Kirjalöytö alelaarista
Marja Leena Virtanen: Verho
Karisto, 2016
311 sivua
Omasta kirjahyllystä
311 sivua
Omasta kirjahyllystä
Joka kerta sanon
itselleni, etten tarvitse kirja-alesta mitään. Hyllyni pursuaa; käytössäni on
jo vanha omenalaatikko, johon laitan uudet tulokkaat, jotka ihan kohta pian
järkkään hyllyyn. Siis siihen minne ei enää mahdu mitään.
Kirja-alessa kävi
kuitenkin vähän kuin kohtalo. Arvoin jo yhden espanjalaisen ja toisen kotimaisen
välillä, kun silmiini osui sattumalta tuo harmaa, hylätyn näköinen romaani,
joka odotti hiljaa siinä pinossaan noutajaansa.
Uhmakaan ei auta, kun isoisän varjo kasvaa
liian suureksi julisti
takakansilehti. Käänsin ensimmäisen sivun esille.
Isoisän talo seisoo kuusimetsän reunassa. Ola haettiin sinne neljän
vanhana, niin on Kristiina hänelle kertonut. Ola ajattelee että metsänreuna on
pohjoinen.
Siinä se. Alkusanat.
Jos ne puhuvat sinun kieltäsi, pitää kirja ostaa. Ja nyt kysyn: Missä ihmeessä
tämä kirja on piilotellut tähän asti? Miksi tapasimme vasta nyt?
Marja Leena Virtasen Verhossa
kun on niputettu yhteen kaikki sydämeni painavat, proosalliset elementit:
lapsen näkökulma, kasvutarina ja ankarat kasvuolosuhteet, epäreiluuden
maksimointi ja tarinan kehys menneiltä vuosikymmeniltä. Sohvanpohjan kokoinen
hyvä kirja on minulle täynnä kurjuuden kuvausta ja haikeaa surumielisyyttä.
Ihmisiä jotka eivät kykene toimimaan, vaikka tahtotila olisi, aivan kuten Jotunin Huojuvan talon Lealla. Ja lasten
kohtalot, varsinkin juuri ne kutsuvat minua!
Ola-pojan
vanhemmat ovat kuolleet, ja hän elää lapsuuttaan isovanhempiensa luona jossakin
pikkukaupungissa joen varrella. Ensio-isoisä on oman koulun opettaja ja muiden
kuullen sillä tittelillä myös kutsuttava. Isoisän säännöt ovat selitystä vailla
tiukat, elämän oppi, jota vastaan ei Olan ei käy kapinoiminen. Isoäiti Aini on
pehmeämpi, mutta isoisän talossa siitä on harvemmin hyötyä. Sitten on onneksi
muutaman vuoden vanhempi Kristiina, kuin isosisko mutta oikeasti täti Olalle,
Ension ja Ainin oma tytär. Kristiinalle asiat ovat isoisän talossa vähän eri.
Kristiina nakkelee niskojaan ja sanoo fatsi ja mude, jos haluaa.
Ola,
ristimänimeltään Olavi, ei koskaan voi olla kuin Kristiina. Hänellä on lastinsa.
Olalla on myös outo kiintymys verhoihin; ne ovat jollakin tapaa kiinni osa
hänen persoonaansa. Verhon takana on turvallista, varsinkin jos ne ovat paksua,
sileää ja kädelle lempeää samettia, hyvin tuuletettu etteivät ala yskittää.
Virtasen pehmoinen
kynänjälki kuljettaa parhaimmillaan Olan tarinaa kuin huikaiseva Olli Jalonen. Molemmilla nuoren pojan
lapsenomaisesti tarkkaileva kieli on osuvaa ja täsmällistä. Se miten Ola havainnoi
ympäristöään ja puhuu, tulee lähelle Miehiä
ja ihmisiä -romaanin minäkertojaa. Näiden poikien vaatimattomuus mahtuu
kirjoitettuihin sanoihin, ja lukijan herkkä sydän lämpenee.
