Erään naisen elämä
Kaisa
Haatanen: Meikkipussin pohjalta
Johnny Kniga, 2015
171 sivua
Johnny Kniga, 2015
171 sivua
Kenellä meistä on siisti meikkipussi? Kuka tietää,
mitä hänen meikkipussissaan lopulta on? Kuinka moni vaihtaa kuuden kuukauden
välein ripsivärinsä uuteen? Kuka heittää vanhat huulipunat vuoden jälkeen
roskikseen? Juuri niin.
Meikkipussi on elämän metafora. (s. 102)
Meillä jokaisella on todennäköisesti oletus
siitä, miten elämän tulisi mennä tai ainakin, miten oma elämä saisi mennä. Jos
keltä tahansa ohikulkijalta kysyisi, millainen on tyypillinen viisikymppinen
koulutettu nainen pääkaupunkiseudulta, tuskin kukaan sanoisi hänen olevan
perheetön, avioton sinkku. Olettamus on, että naisen tavoite on yhä päätyä
naimisiin ja hankkia lapsia.
Toisaalta tähän olettamukseen sisältyy se
perusajatus, että elämän jatkuvuutta syntyy vain elämää siittämällä. Jälkikasvu
ei siis ole tärkeää ainoastaan yksilön itsensä kannalta vaan myös
yhteiskunnallisesti. Me kaikki tarvitsemme lapsia, joista syntyy uusia
sukupolvia kannattelemaan meitä vanhempia. Toisaalta taas tuossa olettamuksesta
tyypillisestä keski-ikäisestä naisesta on jotakin hyvin vanhoillista ja
kaavoittunutta. Tahtomattaan se sisältää ikävän kuvitelman, että kaikki asiat
elämässä voi vain valita ja poimia ostoskoriinsa kuin täydellisen terveysmyslin
kaupan hyllyltä.
Kaisa Haatanen kaivoi esikoiskirjansa
aiheet sieltä, mistä jokaisen naisen totuus löytynee: meikkipussin pohjalta.
Meitä on Lumene-naisia, ekonaisia, ranskalaisten huippumerkkien huumaamia
naisia, meikittömiä perusvoidenaisia, päättämättömiä häröilijöitä, kaikenlaisia,
ja meikkipussimme saattaa kertoa meistä enemmän kuin arvaammekaan. Miksi me
olemme sellaisia kuin olemme ja mitä arvomme ja kiinnostuksenkohteemme meistä
kertovatkaan?
Meikkipussin
pohjalta
oli eteeni sattunut hauska välipala, pikalaina, jonka lukee nopeasti. Se on
kohta 5-kymppisen kustannusmaailmasta leipänsä saavan, menestyneen ja
naimattoman Tytin tilitys elämän aakkosista. Siis ikään kuin sellainen
taaksekatsomisen pysäkki, kun juna on kolahtanut risteysasemalle, jossa on
pakko seisahtaa ennen seuraavaa etappia ja vilkaista viimein tähän asti
hytkytetty matka. Miten pitkälle kirjassa onkin kyse kirjailija Kaisasta, joka –
kas kummaa – on myös pian 5-kymppinen kustannuspäällikkö, sinkku
maailmanmatkaaja, jää tietysti roikkumaan ilmaan. Fiktiota kaikki tyynni, eikö
niin?
Lähdin siitä, että ymmärtäisin päähenkilöä
Tyttiä, lähestynhän itse joidenkin vuosien kuluttua noita maagisia tasavuosia. Ajattelin,
että kirja on kohtaaminen samankaltaisen ihmisen kanssa. Mutta kyllähän me
kaikki sen tiedämme: ikä ei sittenkään ole mikään staattinen määrite ihmisille.
Me kaikki olemme tyyppejä, emme ikävuosia. Löysin romaanin päähenkilöstä Tytti
Karakoskesta yhtä paljon itseäni kuin saattaisin löytää Teemu Selänteen elämänkerrasta.
Mutta hei, ei siitä sen enempää, koska se ei
ole mielenkiintoista. Meikkipussin
pohjalta on kuvattu sisälehdellä ”typerryttävän hauskaksi ja itkettävän
uskottavaksi” kertomukseksi. Aivan tällaista sisältöä en itse kirjasta
löytänyt, vaikka hauska se toki on, aivan takuulla. Itkua tarina ei saanut
aikaan – taidan itkeä hieman toisenlaisten asioiden vuoksi. Kyllä tässä
kirjassa enemmän painaa koomisuus ja nimenomaan arkinen komiikka. Hölmöt
seikat, joihin elämässä törmää, kun käy kaupassa, asuu naapurina, omistaa sukua,
rakastaa ja rakastuu. Haatanen kirjoittaa sujuvasti ja värikkäästi,
oivaltavastikin toisinaan; hänellä on ehdottomasti optimistinen asenne
kynässään. Kun kerrostalo-Tytti analysoi naapureitaan kappaleessa Seinänaapurit,
saatoin hykerrellä hieman ääneenkin. Onhan meillä jokaisella tarinoita
ihmeellisistä naapureista, joista tiedämme lopulta vain sen, mitä elämän äänet
heistä kantavat.
