Vaaleanpunainen ori
Riku Korhonen: Emme enää usko pahaan
WSOY, 2016
392 sivua
Pyydetty arvostelukappale
392 sivua
Pyydetty arvostelukappale
Kirjahyllystäni löytyy parikin Riku Korhosta, mutta kumpaakaan en ole vielä
lukenut. Siitä huolimatta minulla on tieto, että Korhonen on loistava
sanataitelija, syvällinen ja kiinnostava.
On hän. Luin vuosia sitten Helsingin Sanomista Korhosen kolumnin auringon polttamista miehistä, Turun puliukoista. Tuo pieni,
muistaakseni yhden palstan teksti pysäytti minut tunnelatauksellaan täysin. Se
oli kaunis ja vilpitön ylistyskirjoitus miehille, joita kukaan ei taatusti
muuten juhli. Kirjoitus sai kyyneleet silmiini ja minut lähettämään palautetta
HS:lle. Palaute kulkeutui lehden toimesta kirjailijalle asti, ja sain häneltä
henkilökohtaisen kiitoksen erään kirjailijalle kuulemma sumean vapun jälkeen. Hämmentävä
kokemus lukijalle mutta ilmeisesti myös kirjailijallekin.
Riku Korhonen tietää, miten sanoja
käsitellään. Hänellä on kyky muovata arkisesta ylevää. Tehdä vaikkapa idiootista
vaimonsieppauksesta korkealentoinen, miehinen rakkaustarina, joka alkaa
seesteisenä turkulaisarkena mutta hyppää matkalla taltuttamattoman, raivokkaan
oriin selkään ja laukkaa lopulta jyrkänteen reunalle pitelemättömästi pärskien
ja kavioillaan ihmisenhenkiä alleen murskaten.
Kun aloitat ratsastusretkesi vaaleanpunaiseen
kietoutuneen Emme enää usko pahaan
-romaanin kanssa, luulet ehkä pääseväsi kurkistamaan miehiseen rakkauteen. No et
kyllä tiedä millaiselle maastovaellukselle joudut. Kypärä päähän ja silmät auki;
kansi on vain silmänlumetta.
Keski-ikäinen Eero asuu idyllistä,
turkulaista merenrantaomakotitaloa vaimonsa Ainon ja kahden tyttärensä kanssa.
Heillä on rakkautta, terveyttä, rahaa ja valoisat näkymät vehreyteen, mutta liittoa
vaivaa arkipäiväisyys. Aino kaipaa Eeron läheisyyttä ja enemmän seksiä. Eero
katoaa yrittäjätyöhönsä, paintball-aseiden, mönkijän ja verstaansa pariin sitä,
ettei osaa olla enää oikealaisesti aviomies. Mutta sitten mies saa idean. Hän
pyytää parhaalta ystävältään Larilta apua vaimonryöstön toteuttamiseen, sillä
Eero uskoo, että arjen tahmeuteen auttaa parhaiten eksoottis-eroottinen välikohtaus.
Aino on nimittäin erään keskustelun yhteydessä antanut ymmärtää, että
kaapatuksi tuleminen olisi hänen fantasiansa.
Lopulta kaikki päättyy katastrofiin ja oriin
metsälaukka rajuun satulasta putoamiseen. Auts! huutaa lukija.
Fantasioiden ongelma lienee aina se, että
niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Siksi niiden siirtäminen
todellisuuteen on kuin yritystä siirtyä elämään arkea unimaailmaan. Arjen
sietäminen on toisen ihmisen heikkouksien, huonojen puolien ja ärsyttävyyden
sietämistä. Siitä ei ole oikotietä onneen. Kun Eero yrittää ratkaista
parisuhdeongelmia luomalla jännitteitä ja jännitystä arkeen, yrittämällä edes
viikonlopun verran tehdä vaimosta ja miehestä toistensa silmissä jälleen uudet,
jää käteen luu niin kuin sen kuuluisan vetäjän.