Lumen sihinästä kuulee että tytöt ovat lähestymässä. Tytöt, ne
ovat enemmän kuin vain sukset ja monot ja sauvat, kapeat hiihtohousut ja
kirkkaanväriset anorakit, iso- ja pienitupsuiset kirjavat pipot, pehmeät
nahkarukkaset sekä hauska lepattava hiihto, helisevä puheenräpätys. Näiden
lisäksi tytöt ovat suunnaton hattara kevyttä kihelmöivää ainetta joka kutistuu
ja enenee miten milloinkin. Isossa tyttösakissa hattara on laajimmillaan, sen
häälyvät ääriviivat lähes näkyvät. Yksittäisen tytön hattarakoko vaihtelee, ja
mitä lähemmäksi tyttöä joutuu sitä enemmän hattara sekoittuu tavalliseen ilmaan
ja sekailmaa hengittäessä tulee kireä epäselvä olo. (s. 128–129)
Näin miettii
liikuntatunnilla Ola. Tuo parka, särjetty poika saa hetkessä myötätuntoni. Virtasen
kieli on yhtä aikaa vahvaa ja hentoa. Se peilaa nuoren pojan rikkinäistä
mielenmaisemaa kauniisti lukijaa ravistellen. Teksti on vaivatonta, sanoja jää
mutustelemaan tyytyväisenä, sivut kääntyvät kuin itsestään.
Verhossa on mielenkiintoisia voimahahmoja: Ensinnäkin on isoisä,
syvempää pahuutta huokuva kodin jumalhahmo, jonka lähellä oleminen on Olalle
lähes mahdotonta. Isoisä on hengellinen ja soittaa kotona ankarasti harmonia ja
veisaa virsiä kuin osoituksena asemastaan ja viimeisestä sanasta. Tämä ei
tietenkään ole koko totuus. Julma isoisä hallitsee rakkaudettomuudella eikä
jätä tilaisuutta käyttämättä näyttää Olalle tämän kapea paikka. Isoisä on
verhon toisella puolella, Ola toisen. Ja kuin jännitystarinaa kannatellen Virtanen
kuljettaa lukijan kohti tuota tragedian verhoa.
Mutta on
toivoakin, ja toivo on Kristiina. Olan pelastus. Rakkaus sisarpuoleen on palvovaa,
koska Kristiinassa on ovi johonkin toiseuteen, ulos isoisän talosta, ja sitten on
kirjat, joita Kristiina Olalle lainaa. Toivoa tuo myös ainut todellinen ystävä
Petter, yksinhuoltajaäidin ainoa poika, josta nuori, sisäänpäinkääntynyt Ola
löytää jonkinlaisen sieluntoverin.
Verhon intensiteetti makaa juuri Olan herkän ja satutetun hahmon
varassa. Maailmaa katsotaan pitkälti Olan ehdoilla, mutta toisinaan Virtanen on
kirjoittanut polkuja myös isoäidin Ainin ajatuksiin. Tämä kärsii miehensä
Ension uskottomuudesta, hairahduksesta joka sattui jo vuosia sitten, mutta joka
ei jätä arkaa ja epävarmaa naista koskaan rauhaan.
Näillä kahdella
voimatekijällä, isoisän ankaruudella Olaa kohtaan ja Ainin vihan ja pelon
alistuneisuudella, Virtanen ohjaa dramaattisen tarinan kohti kolkkoa loppua. Hyvässä
draamassa on aina kuitenkin oltava toivoa, sillä niin kauan kuin valoa
näytetään tunnelin päässä, jaksaa lukija kulkea tarinan rinnalla ja hyväksyy
sen raadollisimmatkin kuopat.
Marja Leena
Virtasen Verho on taidokas pojan kasvukertomus,
paikoin huikaisevasti kirjoitettu perhedraama, joka saa hämmästelemään, ettei kirjasta
ole puhuttu isommin. Lämmin suositus kaikille, joihin Jalosen Miehiä ja ihmisiä kerronnan puhtoisuus
teki vaikutuksen.
Hienosti kirjoitettu arvio. Hieno kirja arasta aiheesta.
VastaaPoistaKiitos Mai! Totta, vaikea aihe kyllä.
PoistaMulle tuli sun tekstistä mieleen Toivo Pekkanen. :D
VastaaPoistaHienoa, että nostit tämän kirjaan esiin. Hyvin on minultakin päässyt tämä ohitse.
Kirjoitat kauniisti ja kutsuvasti.
Voi eih, Toivo Pekkasen Tehtaan varjossa on mun suosikki. Olen jo pitkään haaveillut lukevani sen uudestaan! Ja kiitos, Omppu. :-)
Poista