Pidin kirjan lyhyistä kappaleista. Pieniä elämänpätkiä
oli mukava lukea. Näissä pikkupurtavissa ei päästy onneksi mässäilemään
aiheilla, vaan ajatukset esimerkiksi miehistä, vaihdevuosista ja tulevaisuudesta
kiteytettiin parhaimmillaan kolmeen riviin. Seinänaapureista asiaa riittää
viiden sivun verran, seksistä taas vain rivin. Hauska pituudella keplottelu toi
tekstiin lisää ilkikurisuutta – joistakin asioista on parempi puhua vain virkkeen
verran. Haatasen tyylissä on sopivasti itseironiaa ja ymmärrystä, ja käsitän
hyvin kirjan saaneen positiivisen vastaanoton. (Olisipa hauska lukea muiltakin kirjailijoilta tällaisia elämän aakkosia!) Onhan se ihanaa, ettei aina
tarvitse valittaa ranteet auki sitä, ettei ole rahaa, rakkautta, vastuuta, turvaa
tai vapautta! Joskus on kiva vain rallatella kepeästi ja piilotella viisauksia
pinnan alle.
Sukulaisia
ei todellakaan voi valita. Vaikka omani tekevätkin minut välillä hulluksi,
minulla on mahdollisuus sanoa heille muun muassa tämä. Tunnen aitoa iloa, jos
voin auttaa heitä; eikä se (yleensä) ole teeskentelyä eikä marttyyriutta.
Heille ei edelleenkään voi kertoa kaikkea. Jotkut isät ovat sitä mieltä, että
Fazerille on turha mennä jos kotonakin voi keittää kahvit. He eivät ymmärrä
määräänsä enempää. Se ei tee heitä kuitenkaan (välttämättä) huonommiksi.
Rakastan aikuisperhettäni. Veli on kuin… veljeni. (s. 170)
Mutta. Saako sanoa mutta? Omassa viihderomaanin
genressään Meikkipussin pohjalta oli
kelpo kastia, mutta sen suurempaa oivallusta ei ehkä näiltä sivuilta kannata
etsiä. Tällaisia kirjoja on kiva silloin tällöin lukea, mutta niistä on vaikea
oppia mitään. Merkkikäsilaukut, rakennekynnet ja naisten ikuiset ongelmat oman
vartalonsa edessä eivät vie minua mihinkään, semminkin kun olen hieman
allerginen stereotyyppiselle perusnaiskäsitteelle. Se lienee selvää, että olen
Lumene-naisia, en omaa yhtään ranskalaista eleganssia enkä lompakkoa, jolla
siitä maksetaan maltaita. Niinpä turhaudun lukiessani naiskuvastoa, jossa ei
perinteisestä päästetä irti.
Vähän rosoisuutta, nyrjähdyksiä ja menetystä
elettyyn elämään, niin kirjasta kuin kirjasta tulee mielenkiintoisempi. Vähän
totuutta, vähän kuten Pariisin Kevätkin tuntee: Mulla on pahoja aavistuksia mielessä tämän tästä / Enpä taida hengissä
selvitä elämästä.
Tiedätkö, mulla ihan sydän pysähtyi, kun luin teksisti otsikon Erään naisen elämä. No, kyse olikin ihan muusta kuin mitä ensin luulin. Luin nimittäin juuri Christa Wolfin teoksen nimeltä juurikin Erään naisen elämä.
VastaaPoista"Stereotyyppinen perusnaiskäsite" - tää lähti nyt karkuun ja kovaa.
Voi Omppu, anteeksi hämäys! Kun otsikko pumpsahti mieleeni, mietinkin että mistä se nyt noin, ja Christahan siinä varmaan mielessä kummitteli. En ole kirjaa lukenut, mutta nimi näköjään aivoihini pesiytynyt. Oliko Wolf hyvä? Germanistina pitäisi kai lukea sitäkin rouvaa. ;-)
PoistaJuu, Meikkipussi on vähän naishattaraa, mutta kuuluu lajiin. Olipahan kirjastokin liimannut selkämykseen sen merkittävän punaisen sydämen... :-)
Minäkin hämäännyin otsikostasi. Tuo kirja mahtuu varmaan viiden parhaimman joukkoon minulla siis Christa. Silti... luin tuon Meikkipussin pohjalta viime vuonna ja minusta se oli ihan hauska. Jätin jopa kirjahyllyyni, enkä tuominnut kiertoon.
VastaaPoista