Paperilla toinen – tunnustuksia erään naisen muotokuvan äärellä
Emmi-Liia Sjöholm: Paperilla toinen
Kosmos 2020
187 sivua
Arvostelukappale
187 sivua
Arvostelukappale
Tätä arviota olen kirjoittanut poikkeuksellisen pitkään,
koko ajan kirjaa lukiessani. Nuoren naisen kaunokirjallista esikoisteosta,
jolle kirjoitettiin kustannussopimus kolmen liuskan perusteella.
Aloitan ja luen. Tunnustelen sanoja, otan ne vastaan, mutta melko
pian ne alkavat hiertää jotakin minussa, menevät voimalla ohi. En saa otetta,
sellaista otetta, joka auttaisi minua näkemään tekstin tekstinä, taiteen kaunokirjallisena
lajina, vaan otteeni alkaa peilautua siihen, millainen minä olen, millainen
minun elämäni on ollut. Miten minä olen elänyt, miten elän nyt. Miten minä olen
rakastanut. En ole enää nuori. Minusta ei hyvällä tahdollakaan voi ikävuosieni
perusteella sanoa niin. Täytän tänä vuonna 50. Luku tuntuu valtavalta, kuin
vuorelta, joka kätkee sisälleen järkyttävän määrän kaikenlaista massaa.
Paperilla toinen on kirja erään naisen elämästä, ei
fiktiota vaan tunnustus. Nainen on minua kuutisentoista vuotta nuorempi, aivan
toisen sukupolven lapsi kuin minä.
Näen heti, että hän osaa kirjoittaa. Hänen lauseensa on
avoin ja väkivaltainen, ja kaiken keskeltä nousee häpeä kuin usva pellon yllä.
Paleltaa. Haluaisin kohdata, tuntea että ymmärrän, mutta ote lipsuu
lipsumistaan. Haluaisin rakastaa kaikkia naisia, jotka julkaisevat esikoisteoksensa,
koska se on minusta hienoin asia minkä tiedän. Mutta lukiessani minun tulee valtava
ikävä omia ystäviäni, omia opiskeluvuosiani, aikaa jolloin ei menty mihinkään,
pysyteltiin, kierrettiin Helsingin samoja katuja, ei ollut vielä verkkoa, jonka
avulla kurkottaa toisaalle. Pelättiin laman vaikutuksia. Oma ympyrä muotoutui
pieneksi, se oli suppea niin monesta syystä, mutta se riitti.
Ja sitten se tulee, ärsyyntyminen. Pelko siitä, että uhraan
kallista aikaani pilalle hemmotellulle, itsekkäälle nirppanokalle, jolle
ihmiset ja parisuhteet ovat vain raakaravintoa, seksi välikappale ainoastaan oman
mielihyvän saavuttamiseen, ei kahta ihmistä sitova, heidän yksityisin ja
intiimein asiansa. Olen niin erilainen. Olen paljon sulkeutuneempi, hyvin
yksityinen, en koskaan pystyisi kirjoittamaan toisten ihmisten silmille samanlaisia
asioita kuin tämä kirjailija. Minulle kirjoittaminen on ennen kaikkea muiden
tunnustelua, katselemista, ei oman minuuteni kaivamista esille ja katseiden
kohteeksi.
Noin kirjan keskivaiheilla ymmärrän. Ei tämä teos ole niinkään
kirjoittajan häpeän julkituomista, tämä kirja on sitä varten, että näkisin
itseni selvemmin, vertaisin ja kohtaisin oman menneisyyteni. Siksi minun on
luettava tämä kirja loppuun. Sitä paitsi haluan lukea, en voi missään tapauksessa
jättää kesken. Kirja vetää puoleensa, koska se räjähtelee tunteista. Ne ovat
hyvin erilaisia kuin omani, ne tuntuvat paljon itsekkäämmiltä ja jopa epäkunnioittavilta, mutta ajattelen, että se on myös sukupolviemme ero.
NÄIN PITKÄÄN unta,
että olimme edelleen lukiorakkauteni kanssa yhdessä. Aamut ja niiden
todellisuus aristivat.
Kukaan uusista
tuttavuuksista ei tuntunut miltään. Yhdellä ei seisonut kunnolla. Toisesta en
muista yhtikäs mitään. Kolmas oli ystäväni panokaveri, mutta sovimme, että
voisin tapailla häntä jos haluaisin. En oikeastaan halunnut, mutta kokeilin
silti. Menin baarista hänen luokseen ja inhosin sitä, miten hän huohotti
päälläni. Kotona kävin kahdesti suihkussa.
Yksi mies osti
minulle syntymäpäivälahjaksi kissan. Annoin sen pois.
