Armainta aikaa etsimässä
Pertti Lassila: Armain aika
Teos, 2015
148 sivua
Lainattu kirjastosta
Teos, 2015
148 sivua
Lainattu kirjastosta
Poutapilviä. Pulleita, punaisia mansikankylkiä, kermavaahdon
valkoisia vaahtopäitä rantakivien lomassa, paljaat varpaat ja lokki, jolla on
keltainen, ahnas nokka. Loppumaton kesä ja tuulessa uinuvat heinänkorret.
Pertti Lassilan
pieni romaani on suuri ylistys kesälle. Armain aika on mennyttä, se on mielikuviksi
ja haikeiksi onnellisuusmuistoiksi säilytetty makea aarre kuin hillopurkki. Ja
siitä ajasta Lassila on kirjoittanut haikean, pysähtyneen romaanin, joka on romaani
olemisesta juuri hetkessä ja sen aistimisesta kaikin tavoin. Siinä hetkessä,
kun valo taittuu puiden oksien takaa ja yksinkertaiset asiat ovat arjen hohtavia
helmiä.
Armain aika kertoo
vähin elein nuoren Kimmon kesästä perheen huvilalla sodanjälkeisessä Suomessa.
Isä on kaatunut sodassa, mutta onneksi miehen mallia elämään tuo isoisä,
arvostettu vaimonsa syövälle menettänyt entinen johtaja. Kimmon kesä on
huoletonta poikainelämää. Päivät täyttyvät auringosta ja aikuisten
kahvikeskustelujen kuuntelemisesta. Huvilan verstas ja vaja on yhtä
mielenkiintoinen paikka kuin meren aallot, kuumat kalliot ja huvilalle johtava
hiekkatie – kaikki on Kimmolle seikkailua. Tarkoin ja yhtaikaa hennolla
otteella Lassila kuvaa pojan viatonta maailmaa, merellistä luontoa ja aikaa,
jolloin maakellarit tuoksuivat ja maito kuohui lämpöisenä tonkassa.
Mutta taustalla vaanivat aikuisten pelot ja surut,
menetykset joiden hintaa on vaikea hyväksyä. Kimmon äidillä Eilalla on omat
surunsa, kaksi kuollutta aviomiestä, ja Kaarlo-isoisällä omansa. Tämä suree
vaimonsa kuolemaa mutta sitäkin enemmän koko avioliittoa, joka ei ollutkaan
vastaus nuoren miehen kaikkiin unelmiin. Sota on maalannut pimeät varjonsa
aikuisten päiviin, mutta Kimmo-pojalla on näistä varjoista vain huoleton
aavistus jos sitäkään.
Lassilan kerronta valuttaa haikeutta, selittämätöntä surua
ja kaipuuta sydämen laidat täyteen. Hän kirjoittaa eksistentiaalilauseita,
välillä luettelomaisesti selostaen niin pihapiirin kasvien paikat kuin huvilan
interiöörin, mutta toisin kuin kuvitella voisi: hän tekee sen pitkästyttävän
sijaan suorastaan valloittavasti. Sanojen mitalla Lassila kuljettaa lukijan
tuohon kesähuvilaan sisälle niin, että sitä miltei tuntee avoimesta ikkunasta
soljuvan kesätuulen värinän ihollaan tai näkee pitsiverhot hiljaisessa
liikkeessä. Kaikki on hauraan kaunista.
Eila oli keväällä käynyt huvilalla. Pelto orasti hennosti, ja
kiurun liverrys sirosi ilmaan ja kiiri sinen korkeudesta. Varjopaikoissa oli
vielä lunta, mutta siellä, minne aurinko oli oksien lomasta osunut, kuivuva maa
lemusi, ja sinivuokko häikäisi silmiä kuin ruskeaan olisi pudonnut sirpale
taivaankannesta. Se oli ollut huhtikuun loppua. Lapsena hän oli silloin aina
tiennyt, että tulee kesä. Se oli valoisa tila, jossa ei ollut aikaa eikä äärtä.
