Uuden ajan Canth Kansallisteatterissa
Seppo Parkkinen: Minna Canth
Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 23.11.2016
Ohjaus: Kaisa Korhonen
Orblinin tulkitsema taistelija Canth |
53-vuotiaaksi elänyt 1800-luvun kirjallisuuden ja näyttämötaiteen kulttuurivaikuttaja Minna Canth on kohonnut suomalaisten naiskirjoittajien tuntemattomaksi sotilaaksi: Canth on modernin ajan ikoninen nainen, oman aikakautensa kiistelty teos, jolla oli luonnollisesti myös vihamiehiä. Nyt 2000-luvulla hänen mahtinsa on helppo tunnustaa, sillä hän oli rohkea visionääri, väsymätön taistelija ja aina heikompien puolella.
Canthista on tullut kulttuurihelmi, josta
kirjoittaminen on sama kuin koskisi Väinö Linnan alkuperäiseen Tuntemattomaan
radikaalilla tavalla niin, että henkilöhahmojen ydin muuttuisi ratkaisevasti. Minna
Canth eli kuitenkin aikakautena, josta kirjoittaminen on tänä päivänä monessakin
mielessä kiehtovaa.
Pääsin Kansallisteatterin
ja Bonnierin kutsumana Bloggariklubin merkeissä katsomaan Canthin ensi-illan keskiviikkona 23.11.2016. Olin
enemmän kuin riemuissani kutsusta, sillä olen jo pitkään tahtonut tutustua kirjailijan
tuotantoon. Näytelmä oli paras mahdollinen nälän taltuttaja, enkä olisi suonut
kenenkään muun kuin kauneudessaan lyömättömän Kansallisteatterin tarttuvan suureen
kotimaiseen teemaan.
Kansallisteatteri on aina tuntunut minusta
tärkeältä kulttuuritalolta. Rakennus on yksi kauneimmista vanhan ajan
monumenteista, joita Helsingistä vielä löytyy. Sen kiviseinät julistavat
kaikkea sitä mystiikkaa, mikä teatteriin vähintään ripauksen verran kuuluu.
Kansallisteatteri on etenkin Mika
Myllyahon johdolla saanut särmää ja kiinnostusta kaltaiseni pikkuteattereiden
indie-produktioihin rakastuneen silmissä. Minna Canthia ei kerta kaikkiaan voi kuvitella
minnekään muualle kuin tähän kultaiseen teatteriin.
Esityspaikasta ensimmäinen pluspiste näytelmälle. Tai oikeastaan
jo toinen, jos ensimmäisen jaan tuosta merkittävään kansallisaiheeseen
tarttumisesta.
Ennen kuin näytelmän katsoo, kannattaa
hyväksyä Seppo Parkkisen päätös
kirjoittaa elämänkertaa hieman uudella tavalla ja Kaisa Korhosen villiin tapaan ohjata tämä muoto. Koska Canth on
paljon yhtä kuin kirjoittamansa näytelmät ja tekstit, lähestytään Kuopion sankaritarta
hänen näytelmiensä kautta eikä niinkään puhtaan lineaarisesti elämäntapahtumien
kautta. Ratkaisu on sinänsä viehättävä, koska episodimainen tapa tuo Minna
Canthin monipuolisuutta ja rohkeutta taiteilijana esiin. Mutta rikkonainen ja
palasista koostunut tapahtumasta ja huomiosta toiseen vauhdilla heittelehtivä käsikirjoitus
maksaa katsojalle rauhattomuuden ja hetkittäisen hukassa olemisen. Alussa on vaikea
päästä tarinan tempoilevaan kyytiin. Mutta kun sinne sitten on kavunnut, siellä
onneksi jotenkuten pysyy – ainakin väliaikaan asti.
Paljon roikkuu innostavan ja upean Cécile Orblinin käsivarsilla. Hän on
päähenkilönä lumoava kuin sähikäinen, mutta onko hän Minna Canth? Mielikuvaa
jykevästä ja henkisestikin rotevasta Canthista Orblin ainakin rikkoo. Hänellä
on palo ja vimma, säntäämisen lumo ja innostus, mutta minä kuvittelin aina
Canthin tallustaneen Kuopion katuja kuin vakava julmalhahmo, hitaasti ja patsasmaisen
arvokkaasti. Orblin on ilman muuta oma Canthinsa, ja suon tälle lahjakkaalle
näyttelijälle oikeuden valita oma Minnansa. Hehkuvalle Orblinille annan produktion
kolmannen pisteen.
Meillä bloggareilla oli ainutlaatuinen
mahdollisuus tutustua näytelmän valaistukseen ennen ensi-iltaa valosuunnittelija
Kalle Ropposen johdolla. Tapasimme
hänet nimittäin teatterin Lavaklubilla, ja täytyy ihan asian vierestä todeta,
että siinäpä vasta sympaattinen mies! Kun Ropponen avasi meille valaistuksen
mystiikkaa, sitä toki kiinnitti näytelmän valoon ja varjoihin huomiota täysin
eri volyymillä.
Valaistus onkin yksi Minna Canthin parhaimmista puolista. Siis neljäs plussa siitä.
Ropposen taito paistattaa valotunnekuohuja lavasteiden takaa ja loihtia jopa
Ranskan vallankumous näyttämölle pelkällä valon voimalla on ilmiömäinen. Vallankumouksen
viestin olin ainakin yhden kohtauksen asetelmassa näkeväni, kun romaanikirjailija
Émile Zolan myötä näytelmässä siirryttiin
Kuopiosta Pariisiin.
