Rakkauden hinta
Minna Rytisalo: Lempi
Gummerus, 2016
230 sivua
Lainattu kirjastosta
Gummerus, 2016
230 sivua
Lainattu kirjastosta
Kun esikoisteos tarttuu historialliseen ja kipeään
aiheeseen, jonka raamit ovat jonkun todellisen ihmisen elämässä olleet varmasti
totta, liikutaan sameilla vesillä. Siellä karikot vaanivat ja uimataito joutuu
todella koetukselle. Fiktio, joka vain jäljittelee elämää ja perustuu monelta
osin huijaamiseen, voi toisinaan kuitenkin tuntua todemmalta kuin jopa oma
elämä. On aina rohkeutta kirjoittaa historiaa romaaniksi, koska jo pelkästään
kirjoittaminen on rohkeutta. Minna
Rytisalo, tuo äidinkielen opettaja Kuusamosta, ei ilmeisesti mene sieltä,
missä aita on matalin, vaan kädet puuskassa – kuten kirjansa kansiliperissä – kauhoo
päättäväisesti eteenpäin erinomaisella esikoisellaan.
Eteerisen kaunis lähihistoriaamme kertaava Lempi on juuri sitä kaikkea miltä tuo
vaaleanvihreä kirja esineenäkin näyttää: Lempi
on vahva, herkkä, hieno ja taiten hiottu romaani, jonka ei taatusti pitäisi
jättää lukijaansa kylmäksi.
Rytisalon itsensä mukaan hän oli 20 vuotta suunnitellut kirjoittavansa
vielä joskus kirjan. Mutta sitten väliin tulivat elämä, perhe ja kaikki se arki,
eikä keskittyminen suurempaan projektiin mahtunut kalenteriin. Kunnes sitten. Jollakin
tasolla Lempiä tuntuu kirjoitetun 20
vuotta, niin tyylipuhdas kokonaisuus romaani on – ja kielellisesti suorastaan nautinto
lukea.
Historiallisen ajankuvan lisäksi Rytisalo tavoittaa kielen tasolla
40-luvun sota-ajan ja sen jälkeisen pohjoisen Suomen, joka pikku hiljaa
rakentaa uutta identiteettiään sortuneiden ja poltettujen raunioiden päälle. On
kuin kielikin olisi uponnut noihin vuosiin. Siitä on karsittu kaikki modernin
ajan hektisyys ja digitaalisuuden synnyttämä näppäryys. Rytisalo tavoittaa ajan
rauhaisan rytmin; lauseiden monipolvisuus heijastaa aikakautta, jolloin ei
ollut kiire lyhentää sanottavaansa ja taloudellistaa kaikkea. Puhetta
rakennettiin käsin kuten uusia kortteleita maata kalvaneeseen asuntopulaan. Kuunnelkaa
nyt, miten Lempin lauseet helkkyvät:
Luonto on kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut, poikaset
kasvaneet valmiiksi maailmaan, marjat kypsyneet, taivas sama kuin aina. Kaikki
tämä on ivaa ja pahantahtoista naurua minulle. Miten voi olla niin, että
samalla tavalla sammal kasvaa, elävä niin kuin aina, miksi siihen ei mikään
vaikuta, vaikka miten ihmiset tappavat toisiaan, kärsivät, kuolevat, katoavat,
ja sammal pysyy samanlaisena, vihreänkosteana, pehmeänä ryijynä. (s. 32)
Romaani kertoo kolmesta sodan jalkoihin jäävästä nuoresta,
Viljamista, Lempistä ja tämän siskosta, sekä Elli-piiasta, joka jää hoitamaan
tuoreen, rakastuneen avioparin, Viljamin ja Lempin, taloutta ja lapsia miehen joutuessa
rintamalle. Lempi on tarinan lähtökohta ja katseiden kohde, kun taas Elli on kaikkien
tapahtumien vastavoima, ne itse asiassa liikkeelle laskeva hyökyaalto, joka
muuttaa muiden kolmen elämän. Romaani katsoo koko ajan Lempiin, joka itse ei
kuitenkaan ääneen pääse. Lempi on joku, jota katselemme, kuuntelemme ja muutoin
aistimme. Yhtä totuutta ei ole, sillä Lempi on lopulta kaikille eri, jokainen
Lempiä tarkkaileva kun seisoo omalla yksinäisellä tontillaan: on hullaantunut aviomies,
ikävässään tokkuroiva sisko ja kateuden perisyntiin langennut piikatyttö.