(s. 6)
Romaanissa ei ole yhtä kokonaista tarinaa, vaan se halkaisee
kolmen päähenkilön elämänkuoria ja vilkaisee niiden alle. Lassila ei koukuta
lukijaansa vihjailemalla tulevasta, vaan hän levittää meille tarkasteltavaksi valokuvia
näistä elämistä. Osa muistoista jaetaan pitkänä monologina, kun huvilan
kuistille katetaan kahvipöytä ja vieraaksi tullut Kerttu-täti palaa menneisiin
vuosiin ja muistoihin.
Ja sitten yllättäen kuvien sävyt tummuvat ja mukaan tulee mustaa.
Muistot ovat mustia, mutta myös rannalla, kaiken valon ja auringon alla, vaanii
pelottaviakin sävyjä.
Siinä missä Lassila kuvaa keveästi pienen pojan arjen
havaintoja kuin puhaltelisi saippuakuplia ilmaan, tulee isoisän kohdalla esiin vimmatumpaa
voimaa. Isoisä on auktoriteetti, jonka sisin on kuitenkin murentunut seksuaalisen
turhautumisen vuoksi. Menestys työrintamalla ja vauraus eivät myöskään ole olleet
avain eläkepäivien täydelliseen onneen; miehen sydän on monesta vajaa. Jokin
hitsaa kuitenkin nämä kolme ihmistä yhteen, pojan, äidin ja isoisän, ja he
muodostavat huvilalle idyllin, jollaisia hyvät sukutarinat ovat täynnä. Siteitä
ei katkota; niistä on tullut rakkaita, ja kuistille mahtuu kolme polvea kukin
omine pelkoineen ja toiveineen.
Armain aika on kaunis
kirja ajasta. Se mikä meille on annettu, toisille puolet lyhyempi kuin toisille,
rajallinen aika. Vain tämä hetki nyt tässä merkitsee. Glücklich ist wer vergisst, hyräilee äiti ja yrittää unohtaa sodan,
joka vei häneltä rakkaudet. Ja kun aikaa on vasta vähän takana kuten Kimmolla, pysyy
katse hetkessä, joille syntyy suuria merkityksiä. Tulevaan on vielä paljon matkaa,
eikä sitä onneksi osaa murehtia.
Sinun elämäsi on niin pitkä, ettet sinä osaa sitä edes käsittää.
Se on kesiä kesien jälkeen ketjuna, jolla ei ole loppua. Kun yksi päättyy
syksyyn, etäällä mustien kynnöspeltojen, korkeiden kinosten, keväthankien ja koivun
hiirenkorvien takana kajastaa jo kesän sininen valo, uudestaan ja uudestaan, se
ei himmene, ei se sammu, isoisä sanoi. (s. 135)
Lassilan kieli on puhdasta ja pääskynkeveää. Armain aika on ilo mielelle: sen
surumielisyyskin lämmittää. Sillä lopulta kuitenkin lento nousee kohti taivasta
ja kesä jatkuu. Rakastumisen arvoinen, suuri pieni romaani, jolle antaisin
epäröimättä viisi tähteä ja yhden täydellisen mansikan.
Tani, sun kirjoitus on niin kielellisesti kaunis ja muutenkin hieno, että epäilen, että sen hurma on suurempaa kuin tämä teos voisi mulle tuottaa.
VastaaPoistaPS. Muista ostaa Leena Parkkisen Säädyllinen ainesosa
Höps mutta kiitos! :-)
PoistaMinä varasin Parkkisen, just nyt ei pysty ostamaan mitään kirjahyllyyn... :-(
Aluksi mä en innostunut tästä, mutta samastuin Kimmo-pojan puuhiin ja jatkoin lukemista. Mullakin oli pienenä kaarnaveneitä ja siipirikko lintu elättinä - tosin se oli varis eikä lokki.
VastaaPoistaVain Kimmo elää hetkessä, aikuiset elävät muistoissaan. Ovat kadottaneet kyvyn.
Mutta kauniisti kirjailija kuvaa muistoja; esim. Eilan ja Einon suhdetta ja kesäistä veneretkeä. Lassilan teksti värisee elämää kuin haavan lehti lämpimässä kesätuulessa. :)
Hienosti sanottu tuo haavan lehti. Mä sykähdyin heti alkusivuilta, jotenkin tuli kirjasta hyvä mieli. Ehkä just Kimmon takia.
Poista