Hirviön rakkaus
Saara Turunen: Rakkaudenhirviö
Tammi, 2015
441 sivua
Tammi, 2015
441 sivua
Hirviöiden kohtaaminen |
Teatterintekijä Saara
Turusen Rakkaudenhirviöstä on
ehditty sanoa jo niin paljon ja palkitakin Helsingin Sanomien puolesta, että
yhden arvion kirjoittaminen lisää ei tuone mitään merkittävää kirjan ympärillä
kuohuneeseen virtaan. Ensin kuvittelin sanovani vain lyhyesti jotakin
romaanista, mutta ilmeisesti lyhyt ei ole minun elementtini.
Rakkaudenhirviön
tasoa ja erinomaisuutta on turha puida; vastaan pulikoimista ei ole. Teos on
omassa lajityypissään tehokas ja esikoisromaaniksi erittäin varmaotteinen.
Tällaisia esikoiskirjoja lukiessa syntyy väistämättä ajatus, että mihin
kaikkeen kirjoittaja jatkossa pystykään, jos ensiaskeleet ovat näinkin tukevat
ja horjumattomat.
Vahvinta romaanissa on päähenkilön nuoruudenkuvaus, aseeton
kamppailu lapsuudessa koettua epäreiluutta ja kohtuuttomuutta vastaan. Se
kasvatti minussa lukijana myötäsurua, joka voimistui tarinan edetessä. Miksi
joiltakin lapsilta ryöstetään oikeus kasvaa avoimeksi, kivuttomaksi ja
itsestään onnelliseksi ihmiseksi? Ulkopuolisen tahon on vaikea kontrolloida
vanhemmuuden jakamaa väkivaltaa silloin, kun sitä ei lahjoiteta nyrkeistä ja mustelmin.
Sanat ovat usein tuhoisampia kuin fyysinen väkivalta, koska niiden avulla lapselta
voidaan viedä kaikki mahdollisuudet pystypäiseen, vahvaan minäkuvaan.
Onnellisia aikuisia kasvatetaan vain pyyteettömällä rakkaudella, joka on kuin
valokiila, jonka keskellä lapsella on oikeus paistatella ja tulla nähdyksi. Rakkaudenhirviön
minäkertoja on tällaisen lapsuuden ulkopuolella.
Rakkaudenhirviö on metafora. Se on kuva siitä, millainen
ihmisestä ahtaissa ja henkisesti rajoitetuissa olosuhteissa kasvaa. Kun nuoren
tytön peilikuva elämään ja naiseuteen on usein vain oma äiti, on siinä meillä
äideillä järjetön vastuu, jota kaikki eivät edes ymmärrä saaneensa.
Kauan sitten sydämeeni jäi tyhjä kohta ja niin minusta tuli
rakkaudenhirviö. Minä pakenin. Lähdin juoksemaan ja juoksen vieläkin, sillä rakkaudenhirviö
on sellainen, joka juoksee. Se juoksee aina vaan, sillä se etsii jotain
paikkaa, jonne se kuuluisi, ja ihmistä, joka sitä rakastaisi niin paljon, että tyhjä
kohta sen sydämessä täyttyisi. Mutta tyhjä kohta ei koskaan täyty, ei vaikka
sinne kaataisi kaiken rakkauden maailmasta. (s. 6)
Olen ihmisenä herkkä tällaisia tarinoita kohtaan, joissa lapselle
osoitettu arvostus ja rakkaus ovat aina ehdollisia. Ainoa äitiyteen itselleni
osoittama tavoite on rakastaa lastani riemulla ja ilo silmissä. Haluan, että
lapseni näkee kasvoiltani, miten onnellinen hänen ainutlaatuisuudestaan olen ja
siitä, että hän valitsi juuri minut äidikseen. Huudan, raivoan ja menetän
malttini aivan kuten kuka tahansa tavallinen äiti, mutta kun rakastan, rakastan
ehdoitta. Tämän voiman tiedän saaneeni lahjaksi omasta lapsuudestani. Ehkä
siksi tunnen kohtuutonta surua kaikenlaisten rakkaudenhirviöiden puolesta.
