Eräänlaisia paljastuksia
Taina Latvala: Paljastuskirja
WSOY, 2009
322 sivua
Lainattu kirjastosta
WSOY, 2009
322 sivua
Lainattu kirjastosta
Aika on
pirullinen. Kun se syö nuoruutta, se syö itseään ja vanhenee nopeammin kuin jaksamme
ymmärtääkään. Mitä on 8 vuotta aikajanalla, jonka alkupäässä työkalut vuoltiin
vielä kivestä ja loppupäässä arjen mehevin viihdyke on lätyllä taululla liikkuva
kuva? Kahdeksan vuotta ei ole yhtään mitään tuolla
janalla.
Mutta
kirjallisuudessa 8 vuotta tekee tehtävänsä. Muistatteko vielä Vanhanen–Kuronen-perunakohun
tai BB-talon tekojulkimot tai salarakkaiden ilmestymisen ties kenen merkittävän
henkilön agendaan? Niinpä. Ne ajat, kun noista kuhistiin, ovat auttamattomasti
mennyttä kauraa. So last season.
Ja juuri
siksi Taina Latvalan vuonna 2009
ilmestynyt satiiri Paljastuskirja on
vähän söpö ja hömppä, siinä missä se on kuitenkin räikeä ajankuva, taiten tehtyjä
virkkeitä täynnä, eroottislatautunut naisen näkökulma anusjuttuihin, huumorin
koristelema, ahdistavakin katsaus minuuden rakentumiseen toisten suurpersoonien
kautta. Romaanissa kirjallisuuden paha poika Charles Bukowski ja elokuvataiteen
säröinen enkeli Marilyn Monroe lainaavat hehkuaan ja tekevät päänhenkilöstä, nuoresta
toimittajanaisesta, heijastuksen siitä, mitä hän haluaisi olla mutta ei
ole.
Päähenkilö,
toimittaja Latvala (kas!) on alta kolmenkymmenen ja töissä keltaisessa lehdessä
eikä todellakaan nauti juorujen perässä juoksemisesta. Häntä ei kiinnosta
politiikka tai maailma niin ikään, hän on kiinnostunut
ihmisistä, siitä mistä he puhuivat, mistä he vaikenivat, miten he nauroivat tai
miten he pyyhkivät kyyneleensä toistensa hihoihin. Hän rakastaa
kirjallisuutta, Bukowski on hänen paras ystävänsä ja Marilyniksi hän tahtoo
tulla. Hän ei ole kirjoittanut yhtäkään räjähdysmäisesti lehteä myyvää lööppiä
pitkään aikaan ja pelkää esimiehensä Jorman pian huomaavan tämän epätaidon olla
nälkäinen viihdetoimittaja.
Koska hän ei
löydä juoruja, hän kirjoittaa elämäänsä yhden suuren sellaisen ja rakastuu naimisissa
olevaan, yli nelikymppiseen ulkoministeri Lasse Laxiin. Suhteesta tulee kuuma
ja kiihkeä ja toimittaja Latvalasta yhtäkkiä hautausmaalla työskentelevä Marilyn-niminen
toinen, sillä komea Lasse Lax ei tietenkään saa tietää naisen oikeaa persoonaa
lehdistön leivissä. Asetelmasta syntyy paljastuskirja, joka yhtäältä on näiden salarakkaiden
lemmentarina, toisaalta kirja, joka paljastaa juorulehtien rakenteita ja
höttöä, jonka perään lukeva kansa kiirehtii. Ja sitten: Paljastuskirja vihjaa nimellään ilkikurisesti paljastavansa jotakin
henkilöstä, joka on ollut kerran toimittaja Latvala, lukenut yliopistossa germaanista
filologiaa ja myös kovin paljon Bukowskia sekä julkaissut proosaa.
Mutta fiktio
on fiktiota, vaikka se lainaisikin kaikenlaista todellisuuden rikkaasta aarrearkusta
– eläköön kirjailijan autofiktiivinen vapaus! Kyllä minä tiedän, ettei tässä
ole kyse kirjailijasta itsestään, mutta hieman kyllä kaivertaa. Että tällä
tavalla rehellistä lukijaa kiusataan. Tai kutitellaan,
kuten kirjailija Latvala itse sanoisi.
Paljastuskirja on räävitön, eikä se häpeile
kirjoittaa lauseitaan. Kuten hyvälle satiirille kuuluu, se on kovasti hauska ja
kovasti viiltävä – surun puolelta. Kirjan nuori nainen on yrittämisessään niin
pihalla siitä, mitä hyvä parisuhde ja minäkuva ovat, että hänestä ei voi olla
pitämättä. Kielellisesti viehätyin lauseista, jotka rikkovat kauneudellaan satiirin
kylmän jäistä miljöötä kuten tässä: Vain
kolmosen raitiovaunu oli hereillä, se kolisi kauniisti minun kylkiluissani.
