Nainen, joka syntyi sota sisällään
Katja Kallio: Yön kantaja
Otava, 2017
380 sivua
Omasta kirjahyllystä
Otava, 2017
380 sivua
Omasta kirjahyllystä
Yhtäkkiä Duplessis kysyi: haluatko nähdä Lontoon.
Myrskylyhty valaisi korin keltaisella valolla. Yö oli niellyt kaiken heidän ympäriltään. Vain pallo ja kori olivat jäljellä, roikkuivat yön valtavalla vatsalla kuin koru.
Mistään ei huomannut että he liikkuivat kun yö kantoi heitä kaulassaan.
Duplessis ojensi kätensä ja kopeloi renkaaseen sidottuja nyyttejä. Suolalihaa oli vielä, samoin leipää ja kuivattuja hedelmiä ja sardiinipurkkeja. Pullo viiniä saisi riittää; vettä oli jäljellä runsaasti.
Haluatko nähdä Lontoon. Kuin olisi kysynyt että haluatko kulauksen vettä tai kiikarit lainaksi.
Myrskylyhty valaisi korin keltaisella valolla. Yö oli niellyt kaiken heidän ympäriltään. Vain pallo ja kori olivat jäljellä, roikkuivat yön valtavalla vatsalla kuin koru.
Mistään ei huomannut että he liikkuivat kun yö kantoi heitä kaulassaan.
Duplessis ojensi kätensä ja kopeloi renkaaseen sidottuja nyyttejä. Suolalihaa oli vielä, samoin leipää ja kuivattuja hedelmiä ja sardiinipurkkeja. Pullo viiniä saisi riittää; vettä oli jäljellä runsaasti.
Haluatko nähdä Lontoon. Kuin olisi kysynyt että haluatko kulauksen vettä tai kiikarit lainaksi.
Katja Kallion
ääni on rauhallisen pehmeä, ja silmäni painuvat kiinni. Vieressäni istuva
vanhempi herrasmies on myös sulkenut silmänsä. Maanantai-illan kultainen
aurinko ei pääse enää sisälle, mutta salin täydellinen hiljaisuus vihjaa, että
valo on vielä ulkona. Pöydällä Kallion vieressä on kimppu keltaisia
tulppaaneja.
Olen Lapinlahden sairaalan auditoriossa. On maanantai 24.4. Kirjailija
lukee tunnin verran Amandasta, Duplessis’sta ja Pariisista, joka on kuuma
pätsi. Kun hän muutaman kerran vaihtaa lukemaansa kohtaa kirjassa, alustaa
hieman mihin siirtyy, avaan räpytellen raskaat luomeni; on kuin olisin nukkunut
vaikka olen elänyt, juuri ollut kuumailmapallossa ja matkalla Åland-aluksella Seilin
saarelle Kallion äänen kannattelemana.
Tajuan, että Yön
kantaja on kirja, jota tulee ehdottomasti lukea ääneen. Se on romaani
huokauksia täynnä, sen kielellinen rikkaus ja pitsimäinen sirous nousevat keveänä
kuin tuo kuumailmapallo, kun kirjan sanoja lausutaan ääneen. Mieli siirtyy niihin
maisemiin eikä tahtoisi sieltä kuunaan pois.
Kallion uusin romaani kertoo vuosina 1864–1918 eläneestä
Amanda Fredrika Aaltosesta, joka oli aikansa sopeutumaton, irtolaisnainen. Tuolloin
jo se oli riittävä rikos joutua tuomituksi vankilaan, minne Amanda Kallion mukaan
joutuikin parisenkymmentä kertaa. Siis alle 26-vuotiaana, jolloin hänet viimein
tuomittiin loppuelämäkseen Turun edustalle Seilin saarelle, naisten mielisairaalaan.
Diagnoosi oli insania epileptica
menstrualis.
Yön kantaja ei ole
kuitenkaan Amandan elämänkerta vaan Kallion huimaavan kaunista fiktiota. Millainen
Amanda todellisuudessa oli, sitä tuskin tietää enää kukaan. Pohjan
kertomukselleen Kallio on saanut Amandan sairaalaraporteista ja virallisista
dokumenteista, jotka kirjailija hankki lopulta käsiinsä etsittyään muuta tietoa
Seilin sairaalan vaiheista. Kallio oli nimittäin kirjoittamassa aivan toista
romaania, itsenäistä jatkoa edelliselle romaanilleen Säkenöivät hetket, kun lause erään historiantutkijan raportissa
pysäytti hänet kokonaan: maininta Amanda Aaltosesta, joka väitti purjehtineensa
kuumailmapallolla Pariisiin.
