Pieni nainen, suuri maailma
Asko Sahlberg: Amandan maailmat
Like, 2017
137 sivua
Arvostelukappale
Like, 2017
137 sivua
Arvostelukappale
Sopivan tuulisina päivinä Amanda kapusi talon takana kohoavalle
kukkulalle. Hän seisoi mäen puuttomalla laella ja katseli miten maailma
hitaasti luhistui. Kaupunkiin johtava tie, ruskeatiiliset rivitalot sen
molemmilla puolilla ja keskustan talorykelmien sekasortoinen keko niiden takana
näyttivät rauhallisilta ja koskemattomilta, mutta Amanda tiesi sen kaiken
hitaaksi pirstoutumiseksi. Se kaikki hajosi sisältäpäin, söi itseään. Niin sen
täytyi olla, sillä ihmiset tekivät niin kaikille paikoille. (s. 11)
Nykyaikana on vaikea kuvitella arkea, joka on yhtä kapea
kuin Amandalla. Amanda on 85-vuotias, asuu yksin puutalossaan ilman puhelinta, tv:tä
tai lehteä. Läheisiä hänellä ei juurikaan ole, naapurin Janssonia lukuun
ottamatta. Janssonille tulee onneksi sanomalehti ja naapurissa näkyy myös
televisio; moderni maailma on sentään aidan toisella puolen.
Eräänä päivänä nuori, laiha poika ryöstää Amandan pankkiautomaatilla,
ja näin vanhuksen ja kielitaidottoman pakolaispojan Samirin tiet kohtaavat.
Amanda haluaa auttaa selvästi hädässä olevaa poikaa ja jäljittää tämän viimein
ja tarjoaa pojalle turvapaikan kotoaan, vaikkei heillä ole edes yhteistä
kieltä.
En ole lukenut Asko
Sahlbergia aikaisemmin, vaikka Irinan
kuolemat -romaanista (2015) paljon hyvää olen kuullutkin. Tämä kirja, Amandan maailmat, puistatti järjettömän ihanalla
tavalla. Sen lisäksi että Sahlbergin kieli on omaperäistä, lämmintä ja viisasta,
on kirjailijan ote tarkasteltavaan kohteeseen intensiivinen ja erittäin
yhteiskunnallinen. Tuskin mikään muu on juuri nyt yhtä ajankohtainen aihe kuin
vieraanpelko ja maahanmuuttajat. Amanda on meille yksinkertainen tulkki, joka
katsoo mikrotasolla asioita, jotka tapahtuvat mikrotasolla yksilölle: pako
vieraaseen maahan, joutuminen hyljeksityksi syntipukiksi kaikille vieraan maan
sosiaalisille ongelmille.
Me emme näe heitä, mutta Amanda näkee. Amanda, joka tässä
modernissa todellisuudessamme on se, jolla on vähän – jollei vähiten. Silti hän
on se, joka auttaa. Epäluuloinen Jansson nimittää Samiria sittiäiseksi mutta Amanda tietää paremmin, lapseton lapsensa
nuorena tyttönä julmasti saanut ja heti menettänyt Amanda. Toisinaan hän muistaa kivun, jota ei suostu koskaan ajattelemaan, ja ehkä juuri siksi hän
tuntee olevansa nyt vastuussa alaikäisestä Samirista.
Sahlberg onnistuu yhdistämään poliittisen keskustelun
kaunokirjalliseen jatkumoon yllättävän taidokkaasti. Amandan maailmat ei ole saarna eikä manifesti mutta kauniin
runollisesti mielen täyttävä kuvaelma siitä, miten heikot auttavat heikkoja. Se
on myös hiljainen kysymys: mitä jos me kaikki olisimme enemmän amandoja?
Muuttuisiko tämä pirstaloituva maailma eheämmäksi käsittää? Sahlbergin tapa
puhua meille viattoman kautta on hellyttävä, surullinen, kaihoisa. Hän kuiskii
menneestä maailmasta, jossa käydään tarpeilla pihan perällä eikä sähköä ole.
Ongelmat ovat kuitenkin nykyihmisen.
Amanda ei
tiennyt mitä ajatella. Hän katseli kaikkea avuttomana sivusta. Ihmiset
kuvittelivat omistavansa elämänsä, mutta Amanda tiesi totuuden toiseksi. Hän
oli elämässään yhtä heitteillä kuin kuka hyvänsä kaukaista sotaa paennut. […]
Hän vihasi ihmisen typeryyttä. Hänelle alkoi selvitä mitä Jansson ja Valdemar tarkoittivat puhuessaan ehtymättömistä luonnonvaroista. Ihmisen houkkamaisuuden täytyi olla sellainen. (s. 117)
Hän vihasi ihmisen typeryyttä. Hänelle alkoi selvitä mitä Jansson ja Valdemar tarkoittivat puhuessaan ehtymättömistä luonnonvaroista. Ihmisen houkkamaisuuden täytyi olla sellainen. (s. 117)
Jotakin sopeutumatonta Amandassa on, aivan kuten hänen kaimassaan
Katja Kallion romaanissa Yön kantaja, Amanda Aaltosessa. He
molemmat ovat näennäisesti pieniä, voimattomia naisia, jotka pitävät sympaattisesti
kiinni oikeudestaan olla omanlaisiaan, mukautumattomia. Tämä vetää lukijaa
puoleensa. On hetken ihana olla sellaisen seurassa, joka kehtaa reilusti ja
oikeutetusti.
Amandan maailmat
on tärkeä pieni kirja, joka kannattaa pistää korvan taakse ja jopa pakata
vuoden lopussa lahjapakettiin. Todellisen kaunokirjallisuuden ystävää Amanda ei
taatusti jätä kylmäksi, sillä romaani tarjoaa eväitä niin kielennälkään kuin niille,
jotka haluavat kirjoiltaan polttavia, puhuttelevia aiheita.
*******************
Kiitos Likelle arvostelukappaleesta!
Kiitos kirjan esittelystä. Minuun teki suuren vaikutuksen Irinan kuolemat, eli varmaankin laitan myös tämän kirjan lukulistalle.
VastaaPoistaJa Irina on nyt minun listallani - vaihtokaupat siis! :-)
PoistaSahlberg on yksi mun rakkauksista, Tammilehto ja Yhdyntä ovat aivan järisyttävän upeita romaaneja. Luin juuri tämän loppuun ja mulle tuli siitä murheellinen olo vaikka siinä niin paljon hienoa, juuri miten kuvasit, olikin ja kielellinen taso täysin omaa luokkaansa. Mutta kirjoitan tästä pian.
VastaaPoistaOnneksi sain tämän kirjan Likeltä yllätyksenä; se oli suuri teko heiltä kotimaista kirjallisuutta kohtaan! En aina ymmärrä, miten jotkut kirjailijat vain jäävät omassa lukupinossa huomiotta. Tällaiset helmet. Ihana pian lukea miten kauniisti sä tapailet Amandan tunnelmat. Murheellinen olo on muuten totta, tunnistan!
PoistaAmanda on varauslistalla.
VastaaPoistaKokeilepa jotain muutakin Sahlbergilta. Mulle hän on kotimaisten nykykirjailijoiden ehdotonta ykköskaartia. Göteborg-sarja, Tammilehto ym. ovat ihan mahtavia ja niin on moni muukin.