Lempi-romaani on
tarina rakkaudesta, sen hinnasta ja haavoista, joita se lupaa kysymättä
viiltelee. Kirjan nimi on monimerkityksinen: yhtäältä Lempi on nuori, kaunis ja
koulutettu kauppiaan tytär, johon kirjan henkilöillä on jokin suhde; toisaalta
lempi on se mikä sota-ajan Suomessa lohduttomien ihmisten rinnassa roihusi, oli
kohteena sitten rakastettu omasta kylästä tai kauempaa Saksan maalta. Rakkautta
romaanissa on paljon ja erilaista. Yhtä kaikki lempi on kallista, Rytisalo
opettaa. Jos se ei maksa itsekunnioitusta ja vie rikollisena maanpetturina yli
kotimaan rajojen, se leiskuu mäntymättäillä sotamiehen uskollisessa rinnassa,
polttaa riveinä rakkauskirjeissä ja maksaa lopulta järjen. Toisia lempi sitten laskuttaa
kateuden kalmassa kaavussa tuhoten ympäriltä kaiken valon. Piika Elli haluaa
Viljamin, eikä sillä halulla ole hintaa:
Odotan Viljamia. Hän tietää, että olen täällä. Olen huono
kirjoittamaan, eikä siihen paperiin tullut kuin kaksi riviä, mutta tiedän että
hän on tulossa. On hänet jo varmasti jo päästetty sairaalasta, ei hänessä
mitään rikki ole, niin minä ymmärsin. Odotan, käännän pään siihen suuntaan
mistä hän tulee, siristän silmiä, yritän nähdä ja olen valmis. (s. 77)
Siksi kirja kysyykin: Kuka
on Lempi? Mitä on lempi? Mikä on totuus? Me emme edes tiedä, millainen
ihminen tuo kauniiksi ja hyväksi kuvattu nuori nainen todellisuudessa oli; me
tiedämme vain ne jäljet, joita tämä jälkeensä jättää. Rytisalo kuljettaa hienovireistä
kertomustaan jännitystarinan tavoin, pysyttelee ihmisen mielenliikkeissä ja
ajatuksissa niin voimallisesti, ettei lopulta romaania pysty laskemaan käsistä.
Lemmen verkko on musta kuin tuhkassa värjöttelevä entinen kotitila. Ja kun se levittäytyy,
sen alle tukehtuu.
Hitaasti käynnistyvä ja arvoituksia raotteleva upea romaani,
joka ei ainoastaan kerro herkällä tavalla maamme vaikeasta historiasta, vaan
joka myös kurkistaa niin ihmisen pimeään, sokeaan mieleen kuin rakkauden perimmäiseen,
pyyteettömään olemukseen.
Voi miten koskettava ja hieno bloggaus ihanasta Lempistä! Kiitos.
VastaaPoistaVoi kiitos Riitta! Jouduin jonkin verran tuumailemaan mitä ja miten kirjoittaa, sillä Lempi on ehkä vuoden upein tulokas. Vaikken haluaisikaan arvottaa esikoisia - kaikki ovat aina omalla tavallaan upeita - on tässä kyllä sen verran voimakas tarina, että siitä puhuminenkin on vaikeaa. Pitää ikään kuin omalla arviollaan pystyä tekemään kunniaa hienolle tekstille. <3
PoistaKomppaan, hieno kuvaus kirjasta, Tani! Hirmu vaikeaa kirjoittaa loistavasta kirjasta, olen myös huomannut. Sinä onnistuit. Minna Rytisalo on kyllä varsinainen velho kirjoittajaksi.
VastaaPoistaKomppaan, hieno kuvaus kirjasta, Tani! Hirmu vaikeaa kirjoittaa loistavasta kirjasta, olen myös huomannut. Sinä onnistuit. Minna Rytisalo on kyllä varsinainen velho kirjoittajaksi.
VastaaPoistaKiitos Arja! :-) Olen erään tuttavani kanssa pohtinut Lempiä, sillä totesimme itse asiassa molemmat kirjan alun etäännyttäväksi, enkä minäkään syttynyt heti. Mutta sitten tarina jännittyi ja sai äänensä. Kokonaisuus oli kuitenkin niin hieno, että jätin alun nukahtaneisuuden arviossani sanomatta. Nyt mietin koko ajan, olisiko sekin lukutuntemus pitänyt mainita osana koko totuutta. No, nämä on nyt näitä ikuisuuspohdintoja, joilla ei lopputuloksen kanssa niin paljon väliä. :-)
Poista