Näin Amanda astui määrätietoisen röyhkeästi Kallion elämään
ja muutti kaiken. Tästä kohtaamisesta kasvoi ehkä tämän vuoden herkin, vahvoin,
omintakeisin ja kaunein – tai ei, sanon suoraan: paras kotimainen romaani.
Amanda Aaltonen ei ollut Katja Kallion tulkinnan mukaan
hullu. Sopeutumaton hän kyllä oli, eikä siksi päässyt helpolla. Alistuminen on
Kallion mukaan tarpeellista meille jokaiselle aina jossakin määrin, silloin kun
toimimme osana yhteisöä tai yhteiskuntaa.
1800-luku oli aikaa ennen teollistumista, yksinkertaisten
asioiden kautta, kun sinne katsoo nyt 2000-luvun silmin. Oli kovin hankalaa
olla poikkeava. Oli kovin hankalaa olla nainen. Vapaita suhteita, jalkavaimoutta
ei ollut, koska nainen oli jotakin vain suhteessa mieheen. Ja sen suhteen oli
parasta olla kunniallinen. Kun Amanda lyöttäytyy ranskalaisen ilmailija
Duplessis’n seuraan, hän naulaa hulluuden arkkuunsa ensimmäisen naulan.
Mutta Amanda haluaa vain lentää. Ei ainoastaan Duplessis’n kuumailmapallolla
Pariisiin vaan lentää vailla sosiaalisia kahleita, jotka määritellään aina
ulkopuolelta. Amanda on väärinymmärretty, aikaansa edellä oleva nainen, jonka kohtalo
on mielisairaalan terveempien potilaiden siipi. Sairaalassa hänen ainoa lentonsa
on vapaakävelijän rooli, olosuhteet huomioon ottaen suuri pyrähdys sekin.
Saaren tiukan hierarkisessa yhteisössä Amandan villi luonne
kapenee. Häntä moukaroidaan muottiin, ja uskallan väittää, että sinne Kallio
saa Amandan lopulta tungettuakin. Se on tarinan traagisinta ja sittenkin
kauneinta antia. Vain rakkauden tähden, jonkinlaisen kiintymisen ja ymmärretyksi
tulemisen kaipuun vuoksi Amanda yrittää sen minkä osaa. Hänen lentämisensä on
loppujen lopuksi pelkkää rakkaudennälkää, halua tulla hyväksytyksi.
Jos Amanda lukisi tämän romaanin, hänen taivaallinen sydämensä
pakahtuisi. Kallion jokainen lause tekee hahmolleen kunniaa; käsi nousee lippaan,
jalat antavat selälle suoran ryhdin. Se lämpö ja kiintymys, mitä kirjailija on
tuntenut Amandaansa kohtaa, kuorruttaa jokaisen särkevän, hellän sanan.
Pyrähdyksellään hän sai karistettua katseet yltään. Sydän muisti
että tällä tavoin sitä kuului takoa kun päästiin itsekseen kuljeskelemaan. Ilma
oli lämmintä ja pehmoista, sillä oli nukkapeite. Joka puolella leijaili kaikenlaista
valkoista hahtuvaa, tiiran untuvia, voikukan siemeniä ja sireenin ja
omenankukan terälehtiä. Tuoksui ja surisi ja puut ja taivas olivat yhtä
liverrystä. Oli västäräkkejä ja tiaisia ja peippoja. Nurmella riihen ja Malmin
talon välissä hyppeli rastas, sievä ja kiiltävä kuin uusi hansikas. (s.
142–143)
Minäkin haluan rakastaa Amandaa, joka takoo Seilin kallioita
ja yrittää selviytyä. Minäkin haluan yhtäkkiä, että Amanda voittaa. Haluan että
hän nousee näiltä kirjan sivuilta kuin Feeniks-lintu tuhkasta, haluan että hän näyttää
kaikille, pääsee pois vankilasta, josta kukaan ei lähde kotiin, minä haluan
että Amandalla on oikeus tulla kuulluksi, nähdyksi, ymmärretyksi, rakastetuksi juuri
sellaisena tuittupäänä kuin hän on. Minä haluan, että sorrettuna hän on yhtä
arvokas kuin sortajansa tai lääkintöhallituksen virkamiehet, jotka fataalilla leimallansa
merkitsevät Amandan hulluksi.