Vive la France! |
Valaistuksen lisäksi Pirjo Liiri-Majavan pukusuunnittelu on kaltaiselleni
lavastusfriikille juhlaa. Kristiina
Haltun esittämä ikoninen kaunotar Ida Aalberg astuu näyttämölle sellaisena
naiseuden riikinkukkona: ne mekot, ne valkoiset puserot! Pelkällä puvustuksella
silmiemme eteen avataan myös 1800-luvun lopun Pariisi, missä aistilliset
röyhelöt pöyhivät helmoja ja siniset liljat hehkuvat silmiin. Kaunista,
kaunista, kaunista! Tuota pukuloistoa katsellessa sisällä syttyy naisellisuuden
palo, halua pukeutua itsekin puhtaankeltaiseen silkkimekkoon kuten Minna tai
uomia nuolevaan valkomustaan draamaan kuten Ida.
Kaunis Halttu kauniina Aalbergina |
Itselleni puvustus lavatekniikan kanssa on
aina ollut yhtä merkittävä osa teatteriaistimusta. Haluan imeä ajankuvaa,
tunteita ja tunnelmaa, sosiaaliluokkaa, tyyliä ja muodin hohtoa hahmojen
vaatetuksesta; haluan että minut viedään vaatteilla johonkin toiseen maailmaan,
minne en muuten koskaan yltäisi. Erinomainen keksintö Canthissa on näyttämön
sivuverhoihin esille jätetyt vaaterekit niin, että yleisö näkee kuinka vaatteita
valitaan. Pukeutuminen vaikkapa surumustaan tapahtuu yleisön edessä. Näin
puvustus nostetaan yhdeksi dramaturgian elintärkeistä elementeistä, jonka tarkoitus
on näkyä ja alleviivata tekstiä, eikä sitä piiloteta huomaamattomana jonnekin
näyttämön takaiseen sivuhuoneeseen.
Puvustuksesta kilahtaa viides plussa Minna
Canthille. Muutoin lavastus ei juurikaan uudistanut teatteria vaan tuki näytelmää
melko perinteiseen tapaan. Lähes koko kolmen tunnin ajan monirivinen
tuoliröykkiö toimi lavastuksen kulminaatiopisteenä. Vanhoista tuoleista
kiinnostuneelle katsojalle (minä!) herkkua sekin, ei kuitenkaan teatterillisesti
kovin erikoista.
Valitettavasti Canth ei ollut läpi näytöksen
yhtä vahvaa kuin sen keskikohta oli. Lopussa näyttämölle vedetään aikalaisen
Tšehovin Lokki, vuonna 1895 kaksi vuotta ennen Canthin kuolemaa valmistunut aikoinaan
pahasti epäonnistunut näytelmä. Sen tarkoitus peilata Canthin lyhyen elämän loppuvuosia
tai taiteilijuutta jää aiheeseen perehtymättömälle hyvin hämäräksi. Kuten Helsingin Sanomien Lauri Meri arviossaan napakasti asian ilmaisee: Canthin loppu karkaa kokonaan tekijöidensä käsistä. Kirjailijan kannalta se muodostaa aikamoisen antikliimaksin.
Suuria yleisöjä haalivaksi kaavailtu Minna Canth on vaikea kokonaisuus klassisen
teatterin ystävälle. Elämäntarinan pilkkominen paloiksi, joita välillä
runnotaan kuin väkisin toisiinsa kiinni, ei tällä kertaa toiminut produktion
eduksi. Harmi. Kokonaisuudessa on paljon onnistumista, lähes täydellisyyttäkin.
Mutta mieli avoinna ja kunnianosoituksena suomalaiselle teatterille sekä sen
valovoimaiselle oikeustaistelija Canthille suosittelisin tämän esityksen
nauttimaan. Ja käynti Kansallisteatterissa on aina visiitin arvoinen.
Minna Canthista ovat kirjoittaneet mm. myös blogit Kulttuuri kukoistaa, Kirsin Book Club ja Hemulin kirjahylly.
Minna Canthista ovat kirjoittaneet mm. myös blogit Kulttuuri kukoistaa, Kirsin Book Club ja Hemulin kirjahylly.
Kuvat: Kansallisteatteri, Stefan Bremer
Kirjoitimme kai lähes yhtä aikaa :-) Kivasti kerrot kokemuksesta, ja herkullisista puvuista ja muista osista kokonaisuutta, josta minä viehätyin selvästi sinua enemmän. Pidin myös tuoleista ja syvän näyttämön hyödyntämisestä, jota esimerkiksi Juha Jokelan Sumussa ei harmikseni käytetty lainkaan. Patsasmainen Minna Canth saa tosiaan tässä kyytiä! Siitä paljon plussia; eihän hän olisi voinut ehtiä niin paljon, jos olisi istunut leveänä kivipaadellaan tai edes kiikkutuolissa, joka Minnan salongissa Kuopion korttelimuseossa on nähtävänä. Hän juoksi Puijon mäkeä ylös alas, ja Tuomiokirkon rappusiakin, kuten kuultiin. Nykyaikana hän pinkaisisi siellä makeanvärisissä urheilukamppeissa, kuulokkeet korvilla, viimeisimpiä kulttuuri-uutisia ja podcasteja kuunnellen, somea toisella kädellä näpyttäen :-)
VastaaPoista