Taidetta, tunteita & tungosta
Suvilahti 12.–14.8.2016
Tästä en
kirjoita, koska kaikesta ei tarvitse. Näin ensin ajattelin. Aihe kun ei liity
kirjallisuuteen tai kirjoittamiseen. Heti alussa annoin itselleni kuitenkin vapauden
kirjoittaa mistä tahansa muustakin kulttuuriteemasta, sillä tekstiä on melkein
kaikissa taidelajeissa. Muoto vain voi olla muutakin kuin kirjainten.
Flow on täynnä tekstiä, muotoja ja tarinoita. Niin
että puhutaan nyt vähän Suvilahden asfaltista ja viime viikonlopun ihmismassoista.
Tänä vuonna Flow
tuntui saavan poikkeuksellisen paljon kritiikkiä osakseen, semminkin kun
aikaisemmin musafriikkien kokoontumisajot ovat keränneet vain kehuja (paitsi ei
ehkä lähiseudun asukkailta). Miinus näkyy pitkälle, sitten kun tuo viiva viimein
katuun piirretään. Flow’lle on nimittäin tapahtunut jotakin.
Olen monivuotinen
Flow-kävijä; noihin rapistuneisiin nurkkiin on liimautunut paljon pitkäaikaisen
parisuhteenikin varjoja: olen ollut Flow’ssa aina ja vain yhden miehen kanssa,
enkä ilman häntä olisi tapahtumaan tuskin edes niin kiintynyt.
Kun on
80-luvulta asti tykkäillyt enemmän indiemusiikista kuin valtavirrasta, on
Flow’n kaltainen tapahtuma tuntunut alusta lähtien vähän samalta kuin Super ja
Sky Channelin tuleminen Hämeen mediamarkkinoille 30 vuotta sitten: kuplivalta. Flow’sta
olen lähes aina löytänyt jokusen bändin tai esiintyjän, joiden vuoksi pitäisi
lähteä ulkomaille, jos ne joskus nähdä haluaisi. Ja olen myös päässyt
nauttimaan esiintyjistä, joiden musiikkia tunnen ja joista pidän mutta joiden
keikalle ei erikseen lompakosta seteleitä riitä kuten vaikkapa Nick Cave tai sunnuntainen nuoruuteni
ihme New Order.
Flow’n yksi eduista
on Suvilahden historiallisen urbaani ympäristö, josta tykkään ihan vain senkin
takia, että isoisäni on paljon ennen minun aikaani ollut tuolla Sörnäisten niemellä
töissä, silloisen sähkövoimalaitoksen johdossa. Se että omassa suvussani on
niin pitkälle tarinaa, joka on edesmenneiden ihmisten myötä myös täydellisen kadonnut,
kalvaa tarinoita janoavaa mieltäni toisinaan. Mitä 100 vuotta tekeekään
yhdelle kaupungille, miten se muuttaa infrastruktuuria. Entä mitä 100 vuotta
tekeekään kaupungin ihmisille? Siinä missä voimalan peruskuoppia kaivettiin
käsin ja hevosvoimin vuonna 1908, naputtaa nyt conversea asfalttiin älyluuri
kädessä kaltaiseni X-, Y- tai Z-sukupolven kaupunkilainen. Hien nostaa pintaan
aivan jokin muu kuin ruumiillinen työ.
Siksi Flow
ei koskaan onnistuisi muualla kuin Suvilahdessa. Ilman sähköä ei kaupungissa olisi
tämän kaltaista musiikki- ja kulttuuritapahtumaa, jossa yhtä suuri merkitys on
loppuun asti mietityllä logofontilla kuin ruokateltan vegetarjonnalla. Flow’ssa
kohtaavat musiikki, taide, estetiikka, kulinarismi ja varsin näppärästi
pukeutuvat ihmiset – eikä minulla ole mitään niistä yhtäkään vastaan. En ole
lainkaan trendsetter, en välitä olla koko ajan uuden aallon harjalla, mutta
tykkään järkevästä alkoholin kulutuksesta, paperilyhdyistä, elokuun mustista
illoista, erinomaisesta ruoasta ja tietenkin musiikista. Kun saan näitä kaikkia
sopivassa paketissa, olen iloinen.
Harmin aiheita
Tänä vuonna
marmatusta Flow’ssa aiheuttivat kuitenkin paikoittainen ruuhka ja tungun tunne.
Alueen kävijämäärää oli kasvatettu viime vuodesta 2000:lla, ja illan suurnimien
aikaan 25 000 ihmisen väentungoksen kyllä tunsi. Flow on vuosien saatossa
kasvanut joka vuosi kuin salakavalasti, ja vaikken ole lainkaan ihmistungosten
ystävä, on Helsingissä kaksi tapahtumaa, joille annan muut ihmiset anteeksi ja
nautin siitä, että tunnen oloni kotoisaksi: kirjamessut ja Flow.