Toinen mies ei
tunnistanut minua kadulla, vaikka oli lähettänyt kaksi päivää aiemmin
treffikutsun. Selvisi, että hänellä oli hajataittoa. Kävimme ulkona pari kertaa
mutta emme nähneet tulevaisuutta samalla tavalla. (s. 37)
Haluaisin heti tietää, mitkä ne kolme liuskaa olivat. Ne
joiden perusteella kustannussopimus syntyi. Olen ahdasmielinen, enkä voi olla
ajattelematta, että mieskustantaja luki sivut, joissa kuvattiin itsetyydytyksen
jatkuvaa tarvetta tai panemista ruumiin eri aukkoihin. Ei yksityiskohtaisesti,
mutta aukot mainitaan kuin lounaaksi syödyn keiton laji. Ajattelen etteivät ne
sivut taatusti olleet äitiydestä, siitä mullistavasta rakkaudesta, mikä syntyy
omaa lasta kohtaan:
Kerran äiti tunsi
tytön ihonsa alla ja ihonsa päällä. He elivät kuin maatuskat. Ensimmäiset
viikot tyttö oli vain jokin pieni. Kuin pikkuvarvas, jonka amputoimisesta ei
olisi kärsinyt kukaan. Mutta kun äiti sai tietää hänestä, tyttö levittäytyi ja
valtasi elintilaa. Söi ahnaasti tietään kohti sydäntä, ja kun se oli vallattu,
ei äiti enää ollut entisensä. (s. 187)
Nyt minä samaistun. Olen kirjan viimeisellä sivulla.
Ajattelen että on onni, että tästä rikkonaisesta ihmisestä tuli äiti. Että
hänen oli pakko kääntää katseensa omasta itsestään viimeinkin johonkin toiseen,
joka tarvitsee ainoastaan kaiken vaatimatta mitään.
Lukemisen merkityksestä
Me luemme kaunokirjoja, jotta oppisimme enemmän toisista
ihmisistä, oppisimme kohtaamaan erilaisuutta ja tunnistamaan myös omat rajamme.
En kuvitellut, että minun tulisi vielä oppia itsestäni jotakin lisää, luulin
olevani valmis. Katseeni jo niin avara. Mutta eihän se niin mene. Kehityn koko
ajan, annan maailman huomaamatta muovata, rakkaiden ihmistenkin rakentaa vielä
monta tunnetilaa, jotka ovat minulle uusia.
Oppiminen on syy lukea. Ei saisi kuvitella olevansa valmis. Ja
sen lisäksi pitää uskaltaa antaa arvostusta niille, jotka jollakin tavalla sen
ansaitsevat.
Emmi-Liia Sjöholmin Paperilla toinen on
voimakas teos kasvamisesta tytöstä äidiksi, ajassa ja tunneskaalassa hyppivä
fragmentaarinen dokumentti. Se on raju ja itsetietoinen, kuin päivittäin
somessa julkaistava selfie. Se huutaa katsetta ja kiintymystä, nostattaa
hämmennyksen siitä, että miksi hyvinvoivan ihmisen on vaikea olla seesteinen,
miksi poukkoilevat naiset eivät osaa nähdä elämässä olennaista, miksi rakkauden
tai seksin pitää olla kuin halpa kulutushyödyke.
Sjöholm kertoo peittelemättä lukuisista seksisuhteistaan,
14-vuotiaana läpikäymänsä abortin vaikutuksista psyykeeseen, äitisuhteestaan, juhlimisesta
ja kestämättömistä lentomatkapyrähtelyistä ympäri maailmaa (sitä itse
kuitenkaan kyseenalaistamatta). Yhtäältä teos on katsaus yltäkylläisen
sukupolven kyvyttömyyteen tuntea todellista onnea ja on näin sukua Sisko Savonlahden
esikoisteokselle Ehkä ensi kesänä kaikki muuttuu tai Tuomas Kokon
Tosi kivoille juhlille. Toisaalta se on arpisen kaunis kuvaus äitiyden
synnyttämästä muutoksen prosessista niin kehossa kuin mielessä ja muistuttaa
parhaimmissa kohdissaan etäisesti Helmi Kekkosen Olipa kerran äitiä. Sjöholmin
tulevaisuus on kirjoittamisessa; sen tämä avaus tekee selväksi.