Eeron ja Ainon tarinan sivulla kulkee Eeron
pitkäaikaisen ystävän Larin tarina, juuri jätetyn, yksinäisen ja
henkilökohtaisen ongelman kanssa painivan vetäytyjän elämänkuva.
Korhosen teksti hipoo välillä korkeuksia,
jotka tuntuvat olevan kovin irrallaan itse vulgaaristakin tarinasta. Näiltä
osin tämä romaani on oodi Turulle ja sen rantojen kauneudelle, Ispoisille ja
kesälle. Se on myös paikoin poeettis-sanallinen ilotulitus:
Aino
ei ollut käynyt Katariinanlaaksossa ennen, ja vaikkei siellä ollut laaksoa,
kesä alkoi heidän ympärillään auringonhehkun yltyessä ja maan rauhoittuessa
hengittämään lämpimin hiljaisin vedoin. Tammet kohottivat vastapuhjenneita
lehtiä taivasta kohti, niiden alla valo sirottui ja taittui vihreään, ja he
kulkivat lehdon läpi ja kääntyivät valkovuokkojen reunustamalle polulle. Se
kaarsi kuusenoksien varjoissa jyrkkäseinäisen kallion taa, ja hämärä tuoksui
pihkalta, kostealta mullalta, sateilta ja hajoamiselta. Kaatuneita puunrunkoja
peitti sammal. Rinteen aurinkopaikoissa kielojen valkeus leijui tummanvihreää
vasten ja kevätesikot availivat nuokkuvia keltaisia kukkiaan. Oravat juoksivat
polun yli ja tuijottivat heitä napinmustin, kleptomaaninvalppain silmin. (s. 112)
Valitettavasti Emme enää uskon pahaan ei kuitenkaan avautunut minulle
kokonaisuutena. Luin sen mutta en päässyt kirjan taikaan sisälle. Tavoitan romaanin
hienouden helmasta, mutta sisältö ei kuitenkaan yllä koskettamaan juuri minua.
Ensimmäiseen kahteensataan sivuun mahtui muutama kyllästymisen hetki. Minulle
jäi arvoitukseksi, miksi kliimaksiin köpöteltiin lähes puolen kirjan
verran; vasta itse vaimonryöstö onhan toki kaiken ydin. Siitä tarina vasta lähtee ja tässä toiminnassaan siis rymistelee kaikilla hevosvoimillaan vauhkona – mikä kirjan kunniaksi luettakoon.
Tähän ytimeen oli minulle kuitenkin turhan pitkä matka. Näin romaani jäi valitettavasti kovin etäiseksi,
jottei jopa hyvin vieraaksi.
Tiedän silti, että Riku Korhonen osaa kirjoittaa
upeita lauseita.
Vaaleanpunainen ori :D :D :D onpas sulla otsikko :D :D :D
VastaaPoistaAika pinteessä tässä porukat oli. Totta on, että Korhonen kyllä kirjoittaa "upeita lauseita", mutta ei ne minunkaan sieluparkaan jääneet asumaan
Mikäs meidän sieluparkoja oikein vaivaa? :-)
PoistaJouluja! Löysin vasta nyt blogisi, mutta hyvältä näyttää! ;) Sitä lähdin sanomaan, että tervetuloa osallistumaan BFF-lukuhaasteeseen, jonka yhtenä ideana on lukea kirjoja, joissa ystävys on tärkeässä asemassa. Niin kuin se on meille lukijoillekin! :)
VastaaPoistahttps://arcakiraniia.blogspot.fi/2016/11/bff-lukuhaaste-201116-1422017.html
Kira Niia @ Arca Fabulorum - Tarina-arkku
Kiitos haasteesta, Kira! Olen tuskallisen huono haastettava, kun aikani blogissa on kovin rajallinen, mutta tutustun haasteeseesi. :-) Ja kiva että tulit kylään!
Poista