Juuri tämä
kahden ääripään tahallinen yhteentörmäys, herkän lyyrisyyden ja rivon rällästelyn,
teki kirjasta omassa mikrokosmoksessaan onnistuneen. Minulle lukeminen on myös
kielellistä oivaltamista, innostun puhtaasta tekstistä, joka tarjoaa kieli- ja
mielikuvallisia yllätyksiä. Täsmäkieltä, joka ei jätä mitään arvailun varaan. Siinä
Latvala on mestari:
Pyyhin ikkunalaudalta pölyt, katselin
kadulla kulkevia merisotilaita ja heidän lakkejaan. Olisin halunnut liittyä
heidän seuraansa, kun he kulkivat nuoruutensa halki. (s. 143)
Aika kului nopeasti kuin meikki. (s. 103)
Jos annamme anteeksi
ajan kulumisen ja sen myötä perspektiivin muuttumisen, tulee Paljastuskirjasta viihdyttävä ja kaikessa
kieroilussaan jopa sympaattinen kokemus. Ei sitä tarvitse tosissaan ottaa, ja
hyvä niin. Joskus lukiessa on uskallettava antaa mennä poskettomasti – tästä toinen
hyvä esimerkki on Antto Terraksen
huikea Stockmann Yard. Latvalaa lukiessani minä nautin, hymähtelin ja nauroin villapuserooni. Minä viihdyin ihan oikeasti, ja se on paljon se!
Paljastuskirja on kuitenkin kasannut kerronnallisen muhkeutensa
sisälle ehkä hieman liikaa yksittäisiä elementtejä, mm. päähenkilön hyvä ystävän
Marian tarinan, kun tämä valmistautuu häihinsä. Marian osuus nousi irtonaiseksi
kokonaisuudesta, jollei sitä tulkitse täysin päähenkilön minäkuvan kautta: Toimittaja-kirjailija
ei itse halua sitoutua, hän ei kestä ajatusta valmiiksi taputellusta suhteesta,
jossa elää vaimo ja mies, vaihdetaan vaippoja ja pukeudutaan paituleihin. Hän
on yhtäältä marilynmainen erakko, toisaalta villi ja rohkea kirjailija, jota ei
sido tavallisuuden lainalaisuudet. Näiden kahden suuren nimen sisällyttäminen
osaksi romaania lataa paikoin liikaa painoa massalle; olisin ehkä tyytynyt
Bukowskiin, sillä päähenkilön keskustelut juopon kirjailijan kanssa ovat varsin
maukasta antia. Kuvittele itsellesi ystävä, huutaa Latvala – ja millainen!
Olin alun perin
ajatellut lähestyä tätä kirjakatsausta huumorin vinkkelistä. Naiskirjailijat ja
huumori istuvat valitettavasti kotimaisessa kirjallisuudessa kovin paitsiossa.
Mieleeni tulevat ensimmäiseksi Miina
Supinen, Kaisa Haatanen ja esikoiskirjailija
Laura Lehtola, ehkä Katja Kalliokin, mutta heitä vastassa
seisoo vankka miehinen, hohottava joukko aina Paasilinnasta ja Hotakaisesta
Roope Lipastiin. Siksi tervehdin Taina Latvalan absurdejakin piirteitä (vrt.
Ennen kuin kaikki muuttuu) saavaa
huumoria lakkiani heiluttaen. Ei naishuumorin tarvitse olla vain chick litin
kansissa. Vaikka me ehkä sukupuolesta riippuen naurammekin hieman eri asioille,
kirjoitettu nokkela huumori on vaikea laji ja ken sen hallitsee, niin hurraa
hurraa hurraa!!!
Keittiö on pitkään täynnä käryä. Marilyn ei ollut mikään
restonomi, enkä ole minäkään. Paikkaan kulinaristiset puutteeni tanssimalla
rakkaalleni savuisia kabareetansseja. Säestän
esitystäni laulamalla: ”I wanna be loved by you, just you, and nobody else but
you…”
Ymmärtääköhän hän, että minä olen intertekstuaalinen viittaus kokonaiseen elokuvahistoriaan? (s. 72)
Ymmärtääköhän hän, että minä olen intertekstuaalinen viittaus kokonaiseen elokuvahistoriaan? (s. 72)
Latvala on suosikkini. Tämä kirja menee lukupinoon :) Kiitos!
VastaaPoistaHyvä! Ja lue silleen kevyellä mielellä. :-) Luin jostain vanhoista arvioista ettei tämä Latvala oikein toiminut, oli kuulemma vähän lapsellinen, mutta sitten olen minäkin, koska tykkäsin. :-)
PoistaLuin tämän kirjan syksyllä 2009, sillä viikolla kun oma esikoiskirjani ilmestyi ja reissasin junalla ympäri Suomea sitä mainostamassa. Kaikki jännitti ja oli ihanaa ja ihmeellistä mutta samalla halusin vain päästä takaisin junaan ja tätä kirjaa lukemaan, niin hienosti siinä yhdistyi suru ja huumori, niin täysin sen lukemisesta nautin. Tämä ei ole maailman paras kirja mutta mulle yksi rakkaimmista koska sen herättämä muisto on niin hyvä.
VastaaPoista