Tontilla on asiaa
Jarkko Tontti: Viisastuminen sallittu - Esseitä
Kosmos 2016
213 sivua
Omasta kirjahyllystä
Kosmos 2016
213 sivua
Omasta kirjahyllystä
Esseevalaistuminen on ollut omalla kohdallani yksi tämän
kevään merkittävimmistä virstanpylväistä. Kiitos tästä kuuluu Kriittiselle
korkeakoululle ja Antti Arnkilille.
Näkymät ovat avarat ja kiihottavat. Olen ollut niin pitkään
kaunokirjallisen tekstin sokaisema, että vasta Koko Hubaran viimevuotinen Ruskeat
Tytöt -tunne-esseekokoelma osoitti minulle, miten tärkeää painetun kirjan
sivuilla käyty intertekstuaalinen keskustelu onkaan verrattuna netin onkaloissa
käytyyn loputtomaan sanasotimiseen. Puhumisen rauha laskeutuu kirjoittajan
osaksi. Väittäminen ilman välihuutoja on mahdollista, riippumatta siitä miten
provokatiivista se on. Esseekokoelmat perustuvat harkittuun lähdeluetteloon
(essee sisältää kaunokirjallisen mutu-kosketuksen lisäksi aina faktaa,
viitteitä ja viittauksia), mikä taas saattaa avata lukijalle uusia polkuja
edetä kirjallisuuden ja muun taiteen tai tieteen viidakossa.
Itselleni kiinnostavat esseet voivat aiheidensa puolesta
aaltoilla aina yhteiskunnallisista asioista ekologisiin sekä kulttuuri- ja taideteemoihin.
Kaikkein kiinnostavin keskustelu on ilman muuta sellainen, että se kääntää pään
uuteen suuntaan tai vanhaan mutta uudella tavalla. Hubaran esseet edustivat minulle
ilman muuta uutta suuntaa, erittäin puhuttelevaa suuntaa, johon en koskaan
olisi ilman Hubaran viitoittavaa kättä ymmärtänyt kääntyä.
Jarkko Tontin esseekokoelma
Viisastuminen sallittu keskittyy
filosofiaan, kirjallisuuteen ja politiikkaan. En väitä viimeisen innostavan
minua sinänsä aiheena; politikointi näyttäytyy arjessa usein kaikkea muuta kuin
kiinnostavana, vaikka näin ei missään nimessä saisi olla. Tontin politiikan
käsittely liittyy kuitenkin Vihreisiin puolueena, mikä teki aiheesta minulle mielenkiintoisen.
Jarkko Tontti on itse toiminut puolueessa tekijänä ja valaisee teoksessaan
puolueen sisäisiä ongelmia tavalla, jota ei mediassa mitenkään käsitellä.
Koska esseekokoelma sisältää paljon väitteitä, näkemyksiä ja
kirjoittajan mielipiteitä, olisi sen perusteellinen läpikäyminen lähes yhden oman
teoksen – eräänlaisen vastineen – kirjoittamista (siinä määrin kuin se tällä
tieto-taidolla olisi edes mahdollista). Niinpä nostan Tontin kokoelmasta pari
yksittäistä teemaa tahi väitettä, jotka herättivät ajatuksia.
Jarkko Tontti kirjoittaa mielenkiintoisesti ja avartavasti;
hänen viitoittamillaan poluilla on valveuttavaa kulkea. Hänen tyyliään voisi
kuvailla rock-henkiseksi, pohtivaksi ja Zeitgeistista ammentavaksi, jos nyt
lainataan tuota monien esseistien lempisanaa. Etenkin tekijänoikeudet ja
Vihreiden taannoinen suhtautuminen tekijänoikeuslakiin nousee Tontille isoksi
aiheeksi, josta hän tekijänoikeuksiin perehtyneenä juristina eittämättä tietää
enemmän kuin moni keskivertopoliitikko. Tästä seuraa lukijan halu uskoa Tonttia
varauksetta. Kokemus herättää luottamusta.
Esseekokoelmaa on vaivaton lukea, vaikkei esimerkiksi Tontin
useammin mainitseman ranskalaisen filosofi Paul
Ricœurin tuotanto olisikaan
tuttu. Kirjoittaja avaa niin filosofin näkemyksiä kuin omiaan niistä juuri
tarpeeksi. Toisaalta joissakin kohdin Tontti kuitenkin sortuu pienen sisäpiirin
keskeiseen äyskintään, tai siltä ainakin tästä lukijasta tuntuu, kun Tontti ottaa
kriittisiin hampaisiinsa Nuoren Voiman Liiton sisäiset henkilöstökompastelut. Hän
nuhtelee liiton lehden entistä päätoimittajaa Martti-Tapio Kuuskoskea surulliseksi
tapaukseksi monessakin mielessä avaamatta kuitenkaan tarkemmin, minkä asteisesta
surusta oikein on kyse. Liiton historiaan perehtymätön jää vain ihmettelemään
seuraavaa kritiikkiä:
Päätoimittajakaudellaan Kuuskoski onnistui kriisiyttämään
vakavasti koko Nuoren Voiman Liiton toiminnan ja aiheutti järjestön
hallitukselle jatkuvasti lievää vakavampaa päänsärkyä. (s. 55)
Tontti on itse ollut tuolloin hallituksen jäsen, mutta
jättää taitavasti tässä kirjassa auki, millaisesta kriisistä on kyse. Mikäli
tämä arvosteleva heitto ei ollut tarkoitettu ystävällismieliseksi piikittelyksi
kavereiden kesken, mikäli siis viisastuminen on sallittu myös muille kuin
kirjallisuusliiton toimintaa tarkasti tuntevalle sisäpiirille, olisi ollut
sympaattista – ja myös oikeudenmukaista – avata tätä kritiikkiä.
Esseisti tarttuu teksteissään ilman muuta aiheisiin, joista
sydän palaa tai ainakin läpättää hieman. Valitettavasti juuri se tekee esseiden
nauttimisesta haasteellista. Kaikkea ei lukija voi tarkistaa, taustoja asioille
ei ehkä aina jaksa hakea, jos suhtautuu esseiden lukemiseen kuten minä: haluan
nauttia tekstin hurmasta, tietää vähän lisää, valaistua, ja niin, viisastuakin.
Mielenkiintoista sivallusta tulee Tontin kynästä myös, kun
hän kritisoi taiteilijoiden – etenkin kirjailijoiden – kiinnostusta äänestää
vaaleissa aina vihreitä: Muutama kirjallisuusaiheinen
twiitti entiseltä aktiivipoliitikolta kuten Rosa Meriläiseltä, Johanna
Sumuvuorelta tai Anni Sinnemäeltä tuntuu riittävän kirjailijoille syyksi
äänestää vihreitä. (s. 117) Tontti on siis päässyt vilkaisemaan kaikkien
kirjailijoiden äänestyslappuja, vai mistä ihmeestä hän tämä yleistyksen
vetäisee? Vaikka stereotypiat houkuttelisivat ajattelemaan, että Vihreät on
oikea puolue kirjailijoille, se on kuitenkin vain kangistunut tapa nähdä
asioita ja myös vihjaus siihen, etteivät kirjailijat olisi yksilöitä, joilla
olisi kapasiteettia suhtautua politiikkaan syväluotaavasti. Tontti kuvaa
Vihreät urbaanien, korkeasti koulutettujen kaupunkilaisten keskiluokkaisena
leikkikenttänä, jossa puolustetaan rentoa kaupunkikulttuuria ja pop up
-ravintoloita. Hän näkeekin esim. SDP:n poliitikoissa enemmän potentiaalia koko
suomalaisen yhteiskunnan kannalta.
Toisaalta Tontin kritiikki vihreitä kohtaan avaa sellaisia
näkymiä, joita itse en totta tosiaan ole joutunut pohtimaan äänestyskopin
äärellä. Edes jonkinlaista sankarihattua kantava Ville Niinistö ei pelastu
Jarkko Tontilta. On avartavaa kuulla sellaisiakin mielipiteitä, joissa on sävyä
ja tunnetta. Tontti itse tunnustautuu narisevaksi
keski-ikäiseksi mieheksi, joka arvostaa nykyisin enemmän maltillisia
poliitikkoja; hän on siis tehnyt pesäeron entisen vihreän puolueensa kanssa. Tontti
on koulutukseltaan juristi, näkemyksiltään liberaali, mieleltään filosofi.
Siinä onkin sellainen risteytys, että koen viihtyväni kaikesta huolimatta
Tontin seurassa. Olen aina pitänyt ihmisistä, jotka ovat jossakin välissä,
risteyksessä enemmän kuin julmasti janan toisella reunalla. Jaan toki myös
Tontin ikäluokkakokemukset; olemme molemmat soittaneet ensimmäiset puhelumme numeroita
levystä veivaten. Kyllä sellainen nyt vain yhdistää!
Vuodesta 2011 maailma on muuttunut, ja minä olen muuttanut
mieltäni monesta asiasta, kun riittäviä perusteita on löytynyt. [...] Kaiken
pohdiskelun kulmakivi on ja pitää olla itsekritiikki, ankara omien
ennakkoluulojen ja päähänpinttymien kyseenalaistaminen. […] Ihmisenä oleminen
on sokean hapuilua pimeässä huoneessa. (s. 7)
Sokea hapuilu pimeässä lohdutti, yhdessä lauseessa Jarkko
Tontti selitti tämän olemisen vaikeuden. Esseet ovat yksi vaihtoehto ymmärtää
ja hahmottaa maailmaa paremmin. Esseehuutelu tulee lukijan korvaa lähemmäksi
silloin, kun lukija jakaa edes jollakin tavalla kirjoittajan maailman. Kauno-
tai edes tietokirjallisuudessa ei näin välttämättä tarvitse olla. En osaa edes
pitää kitaraa kädessä enkä ole englantilainen mies, mutta viime vuonna lukemani
The Cure -muistelmateos Lol
Tollhurstilta (Cured, Like 2017)
vetosi suuresti. Saattaahan vaikutus olla isolla The Cure -faniudellani, vaikka
toisaalta kyseinen kirja ei ollut puhdas bändikirja vaan enemmänkin entisen
muusikon elämänkertaa.
Tämän kömpelön aasinsillan jälkeen minä huudahdan, että lukekaa
esseitä, ihmiset! Juokaa kahvia, kuunnelkaa jazzia, viettäkää rokulipäiviä,
halatkaa lapsia ja koiria, käyttäkää pimeällä heijastimia, puhukaa hississä
tuntemattomille ja lukekaa vielä lisää.
Kommentit
Lähetä kommentti