Äidin varjossa
Otava, 2016
462 sivua
Lainattu kirjastosta
462 sivua
Lainattu kirjastosta
Kotimaiset väkevät perhesaagat ja sukuromaanit ovat vahvasti
nykykirjailijoista vaikkapa Kjell Westön
ja Juha Itkosen taidokasta käsialaa. Ehkä yksi kauneimmista tämän teeman
romaaneista on minulle aina ollut Westön Leijat
Helsingin yllä, joka alkaa isoilla, avarilla sanoilla Kukaan ei tiennyt paremmin kuin vanhat kertojat: jokaisella tarinalla
on alkunsa. Itkosen tavoin Westö käyttää perhetarinan lomassa rock-lyriikkaa
ja musiikkia tunnelman lataajana.
Näillä samoilla nappuloilla pelailee Antti Ritvasen esikoinen Miten
muistat minut, rockin ja perheen dynamiikan lentoon ajavalla voimalla. Parhaimmillaan
romaanissa onkin Westön rouheaa kaihoa menneisyyden perään – kuitenkin ilman
sitä runollisuutta, mistä Westön kieli on tunnettua.
Ritvasen tarina on äidin
ja pojan mittainen perhekuva, jossa kaikilla muilla jäsenillä on
statistinomainen rooli. Miten muistat
minut on kanttansa myöten lähes oidipaalinen tunnelataus, kaikin puolin
hieno ja tervetullut kumppani näiden suurten, kertovien miesten kerhoon.
En ollut yhtään varma siitä mitä olin tekemässä, mihin kaiken
läpikäyminen vielä kerran johtaisi, jos mihinkään. Mutta kun olin päässyt
alkuun, tuntui etten voinut kuin jatkaa. Kirjoittaisin itseni pimeän pohjaan ja ylös kirkkauteen.
Katsoin ruutupaperille ilmestynyttä virkettä, mietin mistä sanat olivat tulleet, minunko ne olivat. Eivät, tietenkään.
Sanat olivat äidin. (s. 35–36)
Katsoin ruutupaperille ilmestynyttä virkettä, mietin mistä sanat olivat tulleet, minunko ne olivat. Eivät, tietenkään.
Sanat olivat äidin. (s. 35–36)
Jessen äiti on ihailtu ja ylistetty kirjailija, jonka
elämässä rakkauden ja kirjoittamisen vimmoilla on ollut yhtä suuri merkitys.
Molemmat ovat vieneet häntä kauemmas ainoasta lapsestaan ja samalla lähemmäs
murtumispistettä. Kun äiti kuolee, pesäeron jo hänestä tehnyt aikuinen Jesse
alkaa muistella lapsuuttaan ja kasaamaan yhtenäistä kuvaa äitinsä Marjatan
menneisyydestä. Marjatan on aina ollut vaikea asettua aloilleen; lähteminen on
hänelle yhtä luonnollista kuin rakastaminen. Jesse on joutunut olemaan
äidilleen se kakkosvaihtoehto. Ensin ovat tulleet milloin kirjoittaminen,
milloin alkoholi, milloin miehet ja heidän rockkukkoilunsa aiheuttamat
asetelmat. Pojasta kasvaa hieman väärä ja ikuisesta kaipuusta sisälle se jokin
ylimääräinen pala, joka painaa olemista aikuisuuteen asti.
Ritvasen esikoisromaani on saanut jo paljon kehuja, enkä
ihmettele. Olen itsekin valmis myöntämään esikoiskirjailijan taidon luoda
autenttisia – sekä vastenmielisiä että ymmärrystä ansaitsevia – henkilöhahmoja.
Oletan ihmistuntemuksen johtuvan toki psykologin ammatista, mitä Ritvanen
siviilissä on. Hänellä on myös taito luoda kerroksellista ja monitahoista
proosaa, jossa on prologi, takaumia, päivämerkintöjä tai muistelmia ja eri
näkökulmia. Tällainen toteutus vaatii toki lukijalta reippaasti valppautta,
mikä on itselleni ollut aina lukemista hankaloittava tekijä. Aikani kun on
kovin rajallista ja usein saatavilla pienissä pätkissä. Sen vuoksi
kerronnalliset hypyt tekivät tästä lukukokemuksesta toisinaan kovin raskaan.
Mutta jos sinulla on hyvä riippukeinu, aikaa uppoutua, pitkä
ja kuuma kesä, on tässä täydellinen romaani! Ritvasen tyyli on kaikin puolin
varmaa. Kertaakaan ei tarvitse lukiessa nuhdella kielen löysyyttä tai tarinan
epäuskottavuutta. Kokonaisuus toimii kuten sen pitääkin: romaanissa on suuria teemoja
ja värejä, paljon haikeutta ja surua, vaikeita ihmissuhteita, pelkoa riittämättömyydestä,
johon alkoholi on aina tuntunut vastaavan juuri oikeilla vastauksilla, maanisuutta
ja elämisen epävarmuutta. Kaikkea sellaista, mikä tuntuu tekevän taiteilijasta
ja taiteesta voimallista, aitoa.
