
VastaaPoista