Hienojen sävyjen värityskirja
Marko Annala: Värityskirja
LIKE, 2017
203 sivua
Lainattu kirjastosta
LIKE, 2017
203 sivua
Lainattu kirjastosta
Yritän sanoa jotakin, mutta puheeni katkeilee, sillä koko kehoni tärisee
kuin olisin paleltumaisillani. Olen upottanut kaiken tarmoni muuttoon, sysännyt
tunteeni syrjään ja sen seurauksena syvälle kehoni sisään piilottamani suru on
pingottunut kireälle kuin liian tiukalle viritetty kitarankieli, odottaen vain
niitä muutamaa viimeistä viritystapin pyöräytystä, jotka katkaistessaan kielen
päästäisivät sen viimeinkin vapaaksi.
Jossakin määrin pitää paikkansa, että menestys vaatii
uhrauksia ja taiteilijoiden on elettävä poikkeuksellisen vaikea lapsuus
kehittyäkseen kohti menestystä. Tietenkin riippuu taiteenlajista ja siitä millaista
versiota omasta lajistaan kehittää, mutta ympäristöllä on kieltämättä monien
muusikkojen elämässä ollut merkittävä vaikutus heidän uralleen. Kärsimyksen
kautta voittoonko siis?
Menestyneen kotimaisen raskasmetalliyhtye Mokoman solisti Marko Annala ei totisesti ole poikkeus
tässä tähtien joukossa. Lapsuuttaan ei voi valita, eikä todellakaan sitä,
millaiseksi aikuiseksi se ja kokemukset kasvattavat. Monille muusikoille yksi lohduntie
ovat alkoholi ja huumeet kuten vaikkapa brittiläisen The Cure -indiebändin
pojille, mistä kertookin vasta myös Likeltä ilmestynyt loistava Cured-muistelmateos (tästä lisää myöhemmin). Toisille muusikoille
lapsuuden kokemukset aiheuttavat masennusta ja mielenterveysongelmia. Tästä
Annalan esikoisteos Värityskirja onkin
hallittu ja tyylikäs puheenvuoro kotimaisen rock-kirjallisuuden saralla.
Mielenterveysongelmat koituvat usein juuri herkkien ja
taiteellisten ihmisten kohtaloksi, eikä Annala kirjansa perusteella ole
tästäkään poikkeus. Värityskirja on
rehellisen avoin ja kaunokirjallisesti varsin eheä autofiktiivinen romaani,
tarina siitä millaista on olla koulukiusattu poika ja kasvaa siltä maapohjalta
yhdeksi Suomi-rockin legendoista.
Samalla se on katsaus kotimaiseen musiikkimaailmaan, jossa
Annalan kaltainen absolutisti on harvinainen mutta myös ilahduttavan raikas poikkeus.
Sitä kuvittelisi, että raskasmetallinen taide syntyy raskasmielisistä, kovista
jätkistä, jotka sylkevät baarinnurkissa heikoimpien tuoppiin, eikä lyyrisyys
ole heidän vahvin elementtinsä. Marko Annala piirtyy kuitenkin romaanissaan
herkkämieliseksi, runolliseksi ja luontoa rakastavaksi mieheksi, joka on
kaikkea muuta kuin turhantärkeä kukkopoika tunkiolla. Annala kirjoittaa itsensä
niin poikana kuin vastuuta kantavana isänä ja äijärokin jumalana mieheksi, jonka
sydän on paperinohut, rypistetty mytty, silmät hiljaisuutta ja metsänkahinaa
rakastavan maalaisromantikon.
Ja Annala kirjoittaa hyvin, todella hyvin. Ammattikoulussa
hän kertoo saaneensa äidinkielestä aina heittämällä vitosia, mitään juurikaan
tekemättä, kun muut aineet tuottivat kiinnostamattomuuden vuoksi vaikeuksia. Väristyskirjaa lukiessa tätä ei ole
syytä hetkeäkään epäillä. Annalan teksti on kuin melodista, tarkoin punnittua rokkia,
johon klassiset säväykset tuovat ikuisuutta ja nostattavat syntyneen musiikin
keveisiin yläilmoihin. Äijä osaa sanat ja tunteet ja on saanut ne väritettyä
esikoiseensa uskottavasti ja sydäntä riipaisevasti.