Hyvän äidin myytin rikkominen on se, mihin Miten muistat minut nojautuu. Marjatalle
äitiys ei ole rooli, jota hän tarvitsee, sillä hän tarvitsee parrasvaloja,
miehen käsiä ja viinilasien kilahduksia. Ehkä meistä jokainen haluaisi seistä
äitinsä haudalla muistaen hänet oman elämämme pyhimyksenä. Jesselle äiti jää
ikuiseksi haavaksi ja Marjatan traaginen kuolema myös uudenlaiseksi taakaksi
tulevaisuuteen. Tässä Ritvasen yhtälössä on jotakin lohdutonta: äitiyden voi
aina valita, lapsuutta ei. Se näyttäytyy ainoastaan siinä valossa, millaiseksi
vanhempamme sen ympärillemme asettelevat.
Sitten vauhtini alkoi kiihtyä, en oikeastaan voinut sille
mitään, juoksin niin kovaa kuin pystyin. Käskynhaltijantien sillan jälkeen
poistuin lenkkipolultani, kahlasin metsikössä henkeä haukkoen kunnes tulin
paksurunkoisen, korkean koivun luo. Hyökkäsin puun kimppuun: potkin ja läimin
runkoa kämmenilläni karjuen kuin mielipuoli. (s. 345)
Mutta. Miten muistat
minut on esikoiseksi mahtipontinen kokonaisuus, mutta. Jokin häiritsi ja
hiersi minua lukemisen jälkeen pitkään ja epäröin sen vuoksi myös tämän arvion
kirjoittamista. Mielessä liehui jokin langanpää, josta en vain saanut kiinni.
Kunnes hyvä ystäväni ja lukupeilini sanoitti sen ääneen: en tuntenut surua,
myötämielisyyttä, lempeyttä tai mitään liikutusta Ritvasen henkilöhahmojen murheiden
vuoksi. Ei tullut SITÄ tunnetta, että olin tavannut ystäviä ja halusin
lohduttaa ja rakastaa heitä. Ei mitään sellaista sydämenliikettä, mitä vaikkapa
Olli Jalonen on saanut aikaan. Jesse
ja Marjatta ovat tarinassaan todellisia, fiktiivistä lihaa ja verta, mutta minua
ei sittenkään koskettanut heidän surunsa. Niinpä Ritvasen teknisesti onnistunut
romaani jäi minulle kuin naapuriksi, joka asuu seinän takana ja jonka luona olen
istunut iltaa, mutta jonka muutto ei loppujen lopuksi jätä isompaa kaipuuta
sisälle.
***
JK. Yhden pienen nuhteen ja korjauksen romaaniin vielä teen.
Valveutunut lukijaystäväni huomautti nimittäin, ettei Tampereella ole TYKSiä
vaan TAYS (ks. romaanin sivu 19). Tämän lukee helposti ohi, mutta
paikkakuntalaiset varmaankin ymmärtävät ärsyyntyä kahden ison aluesairaalan
sekoittamisesta, semminkin kun kyseessä on fakta, jonka olisi voinut nopeasti
tarkistaa. No niin, nyt siitä on maailmaa ystävällisesti huomautettu.
Halutaan ostaa hyvä riippukeinu edulliseen hintaan!
VastaaPoistaOnko sulla jo ne koivut, jotka siihen tarvitaan myös? :-D
PoistaKoivut? Mäntyihin meinasin.
PoistaNo mutta hyvä; mänty on aina hyvä vaihtoehto!
PoistaBlogissani on sulle mielenkiintoinen haaste.
PoistaVoi, postasin tästä äskettäin enkä huomannut tätä, lisäänpä linkin. Tykkäsin, myös tuosta vähän etäisestä katselukulmasta - miesmäistä? Raportoi enemmän kuin tunnelmoi, joten henkilöt jäävät etäisiksi, kuten sanot. Samaa oli minusta Jussi Valtosen Finlandia-voittajassa. Hieno teksti ja kiva lukea vaihteeksi miesnäkökulmaa!
VastaaPoistaVoi, postasin tästä äskettäin enkä huomannut tätä, lisäänpä linkin. Tykkäsin, myös tuosta vähän etäisestä katselukulmasta - miesmäistä? Raportoi enemmän kuin tunnelmoi, joten henkilöt jäävät etäisiksi, kuten sanot. Samaa oli minusta Jussi Valtosen Finlandia-voittajassa. Hieno teksti ja kiva lukea vaihteeksi miesnäkökulmaa!
VastaaPoista