Ei hän ole. Amanda on sinä, minä, me kaikki naiset, miehet,
erilaiset, normaalit, toisenlaiset, sopeutumattomat, joilla on sota sisällään ja
anovat kädet. Amanda on ystäväni, pimeä puoleni, valoisa puoleni, pelkoni, uskoni,
kaikki se mikä minulta on otettu pois ilman lupaa.
Kallion sanat polkevat täydellisesti soljuvassa virrassa.
Runsaissa lauseissa ei ole mitään likaa. Kaikilla oma absoluuttinen paikkansa olla
ja kaunistella. Poikkeuksellisen hohtavat kielikuvat pysäyttävät: helle
painaa peukalon kasvoille, sairaalan
äänet ovat ruhjeita päivän hiljaisuudessa,
letti painaa selkää raskaana kuin
ruosteinen kettinki, silmät pusertuvat kiinni niin tiukkaan että ripset katoavat näkyvistä kuin sittiäinen seinän
rakoseen; huonekalutkin huohottavat ja hikoilevat ja kompuroivat kuumuudessa.
Kieli saa tarinan maistumaan surulta ja kaiholta; tarina saa kielen jännittymään
ja värisemään. Että jollakin on ollut ehkä jokin tämänlainen elämä. Ei juuri
tämä, mutta kuitenkin. Lentämisen halu ja murskatuksi tulemisen kohtalo.
En ole pitkään aikaan lukenut mitään näin vaikuttavaa. En halua pitkään aikaan lukea mitään näin vaikuttavaa. Tämä on minun palkittuni.
Ja yhtäkkiä hän luulee käsittävänsä koko elämänsä kuin unen, yhtä
yksityiskohtaisen ja kerta kaikkiaan kaikkialle ulottuvan nerokkaan
rakennelman. Luomus on niin suunnaton ja niin selkeä, niin kaunis ja järkevä,
että hän nauraa ääneen. Mutta sekunnissa hän unohtaa mitä on mukamas ollut
ymmärtävinään, ja eksyy entistä pahemmin elämänsä kulkukelvottomaan ryteikköön.
Mistä siinä oli kyse? Kenestä? (s. 352)
Kiitos tästä postauksesta. Tämän kirjan haluan kyllä lukea.
VastaaPoistaKirja on myös kovin surullinen, Anneli. Ehkei juuri nyt parasta piristystä elämääsi, mutta tiedät kuka olisi tästä kyllä pitänyt. <3
PoistaNo huhhuh.
VastaaPoista(Luin vain sieltä täältä kun kirja odottaa vielä vuoroaan ja tunnen tuo kuvailemasi täysi rikkaus täytyy kokea vähän myöhemmin, ettei se sekoitu omaan kirjoittamiseen, mutta silti, huhhuh.)
Huh huh, sinne vaan, Helmi. :-) Tämä nyt kolahti minuun kovasti, olen jotenkin lumoutunut Kallion kielestä, joka on siroa ja sympaattista yhtä aikaa. Amandaa pääsi niin lähelle...
PoistaKirjoititpa tästä ihanasta kirjasta valloittavasti ja olisipa ollut ihanaa päästä tuonne lukutilaisuuteen. Yön kantaja oli kyllä vaikuttava kirja sekä tarinaltaan että kieleltään.
VastaaPoistaIhanaa että olemme yksimielisiä! :-D Oli pikkasen vaikeaa aloittaa tämän jälkeen seuraavaa kirjaa, niinpä aloitin kolmea...
PoistaOlen avautunut tästä kirjasta omassa blogissani ja kaikkialla muuallakin. Se on ollut kevään parhaita romaaneja. Eniten olen yllättynyt siitä, että aiemmin lukemani Kallio on kirjoittanut tällaisen romaanin! Aivan mahtavaa.
VastaaPoistaP.S. Oliko Pariisi kuuma pötsi vai sittenkin pätsi?
Kyllä kyllä kyllä on ollut!
PoistaHahaa, spottasit kirjoitusvirheen; kyllä mun aivot lukivat siinä koko ajan pätsi, vaikka näköjään pötsi siellä nökötti. Korjasin sen, kiitos Kirsi! (kielenhuoltajan painajainen löytää OMASTA tekstistään kirjoitusvirheitä)
Vierailulla :)
VastaaPoistaVoi käääk, sä oot ihastunut tähän ihan hiusjuuriasi myöten! Ihanaa, kun löytyy kirja, joka tuntuu tuolta <3 Minäkin pidin tästä, erityisesti juuri noista kielikuvista, jotka olivat tosiaan hätkähdyttävän hienoja ja tuoreita. Varmaa kerrontaa, hiottua kieltä, levollistakin.
VastaaPoista