Koulukiusaamisen kuviot Marko Annalan nuoruudessa itäisessä
Suomessa ovat fyysisesti rankempia kuin nykypäivänä tuskin voi olla mahdollista.
Kovat jätkät pistävät hänet syömään vessassa välitunnilla muttereita, istuttavat
vesilätäköissä ja lahjoittavat nyrkiniskuja kylkeen. Tuntuu käsittämättömältä,
ettei tällaiseen ruumiilliseen kiusantekoon ole kukaan opettajista tai
kumpikaan vanhemmista puuttunut, kaikkien auktoriteettien silmät ovat olleet 80-luvulla
visusti kiinni. On kuin lukuisat pahoinpitelyt olisivat olleet vain Annalan
omaa yksityistä todellisuutta, jonne muilta oli portit lujasti säpissä. Sen
ymmärtäminen koskettaa ehkä Värityskirjassa
eniten: kun lapsi jätetään kipuinensa niin yksin, ettei hänelle jää käteen
muuta kuin lisähinnan maksu aikuismasentuneena.
Tämä romaani on vahva suositus lähes kaikille. Ei ole mitään
väliä, millaista musiikkia itse kuuntelet, sillä tämä ei ole kirja rokista tai
Mokomasta, tämä on kirja peloista ja niiden voittamisesta, itsensä
rakastamisesta, omiin voimiin uskomisesta ja ponnistamisesta alustalta, joka
imee sisuksiinsa kuin ahne suo. Annalan tarina on selviytymiskertomus täynnä
toivoa ja osoitus siitä, että todellinen lahjakkuus löytää aina tiensä maaliin.
Hänet masennuksen mustilta petolinnuilta pelasti musiikki, ymmärrys siitä, että
hänen tiensä on kulkeva kaikesta huolimatta kohti tällaista pelastusta. Kun
elämä on musta-valkoinen kuvakirja, Annala värittää sen lopulta itse
mieleisekseen ja onnistuu löytämään todellisen minänsä.
Vaikka
ajokortittomana en koskaan istukaan kuskin paikalla, tuntuu minusta ensimmäistä
kertaa elämässäni siltä, että olen ottamassa ohjat käsiini. On alkamassa uusi
aika, jollaista en ennen ole elänyt. Olisin rehellinen tunteilleni. En eläisi
vain muille vaan myös itselleni. Avaan sivuikkunan ja työnnän kyynärpääni ulos.
Näin kuuluu tehdä kun on täynnä itseään. Ja välillä on hyvä olla täynnä
itseään. (s. 134)
Tämä kirja on myös tärkeä julistus niille nuorille, joiden
valo on toivottomassa tilassa sammumassa, jotka on nujerrettu ja jotka eivät
tiedä, miten pitää soihtu palamassa kun happea on enää vain vähän. Kiitos Marko
Annala rohkeudestasi astua kirjallasi valokiilasta takaisin sinne pimeään, mistä
olet rämpien mutta katkeroitumatta noussut.
Hieno postaus. Kirja on rohkea ja hieno. Olen melkein sanaton tämän kirjan äärellä.
VastaaPoistaKyllä, juuri rohkea ja hieno Värityskirja on. Mielenkiintoista nähdä, millaisella kirjallisella tiellä Annala tästä jatkaa.
VastaaPoistaMä olen suunnitellut tämän lukemista sen ilmestymisestä lähtien mutta en ole uskaltanut. Ja nyt jo tämän sun teksti sai mut itkemään.
VastaaPoistaJoo, tämä oli hieno. Suoruudessaan sai muhun monta osumaa ja sysäsi liikkeelle inspiraatiota. Silloin kirjan täytyy olla hyvä.
VastaaPoista