Lopuksi
Olin merkinnyt Sjöholmin Paperilla toisen kevään
pitää lukea -listalle. Olen hyvin kiitollinen Kosmokselle arvostelukappaleesta,
joka tuli täytenä yllätyksenä. Ymmärrän että tässä ajassamme on kysyntää
naisten kirjoittamille kirjoille, joissa itse- tai mikään sensuuri ei silottele
totuutta. Penis kirjoitetaan niin kuin se on; itsetyydytys ja seksin tarve
eivät ole tabuja, joista naiset eivät voisi puhua. Paperilla toinen on
feministinen kannanotto olematta feministinen: se ei kysy lupaa olemiseensa
vaan olettaa, että sillä on oikeus tulla kirjoitetuksi aivan kuin millä tahansa
patriarkaalisella tai maskuliinisella teoksella. Se on 80–90-lukujen taitteessa
syntyneen sukupolven ääntä, mutta myös etuoikeutetun ihmisen kitinää, joka
kuulostaa minun polveni korvissa varsin turhamaiselta. Ja sittenkin se on
menneisyyteni, joka tulkitsee. Äidittömyyden, vaatimattomuuden ja niukemman
rahan muokkaama menneisyys, joka saa minut kitisemään aina jossain toisessa
yhteydessä.
Ehkä olkapäälläni luki myös kateus. Ehkä jokin minussa salaa
toivoo, että oma nuoruuteni olisi ollut näin rauhatonta, että olisin uskaltanut
suhtautua miehiin ja seksiin kuin välipaloihin sen sijaan, että ne ovat olleet minulle
aina tarkkaan harkittua evästä. Ehkä toivon, että olisin ollut miesten mielestä
yhtä viehättävä kuin tämä kirjailija, sen sijaan, että olen aina ollut heitä päätä
pidempi, kiukkuinen ja itsepäisesti harppova hirvi.
Me luemme kaunokirjoja, jotta oppisimme. Minä lukijana,
surkeiden ja surullisten tarinoiden sitkeä ystävä, avarruin kenties piirun
verran. Tekikö se hyvää? Muuttiko se minua? Mene ja tiedä. Mutta enemmän kuin
mitään muuta, haluan ymmärtää ihmisiä, jotka eivät toimi kuin minä.
Suosittelen tarttumaan tähän huiman aukinaiseen esikoisromaaniin varsinkin, jos tunnet olevasi kuin minä.
Suosittelen tarttumaan tähän huiman aukinaiseen esikoisromaaniin varsinkin, jos tunnet olevasi kuin minä.
******
Paperilla toinen ilmestyy tänään 9.1.2020. Lämmin
kiitos Kosmokselle arvostelukappaleesta!
******
Myös kirjailija Helmi Kekkonen on lukenut tämän kirjan ja kertoo siitä blogissaan.
******
Plussaa kirjan upeasta ulkonäöstä, joka on rakennettu värien ja fontin varaan!
******
Myös kirjailija Helmi Kekkonen on lukenut tämän kirjan ja kertoo siitä blogissaan.
******
Plussaa kirjan upeasta ulkonäöstä, joka on rakennettu värien ja fontin varaan!
Kiitos tästä arvostelusta. Jos mahdollista, se täydensi lukukokemusta entisestään.
VastaaPoistaVoi miten mukava kuulla! Kiitos itsellesi!
PoistaKiitos hyvästä, osuvasta ja lempeästä analyysista! Olen itse niin kohderyhmää kuin olla ja voi; löysin sukupolvikokemuksia ja samaistumispintaa koko kirjan täydeltä, mutta silti jokin jäi painamaan. Ja juuri ehkä se, että tässä (ja juuri näissä viime aikojen autofiktiivisissä teoksissa) ei ole sitä mitä kaunokirjallisuus yleensä on tarjonnut: uusia näkökulmia, kokemuksia, mahdollisuutta oppia jotain uutta. Nyt itsereflektio oli kovin tuttua, mutta loppujen lopuksi tunnustan että vikaa oli kyllä itsessäkin, kun valitsen kerta toisensa jälkeen tämän genren...
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Poista
PoistaKiitos ihanasta kommentistasi! Autofiktio ON kiinnostavaa, ei sillä. Mutta kaikki autofiktio ei toimi kaikille; teoksista ehkä etsii kuitenkin jotakin samaistuttavaa. Huomaan itse olevani lähempänä Sara Ehnholm Hielmiä (Ja sydän oli minun), jonka ajatukset tuntuvat hämmästyttävän tutuilta. No, olemme samaan ikäpolvea, ei siis ihme. :-)
Mutta iloitsen silti, että tämä kirja on kirjoitettu. Se on upea ja rohkea kokonaisuus, tämän ajan kuvaa.
Ja tutustuin nyt kommenttisi myötä myös blogiisi, sinä Periaatteen Nainen. Vaikutti tosi kiinnostavalta - luin mm. brunssikokemuksestasi Roballa :-D
Kiva kun löysit sinne – tulisipa kirjoitettua enemmän kirjallisuudesta sinnekin!
PoistaJa ehkäpä vilkaisin Ehnholmia seuraavaksi :)
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista