Rehellisen miehen usko
Marko Annala: Paasto
LIKE 2018
285 sivua
Lainattu kirjastosta
285 sivua
Lainattu kirjastosta
Riisa on ikonin suojavaippa. Metallinen
suojakuori. Maalauksen peitto. Rikkomatta riisaa ei voi olla varma mitä sen
alta paljastuu.
Minun on aika riisua riisani ja katsoa.
Usko yhdistää ja usko toden totta erottaa. Sen mahti on
valtava. Toisille usko on sisäinen voimavara, joka ruokkii arjessa jaksamista
ja auttaa ylittämään matkalle sattuvat kuopat ja rotkotkin; toiset se pelastaa
pahasta ja on viimeinen vastaus tuomion porteilla, ja joillekin usko voi olla parisuhteen
laasti, jolla yhteinen jaettava muurataan.
Kuten Matias Törmälle, Paasto-romaanin
tutkijana työskentelevälle päähenkilölle, joka 10 vuoden vähittäisen hiipumisen
jälkeen joutuu kohtaamaan hetken, jolloin hän ymmärtää, ettei Jumala kenties enää
olekaan hänelle pelastus vaan kriisin aihio. Matias pelkää tämän tunnustamista
puolisolleen Marikalle, jolle usko on merkittävä osa minuutta kuten se on
heidän parisuhdettaan. Jos Matias ei usko, voiko Marika enää uskoa häneen? Juuri
ennen kuin Marika lähtee hyväntekeväisyystyöhön Etiopiaan kahdeksi kuukaudeksi,
Matias nostaa kissan pöydälle ja samalla kääntää omassa elämässään uuden luvun. Uskosta
luopumista seuraa ortodoksisen kirkkotekstiilien tutkijatyöstä ja uskonläheisistä
luopuminen ja astuminen epävarmuuteen yrittäjänä. Mukana muutoksessa seuraavat jo jonkin
aikaa vaivanneet selkäkivut ja niiden kroonistuminen. Kun Matias luopuu uskostaan,
hän saa käteensä laahaavaa kävelytyyliä tukevan kepin: pakollinen selkäleikkaus
on aiheuttanut toimintahäiriön toiseen jalkaan aivan kuin uskonsa jättäminen olisi
jonkinasteista rampautumista.
Värityskirja-debyytillään
loistanut muusikko ja rock-lyyrikko Marko
Annala kirjoittaa helposti lähestyttävään tyyliin aiheesta, joka ei niitä
kaikkein helpoimpia ole. Paastossa on
nuoruuden kasvukivuista siirrytty aikuisuuden eksistentiaaliseen kolotukseen,
eikä kirjoittamisen taito ole kadonnut Annalalta mihinkään. Hänen tekstinsä on
kirkasta, kohti menevää ja mutkatonta – se kantaa mukanaan lukemisen iloa.
Matiaksen kärsimys avaa ikkunoita niin parisuhteen arvoon ja rakkauden
merkitykseen, mutta maisemina ovat myös kuolema ja läheisen menettäminen, kun
Matias joutuu punnitsemaan tunteitaan rakkaan isoäitinsä Tyynen kuolinvuoteella.
Ikuisia kirjallisuuden teemoja: miten oppia käsittelemään elämän lopullisuutta,
miten oppia olemaan rakkailleen tässä ja nyt.
Vastauksia ei Annalalla ole sen paremmin kuin kellään
muullakaan. Tai ehkä se on uskaltaminen. Uskaltaminen on lopulta se, mikä voi pelastaa
ihmisen: se että uskaltaa sanoa ääneen, uskaltaa hypätä uuteen, uskaltaa
muutokseen ja uskaltaa muuttua. Kun mitään emme mukaan täältä maan päältä saa,
lähtekäämme edes niin, että olemme rakastaneet rehellisesti.
Matiaksen painiessa kriisinsä kimpussa lisää kerroksia epävarmuuteen
tuo sattumalta työmatkalla hotellissa tavattu nuori nainen, jota Matias auttaa ikävässä
tilanteessa ja kokee Tessa-tytössä jonkinlaisen enkelimäisen merkityksen. Toisaalta
miestä kiehtoo puolta nuoremman tytön kauneus ja siloisuus; yhtäältä hän kokee
tarvetta pelastaa toinen ihminen, mutta kömpelyyttään epäonnistuu siinä. En
täysin allekirjoita, että Tessan tarina olisi ollut välttämätön koko romaanissa.
Elämän suurissa risteyskohdissa kaikki vaihtoehdot voivat olla mahdollisia ja
mieli harhailee yli tutun ja turvallisen; ehkä Matiaskin hapuilee Tessassa toisenlaisen
rakkauden perään kuin vanhan parisuhteen, joka on juuri silloin koetuksella. Perusmaskuliininen
asetelma: nuori nainen on pulassa ja vanhempi mies kokee naisessa valaistumisen
kaltaisen ilmiön. Tämä oli asteen verran päälleliimatun tuntuinen muutoin eheässä
romaanissa. Minulle olisi riittänyt Matiaksen uskonkamppailu sekä taiten
kuvattu lapsenlapsen vilpitön suhde isoäitiin.
- Olenko mää
nyt Tuomirintees?
Pidän Tyynen käsiä omieni alla. Iho on niin ohutta, etten uskalla lainkaan puristaa. Kädet tuntuvat kuumilta.
- Ei mummo, sinä olet nyt hoivakodissa.
Silitän peukaloilla Tyynen kämmenselkää. Nahka väistyy sormieni alla kuin kreppipaperi.
- Olenko mää nyt Tuomirintees?
Tänään en vaikuttaisi saavan Tyyneä kanssani samaan aikaan. Tuomirinteellä ei kasva enää edes tuomia. Rinnekään se ei ole, sillä koko alue on tasoitettu turvetyömaaksi. Tyynen lapsuudenkodista ei ole jäljellä edes kivijalkaa. (s. 85)
Pidän Tyynen käsiä omieni alla. Iho on niin ohutta, etten uskalla lainkaan puristaa. Kädet tuntuvat kuumilta.
- Ei mummo, sinä olet nyt hoivakodissa.
Silitän peukaloilla Tyynen kämmenselkää. Nahka väistyy sormieni alla kuin kreppipaperi.
- Olenko mää nyt Tuomirintees?
Tänään en vaikuttaisi saavan Tyyneä kanssani samaan aikaan. Tuomirinteellä ei kasva enää edes tuomia. Rinnekään se ei ole, sillä koko alue on tasoitettu turvetyömaaksi. Tyynen lapsuudenkodista ei ole jäljellä edes kivijalkaa. (s. 85)
Annalan eduksi on myös sanottava, ettei hän kirjoita autofiktiivistä
debyyttiään uudestaan, vaan on Paastossa
lähtenyt reilusti toiseen suuntaan, mikä on aina hyvä merkki. Voinemme siis odottaa
Annalalta laatukirjallisuutta jatkossakin.
Kommentit
Lähetä kommentti