Kirjassa päähenkilön äiti on sietämätön paskiainen, jota tekisi mieli vedellä
henkisesti poskille.
Saara Turusella on lakonisen surullinen tapa katsella
päähenkilönsä maailmaa. Ilo ei tässä kirjassa ole läsnä. Huumori on tahatonta
ja nousee sille ihmistyyppien osuvassa, säälimättömässä kuvaamisessa.
Ilottomuus on Turusen vahvuus mutta yhtä kaikki myös heikkous. Jossakin
vaiheessa kirjaa oma minuuteni teki tepposet: suutuin, ärsyynnyin. Minäkertojan
elämänhallinta on niin hukassa, etteivät edes paikat taidelukiosta tai
teatterikorkeasta tarjoa hänelle kääreitä märkiviin haavoihin. Oman navan
kaivelu piirtää kuvaa itsekeskeisestä ihmisestä, jolle merkittävää on vain se
minkä verran hän itse saa. Ajattelen asetelman epäreiluutta, sitä miten joku
saa kovin heppoisesti jotakin arvokasta osaamatta kuitenkaan käyttää sitä
hyödyksi. Kaikki asiat päähenkilön elämässä tuntuvat ikään kuin ohimennen
loksahtavan paikoilleen: ilman rahaa ja pääomaa hän kahlaa eteläisen Helsingin
asuntokantoja läpi, muuttaa ulkomaille, lähtee ja jättää kaiken ja palaa aina yhtä
helposti takaisin. Koska olen itse käynyt vastaavia elämäntilanteita läpi,
tiedän mitkä määrät muuttaminen ja maisemanvaihdos vaativat pääomaa ja vaivaa.
Sen vuoksi juuri muuttamisen ja lähtemisen helppouden tuntu alkaa lukiessa
kyrsiä; aivan kuin se olisi vain päätös mennä lähikauppaan nälän ilmaantuessa.
Mutta minä olen minä ja rakkaudenhirviö toisenlainen
ihminen. Tässä ehkä esikoiskirjan – kuten monen romaanin yleensäkin – tenho juuri
piileekin: se houkuttelee lukijasta persoonan, tuntevan ja myötäelävän ihmisen,
joka tulkitsee tarinaa oman elämänkokemuksensa kautta. Kriitikko minussa
ylistää teknisesti ja kielellisesti Rakkaudenhirviötä
romaanina; ihminen minussa ahdistuu, suuttuukin päähenkilön kyvyttömyydelle tarttua
hetkeen ja ratkaista elämänristikkonsa.
Koulussa etsin käsiini erään köyhän tytön. En mistään
erityisestä syystä. Minun tekee vain mieli kostaa jollekin ja köyhä tyttö on
sopivan helppo kohde. Köyhä tyttö asuu kunnan vuokrataloissa ja haisee
tunkkaiselta. Hänen vanhempansa ovat erikoisia ihmisiä eivätkä välitä siitä,
kampaako köyhä tyttö tukkansa aamulla vai ei. Liikuntapäivänä köyhällä tytöllä
ei ole rahaa tulla laskettelemaan. Hän saa tampata yksin hiihtolatuja koulun
vanhat sukset ja rumat hiihtomonot jalassaan sekä juoda kevytmaitoa ruokalassa
sillä välin, kun muut oppilaat liukuvat alas laskettelurinteitä neonvärisissä
toppa-asuissa ja syövät ranskalaisia ja ketsuppia rinnekahvilassa. Nautitko
hiihtolenkistä? kysyn köyhältä tytöltä. (s. 152)
Ja mikä pahinta: Rakkaudenhirviötä
on vaikea olla lukematta omaelämänkertana. Siinä esiintyy todellisia
kulttuurialan tekijöitä etunimellä, eikä Turunen ole edes julkisuudessa peitellyt
sitä, keistä on kyse. Asetelma synnyttää konnotaatioita, jotka ovat
kirjallisuuden maastossa liikuttaessa täysin turhia. En halua ajatella, että kirjailija
Turunen on tällainen oman ristikkonsa kanssa epätoivoisesti ja näköalattomasti
räpeltävä, mutta ajattelen kuitenkin.
Pöh.
Kommentit
Lähetä kommentti