Hullu pupu ja ihmisen arvo Kansallisteatterissa
Kirsikka Saari, Jenni
Toivoniemi: Masennuskomedia
Kansallisteatteri, Pieni näyttämö 15.1.2018
Kaipaatko teatteria, jota voi ymmärtää ja jonne voi ottaa
mukaan seuralaisen, joka aristelee nykyteatterin kokeellisuutta ja outoutta? Pelkäätkö
itse sitä, ettet saa kiinni esityksen merkityksestä, koska esitys ei ole enää tutunomaisesti
näytelmä vaan taiteellinen produktio?
Ja vieläpä haluaisit nauraa ihan aidosti?
Siinä tapauksessa Kansallisteatterin
Masennuskomedia on passeliin ruskeaan
kartonkiin pakattu sopivasti neliskulmainen nautinto, joka ei masenna vaan
lunastaa komedian tehtävän: se naurattaa. Ei pidä huolestua teatterikappaleen nimen
etuosasta; masennus on tässä vain sitä pakkaussahanpurua millä itse näytelmän
aiheet on pehmustettu. Tämä komedia ei kerro masennuksesta vaan erilaisten
ihmisten ja maailmojen kohtaamisesta, ennakkoluuloista, lähentymisestä ja
arvoista.
Viisikymppinen metalliteollisuuden rautarouva Eeva Ahonen (Pirjo Luoma-aho) saa yllättäen
burnoutin ja siitä potkut ja joutuu masentuneena ihmisenä pillerilomalle. Mielenterveyskuntoutujien
työkeskus on Eevan seuraava osoite, ja ensimmäinen näyttämö erilaisten
maailmojen kohtaamiselle on luotu. Työkeskuksessa laahustaa Eevan näkökulmasta
tehottomia luusereita, joiden tahti kahvi- ja tupakkataukojen välissä on kuin
hidastetusta filmistä, jos on tottunut takorautaiseen bisnesmaailmaan kuten
Eeva.
Eevan henkilökohtainen kamppailu on sopeutua näiden
marginaalisten ihmisten joukkoon, sillä työmarkkinoilla hän ei ole enää
luhistumisensa jälkeen haluttua tavaraa. Luunkovana bisnesnaisena Eeva kuitenkin
alkaa tehostaa työkeskuksen toimintaa ja keksii samalla vahingossa keskukselle
brändituotteen, jota keskuslaiset alkavat ompelukoneillaan valmistaa, HulluPupun.
Alkaa tuottavuuden, motivoitumisen ja powerpointtien meininki, kun Eeva pistää
työkeskuksen asiat uuteen järjestykseen.
Toinen erilaisuuden kohtaamisen näyttämö luodaan Eevan ja
tämän kolmikymppisen pojan Mikan välille. Mika ei myöskään tuota mitään uraputkessa
vaan haahuilee ja chillailee Aasiassa, haaveilee merkkitennarit jalassa luovuudesta
ja paremmasta maailmasta, vaikka se onkin melko raskasta: hän haluaisi pelastaa
maailman, mutku ei jaksa. Äidin ja
pojan etsikkoaikojen yhteentörmäys on Masennuskomedian
hieman irrallinen osa, mutta Arttu
Kapulaisen näyttelemä Mika on jotakin niin sympaattisen elävää, että äiti-poikakohtaukset
kiinnostivat ja ilahduttivat.
Masennuskomedia on
komediaa ihmisyydestä, ihmisarvosta, meidän erilaisuudestamme ja siitä, mitä
suvaitsemisesta ja ihmissuhdemukavuusalueen ulkopuolelle menemisestä parhaimmillaan
seuraa. Toki Eevakin oppii lopussa läksynsä, sen etteivät tosiystäviä aina
olekaan ne selkääntaputtelijat lounge-tiloissa, vaan heitä voi löytyä silloin,
kun unelmat ja lasitornit ovat särkyneet ja menestyksen kaapu riisuttu.
Komediallisuus ei Mari
Rantasilan ohjaamassa ja Kirsikka
Saaren ja Jenni Toivoniemen käsikirjoittamassa
esityksessä ole farssia ja pelkkää koheltamista, vaan hymy syntyy silloin kun
hahmot ovat paljaimmillaan ja paljastavat todellisen minänsä virheineen
kaikkineen. Pirjo Luoma-ahon Eeva on bisnesnaiseksi lähes suloisen hössö, rempseä
täti eikä niinkään ilkeä bitch, ja juuri se tekee hahmosta lempeästi lähestyttävän.
Työkeskuksen tekijöitä näyttelevät jäävät tämän keskeisen hahmon varjoon, vaikka
Tuomas Uusitalon vartijan työstä
kuntoutujaksi päättynyt Saku-ressukka mieltä lämmittääkin ja vielä maisteriopiskelija
Pietu Wikströmin esittämä nuori,
tukkansa taakse piiloutuva Elias ihastuttaa läpensä aidolla olemuksellaan.
Masennuskomedia ei
yllätyksiä tarinan tasolla tarjoa, eikä se huiski tuntosarvillaan herkimpiä
kipupisteitä (mikä komediassa olisi aina toimiva tasapainottaja), mutta lavastuksen
piristävä nokkeluus – näyttämö on tyylikkäästi sommiteltu kolmeen eri pysyvään
tilaan (Eevan koti, toimistotila ja työkeskus) – ja rakastamieni dramaturgisten
yksityiskohtien käyttö (mm. mahtava HulluPupu-pehmoeläin!) pelastavat paljon ja
tekevät kokonaisuudesta tyylikkään. Voin suositella termillä ”helppoa &
hyvin tehtyä teatteria”.
(Kansallisteatterin Bloggariklubin
tarjoama ilta – lämmin kiitos teatterille lipusta!)
***
MASENNUSKOMEDIA,
Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä
Rooleissa: Arttu Kapulainen, Maria Kuusiluoma, Pirjo Luoma-aho, Antti
Pääkkönen, Paula Siimes, Tuomas Uusitalo ja Pietu Wikström
Ohjaus: Mari Rantasila
Dramaturgia: Minna Leino
Lavastus: Katri Rentto
Pukusuunnittelu: Ninja Pasanen
Valosuunnittelu: Kare Markkola
Äänisuunnittelu: Johanna Storm
Videosuunnittelu: Pyry Hyttinen
Naamioinnin suunnittelu: Petra Kuntsi
Tanssin valmennus: Kaari Martin ja Jussi Väänänen
Ohjaus: Mari Rantasila
Dramaturgia: Minna Leino
Lavastus: Katri Rentto
Pukusuunnittelu: Ninja Pasanen
Valosuunnittelu: Kare Markkola
Äänisuunnittelu: Johanna Storm
Videosuunnittelu: Pyry Hyttinen
Naamioinnin suunnittelu: Petra Kuntsi
Tanssin valmennus: Kaari Martin ja Jussi Väänänen
Varmasti hyvä näytelmä, hyvä komedia on niin katsomisen arvoinen. Teillä on niin hyvää teatteria tarjolla siellä pääkaupunkiseudulla (vrt vaikkapa tämä POhjois-Karjala).
VastaaPoista