Tungos
Suvilahdessa on aina kohdallani ollut hetkittäistä – varmaankin sattumaa, enkä
ole siitä tai ylipitkistä vessajonoista kärsinyt. Tänä vuonna en perjantaista
Iggyn ja Paperi Teen aiheuttamaa logistista sumaa itse kokenut, mutta
kiitettävästi populaa jättitelttaan keränneet Morrisey, New Order tai M83 eivät
minulle isompaa ahdistusta aiheuttaneet. Onko kyse siis puhtaasta sattumasta ja
omista, ohjelmatarjonnasta valikoituneista bändikomboista – en tiedä. Jaksan
jonottaa Sandron falafelejä ja Brooklyn Cafen cup cakeja sen hetken kuin
tarvis, enkä vessan puolellakaan ravaa jatkuvasti. Sitä paitsi: WC-alueet ovat
sokkeloisia eikä kannata jäädä ensimmäiseen jonoon seisomaan vaan puikkelehtia
peremmälle. Sielläkin on koppeja, lyhyempiä jonoja ja usein myös vieläpä
vessapaperia.
Keskustelua
on herättänyt myös tapahtumavastaavan Tuomas
Kallion ylimieliseksikin tulkittu kommentti ruuhkiin ja tungokseen: hän nimitti
niitä vain subjektiiviseksi kokemukseksi ja kehotti porukkaa kulkemaan
ensikerralla vastavirtaan (mm. Iltalehti). Hieman kömpelö vastine mieheltä, joka on nimenomaan
luonut valtavirrasta poikkeavan festaritapahtuman, jossa tarkoitus on löytää
uutta ja erilaista kaupallisten radioiden soittolistamassaa vastaan.
Musiikkitapahtumat ja keikat ovat nimenomaan aina subjektiivinen kokemus, josta
kuitenkin tulee kollektiivinen, kun sen jakaa 25 000 yksilöä. Kaupunkifestarit
eivät voi tuoda suuria maailmannimiä lavoilleen, mikäli eivät pysty
vastaanottamaan kriittistäkin palautetta, jota ilman muuta syntyy, kun valtava
määrä subjekteja kohtaa. Tapahtuman taiteellinen johtaja ei voi kiertoteitse
kehottaa asiakkaitaan valitsemaan ensi vuonna toisin. Sehän on kuin kauppias
laittaisi näyteikkunaan parin punaisia kenkiä ja oheen hintalapun, mutta sisään
astuville asiakkaille sanoisikin, että myynnissä on vain parin toinen kenkä. Tälle
jälkipuinnille nyrpistin siis vähän nenääni ja jään odottamaan fiksumpaa
keskustelua tapahtumavastaavien puolelta.
Nörteille ja muksuille
Olen vähän
nipo nörtti, joka tulee esiintymistelttaan kuuntelemaan nimenomaan bändiä, en
kikattamaan tyttökaverin kanssa ja suipistelemaan skumppaa (minä juon kaljaa!).
Flow’ssa ei luojan kiitos jälkimmäiset tunnelman pilaajat ole ennen olleet
riesaksi; tänä vuonna näitä nörttien häiriköitä kohdalleni osui noin yksi pari.
Kyllä, olen se naurettava 4-kymppinen, joka haluaa vähän tanssia New Orderin tahtiin
ja riehaantua Love will tear us apartista
mutta joka haluaa samalla olla hiljaa (paitsi jos laulaa itse mukana) ja
keskittyä musiikkiin. Tänä vuonna keskittymistä vaadittiinkin, koska äänentoisto
oli teltassa osin kunnon puuroa; Morriseyn äänen olisin suonut kuuluvan
sointujen yli paremmin ja puhtaammin.
Hämähäkkityttö? |
Viimeisen
hymyn Flow saa minulta ihanasta lasten sunnuntaista, johon osallistuimme ekaluokkalaisen
kanssa toisen kerran. Edellisestä visiitistä olikin kulunut jo viisi vuotta.
Tällä kertaa tyttöä ei tanssittanut sympaattinen Tommy Lindgren; nyt kiinnosti askartelu, Paperi T (tai oikeasti
Ruger Hauer) ja kaikkein eniten skeittiseinä, jota pitkin oli kiva juosta ja
liukua. Lasten sunnuntaissa takapiha varataan muksumaisille tempauksille, ja
musiikki on yleisönsä mukaista. Tänä vuonna käsivarteen otettiin kiva
monsteritatska ja askarreltiin kimallekala ja muovista merihirviö – sen enempää
kummallisuuksia ei lapsi tarvitse tunteakseen olonsa Flow’n auringossa
tervetulleeksi.
Olen toki
niiden joukossa, jotka toivovat, ettei Flow kasvaisi enää yhdelläkään
sisäänpääsijällä. Mielestäni se voisi vallan hyvin vähän kutistua. Toivon
edelleen lavoille vaihtoehtobändejä ja nuoruusmuistoja nostattavia, menneen
maailman tähtiä kuten viime vuonna Pet
Shop Boys, sillä haluan maksaa nostalgiasta yhtä paljon kuin paikan
kiviseinäfiiliksestä. Muilla festareilla minua tuskin enää koskaan näkee, mutta
Flow’n mukana yritän vielä niin kauan seilata, kun tapahtuma pysyy missä on ja muistaa
säilyttää myös autenttisen fiiliksensä.
Vaikka
kaikki on kaupan ja tämänkin tapahtuman taustalla haisee aina jonkinsuuruinen
seteli, olen tyytyväinen subjekti. Olen jo oppinut, että markkinatalous on
taiteessakin jylläävä voima, koska taidetta tekevät loppujen lopuksi ihmiset, jotka
harvemmin pystyvät vastustamaan rahaa. Minäkin tykkään siitä enkä voi muuta
teeskennellä.
Kommentit
Lähetä kommentti